TİYATRODA (NATYA SHASTRA) YAYLI ÇALGILAR* Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

TİYATRODA (NATYA SHASTRA) YAYLI ÇALGILAR*                           Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

(Natyashastra; Yazarlığı efsanevi bilge Bharata'ya atfedilen, ikinci yüzyılda yazılmış gösteri sanatları için kuralcı el kitabı (shastra). Metin, üç ana performans formunun her yönünü detaylandıran otuz yedi bölüme ayrılmıştır: müzik, drama ve dans (hem müziği hem de dramayı birleştiren). Metnin bazı bölümleri estetiğe ve şiire ayrılmış olup, sanatın takdiri için doğru atmosferi yaratmaya ve aktarmaya yardımcı olmaktadır. Metnin diğer bölümleri sahnenin inşası gibi somut, pratik konuları tartışıyor. Metin bu üç gösteri sanatı için hala bir otoritedir ancak dans için özellikle önemlidir.Hint dansında bulunan pozisyonların ve jestlerin çoğu ilk olarak bu metinde kodlanmıştır. Natyashastra, "halk" dansından ziyade "klasik" dans olduğunu iddia eden herhangi bir dans formu için nihai otorite olmaya devam etmektedir.)

 

Jatis'in Duygulara Uygulanması

Sadjodicyavati ve Sadjamadhya sırasıyla Erotik ve Komik Duygularda uygulanmalıdır çünkü Madhyama ve Pancama1 bunlarda güçlendirilmiştir.Kahramanca; Öfkeli ve Muhteşem Duygularda Sadji ve Arsabhi; [sırasıyla] Sadja ve Rsabha'yı Graha notaları yaptıktan sonra uygulanmalıdır Amsa notası olarak (lafzen) Nisada ile Naisadi ve (lafzen) GandhSra ile (Amsa notası olarak) Sadjakaisiki; Pathetic Sentiment'te uzman şarkıcılar1 tarafından söylenen (lafzen yapılan) Jati olmalıdır. Amsa notası Dhaivata olan (lafzen) Dhaivati1; İğrenç ve Korkunç [Duygular]'da [uygulanacaktır]. [Bunun yanı sıra] Dhaivati şuralarda geçerlidir: Genişletilmek üzere işaretlenen notlar Jatis'in Amsa notalarıdır (Aşağıdaki 15'e bakınız). Mevcut durumda; Madhyama yalnızca Sadjodicyavati'nin Amsa notasıdır ve hem Madhyama hem de Pancama Sadjamadhya'nın bu tür notalarıdır.Bir oyunun icrasında yer alan şarkılar; onun performansına hizmet edecekti.Yazarın asıl amacı Duyguları uyandırmaktı. burada Jatis'in bu amaç için nasıl uygulanabileceğini tartışıyor. Zaten farklı Duygulara atfedilen yedi nota ; bu bağlantıda önemli bir rol oynadı. Bütün bunlar sonuçta daha sonraki Hint Müziğinin Ragalarının oluşumuna yol açtı.Belirli melodi türlerinin amacı yalnızca bir oyundaki duruma uygun bir Duygu yaratmak değil; aynı zamanda dinleyicilerin duyguları üzerinde; izole şarkılarda anlatılan belirli durumları hayallerinde deneyimleyebilecekleri şekilde hareket etmekti. Nisada ve Gandhara sırasıyla Naisadi ve Sadjakaisiki Jatis'in Amsa notlarına dahil edilmiştir. Dhaivata; Dhaivati Jati'nin Amsa notlarına dahil edilmiştir. Acıklı Duygu ve [benzer şekilde] Sadjamadhya delilikle bağlantılı olarak uygulanmalıdır.Jatiler; Dhruvas'ın yapımcılar tarafından uygulanmasında; Duygular; eylem ve Durumlar [bir oyunda] [çok dikkatli bir şekilde] değerlendirildikten sonra yapılmalıdır. Bunlar bilgelerin bildiği Sadja Grama'nın Jati'leridir. Şimdi Madhyama Grama'nın Jati'lerinden bahsedeceğim. Gandhari ve Baktagandhari; Amsa notalarında Gandhara ve Nisada'ya sahip olduklarında Acıklı Duygu'da uygulanmalıdır. Erotik ve Komik Duygular'da Madhyama; Paiicaml; Nandayanti; Gandhari; Paiicami ve Madhyamodlcyava Jatis ile Madhyama ve Pancama'nın güçlendirilmesi gerekir. Kahramanlık; Öfkeli ve Muhteşem Duygular'da; Amsa notaları Sadja ve Rsabha ile birlikte Karmaravi; Andhri ve Gandharodicyava uygulanmalıdır. Ve İğrenç ve Öfkeli Duygular'da Amsa notası Dhaivata olan Kaisiki uygulanmalıdır.Yalnızca Sadjamadhya tüm Duyguları barındırabilen Jati'dir. [Grama'nın] tüm notaları onun Amsa'sı olabilir ve bunlar [dramatik] üretim kurallarında ele alınmıştır.Bir Jati'de [belirli bir Duyguyu temsil eden] bir nota belirgin (güçlü) olduğunda; yapımcılar böyle bir Duygunun üretimiyle ilgili olarak şarkıyı onunla birleştirmeli; yani ona orada önem vermelidir.Gandhara ve Nisada; Dhaivati'deki 'Amsa notları olmadığından; Bu Jati'nin Acıklı Duygu'da nasıl uygulanabileceği çok açık. Erotik ve Komik Duygular'daki bir şarkı birçok Madhyama ve Paficamas'ta bol miktarda bulunmalıdır (yaniJatis'te bu notalar bol miktarda bulunur) ve Kahramanca; Öfkeli ve Harikulade Duygular'da şarkılar birçok Sadja ve Rsabha ile yapılmalıdır. Ve Acıklı Duygu'daki şarkı birçok Gandhara ve Nisada (yedinci yaktı) ile dolu olmalıdır. Benzer şekilde; İğrenç ve Korkunç Duygular'daki bir şarkının birçok Dhaivata'sı olması gerekir. Tüm Amsalarda bu notalar kurallara göre uygun Kakali ve Antara-svara ile uygulanmalı ve özel olarak sağlamlaştırılmalıdır.Dramatik performansla ilgili bu Jati'ler bilgeler tarafından bilinmelidir. Şimdi enstrümantal müzikte belirtilen notaları dinleyin. Madhyama ve Paficama notaları Komik ve Erofcic Duygular'da; Saclja ve Rsabha Kahramanlık; Öfkeli ve Harikulade Duygular'da; Gandhara ve Nisada Acıklı Duygular'da ve Dhaivata ise Odious ve the Harikulade'de üretilecek. Korkunç Duygular. 

