TİYATRODA (NATYA SHASTRA) DRAMANIN DÜNYAYA İNİŞİ Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

TİYATRODA (NATYA SHASTRA) DRAMANIN DÜNYAYA İNİŞİ                     Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

Bilge sorusu

Memnun olan bilgeler yine meraktan her şeyi bilen Bliarata'ya şu şekilde konuştular: "Anlattığınız kadim Natyaveda; onu dikkatle dinleyerek bizim tarafımızdan gerektiği gibi anlaşıldı [Ama] siz saygıdeğer efendim; aynı zamanda tatmin etmelisiniz (lafzen açıklayın) ) bu konuda sahip olabileceğimiz herhangi bir merak (yanan şüphe). Başka kim Natyaveda hakkında kesin olarak konuşabilir? Sizden aydınlanmamız için drama hakkında [daha fazla] bilgi alacağız ve güvensizlik veya rekabetten değil veya Kıskançlık.Daha önce konuşmadık (o zaman) sizi o zaman rahatsız etmesin diye. O halde bizimle dramın gizemi hakkında kapsamlı bir şekilde konuşun.  Yon; [zaten") insanların istismarlarının dramı oluşturduğunu söylemiştim; bu nedenle; insanlarla ilgili hala bilinmeyen (lafzen gizli) diğer şeyler hakkında kesinlikle konuşmalısınız. En iyi Brahman (iki kez doğmuş olanın boğası) bize Ön Elemelerde görünen tanrının karakterini anlatır. O'na neden tapınılıyor ve tapınıldığında (üzerine meditasyon yapıldığında) ne yapıyor? Tanrılar bundan memnun mudur ve memnun olduklarında ne yaparlar? Yönetmen neden bilgelerin isimlerini şu şekilde vererek bu beş beyitin önüne geçiyor: Itrcy.i; Vaistlm; Pulastya; Pulaha; Kratu; Angiras; Gautama; Agastya; Maim; lyue; Aruvat; Visvamitra; Sthulasiras; Samvarta; Pratimardana ; U&mas; Brahaspati; Vatsa; Cyavana; Kasyapa; Dhruva; Durvasas; Jamadagni; Markandcya; Giilava; Bharadvaja; Raivya; Valmiki; Sthiilaksa; Kama; Medbatithi; Kusa; Narada; Parvata; Susar-dostum; iki Ekadhanvin; Nisthuti; Bhavana; Dlwumya; Sataunnda;Krtavrana; Jamadagnya Riima ve Jamadagni Viimana. İşte böyle.bir enterpolasyon gibi görünüyor. Kendisi temiz olup yeniden sahnede abdest mi alıyor? Efendim; bu dram nasıl gökten yeryüzüne indi? Sizin torunlarınız neden Sudralar olarak tanınıyor?

Bharata'nın cevabı

Bharata şöyle dedi: "Sizlere; mükemmel yemin etmiş adamlar; Ön elemelerle ilgili hikayenin (gizli) iç anlamını anlatacağım. Onu düzgün dinleyin.

Ön bilgiler ve kullanımları

Ön Hazırlıklar; engellerin ortadan kaldırılmasıyla ilgili [daha önce] söylediklerimin devamı olarak tarafımdan anlatılmıştır.Nasıl ki vücut füzeleri savuşturmak için zırhlarla kaplanmışsa; her türlü günah da Homa tarafından kontrol edilir. Böylece tanrılara Japa; Homa; hayranlık ve kutsama sözleri; onların eylemleri ve davranışları hakkında şarkılar söyleyerek; tüm müzik aletlerini çalarak ve [tatlı] sesiyle tanrılara tapınarak engelleri ortadan kaldırdıktan ve günahları savuşturduktan sonra şarkılar  [aynı zamanda]; onlar (tanrılar) ilahilerin söylenmesinden memnun olarak şöyle dediler: 'Bu performansınızdan son derece memnunuz; tanrıları ve Asuraları memnun ettikten sonra insanları da memnun ettiği için bu performansa Kutsama adı verilecektir. Müzikle yankılanan bölge [vokal ve

enstrümantal] ve büyüleyici tonlamalı konuşmanın yapılabileceği duyulan (ortaya çıkan) [tüm] kötülükleri yok edecek ve refah getirecektir. Uzay müzik enstrümanlarının sesleriyle dolu olduğu sürece; orada hiçbir Raksasa veya Vighna lideri (vinayaka) kalmayacak mı? . Her türlü evlilikte1 ve kralın refahı için yapılan fedakarlıklarda; gaddar varlıklar Kutsama'nın sesini duyduklarında kendilerini yok edeceklerdir. Enstrümantal müzik veya drama  veya enstrümantal müzikle birlikte şarkılar; Vodik ilahilerin  yorumlanmasına [önem açısından] eşit olacaktır. Tanrıların tanrısından (İndra)  ve sonrasında haber aldım.Samkara (&iva)'nın koğuşlarında müziğin [vokal ve enstrümantal] olduğu

