TİYATRODA (NATYA SHASTRA) KARAKTER TÜRLERİ* Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

TİYATRODA (NATYA SHASTRA) KARAKTER TÜRLERİ*                                    Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

(Natyashastra; Yazarlığı efsanevi bilge Bharata'ya atfedilen, ikinci yüzyılda yazılmış gösteri sanatları için kuralcı el kitabı (shastra). Metin, üç ana performans formunun her yönünü detaylandıran otuz yedi bölüme ayrılmıştır: müzik, drama ve dans (hem müziği hem de dramayı birleştiren). Metnin bazı bölümleri estetiğe ve şiire ayrılmış olup, sanatın takdiri için doğru atmosferi yaratmaya ve aktarmaya yardımcı olmaktadır. Metnin diğer bölümleri sahnenin inşası gibi somut, pratik konuları tartışıyor. Metin bu üç gösteri sanatı için hala bir otoritedir ancak dans için özellikle önemlidir.Hint dansında bulunan pozisyonların ve jestlerin çoğu ilk olarak bu metinde kodlanmıştır. Natyashastra, "halk" dansından ziyade "klasik" dans olduğunu iddia eden herhangi bir dans formu için nihai otorite olmaya devam etmektedir.)

Üç tip karakter

 İster erkek ister kadın olsun; [bir oyundaki] karakterler genel olarak üç türdendir: üstün; orta ve aşağı

Üstün bir erkek karakter

Duyularını kontrol edebilen; bilge; çeşitli sanat ve zanaatlarda yetenekli; dürüst; zevk almada uzman; fakirlere teselli veren; farklı Bastralarda bilgili; ağırbaşlı; cömert; sabırlı ve cömert bir adam olarak bilinmelidir.

Orta halli bir erkek karakter

İnsanlarla ilişkilerde uzman olan bir adam; yani Sastras'ın yanı sıra sanat ve el sanatları üzerine kitaplar konusunda da bilgi sahibidir.

Aşağılık bir erkek karakter

Sözü sert; kötü huylu; alçak gönüllü; zekası kıt; çabuk öfkelenen; şiddet yanlısı; arkadaşını öldürebilen; herkesi zalimce öldürebilen; hain; sözü kibirli; nankör; tembel; onurlu kişilere hakaret etmekte usta olan bir adam; Kadınlara düşkün; kavgacı; kötülük yapan; başkalarının malını çalan bu kişi "aşağı" (adhame) bir karakter olarak anılacaktır. Benzer şekilde kadın karakterler de üç çeşittir .

Üstün bir kadın karakter

Şimdi kadın karakterlerin sırasına göre konuşacağım. Hassas bir yapıya sahip olan kadın; kararsız veya zalim değildir.

Orta halli bir kadın karakter

Bu niteliklere büyük ölçüde ve her zaman sahip olmayan ve bunlara bazı ufak kusurlar karışmış olan kadına "orta halli" (madhyama) karakter denir.

Aşağılık bir kadın karakter

Alt düzeydeki erkek karakterlerin tanımı genellikle bu tipteki kadın karakterler için geçerli olacaktır.

Karışık bir karakter

Bir hermafrodit; "karışık" (samkirw) ve aşağı tipte bir karakter olarak bilinmelidir. Hizmetçiler ve benzerleri de karma tipte karakterlerdir. Soytarı; Sakara  ve bir oyundaki onlara benzeyen diğerleri; karma tip 'ün karakterleridir. Erkek; kadın ve hermafrodit olabilecek karakterler hakkında çok fazla şey var.

Kahramanın dört türü

Bu [karakterler] arasında Kahramanlar (ntyoia) bilinmektedir.dört sınıfa ayrılırlar ve üstlerine ve üstlerine aittirler,orta  tip ve çeşitli özelliklere sahiptir.Kahraman dört türden biri olarak tanımlanır: kendine hakim ve şiddetli (dkroddhata); kendine hakim ve yüksek kalpli (dhlradalita); kendine hakim ve yüce (dhlro). datta) ve kendini kontrol eden ve sakin (dkm-praianta).Tanrılar kendilerine hakim ve şiddetlidir (dhlroihlhata);krallar kendilerine hakim ve kaygısızlardır {dUralalita); konsey üyeleri ise kendilerine hakim ve yücedirler (dhlrodatta) ve Brahminler tüccarlar ise kendine hakim ve sakin (dhirapramnta) sınıflardır