Dört Varna

Alam karaların bağlı olduğu Varnas dört çeşittir; yani. 'Artan' (arohinf 'Azalan*Varna; banknotların belirli bir tarzda üretilmesi anlamına gelir. yani belirli bir sırada; perdede veya belirli bir gruplandırmayla. Matanga'nın görünümünü şu şekilde ekler: Notaların [gamda] yukarı çıktığı Varna'ya Artan; aşağı indiği Varna'ya ise Azalan adı verilir.Monoton Varna notaların aynı ve eşit olduğu notalardır ve çeşitli notalar bir araya geldiğinde bunları oluştururlar

Karışık Varna denilen şey.

[Açık bir şekilde] tanımlanmış yönlere sahip bu dört Varna; insan (lit. fiziksel) sesinden alınmıştır (doğmuştur) ve üç ses kaydının (sthana) kalitesiyle ilgilidir.Düzenli (karakteristik bir şarkıya sahip) bir şarkı (pada); ona [en az] iki Varna eklediğinde; o zaman Varnalar1 Duygulara yol açar. Bu dört Varna'nın şarkılara uygulanabilir olduğu bilinmelidir. Şimdi onlara bağlı olan Alamkaraları iyice dinleyin.

Otuzüç Alamkara

Alamkaralar şunlardır: Prasannadi; Prasann&nta; Prasannadyanta; Prasannamadhya; Sama; Bindu; Venu; Nivrtta-pravrtta Varnas'ın bir şarkının notalarını süslemesi daha iyi görünüyor

Duyguları uyandırma gücü.

Daha sonraki yazılarda Varnalamkara olarak da bilinen Alamkara; Svaralamkara veya Murchanalamkara'nın şarkıları süslemek için kullanıldığı belliydi. Görünüşe göre bu uygun Alamkaralar olmadan bir şarkı yalnızca bir ilahi olarak kalıyordu ve otoriteler kendi aralarında çok farklıydı. farklı Alamkaraların sayısı ve tanımları hakkında. Görmekilgili aşağıdaki notlar: iki kelime olarak (Nivrttah Pravfttak); ancak bu muhtemelen bir hat burada Samnivftta-pravfttah'a sahibiz. Mandrataraprasanna; Taramandraprasanna; Prasvara; Prasada; Udvahita; Avalokita; [Krama;] Niskujita; Udgita; Hradamana; Eanjita; Avarta; Parivartaka; Udghattita; Aksipta; Sampradana; Hasita; Humkara; Sandhipracchadana; Vidhuna ve Gatravarna. Monoton Alamkaralar Monotonik Alamkaralar şunlardır: Prasannadi; Prasannanta; Prasannadyanta; Prasannamadhya; Sama2 Eeoita; Prasvara ve Prasada. Karma Varnalara bağlı olarak Alamkaralar hakkında tekrar dinleyin.

