TİYATRODA (NATYA SHASTRA) ON TÜR OYUN* Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

TİYATRODA (NATYA SHASTRA) ON TÜR OYUN*                                            Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

On kat oyun bölümü ve yapısı

Şimdi oyunların on katlı bölümünü, isimleri, işlevleri ve üretim tarzlarıyla birlikte anlatacağım.

Tanımlarına göre (laham) oyunların on çeşit olduğu bilinmektedir ; Nataka, Prakarana, Anka (Utsrstikaftka), Vyayoga, Bharia, Samavakara, Vlthi, Prahasana, Dima ve Ihiimrga'nın özelliklerini ayrıntılı olarak anlatacağım. Üsluplar {rrftl)] tüm dramatik eserlerin (şiirlerin) kurucu unsurları olarak bilinir. Yapımlarına bakıldığında on çeşit oyunun buradan çıktığı kabul edilir. Notaların Jsitis ve Sruti'lerinin bir gam (ijrama) oluşturması gibi, ÜSLUP  çeşitleri de dramatik kompozisyonu (jcavija-landha) oluşturur. Nasıl ki Sadja ve Madhyama gamları tüm notaları içeriyorsa, bu iki dramatik kompozisyon da (Nataka ve Prakarana) tüm tarzlardan oluşmaktadır. Nataka ve Prakarana'nın tüm Stillerden oluştuğu bilinmelidir ve tüm farklı yapım yöntemlerini kullanırlar. Konuyla ilgili Kohala gibi eski yazarlar Sattaka, Totaka ve Rasaka gibi ek oyun türlerinden bahseder. Bhoja, Totaka'yı görmezden gelir ve NS'de adı geçen Nittika da dahil olmak üzere yalnızca on iki oyun türünü tanır.

Bu kelime bazen gevşek bir şekilde rupa veya rupaka'nın eşanlamlısı olarak kullanılır. Onu "Bir Eylem" anlamına gelen ahka'dan ayırmak için Utsystikaiika olarak da adlandırılır. Vitlii, Saraavakara, Ihainrga, Utsrstikanka (Aiika), Vyayoga, Bhgna, Prahasana ve Dima sınıflarının oyunları Zarif Üsluptan arındırılmalıdır.

Nataka

Konusu, Kahramanı için yüce doğaya sahip ünlü bir kişi (udaita) için iyi bilinen bir hikayeye sahip olan veya kraliyet kahininden gelen bir kişinin karakterini, ilahi korumayı, onun birçok insanüstü gücünü ve başarı ve aşk gibi maceralarını anlatan bir hikayedir. Uygun sayıda Perde (a!ika) ve Giriş Sahnesine (jiraveiaka) sahip olan eğlencelere Nataka denir. Kralların karakteri, birçok Hal ve Duyguyu temsil eden, sevinçlerinden ve üzüntülerinden kaynaklanan eylem ve hareketleri Nataka olarak adlandırılır. İlahi şahsiyetler Nataka'da yalnızca Kahraman olarak tanıtılabilir

Hareket

[Olay örgüsünün] belirli bir aşamasına uygun olan isim (banjo) dikkate alındıktan sonra, oyunun dönüm noktası (b'uuln) genişletilerek bir Perde oluşturulmalı. Bir grup karakterle donatılmalıdır.

 Anka rvtfhi (geleneksel) bir kelimedir. Haller ve Duygular vasıtasıyla, bazı [teknik] kurallara [bağlanarak] [oyunların] manalarının nihaya (büyümesine) sebep olduğu için buna Anka (Perde) denir.Bir Perde, oyunun bir bölümüyle sona erdirilmeli ve bu oyunda tohum (blja) nihai olarak elden çıkarılmamalıdır. Ve bir oyunun (lafzen, bundan doğan) Dönüm Noktası (biiidu) olay örgüsünde (vastu) tekrar tekrar (lafzen her zaman) meydana getirilmelidir (lit. yayılmalı).Bir anlamın tam olarak ifade edildiği, ancak tohumun (Oijo) nihai olarak ortadan kaldırılmadığı bu [oyunun kısmı] her zaman, kendisini biraz da olsa Dönüm Noktasına (biidu) bağlayan bir Perde olarak bilinmelidir. Daha önce adı geçen Kahramanların şahsiyetlerinin doğrudan istismarları ve çeşitli halleriyle ilgili bir Kanun çok fazla uzatılmamalı. Ayrıca Kanunun, kraliçenin sözlerinden ve davranışlarından kaynaklanan çeşitli Duyguları içerecek olduğu da bilinmelidir.