Dört çeşit kadın kahraman

Bunlar her zaman dramatik eserlerdeki Kahramanlardır (lit.şiirsel kompozisyon). Şimdi kahramanlardan bahsedeceğim.dört sınıfa ayrılır: bir tanrıça; bir kraliçe; yüksek aileden bir kadın ve

fi nezaketçi.Bunlar; özelliklerine göre şu türlerde olabilir: kendine hakim olan; (dhiw); kaygısız (lalit a); yüce iidatta) ve mütevazı (nibhrla).Tanrıçalar tüm bu niteliklere sahip olabilir ve yüksek aileden gelen kadınlar yüce ve alçakgönüllü olabilir; fahişeler ve zanaatkâr kadınlar ise kaygısız ve yüce olabilir.

Karakterler için iki istihdam sınıfı

[Bir oyundaki] karakterler iki türdendir: dışsal {bahija) ve içsel (abhjantm-a) . Onlar (Soytarılar) seri olarak [iki türdendir]: aşağı doğumlu ve kültürlü.Tanrılara; krallara; bakanlara ve Brahminlere bağlı olmaları gerekir. Ve sevgilisinden ayrılırken; talihsizliğinden dolayı sıkıntı duyan; konuşması zeki; dost canlısı bir hizmetçi krala bağlanmalıdır. Bir oyundaki birçok (çok sayıdaki) erkek karakter arasında; şefine Kahraman denir. Bir oyundayken (orada yanıyor) daha fazla [erkek Eğer kişi talihsizlikle karşılaşıp refaha kavuşuyorsa; koşulları olağanüstü görünen kişi Kahraman olarak alınmalıdır.[Yalnızca] kralla ilgili olan kişiye içsel; [kralın sarayı] dışındaki insanlarla ilgilenen kişiye ise dışsal karakter denir. Haremdeki kadın mahkumlarŞimdi haremde yaşayan ve kralla ilişkisi olan kadınların sınıflarını ve işlevlerini anlatacağım. Bunlar baş kraliçe (maha-devl); diğer kraliçeler (devl); onun soylu eşleri (xramin't); sıradan eşleri (dliayim)1; cariyeler (hkxjui'i); zanaatkar kadınlar (tilpakarin)); aktrisler (italjiklya)  dansçı (mrtaki); sürekli hizmet veren hizmetçiler (aimcarika); özel iş hizmetçileri (pwicw'ka sürekli hareket halindeki hizmetçiler (lahcarika); ayak işlerini yapan hizmetçiler {prrsani-ca'iku); Mahattaris (başhemşire) );dames (xthavira) Ayuktikas ve (gözetmen); Pratiharis (müjdeci);bakireler {himw'ij.

Baş kraliçe

Baş kraliçe (mnha; lent); başına takdis edilen; soylu ve karakterli; başarılara sahip; yaşı ilerlemiş; rakiplerine karşı kayıtsız; özgür olan kişidir.öfkeden ve kötülükten uzak olan ve kralın karakterini tam olarak anlayan Ter; sevincine ve üzüntüsüne sempati duyar; her zaman [kraliyet] kocasının iyiliği için teselli törenleriyle meşgul olur; sakin; sevecen; sabırlı ve harem sakinlerine karşı yardımseverdir.

Diğer kraliçeler

Kendilerine uygun bir kutsama verilmesinin reddedilmesi dışında tüm bu niteliklere sahip olan [kralın eşleri] ve iyi bir servetle gurur duymalarına rağmen sevginin tadını çıkarmak için istekli olan kişiler; Her zaman parlak giyinirler ve rakiplerini kıskanırlar. Fiziksel çekicilikleri ve [birçok diğer] nitelikleri nedeniyle muhteşem olanlara kraliçeler {devij ) adı verilir.Bu durum; o dönemdeki kralların çok sayıda karısının olduğunu göstermektedir. Seylan geleneğine göre Bindusara'nın on altı karısı vardır.

Asil doğumlu eşler

Generallerin; bakanların veya herhangi bir başkasının kızları memurlar (yani kızları) kral tarafından yükseltildiğinde sevgi ve onurun bahşedilmesi yoluyla ve onun görgü kuralları ve fiziksel çekiciliği nedeniyle favori olmak ve başarıya ulaşmak kendi yararlarıdır.

