TİYATRODA (NATYA SHASTRA) EL HAREKETLERİ* Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

TİYATRODA (NATYA SHASTRA) EL HAREKETLERİ*                                         Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

(Natyashastra; Yazarlığı efsanevi bilge Bharata'ya atfedilen, ikinci yüzyılda yazılmış gösteri sanatları için kuralcı el kitabı (shastra). Metin, üç ana performans formunun her yönünü detaylandıran otuz yedi bölüme ayrılmıştır: müzik, drama ve dans (hem müziği hem de dramayı birleştiren). Metnin bazı bölümleri estetiğe ve şiire ayrılmış olup, sanatın takdiri için doğru atmosferi yaratmaya ve aktarmaya yardımcı olmaktadır. Metnin diğer bölümleri sahnenin inşası gibi somut, pratik konuları tartışıyor. Metin bu üç gösteri sanatı için hala bir otoritedir ancak dans için özellikle önemlidir.Hint dansında bulunan pozisyonların ve jestlerin çoğu ilk olarak bu metinde kodlanmıştır. Natyashastra, "halk" dansından ziyade "klasik" dans olduğunu iddia eden herhangi bir dans formu için nihai otorite olmaya devam etmektedir.)

 

Bharata konuşuyor

Baş; gözler; kaşlar; burun; dudaklar ve yanaklar gibi küçük uzuvlar ve bunların tanımları hakkında size anlatacaklarım bu kadardı. Şimdi el; göğüs; yan; göbek; bel; uyluk ve ayak hareketlerini tanımlayacağım ve bunların doğru kullanımını açıklayacağım 1 . Bu bağlamda [öncelikle] bir oyunun yapımında kullanılan el hareketlerini ve benzerlerini açıklayacağım. Bunların [oyunculukta] nasıl uygulanacağını dinleyeceksiniz.

Altmış yedi el hareketi

Tek haiuhiiiisnmijhta-haxta) 1 jestlerinin sayısı yirmi dörttür: Patilka; Tripataka; Kartarimukha; Ardhacandra; Arala; Sukatunda; Musti; Sikhara; Kapittha; Katakanmkha Sucyasya (Suciinukha);Padmakosa; Sarpasirah; Mrgas'irsa; Kangula; Alapadma (Alapallava) ); Catura; Bhramara; Hamsasya; Hamsapaksa; Sandarpsa; Mukula; Urnanabha ve Tfimracuda. Bu kullanım; sahnedeki iki yönlü Uygulama (gerçekçi ve geleneksel) ile ilgilidir (Bakınız N>S. XIV. 62ff). Bu bağlamda gerçekçi Uygulama (lokadharmi) iki türdendir; yani. Kişinin kendi duygusunu yansıtan; kibirli bir şekilde kendine gönderme yapan bu {paiukd) elin; nilüfer ve benzeri çiçekleri temsil etmek için Padmakosa elinin kullanılması gibi; bir nesnenin dış formunu temsil eden alınla aynı hizada bırakılması gerektiği . Geleneksel Uygulama ('talyadliarmf) da aynı şekilde (iki çeşittir; vW. elin dört karmisinin kullanılmasıyla dekoratif bir etki yaratır (bkz. aşağıda NS. IX. 205-211); (2) kısmen şunu önerir: .it; trifiatakh elinin bir kenara söylenen kelimeleri (janimtika) temsil etmek için kullanılması gibi popüler bir davranış. El hareketleri genellikle tek başına kullanılır; ancak zaman zaman bu hareketlerden birini gösteren iki baud aynı anda kullanılır. Ama yine de bunlar tek (asamyu/a) eller raylıdır. Çünkü birleşik (samyuta) ellere her zaman iki el tarafından gösterilmesi gerektiği için bu ad verilmiştir; Bazı mesajlar bu ismi khalakimukha olarak okur. Bizim okumamız birleşik ellerin Hareketi'dir ( /mmijuta-hanta) 1'in sayısı on üçtür: Aiijali; Kapota; Karkata; Svastika; Kabikavardhamanaka 2; Utsanga; Nisadha; Dola; Puspapata; Makara; Gajadanta; Avahittlia ve Vardhamana.Dans eden eller (nrtta-lntdn) Caturasra; Udvrtta Talamukha; Svustika; Viprakirna; Arfdakatakamukha; Aviddhavaktra; Siieyasya; Hecila; Ardliarecita; Uttanavancita; Pallava; Nilamba; Kesabandha; Lata; Kariliasta; Paksavafieitaka; Paksapradyotaka; Gatudapaksa; Dandapak'tır. sa; Urdhvamandali; Parsvaliiarulali; Uromandali (Jrah-parsvardliaiiiaridall; Mustikasvastika; Nalinipadinako^a; Alapallava; (Jlbana; Lalita ve Valita.

Bunlar altmış dört el hareketidir.

Tek el hareketleri

Şimdi bunların tanımlarını ve kullanımlarını dinleyin.