Giriş Sahnesi

Bir Perdede doğrudan görülemeyen bir savaş, bir krallığın kaybı, ölüm ve bir şehrin kuşatılması Giriş Sahneleri (pravmhi) ile sunulmalıdır. Nataka ya da Prakarana'nın bir Perdesinde ya da Giriş Sahnesinde Kahraman olarak bilinen bir kişi öldürülmemelidir.Kaçışı, antlaşması veya yakalanması her zaman özel açıklamalarla (şiirsel pasajlar) belirtilmelidir ve Giriş Sahneleri bu tür olaylara (lafzen eylemler) atıfta bulunacaktır. Bir perde, bir gün içerisinde meydana gelebilecek olayları kapsamalı, oyunun tohumu ile ilgili olmalı ve rutin görevleri aksatmadan ilerlemelidir.Nataka ve Prakarana'daki Perde sayısı beşten az ve ondan fazla olmamalıdır. Bu kuralın benimsendiği şekliyle yanlış anlaşılması, modern bilim adamlarının eski Hint dramasının sahnede ölüm sahnelerine izin vermediği inancına yol açmıştır. .Akıllı bir oyun yazarı tek bir perdeye çok fazla olay sığdırmamalı ve içindeki olaylar rutin görevleri aksatmadan anlatılmalıdır.Bir Perde'de sahneye girecek kişiler, tohum ve oyunun anlamına ilişkin işleri yaptıktan ve uygun Duyguları [yaratacaklardır] sonra sahneden çıkacaklardır. Ksanas, Yfunas ve Muhurtalara bölünmüş bir günün uzunluğunu bilerek, bir oyundaki tüm farklı olayları farklı perdelere dağıtmak gerekir.[Tek] günde bitirilmesi gereken olaylar bir Perdeye sığdırılamadığında, [aynı] Perde kapatıldıktan sonra Giriş Sahnelerinde sunulmalıdır. Bir ay veya bir yıl içinde meydana gelebilecek [olaylar] da Kanunun kapatılmasından sonra [benzer şekilde] sunulacaktır; ama bir yıldan fazla süren [olaylar] asla [bu şekilde] ele alınmamalıdır. Bir Kanunda herhangi bir kişi iş için uzak bir ülkeye gittiğinde, daha önce belirtildiği gibi bu iş [o noktada] sonlandırılmalıdır. Bir Niitaka ve Prakarana Perdesi ile Kahraman yakından ilişkilendirilmeli ve bir Giriş Sahnesi, görevlilerin konuşmasından oluşmalıdır.Onun kaçışı, antlaşması veya yakalanması her zaman özel açıklamalarla (şiirsel pasajlar) belirtilmelidir ve Giriş Sahneleri bu tür olaylara (lafzen eylemler) atıfta bulunacaktır. Bir Kanun, tek bir gün içinde meydana gelebilecek olayları kapsamalıdır; oyunun tohumuyla ilgili olmalı ve rutin görevleri engellemeden ilerlemelidir. Bu, eski Hint sahnesinde ichat ölüm sahnelerinin yasaklanmadığını açıkça göstermektedir. SD'de benimsenen bu kuralın yanlış anlaşılması modern bilim adamlarının eski Hint dramasının sahnede ölüm sahnelerine izin vermediği inancını doğurdu. Akıllı bir oyun yazarı çok fazla olaya yer vermemelidir.Ve içindeki olaylar tasvir edilmeli Rutin görevlerin hiçbir engeli olmadan. Bir Perde'de (orada) sahneye girecek kişiler, Oyunun Mikrobu ve anlamı ile ilgili işleri yaptıktan ve uygun Duyguları [yaratacaklardır] sonra sahneden çıkacaklardır.

Giriş Sahnesi

[Tek] günde bitirilmesi gereken olaylar bir Perdeye sığdırılamadığında, [aynı] Perde kapatıldıktan sonra Giriş Sahnelerinde sunulmalıdır. Bir ay veya bir yıl içinde meydana gelebilecek [olaylar] da Kanunun kapatılmasından sonra [benzer şekilde] sunulacaktır  ; ama bir yıldan fazla süren [olaylar] asla [bu şekilde] ele alınmamalıdır. Bir Kanunda herhangi bir kişi iş için uzak bir ülkeye gittiğinde, daha önce belirtildiği gibi bu iş [o noktada] sonlandırılmalıdır. Niitaka ve Prakarana Yasası ile Kahraman yakından ilişkilendirilmelidir. Ve bir Giriş Sahnesi, katılımcıların konuşmasından oluşmalıdır. Ekaiikcna yerine ekahke na'yı okuyun Okuma konusundaki tartışma, zamanın öncesindedir. Rutin görevler arasında yemek yemenin yanı sıra dualar da yer alır (sandhya-vandatiadi). "ccticdam krtva" anlamına gelen a'ukaechedam kuryat'ı okur. Bu kuralın anlamı, bir Yasanın bir ayı - veya bir yılı kapsayan olayları içermesidir. Ancak yukarıdaki bu coutradict 23. kartavyhh için vijneyah; pravesako için Q^pravemke. Bir Giriş Sahnesi Nataka ve Prakarana'da 1. Dönüm Noktalarının (bindu) esasları ile ilişkilendirilmeli ve öncekini takip etmelidir (başka bir şekilde yanar). Bu (Giriş Sahnesi) aşağıdakilerden oluşmamalıdır:üstün ve orta karakterlerin istismarları ve içinde hiçbir yüceltme konuşması olmamalıdır. Ve pratikte sıradan insanların konuşma ve tavırlarını benimsemelidir. Bir Giriş Sahnesinin birçok amacı olabilir. [Örneğin], zamanın gelişini veya geçişini, Duyguların değişmesini veya [Bir Eylemin] başlangıcını veya isim . Birçok [kişiye] bağlı olan olaylar, Giriş Çörekleri veya Bağlantı Noktaları aracılığıyla sıkıştırılacaktır.Belirli bir öğe, [başarılı] bir yapım için çok büyük olmasın diye bir Perdede tam olarak sunulamadığında, açıklaması birkaç kelimeyle sıkıştırılmalı ve bir Giriş Sahnesine yerleştirilmelidir.