Sıradan eşler

Kralın sıradan eşleri (sthayinl); fiziksel çekiciliğe sahip ve genç yaşta; [cinsel eylemlerde] şiddetli; aşk dolu jest ve hareketlerle dolu; aşktan zevk almada uzman; rakiplerini kıskanan; dürüst ve her şeyi bilen kadınlardır. Kocasının zihnine sahip; yazma ve resim yapmada uzman; her zaman kralın isteklerini yerine getiren; öfkeden; uykudan; "tembellik ve zalimlikten uzak; [her zaman] uyanık ve [harekete geçmeye] hazır ve ona şeref gösterme yeteneğine sahip" kişilerdir.

Cariyeler

Bir kralın cariyeleri (hhnginl); iyi huylu; nazik [davranış bakımından]; çok kibirli olmayan; [rakiplerine karşı] kayıtsız; alçakgönüllü; şefkatli ancak yüksek şerefe sahip olmayan kişiler olarak bilinirler 1 .

Kadın sanatçılar

Çeşitli sanatlara meraklı; çeşitli sanatlarda hünerli; parfümcülük sanatının farklı dallarını bilen; farklı resim sanatlarında yetenekli; yatak ve koltukların konforunu bilen; tavırları tatlı olan kadınlar. akıllı; dürüst; hoş görünümlü; farklı [kendi deyimiyle]; dürüst ve alçakgönüllü olan kadın sanatçılar {iilpaharikd) olarak bilinirler  .

Aktrisler

 Notalar (svara); zaman ritmi (tufa) ve caesura (jhiti) [bir şarkıda] bilgisine sahip olan kadınlar; akıllı; oyunculukta yetenekli (nalya); uygun şekilde konuşabilen bir sanat ustasıyla (Hctlrya) ilişkilendirilir. bu vesileyle; genç yaşta ve formda güzelliğe sahip olanların aktris (natalya) olduğu biliniyor  .

Dansçılar

Tutkunun (hela) ve Duygunun (bkava) temsilinde uzman olan kadınlar; Mizacın (sattva) temsilini [iyi] bilirler; [tavırların] tatlılığına sahiptirler; müzik enstrümanları çalmada yeteneklidirler; güzel uzuvlara sahiptirler; altmış dört sanat ve zanaata aşina; akıllı ve her zaman cesur; tembellikten uzak; çok çalışmaya alışmış; çeşitli sanatlarla uğraşabilen; dans ve şarkı söyleme konusunda yetenekli ve genç yaşları nedeniyle yakındaki tüm kadınlardan üstün olanlardır. biçiminin güzelliği ve görünümün parlaklığı nedeniyle dansçılar (nartakt) olarak bilinirler  .

Hizmetçiler sürekli gözetim altında

Hiçbir koşulda kralın yanından ayrılmayan kadınlar; sürekli hizmette olan hizmetçilerdir (aimcarilca) 

Özel iş hizmetçileri

 Zeki; becerikli; düzenli ve yatak yapma; şarap ve yiyecek servisi yapma; şampuanlama; parfüm hazırlama ve sürme; süs ve çelenklerle süsleme sanatını bilen kadınlara özel hizmetçi (pariearika) adı verilir.

Hizmetçiler sürekli hareket halinde

[Sarayın] farklı yerlerinde; bahçelerde; tapınaklarda; köşklerde ve grevde [sürekli] dolaşan kadınlar

trans halinde biraz farklı okunuşu şu şekilde olacaktır: Bir kadın[bir şarkıya] başlamayı; durdurmayı ve uygun tempoyu kim bilebilir? Duyguları ve Devletleri temsil edebilir; anlayabilir.Başkalarının niyetine ve imalarına itaat eden; öğretmenine itaat eden; zeki; oyunculukta uzman; tartışma becerisine sahip; davul ve diğer müzik aletlerini çalmayı bilen kişiye oyuncu denir. Kralın şemsiyesi; yatağı ve koltuğundan sorumlu olan; pişirilen yemek; şampuanlama; tuvalet; süs eşyaları ve çelenklerin takılmasıyla ilgilenen bir kadın. onun özel hizmetçisidir (paricartka). Yania 1'deki [zil] ve oyun yazarları tarafından cinsel ilişki yasaklanmıştır; sürekli hareket halindeki hizmetçiler (sancarilca) olarak bilinmelidir.