Pataka (Cadı) –

Bu hareketler (ellerin dansı; nrttahasta)adından da anlaşılacağı gibi genellikle dansta kullanılır; tabii ki sopa Oyunculukta da dekoratif bir etki yaratmak için sıklıkla diğer hareketlerle (tek ve birleşik) birlikte kullanılırlar Skt'de. metinde bu isimler çift sayıyla verilmiştir;caturasra'mız caturasrau olarak duruyor. Bunun nedeni aranmalı tek bir fikir veya nesneyi temsil etmesi gereken tek ve birleşik ellerden farklı olarak; dans-haud hareketlerinde ellerin; herhangi bir fikir veya nesneyi temsil etmek için değil; aynı zamanda oyunculukta dekoratif bir etki yaratmak için ayrı ayrı hareket ettirilmesi gerektiği gerçeğinde. Gerçek sayımda el hareketlerinin sayısı altmışseveu'dur (tek. 24; birleşik 13 ve Dans elleri 30). Catuhsas{metinde merhaba saptasaslhi olarak düzeltilmelidir.  (Kullanım Alanları): Darbe yönetimini; kavurucu sıcaklığı; teşviki; mutluluğa ulaşmayı ve kişinin kendisine kibirli bir şekilde gönderme yapmasını temsil eder. el alınla aynı hizaya kaldırılmalıdır. Sıcaklığın parıltısını; sağanak yağmuru ve çiçek sağanağını temsil etmek için parmakları ayrılmış ve hareket eden iki Pataka eli bir araya getirilecek. Çiçeklerin; çimlerin ve herhangi bir tasarımın bulunduğu sığ bir su havuzu [lit. Yerde yapılan nesne]; Svastika konumundan ayrılmış bu tür iki el ile temsil edilecektir. Kapalı; açık; korumalı; örtülü; yoğun veya özel herhangi bir şeyi temsil etmek için kullanılan aynı Pataka elleri; uçları aşağıya doğru yay şeklindedir.(gizlenebilir). Aşağıya doğru uzanan ve yukarıya doğru hareket eden bu şerit; rüzgârın ve [okyanus] dalgalarının; kıyıya çarpan [okyanus dalgalarının] ve su baskınlarının hızlı hareketini ifade etmektedir. Bu elin Recaka'sı; cesaretlendirmeyi; [sayıca] çokluğu; büyük bir insan kalabalığını; yüksekliği; davul vuruşunu ve kuşların yukarı doğru uçuşu. Ve yıkanan; preslenen; temizlenen her şey; dövülmek veya bir tepeyi kaldırmak veya onu kökünden sökmek temsil edilmelidir böyle iki elin avuçlarının birbirine sürtmesiyle. Bu aynı zamanda erkeğin ve kadının temsil şeklidir.

Tripataka (üç parmaklı bayrak) - Patakahand'ın bükülecek üçüncü parmağı. (Kullanım Alanları): Yalvarmayı; inmeyi; veda etmeyi; yasağı; girişi; [herhangi bir şeyi] kaldırmayı (selamlamada) selamlamayı; 2'yi karşılaştırmayı; alternatifleri önermeyi; uğurlu nesnelere [kafaya] dokunmayı veya bunları koymayı temsil etmek için kullanılır. başına türban veya taç takılarak ağzı veya kulakları kapatılır. Parmakları aşağıya bakan ve yukarı aşağı hareket eden bu el; küçük kuşların; derelerin; yılanların; arıların ve benzerlerinin uçuşunu temsil etmek için kullanılacaktır. Ve In'in üçüncü parmağıyla 'Ben de/' mc'den de'; 'benim tarafımdan da'; bende de' gibi ifadelerle yukarıda bahsedilen tüm durumlarda pataka elinin kullanımına ilişkin ayrıntılı kurallar verilmektedir. bunun gibi nesnelerle ilgili olduğunu düşünüyor birinin çenesi. Tripataka gözyaşlarını silerek; Tilaka veya Patralekha çizerek ve saçlara dokunarak temsil edilmelidir. Svastika gibi tutulan iki Tripataka  eli; saygıdeğer kişiliğin (yum) ayaklarına olan hayranlığı temsil eder. Bu tür iki el; evliliği temsil etmek için birbirinin ucunu karşılayacaktır. Bu pozisyondan ayrılmış ve taşınmış bir şahı işaret ederler. Eğik bir Svastika oluştururken gezegenleri temsil ederler. Bir münzevi belirtmek için avuç içi geriye dönük olarak kaldırılmalıdır. Bir kapıyı temsil etmek için birbirleriyle yüzleşmeleri gerekir. Denizaltı Lire; savaş ve deniz canavarları iki Tripataka ile gösterilecektir eller önce yüze doğru kaldırılır; sonra kalan kısımlarla birlikte hareket ettirilir aşağıya doğru işaret ediyor  bunlarla birlikte eller de belirtilmelidir maymunların zıplaması; dalgalar; rüzgar ve kadınlar. Hilali göstermek için ay bu el başparmağını öne çıkarmalı ve şunu belirtmelidir: bir kralın [düşmanına karşı] yürüyüşü bu el kendi kendine dönmeli

arkaya doğru.