Açıklayıcı Sahne

Nataka'da Açıklayıcı Scone (mdmubhaka) her zaman ortadaki  karakteriyle oluşturulmalı ve samvidhutavyfdi için tiavati kftpyram olmalıdır.Bu, üstün karakterlerin olduğu anlamına gelir.İki çeşit olmalıdır: saf (iiuhlha) ve karışık (mmforna). Bunlardan saf olanı ortadaki karakterlerden, karışık olanı ise alt ve orta karakterlerden oluşur. Niitaka ve Prakarana'da iki Perde arasındaki veya bir Perdenin başlangıcındaki Açıklayıcı Sahne her zaman ortadaki ve alt karakterleri içermelidir.

Dramatis fiersonae sayısı

Niitaka ve Prakarana, [Kahramanın] çok sayıda hizmetçisini içerecek şekilde yapılmamalıdır. Bu tür oyunlarda (orada) Kahramanın görevlileri (iş adamları) [en fazla] dört veya beş olmalıdır. Vyayoga, Ihamrga, Sainavakara ve Dima sınıflarının oyunları on veya on iki karakterden oluşacak şekilde yapılmalıdır.

Savaş arabalarının ve sarayların sahnede tanıtılması

Bir araba, bir fil, bir at ve bir saray sahnede temsil edilmemelidir. Bunlar, [bir oyunda] [ilgili erkeklerin] görünümleri ve kostümleri 1 ve [onların] Yürüyüşleri 2 ve hareketleri (ijati-vkara) aracılığıyla sağlanmalıdır. Bu kuralın tam anlamı açık değildir. Prakarana türleri, karışık bir Açıklayıcı Sahneye izin vermeyecektir.Böyle bir sahnenin bir örneği muhtemelen Paiica'da yaşanıyor. Bilinen drama türlerinin hiçbirine girmeyen Bhiisa'nın. Bkz. Pusalker, Bhasa, Bu kural muhtemelen çok fazla karakter içeren bir drama üretmenin pratik zorluklarından kaçınmak içindir. onu parçalanmış bir biçimde verir. İkinci yarı kısmı daiabhih dvadaxabfiir va kuryani olarak okunmalıdır. Bu beyit, öfkeyle okunmalı ama bir fil, bir at, bir saray, bir tepe ya da herhangi bir şey olmalı.

Tiro sahnesinde bir ordunun tanıtılması

Herhangi bir nedenle  bir ordu müfrezesi sahneye çıkacaksa (burada), yalnızca beş (lafzen dört) veya altı kişi sahneye çıkacak (lafzen gidiyor). {Bir oyunda bir ordunun] atları ve atları temsil eden az sayıda adamdan oluştuğu gösterilmelidir.seyahat gereksinimleri ve daha yavaş olması gerekir. Çünkü askerde aktörlerin rolü (hatra) , siyasetin [gerçek] kuralları geçerli değildir. Bir oyunun kompozisyonunda, ineğin kuyruğunun ucu [gibi] bir şekilde  yapılmalı ve tüm yüce durumlar (ışık durumları) sona konulmalıdır. Çeşitli Durum ve Duyguları içeren tüm oyunların sonunda, uzmanların her zaman Muhteşem Duygu'yu tanıtması gerekir .

Prakarana

Yazarın prakimUo'nun kendi dehasıyla Kahramanıyla birlikte orijinal bir olay örgüsü tasarladığı ve bunun detaylandırılmasını (mrlra) hazırladığı oyuna (lafzen burada) Prakarana denir. Bu ifadenin tam anlamı ve kuralın tamamının anlamı açık değildir. Ag. ancak konuyla ilgili iki farklı görüş aktarıyor ancak hiçbiri ikna edici görünmüyor. Bu çoğunlukla beklenmeyen olayların gerçekleşmesine yol açarak yapılıyor. Bhasa'nın Svapna'sında Svantika'nın Vasavadatta olarak aniden ortaya çıkışı.  ve Sakuntalii'nin Sak'ta Dusjanta ile dramatik yeniden birleşmesi. bu kuralın örnekleridir. Bundan yola çıkarak, bir zamanlar olay örgüsünün tamamen orijinal olmadığı Prakarana'ların var olduğu, yani bir oyun yazarının orijinal (icat edilmiş) bir Mikrop ve Rsis'le bağlantılı olmayan bir olay örgüsüyle bir oyun oluşturduğu varsayılabilir.Tüm Kavşaklarında Prakarana (mndhi). Brahminlerin, tüccarların, bakanların, rahiplerin, [kralın] subaylarının ve ordu liderlerinin (bir oyunda sunulduğunda) çeşitli başarıları Prakarana olarak bilinmelidir. Prakarana'nın uydurulmadığı bilinmelidir. Prakarana tipi oyun, [bazı açılardan] hizmetkarları, parazitleri (rita) ve tüccar loncasının başkanlarını [karakter olarak] içermeli ve ahlaksız iyi kadınların istismarlarının yanı sıra fahişelerin davranışlarından kaynaklanan olayları da içermelidir