Ayak işi yapan kızlar

Kralların aşk işleriyle ilgili gizli görevlerde çalıştırdığı ve sıklıkla [bu tür bazı işlerde] gönderilecek olan kadınlara ayakçı kızlar ([jresanacarika) denir.

Mahattarllar

Tüm haremin [kötülüklerden] bağışıklığı ve [kralın] refahı için [tanrılara] ilahiler [söylemekten] ve hayırlı törenler yapmaktan zevk alan kadınlara Mahattaris (hemşireler) denir.

Pratihariler

Antlaşma (saidhi); savaş (vigraha) ve benzeri gibi [devletin] çeşitli işleriyle ilgili herhangi bir işi kralın huzuruna çıkaran kadınlara Pratiharis (müjdeci) adı verilir.

Bakireler

Aşk birliği deneyimi olmayan kızlar(ratisami/oya) ve sessizdirler; acelecilikten uzaktırlar; mütevazı ve çekingendirler.ful'un bakireler (kim&ri) olduğu söylenir.

Yaşlı kadın

Ölen kralların adabını bilen ve onlar tarafından onurlandırılan1 ve tüm [harem üyelerinin] karakterini bilen3 kadınlara yaşlı hanımlar denilir.Depolardan; silahlardan; meyvelerden;köklerden ve tahıllardan sorumlu olan; [kral] için [pişmiş] yiyecekleri inceleyen ve kokulardan; süslerden (düşünürlerin) sorumlu olan kadınlar ve bunların altında pek çok kişi bulunan ve akıllı olanların Ayuktikalar veya Yuktikgs (gözetmen) olduğu söyleniyor. Bunlar genel olarak froyalj hareminin kadınlarıdır.

Kadınların nitelikleri

[Kral tarafından] çalıştırılacak kadınların vasıfları şöyle olmalıdır: Aceleci; huzursuz; açgözlü ve çok zalim ruhlu olmamalılar; sessiz; bağışlayıcı ve tatmin olmuş olmalılar; öfkelerini yenmiş olmalılar ve duyularını kontrol altına almış olmalılar; tutkuları olmamalı; saygın olmaları; tüm kadın hastalıklarından arınmış olmaları; [krala] bağlı ve sadık olmaları ve kadın gururundan  arınmış olmaları gerekir.

Haremdeki diğer mahkumlar

Üçüncü sınıf karakterleri oluşturan hermafroditler; kraliyet ailesinde taşınmak için çalıştırılmalıdır.

yaklaşık haremde. Ancak Snarakalar ; Kaficukinler ve ayrıca Varsadharalar; Aupasthayika-Nirmurtdalar haremin farklı bölümlerine (kaha) yerleştirilecektir. Hadım olan veya cinsel zevklerden vazgeçmiş kişiler her zaman Nataka'daki haremin sakinleri haline getirilmelidir. Snataka'nın Aryan tavırlarını gözlemlemesi sağlanmalıdır. Devletle ilgili işlerde Kaueukin görevlendirilmeli ve aşk işleriyle (I'amwaio) ilgili işlerde Varsadharalar görevlendirilmelidir. Aupasthyika-Kiiimmdas; bakirelerin ve kızların korunması için her yere kadın göndermekle meşgul olacaktır. Ve sürekli gözetim altında hizmetçi çalıştırılmalıdır.Krallar tarafından kadınlara hediye gönderilirken  [sevdikleri] her türlü dansta ve farklı uzuvların kullanımında [dans ve oyunculukta] usta olan kadınlar [kraliyet tiyatrosuna ] yerleştirilmelidir.

Varsadharas

Canlılığı zayıf olan kadınlar ve kadınların doğasını taşıyan ve doğuştan sessiz olan hadımlar Varsadharalar (alt erkekler) olarak bilinirler.

Nirmundas

Erkeğe benzeyen; doğasında kadınsı hiçbir şey olmayan ve cinsel eylemler konusunda hiçbir bilgisi olmayan hadımlara Nirmundas  denir.

Kaflçukinler

İlim sahibi; doğruluk sahibi; cinsel tutkulardan arınmış; derin bilgi ve bilgeliğe sahip olanlara Kaflçukinler denir. Doğuştan Brahman olduklarında; zeki; yaşlı ve cinsel tutkudan uzak olduklarında; krallar onları kraliçelerin ihtiyaçlarını karşılamak için her zaman istihdam etmelidir. Bunlar; [kralın] haremindeki on sekiz sınıf mahkûmdur. Şimdi toplum içinde dolaşan kişilerden bahsedeceğim.