Kartarliuukha (sissors'un bıçakları) - işaret parmağı Tripataka elini geriye doğru bükmek için. Aşağıya bakan bu [parmaklı el] yol göstermeyi; ayakları süslemeyi  veya onları boyamayı ve [bebeklerin] emeklemesini  temsil edecektir. Parmakların yukarı doğru bakması ısırmayı; boynuzu ve harfleri temsil eder. Ve onun içinde kalanlar farklı bir şekilde çevrildiğinde (yani orta parmak geriye doğru büküldüğünde); düşmeyi; ölümü; günahı4; geri dönüşü; düşünmeyi ve [herhangi bir şeyi] emanete koymayı temsil eder. go-rocam veya çizim ile rocanalabhanakam.Bu maddeyle vücutta süs desenleri (patralekha) oluşturulur.Gorocana; idrar veya safradan hazırlanan parlak sarı bir pigmenttir.Bir inek. Bu kısım tüm mesajlarda geçmez ve sonradan eklenmiş olabilir. Bu tabirle anne-baba; büyükanne ve büyükbaba; manevi rehber vb. kastedilmektedir. Ve böyle iki (samyuta) "şerit veya böyle bir (asamynta) el antilop; yak; bufalo; göksel fil (airavata); boğa; kapı {(jOfjara) ve tepenin zirvesi.

Ardhacandra (hilal) —parmaklar ve başparmak; yay gibi bir kıvrım oluşturacak kadar bükülmüş. Bununla birlikte genç ağaçlar; hilal; deniz kabuğu; kavanoz (knhi'sa); bilezik; zorla açma; efor ; zayıflık ve içme  temsil edilmelidir. Bu [çok] Ardhacandra eli ile kadınlar kuşak; kalça; bel; yüz; Talapatra'yı ve küpeyi temsil etmelidir.

Arala (bükülmüş) - işaret parmağı bir yay gibi kavislidir;başparmak da kavislidir ve geri kalan kısmı ayrı kalır ve yukarı doğru döndü. Bununla cesaret; gurur temsil edilmeli;cesaret; güzellik; memnuniyet; göksel |nesneler]; denge; hareket bereket ve diğer olumlu durumlar. Ve bu yine yeniden olacak. şimdiki kadının saçlarını toplaması veya saçması ve bakması tüm vücutlarını dikkatle; evliliğin hazırlıklarını gelinin damadın etrafında dönmesiyle  ve [evlilik] birliği  birbirinin etrafında hareket eden iki Arala eli tarafından temsil edilecek ve parmakları Svastika şeklinde buluşuyor. Ve birlikte benzer eller tavafla temsil edilmeli; yuvarlak nesneler; gr Yere serilen nesneleri yiyen erkek kalabalığı  . İçinde kimseyi çağırmak; kimseden içeri girmemesini istemek; herhangi bir şeyi sökmek; Bayan. parçalamak lidapatra (tail.apatra) bir tür kulak süsü anlamına gelir(tailaitka veya lulaiika). aynı zamanda bir olan farklı kuiiijala'dır kulak süsü. Nesneler Alpanh ve ilower'lar gibi yere dizilmiş. Alpana bkz. Ealpana; Andre; Suzaune Karpellea; Paris; 1930 çok fazla fayans döşemek; teri silmek ve tatlı kokunun tadını çıkarmak; kötüye kullanma; Tripataka ellerinin daha önce reçete edildiğine dair sansür ben ama kadınlar bunları temsil etmek için Arala elini kullanacaklar.

Sukatunda (papağan gagası)- yüzük parmağı-(üçüncü parmak) Arala elinin bükülmüş olması ile bu '(It') gibi kelimelerle temsil edilmelidir. ben değil miyim'; '(Bu)sen değil; (Olmayacak) yapılmayacak; zikir; veda ve küçümseyerek "Vay be" demek.

Musti (yumruk: —parmakların uçları avuç içine doğru bükülür ve başparmak bunların üzerine yerleştirilmiştir. IJ; dayak; egzersiz 1; çıkış; presleme; şampuanlama; kılıcı kavrama ve sopa ve mızrak tutmayı temsil etmek için kullanılır.

Sikhara (zirve)- tam da bu elde (mudj) başparmak kaldırılmış. Dizginleri; kamçıyı; üvendirayı; yayı; cirit atmayı (tinnum) veya çiviyi (sa/;//); iki dudağı boyamayı ve iki dudağı boyamayı temsil etmek için kullanılır. ayaklar ve tüylerin kaldırılması Kapittha (fil-elma) - Hikhara elinin işaret parmağı başparmak tarafından bükülüp bastırılır.Kılıç; yay; disk; cirit (tmiuirn); mızrak (Inmtii); gürz; başak (ivkti); yıldırım ve ok gibi silahları; doğru ve sağlıklı amelleri temsil etmektir.