Karışık Alamkaralar

Mandrataraprasanna; Bindu; Prenkholita; Nivrttapravrtta; Eeoita; Kampita; Sama; Kuhara; Venu; Eanjita; Avalokita; Avartaka ve Parivartaka karma sınıftandır

Yükselen Alamkaralar

Yükselen Alamkaralar  şunlardır: Niskujita; Humkara; Hasita; Bindu; Eecita; Prenkholita; Aksipta; Vidhuna; Udghattita; Hradamana; Sampradana;  Sandhipracchadana; Prasannadi ve Prasannanta.

Alçalan Alamkaralar

Alçalan Alamkaralar Vidhuna; Gatravarna; Udvahita; Udgita ve Venu.

Yedi formlu şarkılara eklenen bu Alamkaralar bilgeler tarafından bilinmelidir. Bunlar [ancak] Jatis'in Varna'larına [burada kullanılmayan] önem vermeleri nedeniyle Dhruvas'ta  genellikle kullanılmaz (lafzen arzu edilir).Bindu ve Venu gibi Alamkaralar; Dhruva'larda uygulanırken kendi ölçülerinde (pramana) kullanılmamalıdır.Çünkü oyunun anlamına uygun olan Dhruva; onun anlamını öne sürerken; Varnalar (yani Varn&lamkara) pada'yı yumuşatmalıdır (lafzen zayıflatmalıdır). Şimdi [yaygın olarak] kullanılan Varnaları dinleyin.Prasannadi; Prasannanta; Prasannadyanta Prasannamadhya; Bindu; Kampita; Eecita; Tara; Taramandra; Taratara; Prenkholita; Mandra; Mandratara; Sama; Nivrttapravrtta; Prasada; Apanga; Avaloka ve Venu gibi [Alamkaralar] tüm Varnas ve tüm Monotonik olanlar dışındaki Varnaların [şarkılarda] kullanımları vardır Daha sonra Varnas'tan doğan Alamkaraların özelliklerini anlatacağım. Bu; Madraka; Ovenaka; Aparantaka; Prakari; Ullopyaka; Rovindaka ve Uttara gibi yedi çok eski şarkı türüyle ilgilidir. Bazı yetkililer yedi isim daha ekliyor

Buradan Dhruva'ların bir tür ilahi olduğu anlaşılıyor. şarkıların erken biçimi. Bu yine Dhruvaların bir tür ilahi olduğunu gösteriyor. Zira bu pasaja göre Varnalar (yani Varnalamkaralar) şarkının sözlerini (pada) yumuşatarak belirsiz hale getirmişlerdir. bozuk görünüyor ve bazı kısımları atlıyor listeden isimler. benzer hiçbir şeyi yoktur. Monotonik Varnalar genel kullanımdadır; geri kalanlar ise yalnızca bir şarkıya özel karakter kazandırmak için kullanılır. Bu özellikler gibi daha sonraki çalışmalarda tanımlandığı gibidir. verilenlerden farklıdır. Alamkaras Prasannadi'nin Tanımı - bir notanın yavaş yavaş [düşük perdeden] yükseldiği (lafzen parlak hale geldiği). Prasannanta1 bunu (Prasannadi) ters sırada ifade etmiştir. Prasannadyanta başlangıç ve bitiş notalarının alçak perdede olduğu ve ortadakinin yüksek perdede olduğu nota. Prasannamadhya ortadaki nota düşük perdede olduğunda [ancak başlangıçtaki ve sondaki notalar yüksek perdede olduğunda];

Sama—bir notanın kendisini aynı perdede tekrarladığı ve tüm [bölümlerde] eşit olduğu şey .

Bindu—yüksek perdeye dokunduktan sonra düşük perdeden bir Kala notası [orijinal perdesine] geri döndüğünde.

Nivrttapravrtta—[yüksek bir Kala'nın notası perde]; düşük perdeye dokunduktan sonra orijinaline geri döner saha.

Venu—temponun (laya) oyun gibi olduğu yer.

Kuhara— notaların (rüzgârın yandığı) olduğu şey orta perde (ses pasajında durduruldu) (içinde) oyun benzeri bir tempo). Alamkaraların tanımları her zaman çok açık değildir. Ancak Bd'nin yardımıyla. birçok konuda genel olarak öyle görünüyor  ile yapılan anlaşmalar doğru şekilde yorumlanabilir. Ne yazık önceki çalışmanın düzgün bir şekilde düzenlenmediğini. Ayrıca bu yerlerde Bd. Tırnak bozuk bir biçimde de olsa; Alamkaras'ın tanımları

Eecita — üç Kalas'ın titreyen notaları perde (kafanın içinde yanar).