Bu tür çalışmaların örnekleridir. Bu "çeşitli maceralardan" Prakarana'nın yalnızca aşk temalarıyla ilgilenmediği anlaşılmaktadır. Oyunda bahsedilen karakter türleri, bu türden günümüze ulaşan az sayıdaki oyunda çoğunlukla yoktur. Pratijaa. Prak'ın bir örneğidir. Kahramanı olarak bakanlara sahip olmak. Karavan aile çevresinde kalıyor, oraya fahişe getirilmemeli. [Prakarana'da] bir kişi bir fahişenin eşliğindeyken, [aynı zamanda] herhangi bir saygın kadınla (iyi aileden gelen bir kadınla) ve yüksek aileden biriyle birlikteyken buluşmamalıdır. o zaman hiçbir fahişe onunla tanışmamalı. Bir Prakarana'nın [herhangi bir sahnesinde] zorunluluktan dolayı (açık bir nedenden dolayı) fahişeler ve saygın hanımların bir toplantısı meydana gelirse, dilleri ve tavırları bozulmadan tutulmalıdır. Nataka ve Prakarana'da oyun yazarları, Perdelerin sayısını beşten az ve ondan fazla değil 1; ve bu çeşitli Duygular ve Durumlarla donatılmalıdır. Olay örgüsünün ihtiyacı ve aksiyonu göz önünde bulundurulduktan sonra, iki perde arasına, kavşaklardaki (savlhi) olayları sıkıştıracak Giriş Sahneleri yerleştirilmelidir.

Natika

Natika (Niiti) sınıfına ait bir oyunda yapımcılar bu ikisinin (Nataka ve Prakarana) az çok bilinen bir çeşidini tanımalıdırlar. Yazarın NS'yi kullandığı dil nedeniyle bu gerekliliğin doğası gereği. Bu kuralı formüle ederken göz önünde bulundurmuştu, muhtemelen aşağıdaki beyitte belirtildiği gibi, filfasrofil Read dasafiora için dam para.Giriş Sahnesi oyunun başına yerleştirilemez  olmalıdır. Nuiflkayoge prakarane için nutisanjasrite kavye'yi okuyun. Natika'nın burada  verilen tanımının bir ekleme olduğundan haklı olarak şüphelenilse de Keith bu şüpheyi reddediyor. Kökeni Nataka ve Prakarana [iki tür oyundan] farklı olup, konusu icat edilmeli, Kahraman bir kral olmalı ve [müzik veya harem işleriyle ilgili bir olaya] dayanmalıdır. Dört Eylem, ruhu gibi zarif jestler; iyi düzenlenmiş bileşenler,birçok dans, şarkı ve okuma ve aşkın zevki onunbaşlıca özellikler. Natika'nın aynı zamanda [bir dis-kraliyet tavırlarının oyunu 1, öfke [uykusu] , onun yatıştırılması ve [eylemleri]aldatma (aptal) ve Kahraman 3'e, onun kraliçesine, kadın Haberciye ve görevlilere [dramatik kişiliği olarak] sahip olmak.

Samavakara

Konusu [bljit] olarak tanrıların [istismarları] olmalı ve iyi bilinen ve yüce bir karakter olarak bir Asura yer almalıdır. Keith, Prak'ın konusunun (olay örgüsünün) doğası hakkında yanılıyor gibi görünüyor. Pratijfia'yı çağırmanın gerekçesi. Bir Natika, olay örgüsünün Udayana tarafından Vasavadatta'ya verilen müzik derslerine dayanması ve dört Perdeden oluşması gerçeğinde bulunabilir. Ancak Önsözüne göre bu bir Prakarana'dır. Bkz. I'usalkor. Ancak dört Perdeye sahip olma özelliği nedeniyle sadece Milavi. Natika olarak kabul edilebilir. llatua- dört Perde Natika'nın iyi bilinen bir örneğidir. Kahramanı olarak ve üç Perdeden oluşacaktır.Aldatma türleri, üç tür heyecan ya da üç tür aşk türleri. [Bunun yanı sıra] en fazla on iki tane olmalı.Nadika , [iyi bilinen] bir zaman ölçüsü olan Muhurta'nın yarısı olarak bilinmelidir. Bir Samavakiira'daki Elçilerin İşleri, bu Nadika açısından verilen talimatlara göre ölçülmelidir.

Samavakiira'nın ilk perdesi

[Saroavakara'nın] ilk Perdesi on iki Nadika 1 süresine sahip olmalı ve kahkaha, heyecan, aldatma veya bir Vithi içermelidir.

Samavakara'nın ikinci ve üçüncü perdeleri

İkinci Perde de benzer olmalı [ancak] dört Nadika süresine sahip olmalıdır. Ve üçüncü Kanun. Olay örgüsünü sona erdirecek olan filmin süresi yalnızca iki Nadikas 2 olacak. drama mevcuttur. Vatsaraja'nın Samudramanthana'sı (12. yüzyıl) çok geç bir çalışmadır. Seo Keith, Skt. Dr. s. 267. Bhiisa'nın Paiiea'sı. Samav Değildir- Bu türden herhangi bir oyunun üç nesnenin (aldatma, heyecan ve aşk) üç çeşidini de içermesi pek olası görünmüyor. Samavakiira'daki konular (ve dolayısıyla Elçilerin İşleri) birbiriyle gevşek bir şekilde ilişkili olduğundan (aşağıda seo 69); Bu sınırlama, çok uzun yapılmasın diye süreye konmuştur. İlginç bir şekilde Saradatauaya, nutjika'nın mnhurta'nın dörtte biri olduğunu düşünüyor. Samvakara'yı oluştururken farklı eylemlerin farklı konulara sahip olması sağlanmalıdır. Ve Saniavakiira'daki konuların birbirleriyle gevşek bir şekilde ilişkili olması gerekiyor

 

Üç Tür Heyecan

Heyecanın (rvhava) üç tür olduğu bilinmektedir:savaş nedeniyle olduğu gibi ve sel (yanan su), fırtına (yanan rüzgar) ve ateş veya büyük bir fil  ve bir şehrin kuşatılması.