Katakfimukha – yüzük parmağı ve küçük parmak bu Kapittha elinin kaldırılması ve bükülmesi. Kurban'ı; adak 2'yi; şemsiyeyi; dizginleri çekmeyi; yelpazeyi temsil etmek için kullanılır. ayna tutmak; [desen] 3 çizmek; pudralamak; büyük çubuklar almak; inci bir kolye düzenlemek; çelenkler almak; kıyafetlerin uçlarını toplamak; yayıklamak; ok çizmek; çiçek koparmak; üvendire kullanmak; çizim yapmak bir üvendire; bir ip ve bir kadına bakmak.

Suciinukha - Katakamukha elinin işaret parmağı.(Kullanım Alanları) : İşaret parmağının kaldırılıp bükülmesi; yanlara doğru hareket etmesi; sarsılması; yukarı aşağı hareket etmesi ve hiç dinlenmeden yukarı doğru hareket etmesi gibi çeşitli kullanımlarından kısaca bahsedeceğim. İşaret parmağını [bu elde] yukarı doğru hareket ettirerek disk; şimşek; sancaklar; çiçekler; (katranlama ; zikzak hareketi; onay çığlığı ; genç yılan; genç filiz ; tütsü; lamba; sarmaşıklar ; Sikhanda ; aşağıya düşme; eğri ve yuvarlaklık ve işaret parmağı kaldırıldığında bu [el] yine yıldızları; burnu; bir [sayıyı]; tokmak ve [temsil etmek] için kullanılmalıdır.sopa. Ve [işaret parmağı olan bu el] bükülmüş ağız; dişleri olan bir varlığı temsil eder ve bu elin dairesel hareketi; [bir erkeğin] her şeyinin elinden alınmasını temsil etmelidir. Ve bu elin işaret parmağı; uzun çalışmayı ve uzun günü temsil etmek için dönüşümlü olarak kaldırılmalı ve indirilmelidir. Ve aynısı bir cümleyi temsil edecek şekilde kavisli olmalı; yüzün yakınında yukarı ve aşağı hareket ettirilmelidir. 'Hayır'ı veya 'konuşmayı' belirtmek için işaret parmağı gerilmeli; sallanmalı ve yukarı kaldırılmalıdır. Bu el öfkeyi temsilen sıkılmalı;terleme; saç; küpe; kolçak ve yanakların dekorasyonu.

Khamlanam - herhangi bir şeyin üzerine dekoratif desenler veya tasarımlar çizmek.Metinde 'sarmaşık' anlamına gelen iki kelime valli ve lath kullanılıyor. ikisi arasında şu şekilde ayrım yapar: alavu-pmbhrlayo vallyali ve drbkm/prabkrtayo latah Ve gururu temsil etmek için; 'Ben'im; düşmanı; 'Kim bu' ve kulağın kaşınmasını alnın yakınında tutmak gerekir. [Veiki Suclmukha eli] birliği temsil etmek için birleşmeli [erkeklerin] ve ayrılığı belirtmek ve temsil etmek için ayrılmış bir kavgada iki elin çaprazlanması ve esaretin gösterilmesi gerekir birbirlerine baskı yapacaklar. İki Suciaukha Ellerin birbirine dönük olması ve sol tarafta ayrı tutulması günün kapanışını; sağ tarafta tutulması ise gecenin kapanışını temsil edecektir.Önde hareket ettirilen bu el; [herhangi bir] şekli; taşı; girdabı; mekanik düzeneği ve bir tepeyi gösterecektir ve yemeklerin servis edilmesini temsil etmek için aşağıya doğru bakan elin aynı hareketi gereklidir. Şiva'yı temsil etmek için aşağıya doğru bakan bu el alnına yakın tutulacak ve Indra'ya bunu belirtecek el [alnına doğru] kaldırılmalı ve onun üzerinde tutulmalıdır. Bu tür iki el ile dolunay küresi temsil edilecek ve İndra'nın yükselişini belirtmek için (yani sancağını yükseltmek) alnına yakın tutulmalıdır. [Bu el] her yerde hareket ettirildiğinde küreyi temsil edecektir ayın ve Şiva'nın [üçüncü] gözünü belirtmek için tutulmalıdır alnında ve Tndra'nın [gözleri olması gerektiği gibi] eğik olarak yükseltilmiştir.