Kampita — alçak perdede üç Kalas'ın titreyen notaları (göğüste yanıyor).

Prenkholita — yükselen ve alçalan notaların [her Kala'da] meydana geldiği yer.

Tara—orta perdeli bir nota (boğazda yanıyor)

Mandra—düşük perdeli bir nota (göğüste yanar)

Taratara - yüksek perdeli bir nota (yanıyor kafa)

Taramandraprasanna—(Kala'da dördüncü veya beşinci nota yüksek perdeden yavaş yavaş düştüğünde (lafzen; alçak yürüyüşü varsayar).

Mandrataraprasanna1— dörtlü bir Kala'dayken veya beş nota; diğer düşük notaları atladıktan sonra yavaş yavaş düşük bir perdeden yüksek bir perdeye yükselirler.

Prasvara—[Kala'da] bir nota yavaş yavaş bir nota yükselir.

Prasada—Kala'dayken notalar yavaş yavaş bir nota azalır.

Apaiigika — Kala'da notalar bir araya gelir (yani bir kez yükselir ve bir kez alçalır).  "mandra (alçak); madhya (orta) ve tara (yüksek; hafif yüksek) gibi perdelerin adı vardır. Ancak eldeki pasajda mandra (alçak); tara (orta; hafif yüksek); taratara Burada madhya (orta) teriminin neden terk edildiği açık değildir. Prasvara yerine Prastara (belki de yanlış) kullanılmıştır.

Udvahita—bir Kala'da iki ardışık nota yükseldiğinde ve böyle iki Kalas bir birim oluşturduğunda.

Avalokita —Udvahita'da tekrarlanan Kalaslar azalan ölçekte olduğunda. Krama2—ardışık Kalas'ta yükselen bir; iki; üç; dört; beş; altı; yedi ardışık nota bulunur.Niskujita1 - yanındaki notaya yükseldikten sonra notaların kendisine geri döndüğü Kalas'ı içerir.

Udglta—Prasvara'da Kalas bir kez (başlangıçta yanıyor) yükseliyor ve ardından (sonda yanıyor) alçalıyor.

Hradamana - alternatif notaların bir araya geldiği; en az iki veya en fazla altı notadan oluşan iki Kalas'ta bu sırayla (yani Udglta'da olduğu gibi) notlar.

Bafijita—iki Kala'nın ardışık iki notasında kaldıktan sonra yarım Kala'ya yükselir ve sonra tekrar bir önceki notaya iner.

Avartaka— Artan ve azalan ardışık dört notadan oluşan sekiz Kalas. Ayrıca iki alternatif notadan oluşur. Bu durumda dört Kalas'ın artan ve azalan notaları olacaktır.

Parivartaka—bir notanın kendisinden üçüncü notaya yükseldiği ve bir sonraki notayı geçmek için bir sonraki notayı atladığı ve aynı şekilde [bir sonraki Kala'da] alçaldığı sekiz Kalas.

Udghattita — iki nota kadar yükselen ve ardından bir sonraki notayı dışarıda bırakarak bir sonraki notaya yükselen [on sekiz] Kalas içerir.

Aksiptaka'-üç notadan oluşan altı Kalas'tan oluşur. . .

SampradSna - Aksipta'da olduğu gibi; dört notadan oluşan Kalas'tan ve üç notadan oluşan Kalas'tan oluşur. alternatif notlar dahil edilmiştir.

Haaita; - Aksipta'da olduğu gibi kahkaha gibi ardışık iki notanın çift Kal5'lerinden oluşmuştur.

Humkara - Hasita'da olduğu gibi yükselen; her Kal'da en az iki veya en fazla dört nota.

Sandhipracchadana—başlangıçtan (ışıklı yerden) yüksek notaya yükselen ve oradan orijinal olana yükselen notaların bulunduğu dört Kalaa'dan oluşan gruplara sahip olmak ve orada olmak. kusmak yok.

Vidhuna—önce iki kısa nota içeren padayı (şarkı) ürettikten sonra; her Kala'da iki ardışık nota yükselecektir.