[Ganj'daki] bir banyodan veya Japonya'dan bin kat daha üstündür. Meydana gelen yerler (enstrümantal müzik ve dramatik performans ya da şarkı ve enstrümantal müzik) kesinlikle hiçbir zaman uğursuz bir olay bilmeyecek. Bu nedenle; Ön Hazırlıkları övgü dolu dizelerle ve tanrılara tapınmak için bir tapınma töreni olarak tasarladım. Mantralar Direktörün abdesti sahne Kafa  sahnede eğilmekten yorulduğunda; kural; yönetmenin kafayı suyla  yıkamasına izin verir. Abdestten sonra Direktör Jarjara'ya Mantralarla ibadet etmelidir. Bütün bunlar Ön Bilgiler  ile bağlantılı olarak söylendi. Abdestin sebebi budur.Bu; başlangıçta ilk Vcdic halkının dramatik performansa olumlu bir şekilde yaklaşmadığını gösteriyor gibi görünüyor. Bu konuda daha fazla bilgi için Giriş'e bakın. Bu; yalnızca çileciliğe pek önem vermeyen ilk Vcdic halkının değil; aynı zamanda diğer dini mezheplerin de dramatik performansı desteklemediğini gösteriyor gibi görünüyor. Müzik içeren tiyatro gösterilerinin bu tür mezheplerin dini uygulamalarının üstünde tutulmasının nedeni bu olabilir. Bu konuda daha fazla bilgi için Giriş'e bakın. Bu aynı zamanda ttat .v dramasını da gösteriyor gibi görünüyor belirli bir dini tarikatla bağlantılı! Şimdi size bu dramın Cennetten dünyaya nasıl geldiğini (aşağıya düştüğünü) ayrıntılı olarak anlatacağım; çünkü sizden hiçbir şey alamıyorum. Bharata'nın oğulları karikatürlerle bilgeleri kızdırdılar Bütün bu oğullarım Natyaveda'nın [bilgisi] ile sarhoş olmak tüm halkı Prohasanas  kahkahayla bağlantılı. Zamanla bir plan yaptılar kaba tutkulara düşkünlüğü konu alan oyun (lit. sanat). Ve onlar tarafından halkın toplantısında bir drama üretildi (lit.kabul edilemez; kötülüklerle dolu; ilham kaynağı olan şiir) kaba tutkular ; zalim; hiçbir övgüyü hak etmeyen ve içinde bulundukları bilgeleri  soytarılık yoluyla karikatürize etti (hhan4a).

Bilgeler Bharata'nın oğullarını lanetliyor

Bunu duyunca bilgeler son derece öfkelendiler ve heyecanlandılar ve onlarla (Bharata'nın oğulları) onları sanki [kendi sözleriyle] yakarak konuştular; 'Ey Brahminler; bizim bu şekilde karikatürize edilmemiz doğru değil. Bu hakaret ne için ve niyetin ne?  olarak; [dramanın] bilgisinden duyduğun gurur nedeniyle kibre (noinayo) başvurdun; kötü bilgin yok edilecek. K.'da parçalı olan kısım şu şekilde yeniden yapılandırılmalı ve düzeltilmelidir: Bu; erken dönem Hint tiyatrosunun; tıpkı modern zamanların sinematografik gösterileri gibi bazen cinsel çekiciliğe başvurduğunu gösteriyor gibi görünüyor. Bu karikatürleştirmenin bir haklılığı olabilir. bunun; kamuoyu eleştirisinin çok erken fark edildiğini açıkça gösterdiği söylenebilir. Bilgelerin ve Brahminlerin topluluğunda veya onlarla tanışırken Vcda'ların takipçisi gibi görünmeyecek ve Sudra'ların davranışını kazanacaksınız. Siz sadece Sudralar olacaksınız ve onların işlevlerini yerine getireceksiniz; sizin soyunda doğacak olanların arasında Sudralar da olacak .Zaten sizin dizinizde doğmuş olan aktörler (nurtaka) Sudralar olacak ve onlarla ilişki kuran kadınları; erkek çocukları ve genç erkekleriyle birlikte olanlar da olacak. Oğullarım üzerindeki lanetin kaynağını öğrenen tanrılar endişelendiler ve bilgelerin yanına gittiler.