Padmakosa (nilüfer tomurcuğu) - başparmak da dahil olmak üzere parmaklar ayrılacak ve uçları bükülecek; ancak birbiriyle buluşmayacak bir diğer. (Kullanım alanları): Bilva ve Kapittha'yı (fil-elma) meyveleri ve kadınların göğüsleri [bu el kullanılacaktır]. Ancak [bu meyveleri] veya eti kabul etmeyi temsil etmek için bu el ucu hafifçe bükülmüş olmalıdır. [Bu el] Puja'yı bir tanrıya sunmayı; haraç; tabut taşımayı; ilk cenazeyi sunmayı temsil etmek için tutulmalı pasta ve birkaç çiçek de ayrıca gösterilecektir. Padmakosa'nın eli. Hareket eden parmakları olan iki sucli el buluşuyor bilek ve geriye doğru dönüş; tam gelişmiş nilüfer ve nilüferi temsil edecektir.

Sarpa&rah (yılan başı) — parmaklar dahil başparmak t-i birbirine yakın olacak ve avuç içi oyuk olacak. (Kullanım Alanları): Tt su sunmayı; yılanların hareketini; [herhangi bir şeyin üzerine] su dökmeyi; [düello için] meydan okumayı; filin ön kürelerinin hareketini (himbha) ve benzerlerini temsil etmek için kullanılır.

Mrgasiisa (geyik başı)— Sarpasirah'ın eli; tüm parmakları aşağıyı gösterir; ancak başparmak ve küçük parmak yukarı kaldırılmıştır. (Kullanımlar): Burada; şimdi; "Tt is"; bugünü temsil edecek şekilde hareket ettirilir; mümkün; ihtişam (nllamiw); zar atmak; teri silmek ve sahte öfke.

Kangül-Orta ve işaret parmakları ile başparmak birbirinden ayrılacak; yüzük parmağı bükülü; küçük parmak ise kaldırılacaktır. (Kullanım Alanları): Bununla çeşitli kızların olgunlaşmamış meyveleri ve kadınların kızgın sözleri temsil edilecektir.

Alapallava (Alapadmaka)- tüm parmaklar avuç içine doğru dönük; yan tarafta durarak birbirinden ayrılmış.(Kullanım Alanları): Önlemeyi; "Sen kimsin"; "O değil"; "saçmalık" gibi kelimeleri ve bir kadının kendisine ima etmesini belirtmek için kullanılır.

Catura - dört parmak gerildi ve başparmak orta parmağa doğru büküldü. (Kullanım Alanları): Politikayı; disiplini; kefareti; akıllılığı; genç kızı; hasta kişiyi; ruhu; aldatmayı; uygun sözleri; refahı; gerçeği ve huzuru temsil etmede uygulanmalıdır. Böyle bir veya iki elin hareket ettirilmesi açıklığı; müzakereyi; hareket etmeyi; varsayımı ve utancı temsil etmelidir. Kombine Catura ile eller; geyik gözleri ve kulaklarıyla karşılaştırıldığında nilüfer yaprakları temsil edilecektir. Bunların yanı sıra Catura eli sporu; sevgiyi; zekayı; hafızayı; zekayı; muhakemeyi; bağışlayıcılığı; beslenmeyi; bilinci; umudu; şefkati; akıl yürütmeyi; birliği; saflığı; akıllılığı; olumluluğu; yumuşaklığı; mutluluğu"; karakteri; soruyu; soruyu; geçim; görgü; kıyafet; yumuşak çimen; az miktar; zenginlik; yenilgi; cinsel ilişki; liyakat ve kusur; gençlik; ev; eş ve çeşitli renkler.(Temsil etmek için) beyaz (Catura eli) yukarı kaldırılmalıdır; kırmızı ve sarı; yuvarlak hareket ettirilerek ve mavi ise [bir el diğeriyle] basılarak gösterilir.

Bhramara (arı) — orta parmak ve başparmak birbirini çaprazlar; işaret parmağı bükülür; geri kalan iki parmak birbirinden ayrılır ve kaldırılır. ) : Çiçeklerin koparıldığını belirtmek için kullanılır. lotus ve nilüfer gibi uzun saplı ve küpeli. Azarlamayı; gücün gururunu; çabukluğu; zamanı yenmeyi ve özgüven üretmeyi temsil edecek şekilde bir sesle yere düşmelidir.

Hamsasya (kuğu ağzı) - işaret parmağı; orta parmak ve başparmak birbirine yakın ve geri kalan parmaklar gergin. (Kullanım Alanları) : Hafifçe zonklayan ucu ile özellikle ince; küçük; gevşek; hafiflik; çıkış ve yumuşaklığı belirtmek için kullanılır. Hamsapaksa (kuğu kanatları) - üç parmak gerilir; küçük parmak kaldırılır ve başparmak bükülür.(Kullanım Alanları): Suyun dökülmesini belirtmek için kullanılır ve bir hediyenin kabulünü; Acamana'yı ve Brahminler tarafından yemek yemeyi; kucaklaşmayı; aşırı uyuşukluğu; dehşete düşmeyi; dokunmayı; merhem ve hafif masajı temsil etmek için yanağa yakın tutulmalıdır. Yine kanaate göre kadınların göğüsleri arasındaki bölgeyle ilgili aşk hareketlerini; üzüntülerini ve çenelerine dokunmalarını belirtmek için de kullanılabilir.