Gatravarna - Humkara notalarında olduğu gibi; ilk ikisinin titrek ve sonraki ikisinin alçak perdeden olduğu alternatif Kalas'ta (dört notadan) ardı ardına yükselir. E ve diğer uzun sesli harflerin  yanı sıra [Alamkara notalarına] eklenecektir. Bu; Alamkaraların Karanaslarının şarkılarda doğru bir şekilde verilen kuralıdır. Şarkılar; Varnas [kuralına] aykırı düşmeden bu Alamkaralarla süslenmelidir. Alamkaralar uygun yerlere takılmalı; örneğin; kuşak (kanci) yerleştirilmemeli (göğsün üzerine tutturulmamalı). Şarkısız (varna) çok fazla Alamkara kullanılmamalıdır.Bunlar Varnas'a bağlı Alamkaralardır. Şimdi ritim (chandas) ve hecelerin (aksara) [niteliğine] bağlı olanlardan bahsedeceğim.Alemkâra'sız bir şarkı; aysız bir geceye; susuz bir ırmağa; çiçeksiz bir sarmaşık ve süssüz bir kadına benzer.Bunlar bahsettiğim otuz üç Alamkara. Şimdi Gitis'in özelliklerine değineceğim.Alamkaralar Giti'ye bağlı işte Gitis dört çeşittir: Birincisi Magadhi; ikinci Ardhamagadhi; üçüncü Sambhavita ve dördüncü Prthula.Magadhi farklı tempolarda (vrtti) söylenir. Ardhamagadhi; temposunu değiştirdikten sonra değiştirir (lafzen revize eder).yarı zamanlı. Sambhavita'nın şunlardan oluştuğu bilinmektedir: uzun heceli ve Prthula kısa heceli.Bu Gitis'in hiçbir özelliği olmadığı biliniyorDhruva'larla bağlantı. Ama onlar her zaman var olacaklar.yalnızca Gandharva'deki müzisyenler tarafından uygulanmıştır. Sahibim Gitis hakkında doğru düzgün konuşuldu. Şimdi Dhatus'u dinleyin. Şimdi Dhatus'un çalınmasından bahsedeceğim.Yaylı çalgılar çalarken Dhatus Çalınmasına bağlı olarak dört Dhatus araçlar şunlardır: Vistara (genişleme); Karana (üretim) Abiddha (ayrılma) ve Vyanjana (gösterge).

Vistara Dhatus

Vistara dört çeşit vuruş içerir: Samghataja (karşıtlıktan büyüyor); Samavayaja (büyüyor)

kombinasyonun dışında); Vistaraja (genliğin dışına doğru büyüyen) ve Anubandhaja (sadece ardıllıktan büyüyor).Onun (yani Vistara'nın) kurallarından bahsedildi ilk olarak şu şekilde: [Vistara tek vuruşludur;]Samghataja ve Samavayaja sırasıyla iki parçadan oluşur ve üç [vuruş]. Birincisi dört çeşittir; ikincisi ise sekiz türden. Onların özel yollarına göre üretimde farklı kuralları vardır.[Notaların] alçak ve yüksek perdeli olduğu bilinmektedir [sırasıyla] düşük (*hafif) veya yüksek olarak çıktıklarında ( = güçlü) [vuruşlar]. Bu; vurmanın kuralıdır Yaylı çalgı çalanların bilmesi gerekir. Samghataja vuruşlarının aşağıdaki çeşitleri vardır: iki yüksek; iki düşük; düşük-yüksek ve yüksek-düşük.Samavayaja vuruşları aşağıdakilere sahiptir çeşitler: üç yüksek; üç düşük; iki düşük; bir yüksek; iki  Bunun bir gramer metafarı olduğu açıktır. Dhatus (kökler) yaylı çalgıların çalınmasındaki vuruşların farklı yönleriyle ilgilidir.

Karana Dhatus

 Vina'nın çalınmasında beş çeşit Karana Dhatu şunlardır: Ribhita; Uccaya; Niratita; Hrfida ve

Anubandha;

Karana Dhatus sırasıyla aşağıdakilerden oluşacaktır: üç; beş; yedi ve dokuz [hafif] vuruş ve varlık

kombine ve hepsi ağır bir [darbe] ile bitiyor.

Abiddha Dhatus

Abiddha Dhatu beş çeşittir: Ksepa;Pluta; Atipata; Atikirna ve Anubandha.Abiddha Dhatus sırasıyla aşağıdakilerden oluşacaktır:kademeli ve yavaş yavaş yapılan iki; üç; dört ve dokuz vuruş;ve bunların bir kombinasyonu.

Vyanjana Dhatus

Vina'yı çalarken Vyanjana Dhatu;on çeşit. Bunlar: Kala; Tala; Niskotita; Unmrsta;Repha; Avamrsta; Puspa; Anusvanita; Bindu ve Anubandha.Kala - ikisiyle aynı anda bir tele dokunmak başparmaklar.Tala — bastıktan sonra sol  başparmak ile bir tele vurmakdoğru olanla.Anubandha burada 'karışım' veya 'kombinasyon' anlamına geliyor.