Üç Tür Aldatma

Hile, planlı bir planla, kazayla veya düşmanın oyunuyla olmak üzere üç çeşittir; [kişilere] sevinç veya üzüntü verir.

Üç çeşit Aşk

Bu bağlamda (burada) farklı eylemler yoluyla sunulan üç tür sevgi şunlardır: görevle ilişkili olan (dharma), maddi kazançla harekete geçirilen (artha) ve tutkuyla harekete geçirilir.

Sevgi ve görev

Görevi [yerine getirirken] kişi, [çok] arzuladığı refahı 1 birçok yolla elde ettiğinde ve bu bağlamda yeminleri 2 yerine getirmek gibi araçlar, kemer sıkma ve kefaret benimsendiğinde, bu, görevle ilişkili olarak sevgi olarak bilinmelidir ( ilkarmn-gp'iijani). Bundan önce , hiçbir önemli bilgi vermeyen ve iki ayetle desteklenen ek bir beyit  okur.  bu olaydan sonra meydana gelir. Bundan Samav olduğu anlaşılmaktadır. Normal bir oyun değildi tür ve Hint dramasının evriminin çok erken bir aşamasına aittir.

Maddi kazançla birlikte sevgi

Maddi kazanç elde etmenin çeşitli yollarla gerçekleştiği aşka, maddi kazançla ilişkili olarak Aşk (tivthasmgard) denir veya kadınlarla haz almanın bazı maddi kazanç amacına yönelik olduğu aşk olabilir.

Aşk tutku nedeniyle

Tutku (kama-hwjara) tarafından harekete geçirilen aşk, bir bakirenin baştan çıkarılmasını içerir ve bu, aynı zamanda bir erkeğin bir kadınla gizli veya heyecanlı cinsel ilişkiye girmesine neden olur. Samavakiira'da ölçülere izin verilmiyor. Samavakara'da oyun yazarı, karmaşık yapıya sahip olan Usnik ve Gayatii vb. dışındaki ölçüleri uygun şekilde kullanmalıdır. Bu şekilde bir uzmanın çeşitli Duyguların kaynağı olacak bir Samavakara oluşturması gerekir.

Ihamrga

Onun (Ihamrga) ilahi dişilerle ilgili kavgalara bulaşan dramatis pennme ilahi erkekleri vardır. İyi kurgulanmış bir olay örgüsüyle kurgulanmalı ve inandırıcı olmalıdır. Usnnik ve Gayatri tipi sayaçların hiçbir şekilde karmaşık yapıya (battdhakutila) sahip olduğu düşünülemez. Udbhata (NB'nin tanınmış yorumcusu) da kuralın Samav için Sragdhara gibi karmaşık ölçüler öngördüğünü düşünüyor. Vatsaraja'nın Rukminiharana'sı, çok geç bir döneme (12. yüzyıl) ait yapay bir üretimdir. Şiddetli (uddhata) Kahramanlarla doludur ve yapımı, kadın öfkesine bağımlıdır;Kargaşanın (samhobha), heyecanın (nidrava) ve öfkeli çatışmanın (samyheta) ortaya çıkması durumunda Ihamrga, iyi düzenlenmiş bir oyunla oynanmalıdır.aşk planının anlaşmazlığa neden olmak üzerine kurulu olduğu bir anlaşma kadınlar arasında onları alıp götürüyor ve [düşmanlara] zulmediyor. Vyayoga'da niado [mevcut] olması gereken her şey - erkek karakterleri, Tarzları ve Duyguları - Ihamrga'ya da getirilmelidir, ancak ikincisi tanrıçaları (lafzen ilahi dişileri) içerecektir (lafzen, bunlarla bağlantılıdır) sadece kadın karakterleri olarak. [Ihamrga'da] öldürmeye niyetli kişiler öldürme noktasına geldiğinde, [yaklaşan] savaştan bazı hilelerle kaçınılmalıdır. Brahminler, Ihamrga'nın özelliklerine tarafımdan kısaca değinildi. Bundan sonra Dima'nın özelliklerinden bahsedeceğim.

Dima

Dima iyi bilinen bir olay örgüsüyle inşa edilmeli ve Kahramanı iyi bilinen ve yüce (udciita) tipte olmalıdır. Sabit Duyguları içerecek ve yalnızca dört Perdeden oluşacaktır  .Heyecan verici Duygular ve çeşitli Durumlar içeren bir olay örgüsü (kuvymjoui) olan Erotik ve Komik dışındaki tüm Duyguları içermeli ve [aynı zamanda] bir gibi olayları da içermelidir.deprem 1, meteor düşmesi, güneş veya ay tutulması,savaş , kişisel mücadele, meydan okuma ve öfkeli çatışma. Dima, hile ve hokkabazlıkla dolu olmalı ve birçok kişinin enerjik faaliyetine ve kendi aralarındaki anlaşmazlığa (bheda)  sahip olmalı ve tanrılar, Nagalar, Kiiksasalar, Yaksalar ve Pisacas olabilecek on altı karakteri içermelidir ve [bunların yanı sıra] Bu] oyun Büyük ve Enerjik Tarzlarda dikkatli bir şekilde yapılmalı ve onu destekleyecek birçok Devlet bulunmalıdır.