Sandamsa (kıskaç) - Arala elinin işaret parmağı ve başparmağı çapraz ve avuç içi biraz çukur. Duygulara ve Durumlara göre Sandamsa (el) üç çeşittir; yani. o önde; şu ağza yakın ve şu bir yanda.

(Kullanım Alanları): Çiçek koparmayı; onlardan çelenk yapmayı; çimen; yaprak; kıl veya iplik almayı ve bir ok veya dikeni tutmayı veya dışarı çekmeyi temsil ederken Sandamsa kişinin önünde tutulmalıdır. Ve Bizden bir çiçek koparmayı temsil etmek. sapı; [lambanın] fitili; [herhangi bir kabı herhangi bir şeyle] dolduran kollyriumj çubuğu; 'öf' derken ve öfkelendiğinde; bunu ağza yakın tutmalıdır. Kutsal ipliği temsil etmek için; delik açan [inci ve benzeri nesnelerde]; yay teli; incelik; ok ve hedeflenen nesneler; yoga; meditasyon ve az miktarda [iki] bu tür ellerin birleştirilmesi gerekir. Bu; sol elin tek taraflı tutulmasıyla ve ucunun hafifçe döndürülmesiyle gösterilmektedir. yumuşaklık; istismar ve kıskançlık mevcut. Acıyı belirtmek için de kullanılır. çınlama; gözlerini boyama; müzakere; kök; Patralekha'yı çizme ve lak boyasının kadınlar tarafından sıkılması.

Mukula (tomurcuk) - parmaklar bükülüp birbirine yakın ve uçları Halnsasya elinde buluşuyor.

(Kullanım Alanları): Yapımı temsil etmek için kullanılır. bir tanrıya; bir nilüfer tomurcuğuna veya bir nilüfere tapınma sunuları; öpücük atmak (vUa-enmhana); küçümsemek; çeşitli şeyler;

yemek yemek; altın saymak; ağzı daraltmak; [her şeyi] dağıtmak; çabukluk ve çiçek tomurcukları;

Urnanabha(örümcek)— Padmkosa elinin parmakları [daha da] büküldü. (Kullanım Alanları): Saç taramayı; çalıntı eşya almayı; kafayı kaşımayı; deri hastalıklarını; aslanları; kaplanları ve benzeri hayvanları ve [dokunma] — taşı ele almayı temsil etmek için kullanılır.

Tamracuda (bakır tepe; yani horoz) - orta parmak ve başparmak çapraz; işaret parmağı bükülmüş; geri kalan [iki parmak] avuç içinde.(Kullanım Alanları): Azarlamayı; zamanı yenmeyi; güven telkin etmeyi; çabukluğu ve işaret yapmayı temsil edecek şekilde bir ses ile yere düşmelidir. Bu el; Kala; Kastha; Niinesa ve Ksana gibi küçük zaman dilimlerini belirtmek ve ayrıca genç bir kızla konuşmak ve onu davet etmek için kullanılacaktır. Bir eldeki parmaklar birbirine yakın; bükülü ve başparmak bunların üzerine yerleştiğinde buna Tamracuda eli de denir. Bu el ile yüz; bin ve lak altın paralar gösterilecektir ve içinde kalanlar aniden serbestçe hareket ettirildiğinde kıvılcımları veya damlaları temsil edecektir. Brahminlerin en iyileri; bunlar benim tarafımdan tarif edilen tek ellerdir. Şimdi anlatacağım birleşik elleri dinleyin.

Afijali— İki Pataka elinin bir araya getirilmesine Afijali denir.(Kullanım Alanları): Tanrıları; saygıdeğer kişileri (guru) ve dostları selamlamak için kullanılır.

Tanrıları selamlamak için başın üzerinde tutulmalı; saygıdeğer kişilerin rahatlığı için yüze yakın tutulmalı ve dostları selamlamak için göğsün üzerine konulmalıdır ve geri kalan kişiler için herhangi bir yer olmamalıdır. sabit kural.

Kapota (güvercin)— Yanlarından birinde buluşan iki el (A iijali) Kapota elini oluşturacaktır. Kullanımlarını dinleyin. (Kullanım Alanları) : Muhterem bir kişiye karşı düşmanca tavır; selam verme; konuşma gibi yaklaşımları belirtmek için kullanılır. Soğukluğu ve korkuyu belirtmek için kadınların bu eli göğüslerinin üzerinde tutmaları gerekir. Parmakların buluşmasından sonra serbest bırakılan eller (Kapota hareketini gösteren); endişeli sözcükleri veya 'Bu kadarı yapılabilir' veya 'Daha fazla bir şey yapılamaz'ı gösterecektir.