Niskotita—yalnızca sol başparmak ile vuruyor.

Unmrsta—sol işaret parmağıyla vurmak (pradeiirii)

Bepha – bir elin tüm figürlerini içeren tek bir vuruş.

Avamrsta—[dizide] aşağı doğru üç vuruş wibu sağ elin küçük parmağı ve başparmağı.

Puspa - küçük parmak ve başparmak ile tek vuruş.

Anusvanita — vuruşun [ipte] daha aşağıda olması

Bindu - tek bir telde ağır bir vuruş.

Anubandha—bir düzensiz kombinasyon1 (lit.tüm bunların parçalanması ve birleştirilmesi) ve hepsiyle ilgilidir.Bunlar uygulanacak on Vyailjana Dhatus'tur

Vina.

Bunlar özellikleriyle dört Dhatus'tur; bunlar üç Vrttis ile ilgilidir.[telli] enstrümanların çalınması bağlıdır.

Üç Vrttis

Prensip olarak dikkate alınması gereken Prosedür Tarzları (gati-vrtti) üç tanedir: Citra (rengarenk); Vrtti (hareket; yani sahip olmak) basit bir hareket) ve Daksina (hünerli). Enstrümantal müzik; zaman ölçüsü (tala) tempo (layaf; Glti (ritim) Laya kelimesi bir müzik parçasının yayılma hızını ifade eder. gerçekleştirilir. Hızın üç temel derecesi vardır; yani hız oranıHint müziğinde hareket: yavaş (vilambita); orta (madhya) ve hızlı (druta). Avrupa müziğinde olduğu gibi sabit bir mutlak yoktur. Burada bahsedilen farklı hız dereceleri için zaman ölçüsü. Yati 'farklı hız türlerinin birbirini takip etmesi' anlamına gelir şarkının tamamında; ör. bir şarkı yavaş hızda söylenebilir başlangıçta orta hızda ve sonunda yüksek hızda veya şarkıcının takdirine bağlı olarak bu hızlar farklı bir sırayla ele alınabilir;

Knf theron. ve Graha-marga (başlangıç yolu) onların kararlarını belirleyecek ilgili karakterler. [Örneğin]; Citra'da; [the Magadhi Giti'dir]; enstrümantal müzik kısa ve özdür (ör. ayrıntılı değil); zaman ölçüsü [birimi] [bir Kala'dır]; tempo hızlı ve Yati düz [samaf ve Anagata Grahas ağırlıklı.

Benzer şekilde Vrtti'de [Sambhavita] Giti vardır;[birimi] zaman ölçüsü iki Kalas; tempo orta (madhya); Yati Srotogata ve Sama Graha-margalar baskındır. Daksina'da Giti; zaman ölçüsü birimidir [Prthula] dört Kalas'tan oluşur; tempo yavaştır (vilamhita); Yati Gopuccha ve Atita Graha-margalar baskındır.

Üç Prosedür Tarzının [vrtti) adları şunlardır: Citra; Daksina ve Vrtti. Enstrümantal kaliteyi veriyorlar

şarkının yanı sıra müzik için de tanımlanmıştır ve vadesi gelen sipariş.Udatta; Lalita; Ribhita ve Gana gibi Jfitis'ler öne çıkıyor.Udatta; Vistara Dhatus veya daha birçok şey. Lalita; Vyaiijana Dhatus ile ilgilidir ve öyledir.zarafeti nedeniyle çağrıldı. Eibhita; Abicfdha Dhatus ile ilgilidir ve çok sayıda vuruşla karakterizedir. Metindeki Marga; burada graha-marga olarak alınmalıdır.bu pasajda daha sonra iki kez kullanıldı. Graha-marga demek Tala'nın bir enstrümanıyla bir şarkıyı veya müzik parçasını takip etme şeklidir.

Vina'nın üç çeşit müziği

Uzmanlar üç tür müzik üretecek Vina'dan. Bunlar Tattva; Anugata ve Ogha'dır. [İçlerinde] birçok Karana'yı birleştirin.Tempoyu [uygun şekilde] ifade eden müzik şarkının zaman ölçüsü; Varna; pada; Yati ve heceleri; Tattva denir. Ve şarkıyı takip eden enstrümantal müzik Anugata denir.Ogha; dünyada bol miktarda bulunan müziktir. Abiddha Karanas; Uparipani Graha-marga'yı aldı; çabuk tempo ve şarkının anlamını umursamaz. Müzik aletlerinin çalınmasında kural; Tattva'nın yavaş bir tempoda uygulanması gerektiği; Orta tempoda Anugata ve hızlı tempoda Ogha.Tempo ve zaman ölçüsünü gözlemlemede uzmanlar; Tattya'yı ilk şarkıda uygulamalı [sırasında söylenecek bir performans] ve ikincisinde Anugata ve Ogha üçüncüsünde. Bunlar Vina müziğindeki Dhatu'lardır. uzmanlar tarafından bilinmelidir. Şimdi Karanaları açıklayacağım Vipanol oynama kurallarına dahildir.