Dış kişilik

Bunlar: kral (raj an); ordunun lideri (senapnti); papaz (ptirodhas); bakanlar (mantrin) ; meclis üyeleri (mckn); yargıçlar (pradrivaha) ve prenslerin muhafızları (humamlhikfta)  ve kralın sarayının diğer birçok üyesi NS'nin yazarı Kaficukin'in bir Brahman olması gerektiği görüşündeydi. böyle bir kuralı tanımıyordu. Bhasa da onu takip ediyor gibi görünüyor. Dutava'da Kai'icukiya; Duryodhana'nın ayaklarına düşüyor. Yani yapabiliriz Kane'in kendini alçaltamayacak bir Brahman olmadığı sonucunu çıkarmak bir Ksatriya'nın ayaklarına düşerek. Daha sonra tanımlanmak üzere. amatya ve minirtn arasında ayrım yapar.

Kral

Bir kral [fiziksel olarak] güçlü; zeki; dürüst; duyuların hakimi; akıllı; güzel konuşan; yüksek fikirli; dürüst; ileri görüşlü; son derece enerjik; minnettar; tatlı; yetenekli olmalı; ve tebaasını projelendirme sözü vermeli ve görevlerin [memurları arasında] nasıl paylaştırılacağını bilmelidir ve her zaman harekete hazır; tetikte; ileri yaşta olmalı ve Smrti ve Arthasastra literatüründe usta olmalı; düşmanın zayıflığını tespit etmede uzman olmalı ve kişinin zihnini görünüşünden anlamalı; cömert olmalı; iyi korunmalıdır; Her şeye mantıksal açıdan bakabilme yeteneğine sahip; çeşitli sanat ve zanaatların koruyucusu ve Niti edebiyatında bir uzman.

Ordunun lideri

Doğru sözlü ve iyi karakterli; her zaman aktif (yani aylaklığı bırakmış); tatlı dilli; düşmanın zayıflığına ilişkin kuralları ve ona karşı yürüyüş için uygun zamanı bilen; Arthasastra ve zenginliğe dair her şey [kral'a] adanır; onurlandırılır toplumun zaman ve mekan bilgisine sahip olması sağlanmalıdır.

 

Meclis Üyeleri

Zeki; politika dolu; kahraman; tatlı olanlar konuşmada; Arthasastra'da bilgili; konulara bağlı [kralın] ve yasaların takipçileri (dharma) olmalıdır Kral tarafından Meclis Üyeleri (wmfitya) atandı.Ticareti ve parayı [iyi] bilenler;zekidirler; birçok bilgi departmanıyla bilgilidirler;tarafsız; kanunlara uyan; iyiler arasında ayrım yapabilen ve kötü işler; sabırlı; kendini kontrol eden; öfkeyi yenen ve herkese aynı saygıyı gösterecek; yargıç olarak atanacaklar(prainvaka) krallar tarafından  .

Saraylılar

Mahkeme üyeleri (sabhastara)düşünen Brhaspati 'in görüşlerine danışıldıktan sonra atanacaktır.

bu makamda aranan niteliklerin aşağıdakiler olduğunu;Her zaman çalışmaya hazır; uyanık; tembellikten uzak olmalı;sıkı çalışmaktan yılmayan; sevecen; hoşgörülü; alçakgönüllü; tarafsız; becerikli; yönetim ve görgü eğitimi almış; derinden bağlı Agrumentasyon sanatı ve diğer tüm dallar konusunda bilgili bilgi ve cinsel tutku ve benzerlerinden etkilenmez.

 

*Çeviri yapay zeka aracılığıyla İngilizce metinden yapılmıştır. Alana ilişki terminoloji çerçevesinde düzeltmeler ve düzenleme yapılmıştır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FOTOĞRAFTA FARKINDALIK SÜRECİ ve DEĞERLENDİRME Dr.Özand Gönülal

Eser Analiz Yöntemleri

BİLECİK ORHAN GAZİ İMARETİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand Gönülal

İznik Yakup Çelebi Camisi (İmareti) Dr. Özand Gönülal

AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal

İznik Nilüfer Hatun İmareti. Dr.Özand Gönülal

ANKARA KARACABEY CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

AMASYA YÖRGÜÇ PAŞA CAMİSİ, 1430,KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Adnan Turani (1925- 2016) Dr.Özand Gönülal