Tanrılar Bharata'nın oğulları lehine aracılık ediyor.Daha sonra liderleri Hakra'nın (İndra) olduğu tanrılar; bu sefalete maruz kaldıklarında dramın yok olacağını söyledi. Bilgeler yanıt olarak dramın yok olmayacağını; ancak lanetlerinin yalnızca geri kalan kısmının bütünüyle etkili olacağını söylediler. Bharata'nın oğulları babalarına yaklaşıyor.Çok cesur bilgelerin bu sözlerini duyunca oğullarım çok üzüldüler ve kendilerini savunma arzusuyla öfkeyle yanıma yaklaştılar ve şöyle dediler: 'Biz bize bahşedilen dramanın hatası yüzünden senin yüzünden mahvoldum Hudras karakteriyle.

Bharata onları sakinleştiriyor

Onları teselli etmek için 'Buna üzülmeyin; Bilgelerin sözlerinin asla yanlış çıkmayacağı kuralı aslında Kader (htwita) tarafından konmuştur; bu yüzden [sanatın] yok edilmesine yönelmemelisiniz. 'Bunlar benim teselli sözlerim. Brahman'ın (kendisi) tanımladığı bu dramatik sanatı bilin ve bunu uygulama yoluyla öğrencilerinize ve diğerlerine öğretin. Büyük zorluklarla tasarlanan ve büyük şeyler içeren; büyük değerler getiren ve kökeni Vcdas'ın Angaları ve Upangalarına dayanan bu dramayı yok etmeyin. Dramatik performansı Apsarasas'tan duyduğum kurallara göre gerçekleştirdikten sonra ; hepiniz bir arınma törenine gireceksiniz .

Nahusa ilahi sanatçıları yeryüzüne davet ediyor.

Zamanla Nahusa 1 adında bir kral; yönetimi; zekası ve cesareti sayesinde Cennetin krallığına ulaştı. Daha sonra krallığı yönetti ve ilahi bir arzu hissetti. Ve müzik performansını (ijraiulharva) ve [tanrıların] dramasını görünce [bunlar hakkında] endişeye kapıldı. Kendi evinde [yeryüzünde] tanrıların dramatik gösterisinin nasıl gerçekleşmesi gerektiğini düşündü. Sonra böyle bir performans için kral avuçlarını kavuşturarak tanrılara şöyle dedi: 'Apsarasalar tarafından [üretilen] drama bizim evimizde (yani yeryüzünde) oynansın.'

Tanrılar bu isteği reddetti

Ancak cevap olarak; liderleri Brhaspati olan tanrılar ona şöyle dediler: İlahi kızlar ve ölümlülerin buluşması [hiçbir yerde] emredilmemiştir. Cennetin efendisi olduğuna göre sana bir hediye verilmeli hem iyi hem de hoş bir tavsiye. Bırakın efendisi dramatik sanat] oraya (yani sizin yerinize) gidin ve sizi memnun edin.' Nahusa; tho Rgvoda; Ram.; Mbh'de bahsedilmiştir. ve birkaç' Purana; muhtemelen tarihi bir kişiydi.

Nahusa Bharata'ya yaklaşıyor

Sonra avuçlarını kavuşturmuş olan kral bana dedi ki; saygıdeğer efendim; bu dramatik performansın yeryüzünde gerçekleşmesini görmek isterim. Profesyonel hizmetinizden (acan/nfai)  yardım alacağıma daha önce söz verdim. Brahminlerin en iyisi; şimdi onu doğrudan aldım (njaklahhavairayom hrtva)  .

Urvafi ve sıradan dram

Büyükbabamın (Pururavas) evinde bu [drama] eserleriyle birlikte Urvaft tarafından harem üyelerine anlatılmıştır.Fakat yeryüzünden kaybolup deliren kralın ölümü harem mensuplarını üzünce bu (dramatik sanat) kaybolmuştur. Bunun yine yeryüzünde açıkça yapılmasını diliyorum ki; ayın farklı günlerinde (titlii) yapılacak kurbanlar hayırlı ve mutlu olsun. Dolayısıyla evimde kadınların zarif hareketleriyle üretilen birçok karakteri anlatan oyunlar (bamlha; edebiyat kompozisyonu) şöhretinizi artıracaktır'. Bharata isteği kabul eder ve oğullarını dünyaya gönderir. 'Bırak öyle olsun' dedim sonra kral Nahusa'ya (cevap olarak) ve uzlaşma ruhu içinde tanrılarla birlikte oğullarımı da çağırdım ve onlara dedim ki: Bu kral Nahusa bize avuçlarını kavuşturarak yalvarıyor üretmek için arkadaşlarınızla birlikte yeryüzüne inebilirsiniz.orada dram var. Drama orada düzgün bir şekilde üretiliyor; ben