Vipanci'nin Karanaları

Karanalar [Vipafic oynarken!]Rupa; Krtapratikrta; Pratibheda; Rupasesa; Ogha ve Fratisuska. Vina'dayken iki ağır ve iki hafif heceler çalınır bu Rupa'dır.Ve Pratibheda'da gerçekleştirilen bu Rupa;Krtapratikrta.İki farklı Karana yan yana olduğunda Vina'da çalınır ve ağır ve hafif heceler gösterilir; buna Pratibheda denir.[Müzik] başka bir Vina'da devam ediyor; [müdür] Vina durdu; adı Eupasesa. Ogha gerçekleştirilen Abiddha Karanaları içerir Uparipani Graha-marga'da. Pratisuska araçlarla oynanan Karana bir dizenin [yalnızca].  Dhruvaların uygulanması sırasında uzmanlar genellikle mızrapla (kona) iki Vina çalmalı bir şarkıya veya başka enstrümanlara eşlik edin. İster bir yer ister bir karakter olsun; kişi onu tellerdeki şarkıyla birlikte eşit şekilde yansıtır ve VipaficI'de Karana denilen şeye benzer bir şey olacak Ogha. Citra yedi telli bir Vina'dır ve Vipancı dokuz telli olan budur. Ve ikincisi (Vipanci) mızrapla; Citra ise mızrapla çalınacak yalnızca parmaklar.Uzmanlar bu nedenle Vipanci'yi biliyorlar.birçok Karana içerir. Şimdi Bahir-gitaları açıklayacağım [sabit] özelliklere sahip olan.Bu Citra (vino) muhtemelen daha sonra Farsçaya dönüştü sitar. Yedi telli Yunan kitharasının da bununla bağlantılı olması mümkündür. Bununla birlikte. Citra'daki yedi tel muhtemelen üretmek içindi oktavın yedi notası.VipaucI'nin dokuz teli muhtemelen üretmek içindi yedi nota ve iki Kakali notası Bahir-Gltaşlar Akimi; ' Ammbhn] YaktnpBni; J Samghotand Tribis veya Tal.-is ile ve Prosedür Stylos'unda denir Citra ve Vrtfci.

Tha Asravana

Asravana birlikte [gerçekleştirilmelidir][ardışık]'da Vistara Phatu'nun iki kez tekrarlanan Karanas 'i

bölümler (Kalas) ve ardından kademeli olarak iki kat artışla Karanas'ı tekrarladı.Bir çift yirmi dörtlüden oluşacakheceler (varna) bunlardan ilk ikisi; onbirincisi ve sonuncusu on dördüncü; on beşinci ve yirmi dördüncü ağırdır; ve birincisi hafif olan bir [üç katı on beş hece]; sonraki yedi sekizinci ağır dahil sonraki altı yine hafif; son [üç] hece ağırdır. Asravana'daki Tala şu şekilde olacaktır: Uparipani'de üç Samya ve bir Tala; iki Samya ve Samapam'da iki Talas ve yine bir Samya ve iki Talas;ve iki Kalas'tan uygun Uttara ve Caficatputa [Talas]. (Örnek bozuk ve tercüme edilemez) aynı eser. Görünüşe göre bu bu öğe orijinal olarak Bahir-gitas'ta yer almamaktaydı  Kısa; orta ve uzun. y Bunlara Bahir-gitalar denir çünkü onlar oyun performansının (bahis) dışındaydılar ve Ön Hazırlıkları'na dahil edildi

Arambha

Arambha'daki [kurucu] heceler şu şekildedir: ilk sekiz ağır; sonraki on iki ve son bir hafif [ilk bölümde] ve dört ağır; sekiz hafif; biri ağır; dördü hafif; dördü ağır [ikinci bölümde]; sekiz ışık ve son (ışık) [sonraki bölümü şekillendirecek]. Üç bölüm halinde gerçekleştirilmeli Tala Eibhita1 ve HrSda2 gibi Karanalar Vistara Dhatus'un ağır basacağı ve içinde bir yükselişi bir iniş takip edecek Ve içinde Karanalar önce iki veya üç kez inilecek ve ardından oynanacak ters sırada ve sonra tüm bunların tekrarlanması gerekir. Üç Kala'dan ilk Tala'sı olacak Bir Kala'dan Samya; iki Kala'dan Tala; sonra iki Kala'dan Samya Kalas; iki Kalas'tan oluşan bir Tala ve iki Kalas'tan oluşan bir Sannipata ve bir Satpitaputraka ve iki Kalas'tan oluşan bir Caiicatputa