Karkata (yengeç)— Ellerin parmakları birbirine kenetlenen Karkata eli üretilir.(Kullanım Alanları): Balmumu; uzuvlardaki 'niassagin<*; uykudan uyandıktan hemen sonra esneyen; çeneyi destekleyen ve [üflemek için] bir deniz kabuğu tutan büyük bir gövdeyi belirtmek için kullanılır.'

Svastika— Yukarı dönük ve bileklerden bir arada tutulan iki Arala eli Svastika'yı oluşturacaktır. Kadınların kullanması içindir.(Kullanım Alanları): Eller Svastika konumundan ayrıldığında yönleri; bulutları; gökyüzünü; ormanları; denizleri; mevsimleri; dünyayı ve benzeri [diğer] kapsamlı şeyleri gösterecektir.

Katakavardhamanaka — Bir Kataka (mukha) eli başka bir Kataka [mukha] elinin bileğine yerleştirildiğinde Katakavardhamanaka eli üretilecektir.(Kullanım Alanları): Sevişmeyle bağlantılı hareketlerde ve [bir kişiye karşı] eğilmede kullanılır.

Utsanga — Arala elleri ters şekilde yerleştirildiğinde ve yukarı dönük ve bükülü tutulduğunda sonuç Uts-anga eli olacaktır.(Kullanım Alanları) : Dokunma hissini belirtmek için kullanılır. Ayrıca büyük emek verilerek yapılacak işlere; öfke ve kızgınlık dolu hareketlere; sıkmaya; kadınların kıskançlık davranışlarına da işaret etmek için kullanılır.

Nisadha — Sol elin [sağ] kolu dirseğin üzerinde tutması ve sağ elin benzer şekilde sol kola sıkılı bir yumrukla dokunması Nisadha eli oluşturacaktır.(Kullanım Alanları) : Sabır; sarhoşluk; gurur; zarafet; şevk; yiğitlik; kibir; kibir; kibir; hareketsizlik; metanet ve benzeri işaretlerdir.

Dola— Karana'da iki omuz rahat olduğunda ve iki Pataka eli aşağı sarktığında Dola eli üretilir.

(Kullanım Alanları) : Telaş; üzüntü; bayılma; sarhoşluk; heyecan; hastalık durumu ve silah yaralanmasını belirtmek için kullanılır.

Puspaputa — Birbirine yakın duran iki Sarpasirah eli; bir tarafta çok yakın bir şekilde buluşarak Puspaputa elini oluşturacaktır. (Kullanım Alanları) : Pirinç; meyve; çiçek ve çeşitli türdeki yiyeceklerin alınmasını veya taşınmasını; suyun taşınmasını ve çıkarılmasını belirtmek için kullanılır.

Makara: Başparmakları kaldırılmış iki Pataka eli aşağıya doğru çevrildiğinde. üst üste yerleştirildiğinde Makara eli üretilir.(Kullanım Alanları) : Aslan; kaplan; fil; timsah; köpek balığı (mal-ara); balık ve diğer etobur hayvanları belirtmek için kullanılır.

Gajadanti - İki Sarpasirah eli; 'omuz ve dirsek arasındaki zıt kollara dokunarak Gajadanta elini oluşturacaktır.(Kullanım Alanları) : Damat ve gelinin taşınmasını; aşırı ağırlığı; bir sütunun tutturulmasını ve bir tepenin veya bir taş bloğunun sökülmesini belirtmek için kullanılır.

Avahittha— İki 6ukatundi eli göğüs üzerinde birbirine bastırıldığında ve bükülüp yavaşça indirildiğinde sonuç Avahittha elleri olacaktır.(Kullanımlar) ; Zayıflığı; iç çekişi; bedeni göstermeyi; [vücudun] zayıflığını ve [sevilen kişiye duyulan özlemi] belirtmek için kullanılır"!.

Vardhamana - Mukula eli Kapittha tarafından sıkıldığında resu Bu Vardhamana'nın eli olacak.

(Kullanım Alanları): Bir eli diğeriyle bastırarak kavramayı; kabul etmeyi; muhafaza etmeyi; gelenek (veya doktrin) doğruluğunu ve kısaltmayı belirtmek için kullanılır. Veya Hamsapaksa'nın iki eli geri çevrilecek Vardhamana olarak bilinir. (Kullanımlar): Temsil etmek için kullanılacaktır.

Kafesli pencereler gibi nesnelerin açılması. Kısaca açıklanan iki tür el (tek ve birleşik); burada belirtilen kurallara uygun olarak başka yerlerde de kullanılabilir.