Vyayoga

Vyayoga, uzmanlar tarafından iyi bilinen bir Kahraman temelinde inşa edilmeli ve az sayıda kadın karakter içermeli ve [bununla ilgili olaylar yalnızca bir gün sürecektir. Birçok erkek buna katılacak. Samavakiira'da olduğu gibi, ancak ikincisinin uzunluğuna sahip olmamalıdır, çünkü yalnızca Tek Perdeye (anka) sahip olmalıdır.Kahramanı ilahi bir şahsiyet değil, kraliyet destanı olmalı ve savaşı, kişisel mücadeleyi, meydan okumayı ve öfkeli çatışmayı içermelidir. Bu nedenle Vyayoga, heyecan verici duygular temel alınarak yapılmalıdır. [ Şimdi Utsrstikttuka'nın (Anka) özelliklerinden bahsedeceğim. Bhasa'nın Madhyama'sı. onun yalnız eski örneğidir. Prahliidaiiadcva'a Partha-pariikrama (12. yüzyıl), Vatsariija'nın Kiratarjunlya (12. yüzyıl) ve ViSvaniitha'nın Saugandhikaharana'sı vb. Pnsalker, Bhasa. Datava. Dtitagha. Pasifik. ve Urn. Vyiiyogas olarak adlandırılamaz. Buradaki  Plan [genellikle] iyi bilinmektedir, ancak bazen aksi de olabilir ve ilahi olanların dışındaki erkek karakterlerle donatılmalıdır.  Utsystikanka  acıklı'da bol olmalı Duygu; kadınların ağıtlarını ve umutsuz sözlerini ele alacak savaşların ve şiddetli çatışmaların sona erdiği bir dönemde; [yas tutanların] şaşkın hareketlerini içermeli ve Büyük, Enerjik ve Zarif Tarzlardan yoksun olmalı ve Konusu kişinin düşüşüyle ​​ilgili olmalıdır (yükselişin aydınlık sonu)  Göksel Kahramanların olduğu sahneler göksel Kahramanları olan ve bir savaşı, [düşmanların] ele geçirilmesini ve öldürülmesini konu alan tüm oyunların [sahneleri] Bhiirata-varsa 'de yer almalıdır. Çünkü buradaki tüm topraklar büyüleyici, hoş kokulu ve altın rengindedir. [Ama onların] bahçe partileri (bahçeye gitme), spor, eğlence ve kadınlarla arkadaşlıktan keyif alma sahneleri her zaman diğer Varsas'ta çekilmelidir; çünkü orada ne üzüntü ne de keder vardır. Onların keyifleri, Pufiinik kayıtlardaki Varsa'larla bağlantılı olan dağlarda gerçekleşmeli, fakat onların [diğer] işleri burada (yani Bharata-varsa'da) başlamalıdır. Bhasa'nın Uru'su. Bu tür dramanın tek örneğidir. Bkz. Pusalkcr, Bhasa, s. 199, 200. Keith, oyun içindeki oyuna genellikle Anka denildiğini söylerken hatalı görünüyor.

Tho Prahasana

Prahasana'nın iki tür olduğu bilinmelidir: saf ve karışık. Özelliklerini ayrı ayrı ele alacağım. Pare Prahasana Prahasana, Baiva guruları (bhagimit'f ve Brahminler) tarafından yapılan komik tartışmaları içerdiğinde, kötü şöhretli kişilerin şakacı açıklamalarıyla dolu olduğunda ve Olay örgüsüne tekdüze olarak dilin ve dilin gerçekçi bir resmini verdiğinde saf (iMha) olarak bilinir.

Karışık Prahasana

Fahişelerin, hizmetçilerin, hadımların, asalak (rit) haydutların ve iffetsiz kadınların utanmaz görünümleri, kıyafetleri ve hareketleriyle ortaya çıktığı Prahasana'ya karma  denir. Hankhadkara'nın Lataka-mola'sı (12. yüzyıl), Jyotirisvara'nın Dhlirta-samagami'si (15. yüzyıl) ve Jagadlsvara'nın Hasyarnava'sı (tarih belirsizliği), vb. çok geç dönem eserleridir. Mahendra-vikrama-varman'ın (MS 620) Matta-vilasa'sı ve Baudhayana Kavi'ye atfedilen Bhagavad-ajjnkiya, Prahasana'nın oldukça eski örnekleridir. İhagamt kelimesi öncelikle bir Saiva aziziyle ilgilidir. Kelimenin bu anlamda Bhagavad-ajjukiya adlı Prahasana'da kullanılması bir nimettir* ve bu, bu eserin çok eski olduğunu gösterir (Yukarıdaki 102. nota bakınız). Matta-vilasa, Dhurta-nartaka ve Ha9ya-cudamani'de bir Baiva azizi görünür. Ancak bu Prahasana'ların ikisi de geç kaldı. Saiva ilkelerinin bazı yönleri için Karpuramanjari, ve yukarıdaki  notta adı geçen Prahasanalar saf çeşidin örnekleri olarak alınabilir. Dlmrta-samagama ve Hasyarnava gibi Prahasanalar karışık çeşidin örnekleri olarak alınabilir. Bazı popüler konular [skandal] veya ikiyüzlülük olayı, taklitçilerin tartışmaları yoluyla Prahasana'ya tanıtılmalıdır. Prahasana, uygun şekilde gerektirebileceği Vithi türlerinden [herhangi birini] içermelidir.