lanetine son vereceksin ve artık olmayacaksın Brahminler ve krallar tarafından hor görülsün- Öyleyse yeryüzüne inip orada dramalar üreteceğim; [çünkü] göz ardı edemeyeceğim bu dünyevi kralın sözleri. Kohala; Bharata'nın halefidir.Bizim için ve Nahusa için kendi kendine doğan Biri (Brahman) kendi eğitimine bağlı olan dramatik sanattan kısaca bahsetmiştir. Geri kalanı Kohala  tarafından [kuralların]; Anıt Ayetlerin (karika) ve Etimolojilerin (nirnhta) uygulanmasından oluşan ek incelemesinde (iittara-tantra) dile getirilecektir. Bu Sastra; eğlence amaçlı (lit. oyuncak) benim tarafımdan Apsarasaların yardımıyla Cennette kuruldu. ve bilgeler Svati ve Narada. Bharata'nın oğulları yeryüzüne indiler. Daha sonra Brahminler; Nahusa'nın evinde yeryüzüne indiler ve kadınların yardımıyla çeşitli oyunların sahnelenmesini uygun bir düzen içinde tasarladılar. Daha sonra onlar; yani oğullarım; partinin kadınlarından çocuk sahibi oldular ve onlar için çeşitli temalar üzerine daha fazla drama (lit. yaratılış) tasarladılar. Oğulları serbest bıraktıktan ve uygun sıraya göre oyunlar tasarladıktan sonra; onların tekrar Cennete dönmelerine izin verildi. Böylece bir lanet aracılığıyla dramatik performans sergilendi.

yeryüzüne indirildi ve dramatik sanatçıların (hharafa) gelecek nesli ortaya çıktı.

Kohala ve arkadaşları

Kohala Vatsya ; Sandilya ; Dhurtila (Dattilaf) ve diğerleri ölümlüler olarak bir süre yeryüzünde kaldılar ve insanların zekasını artıran; Üç Dünyanın eylemleriyle ilgilenen ve diğer tüm Fastraların özeti olan bu Hastra'yı uygulamaya koydular. .

NatyaSAStra'nın Değeri

Uğurlu; eğlenceli; Brahman'ın ağzından çıkan; çok kutsal; saf; iyi; günahları yok eden bu [Sftstra]nın okunuşunu her zaman duyan ve bunu uygulamaya koyan veya [bir dramanın] performansına tanık olan kişi; başarıya ulaşacaktır. Vedik yolun ustaları ile Vedik ilmin ustalarının; fedakarlık yapanların veya hediye verenlerin [sonunda] ulaşacakları aynı [kutsanmış] hedefe.

Dramatik gösterinin değeri

Kralın tüm görevleri arasında bunun en iyi sonuca (mahaphah) sahip olduğu ilan edilmiştir. Her türlü hediye arasında en çok övülen şey; [dramatik] gösterinin [insanlara] bedava hediyesiydi. Tanrılar hiçbir zaman kokularla ve çelenklerle tapınılmaktan; dramaların oynanmasından duydukları mutluluk kadar hoşnut olmazlar. Müzik performansına uygun şekilde katılan adam

gaiulharva) ya da dramalar [ölümünden sonra] mutluluğa ulaşacak

ve Brahminik bilgelerin eşliğinde değerli bir yol.

Popüler uygulama dramatik kuralları tamamlıyor

Bu nedenle (Ssstra tarafından onaylanan birçok uygulama; dramaların icrasıyla bağlantılı olarak anlatılmıştır. Bahsedilmeyen ne varsa; uzmanlar tarafından insanların (*>. kullanımlarının) gözlemlenmesi (lit. taklidi) yoluyla uygulamaya dahil edilmelidir.

Son Kutsama

Daha ne söylemeliyim? Dünyanın her zaman hastalıklardan arınmasına izin verin. İneklere ve Brahminlere barış olsun ve kral tüm bu dünyayı koruma altına alsın.

 

 

 

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FOTOĞRAFTA FARKINDALIK SÜRECİ ve DEĞERLENDİRME Dr.Özand Gönülal

Eser Analiz Yöntemleri

BİLECİK ORHAN GAZİ İMARETİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand Gönülal

İznik Yakup Çelebi Camisi (İmareti) Dr. Özand Gönülal

AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal

İznik Nilüfer Hatun İmareti. Dr.Özand Gönülal

ANKARA KARACABEY CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

AMASYA YÖRGÜÇ PAŞA CAMİSİ, 1430,KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Adnan Turani (1925- 2016) Dr.Özand Gönülal