Vaktrapani

 Vaktrapani'nin müziği şunları içerecektir: Abiddha1'in [Dhfitu] Karanaları ve iki üyesi var

Vrtt'li Ekaka (» pravrtta) ve müziğinde olması gereken Vyiljana' Dhatus'un yarısı üyesi. Pasajın metni muhtemelen daha da bozuktur. Vaktrapani'nin [hece şeması] Şöyle ki; beşi ağır; altısı hafif; dört katı ağır; iki katı ağır bir hafif; dört ağır; dört hafif; üç ağır; sekiz hafif ve biri ağır. Kullanılan Samyfi ve Tala şeması Vaktrapani'de iki Kalas'ın Madraka şarkısı kullanılacak; ancak Mukha'da (başlangıçta) sekiz Kalas'tan oluşacaktır.Mukha ve Pratimukha'daki Tala Vaktrapani şu şekilde olacaktır: bir Samya; bir Tala; bir Tala; bir Samya ve bir Tala; bir Samya; bir Tala ve bir Sannipata ve dört Paficapanis.

Samghotana

Samghotana'nın müziği şu şekilde olacaktır: Vistara [Dhatu] sınıfından üç Karanadan biri ve olacak

Citra ve Vrtta1 Prosedür Stillerine uyun ve üç [böyle Karanalar] tekrarlanacak ve [yavaş yavaş] yükselecek. Heceler (ağır ve hafif sözcük dizisi) Samghotana temasının heceleri aşağıdaki gibi olacaktır:iki ağır; sekiz hafif; iki ağır; bir hafif; bir ağır; bir hafif; dördü hafif; sekizi hafif ve sonunda ağır. Samghotana'da ikisiyle birlikte alınan Vina eller kirişinden (danda) tutularak parmaklarla oynanmalıdırsağ el ve iki başparmak.Samghotana'ya bu isim verilmesinin nedeni Ünsüz ve harfin birlikte çalınması (samghotana) Asonant notalar; kalan Asonant notalarla birlikte. Tala'sı Sirsaka'da olduğu gibi Paficapanilerden oluşacak.

Parighattana

Parighattana'nın [hece şeması];şöyle: sekizi ağır; yirmidördü hafif1 biri ağır; on altı hafif ve iki ağır. Müziği birçok Earana'dan oluşmalıdır. VyaHjana [Dhatu] ve birlikte gerçekleştirilmelidir Upavahana ("Upohana) akıllı eller tarafından olacaktır .

Margasarita'nın hece şeması Vastu'su şu şekilde olacaktır: dört ağır; sekiz hafif; sekiz ağır; sekizi hafif ve sonuncusu ağır.Margasarita'daki enstrümantal müzik Vistara'nın Karanaları ve Abiddha Dhatus'tan oluşur ve tüm Talas'ın kendi hece şemasına uyduğunu gözlemleyecektir. Veya dört ağır; sekiz hafif; üç ağır olabilir.

Lilakrta

Uzman yapımcı; fırsat buldukça; Lilakrta'nın yanı sıra Abhisrta ve Parisrta'yı da icra etmeli kısa Asarita'nın kurallarına göre ve öyle olmalı Talas'ı duymak tatlıdır. Asaritas uzun (jyestha); orta (madhya) olabilir ve kısa (kanistha). Onlar Tala'larıyla [ilişkili olarak] ve ölçüm kurallarında sırası ile açıklanacaktır.

 

*Çeviri yapay zeka aracılığıyla İngilizce metinden yapılmıştır. Alana ilişki terminoloji çerçevesinde düzeltmeler ve düzenleme yapılmıştır.

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FOTOĞRAFTA FARKINDALIK SÜRECİ ve DEĞERLENDİRME Dr.Özand Gönülal

Eser Analiz Yöntemleri

BİLECİK ORHAN GAZİ İMARETİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand Gönülal

İznik Yakup Çelebi Camisi (İmareti) Dr. Özand Gönülal

AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal

İznik Nilüfer Hatun İmareti. Dr.Özand Gönülal

ANKARA KARACABEY CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

AMASYA YÖRGÜÇ PAŞA CAMİSİ, 1430,KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Adnan Turani (1925- 2016) Dr.Özand Gönülal