Bhana

Şimdi Bhana'nın özelliklerinden bahsedeceğim. Bhana tek bir karakter tarafından oynanmalıdır ve iki türdendir: [kişinin] kendi deneyimini anlatması ve [kişinin] başka birinin eylemlerini anlatması. [İçereceği Bhana] başkasınınki kendine hitaben söylenen sözler, cevaplarla hareket edilmelidir.

Hayali Kişilerle Konuşmalar

Uzuvların [uygun] hareketine eşlik etmek. Bhana, haydutların ve parazitlerin (oitu) karakterlerini içermeli ve onların farklı koşullarını ele almalı ve her zaman tek bir Yasadan oluşmalı ve bir haydut (dhurta) veya bir parazit tarafından gerçekleştirilecek birçok hareketi içermelidir. Bhana'nın tüm özellikleri tarafımdan geleneğe (agama) göre anlatılmıştır. [Şimdi] Vithi'nin özelliklerinden sırasıyla bahsedeceğim.

Vithi

Vithi iki veya bir kişi tarafından gerçekleştirilecektir. Ve üstün, orta veya sıradan karakterleri dahil etmektir.F. W. Thomas tarafından 6. ve 7. yüzyıllar arasında Caturbhani başlığı altında yayınlanan dört Bhaiia (Ubhayubhisarika, Padma-prabhrtaka, Dhiirtavitasamvada ve Piida-taditaka), bu türün mevcut en eski örnekleridir.

Vithi'nin on üç türü

Vithi'nin on üç türü  şunlardır: Tesadüfi Yorumlama {xuhjhahjahi), Aktarım (avalayita), Uğursuz Önem (araxpandila), Tutarsız Gevezelik {asatprdapa), İltifat {pntjiunra), Enigma {nail = ual'd'a) Hazır cevap (rakkeli) ), Outvying (lulhicda), Aldatma (zincir), Beyanname {nyahara), Ezme (mrihra), Üç Adamın Konuşması {trijala} ve Gereksiz Sözcük Kombinasyonları {yanfa) [Bunlardan herhangi biri | Vithi'ye her zaman on üç tür iliştirilmelidir.

Tesadüfi Yorumlama

Eğer insanlar onları açıklamak için belirsiz anlamlara sahip sözcükleri [konuşmacının kastettiği] dışındaki sözcüklerle birleştirirlerse, bu Tesadüfi Yorum {mhjhatijalca) olur.

Aktarım

Bir şeyle [ilişkili olarak] meydana gelen [herhangi bir şey], başka bir şeyi başarmak için yapıldığında, bu, Aktarım {andutjito)1 [bir örneği] haline gelir.

Uğursuz önem

Bir kişinin, yanlış anlamadan dolayı, bahsedilen kelimelere (lafzen anlam) hayırlı veya uğursuz bir anlam (lafzen, uğursuz bir yükseliş) eklemesi (lafzen yaratması),

Tutarsız Gevezelik

İlgisiz bir sorunun (lafzen cümlenin) ardından [eşit derecede] alakasız bir cevap geldiğinde, bu Tutarsız Gevezeliğin (asat-pralapa) bir örneğidir. Bilgili bir adam, aptal bir kişiye doğru kelimeleri söylediğinde, sözleri yanlıştır. dinlenmemişse, bu Tutarsız Gevezeliğin bir örneğidir 1 .

İltifat

İki kişiyi karşılıklı olarak övme iddiasındaki komik ve gerçek olmayan sözler, [içlerinden] birinin çıkarı için söylendiğinde, bu bir İltifattır (yrapahca).

Enigma ve Hazırcevap

Kahkahaya yol açan gizemli bir söze (ardından kahkaha gelir) Enigma (naltia 1) adı verilir. Reparteo ral;keli= vakl clilca) tek veya çift yanıttan kaynaklanır.

 

 

Outvying

Bir diyalog sırasında bir başkasının sözleri ile kendisininkilerin karşılıklı olarak değişmesine yol açması, bu bir Dışa Çıkma (adhimh) örneğidir.

Aldatma

Cevaplarla cezbettikten sonra, bu cevapların anlamsız sayılması yoluyla tam tersi bir şey yapıldığında (lafzen meydana geldiğinde), bu Aldatma (rhala) [bir örneğidir].

Beyan

Eğer [olması muhtemel] herhangi bir şey Kahramanın huzurunda canlı bir şekilde tanımlanırsa ve benzer şekilde [orada] herhangi bir korku olmadan gerçekleşirse, bu bir Beyan (vytiliara) örneğidir.

Ezici

Bir münakaşa nedeniyle birinin, [bunun için] sebep ve pirinç venasını [göstererek] [başkasının] erdemlerini kusur olarak temsil etmesine Ezilme (mrdava) denir.

Üç Erkek Konuşması

Komik Duygulara sahip yüce sözler üç [karakter] tarafından paylaşıldığında, buna Üç Adamın Konuşması (tritjata)  olarak bilinmelidir.

Gereksiz Kelime Kombinasyonu

Bilgelere göre sözcüklerinin uygunsuz bir şekilde bir araya getirilmesi, heyecan, karışıklık, kavga, sövme ve birçok kişinin küfürlü sözleri nedeniyle ortaya çıkar .

Bir oyunda bu on üç türden herhangi biri  ile açık bir şekilde anlamlar oluşur ve tüm karakterlere sahiptirler ve Saslra tarafından onlar için belirlenen Devletlere Vithi denir.

Bir veya iki kişi tarafından gerçekleştirilebilir .

Lasya

[Benzer] diğer uzuvlar Lasya'nın icrasıyla bağlantılı olarak Nntaka'ya bağlanır ve kökenlerini buna (yani Nataka'ya) borçludurlar ve tek bir kişi tarafından Bhana gibi hareket edilmelidir. Lasya'nın Bhana'ya benzer bir şekli vardır ve tek bir kişi tarafından gerçekleştirilmesi gerekir . Onun teması Prakarana'nınki gibi çıkarılmalıdır ve [herhangi biriyle] [sevgi dolu] yakınlık ile ilgili olmalıdır,

Lasya'nın on iki tipi

Lasya'nın [on iki] türü şunlardır: Geyapada,Sthitapathya, Asina, Puspagandikg, Praechedaka, Trimudha, Sain-dhavn, Dvimudhiika, Uttamottamaka, Vicitrapada, Ukta-pratyuktave Bhiivita (Bhava).

Geyapada.[Kahraman], yanındaki telli çalgılar ve davullarla çevrili koltuğuna oturduğunda ve şarkıcılar (onun önünde) bunlara eşlik etmeden şarkı söylediğinde buna Geyapada (basit şarkı) denir. Lasyahga, temsili için lasya veya hafif bir dans biçimi gerektiren tek perdelik bir oyundur; çünkü bu terim lasyam ahgam yasyah tuzu (temel unsuru lasya olan) olarak yorumlanabilir. On lasyahganın sadece çok fazla çeşidi var gibi görünüyor.Bir kadın ayakta dururken sevdiği kişinin övgüsünü anlatan bir şarkı söylerse ve aynı şeyi farklı uzuvlarının hareketleriyle tasvir ederse buna Geyapada denir.

Sthitapithya

Eğer aşk ateşiyle yanan ayrılmış bir kadın koltuğunda otururken Prakrit dilinde herhangi bir şey okursa, bu [Sthita-pithya'nın bir örneğidir. Tuvalet yapmadan oturduğunda, kaygı ve üzüntüye yenik düşüp, yan gözle baktığında bu Asina'dır.

Puspagandika

Erkek kılığına giren bir kadının, kadın arkadaşlarının zevki için Sanskritçe tatlı bir şeyler okuması Puspagandika'nın bir örneğidir.

Pracchcdaka

Ay ışığından acı çeken bir kadın, sevgilisi ona yanlış yapmış olsa bile, onun yanına gitmeye hazırlanırken, bu Praccbedaka'nın bir örneğidir.

Trimidhaka

Eşit ölçülerle süslenmiş ve erkeksi eyaletlerde bol miktarda bulunan ve bestelenmiş oyun

ne sert ne de büyük olan kelimelere Trimudhaka denir.

Saindhavaka

Buluşmasını sürdüremeyen ve iyi performans gösteren Karanas aracılığıyla Prakrit'i [kederini ifade etmek için] kullanan bir sevgiliyi temsil ettiğinde, bu Saindhavaka'nın [bir örneğidir].

Dvimiidhaka

Uğurlu bir anlamı olan ve çaba iddiasıyla açık Durumları ve Duyguları ele alan (lit, lias) Caturasra tipi şarkının tasvirine Dvimiidhaka denir.

Uttamottamaka

Uttamottamaka çeşitli Sloka türlerinden oluşur; çeşitli Duyguları içerir ve Tutku (hela) durumuyla süslenmiştir.

Vicitrapada

Aşk ateşiyle yanan bir kadın, sevgilisinin portresini görerek ruhunu rahatlatıyorsa, bu "Vicitrapada"nın bir örneğidir.

Ukta-pratyukta

Ukta-prntyukta öfke veya zevkten kaynaklanan konuşma ve karşı konuşmaların birleşimidir ve [bazen] kınama sözleri içerir. Müzik olarak ayarlanmalıdır.

Bhavita

Sevgilisini rüyada gördükten sonra aşkın ateşiyle yanan bir kadın, farklı hallerini ifade ediyorsa bu Bhavita'nın bir örneğidir. Bunlar öfkeden veya zevkten büyüyen Lasya'nın [farklı] türlerinin özellikleridir, size detaylı olarak anlatmam gerekiyordu. Daha fazla bir şey söylenmemişse, bu bağlamda daha fazla bir şeye ihtiyaç duyulmamasından kaynaklanmaktadır.

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FOTOĞRAFTA FARKINDALIK SÜRECİ ve DEĞERLENDİRME Dr.Özand Gönülal

Eser Analiz Yöntemleri

BİLECİK ORHAN GAZİ İMARETİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand Gönülal

İznik Yakup Çelebi Camisi (İmareti) Dr. Özand Gönülal

AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal

İznik Nilüfer Hatun İmareti. Dr.Özand Gönülal

ANKARA KARACABEY CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

AMASYA YÖRGÜÇ PAŞA CAMİSİ, 1430,KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Adnan Turani (1925- 2016) Dr.Özand Gönülal