El hareketlerinin kullanımına ilişkin genel kurallar

Oyunculukta el [jestler] biçimine; hareketine; önemine ve sınıfına göre [oyuncunun] kişisel yargısına göre seçilmelidir. Kullanılamayan hiçbir jest (yanan el) yoktur.[bazı] fikirleri belirtiyor. Her türlü biçimi bol bol anlattım.(yanan jestler) genellikle [farklı hareketlerle ilişkilendirilmek üzere] görülürfikirler]. Diğer popüler jestlerin yanı sıra (yanan el) de vardır.diğer fikirlerle bağlantılıdır ve aynı zamanda özgürce kullanılmalıdırlar.Duygulardan ve Devletlerden ilham alan hareketlerle.Bu jestler hem erkekler hem de kadınlar tarafından; yer; durum; oynanan oyun ve anlamlarına uygunluk dikkate alınarak kullanılmalıdır.

El hareketlerinin farklı hareketleri

Şimdi bu jestlerin (ışıklı ellerin) bu [farklı] Duygular ve Durumlarla bağlantılı olarak sahip olması gereken çeşitli hareketleri tanımlayacağım. [Bu hareketler] : yukarıya doğru çekme; sürükleme; çekme; kabul etme; öldürme; çağırma; teşvik etme; bir araya getirme; ayırma; koruma; bırakma; fırlatma; sallama; verme; tehdit etme; kesme; delme; sıkma ve dövme. Histriyonik Temsil teorisine göre el hareketleri üç tür genel harekete sahip olmalıdır; yukarı; yanlara ve aşağıya doğru.

Ellerin bu hareketleri; kullanılırken gözlerde; kaşlarda ve yüzde [uygun] ifadelerle süslenmelidir.

El hareketleri küreleri

Uzmanların el hareketlerini yaygın uygulamaya göre kullanmaları ve [bu hususta] hareketlerine; cisimlerine; kürelerine; miktarlarına; uygunluklarına ve tarzlarına dikkat etmeleri gerekmektedir. Üstün tipteki kişilerin el hareketleri alnına yakın bir yerde hareket etmeli; orta tipteki kişilerin el hareketleri göğüslerinin etrafında hareket etmeli; aşağı tipteki kişiler ise bunun altındaki bölgelerde [el hareketlerini hareket ettirmelidirler].

Hareketlerin miktarı

Üstün oyunculukta; el jestleri az miktarda harekete sahip olmalı; orta düzeyde oyunculukta ise orta düzeyde hareket olmalı; sıradan oyunculukta ise bol miktarda el hareketi olmalıdır. Farklı nesneleri ve fikirleri belirtmek için; üstün ve orta tipteki kişilerin el hareketleri [bu gibi durumlarda] [Sastra'da] verilen tanımlara uygun olmalı; alt tipteki kişilerin jestleri ise popüler uygulamayı ve kendi [kendi] uygulamalarını takip etmelidir. ] doğal alışkanlık.Ancak [özellikle] farklı durum veya zamanlar ortaya çıktığında; bilge insanlar el işaretlerini farklı şekilde kullanmalıdır.Bir kişi kendisini üzgün; baygın; dehşete düşmüş; tiksinti veya üzüntüye yenik düşmüş; zayıf; uykuda; elleri olmayan; hareketsiz; uykulu; hareketsiz; hasta; ateşle saldırılan; paniğe kapılan; soğuktan saldırıya uğrayan; sarhoş; şaşkın; deli; düşünceli; kemer sıkma uygulayan; soğuk bir bölgede ikamet eden; tutuklu bulunan; çok hızlı koşan; rüyada konuşan; aniden uzaklaşıp tırnaklarını kesen kişi el hareketlerini kullanmamalı ancak Mizaç Temsiline başvurmalıdır. farklı Durumlara ve Duygulara uygun ses değişikliğinin yanı sıra. Sözlü oyunculuk sırasında {ör. Oyuncu kendi rolünü açıklayacağı zaman) gözler ve bakış; el hareketlerinin hareket ettiği noktalara yönlendirilmeli ve anlamın [açıkça] ifade edilebilmesi (açıkça görülebilmesi) için uygun duraklar bulunmalıdır. Dans etme ve oyunculukta ellerin gücü beş çeşit olacaktır; yani. avuç içleri yukarı; aşağı veya eğik tutulur; parmaklar yukarı veya aşağı bakar.Bunlar el hareketleri cçeşitli Histrionik Temsiller ile bağlantılıdır. Şimdi Dans Ellerinden (yani dansta kullanılacak jestlerden) bahsedeceğim.

Dans Eden Eller

Caturasra - iki Katakamukha eli; sekiz Angull'u [birbirlerinden] birinin göğsünde; iki omuzu ve dirseği aynı seviyede ileri doğru tuttu.

Udvrtta - iki Hamsapaksa eli palmiye yaprağı (yelpaze) gibi dalgalandı. Alternatif adı Talavrnta'dır (palmiye yaprağı).

Talamukha - Caturasra pozisyonundaki iki el eğik olarak birbirine bakacak şekilde tutulacak.

Svastika - Talamukha'nın elleri bileklerde çaprazlanmıştır; ancak bundan sonra piyasaya sürülenlere Vipraklrna adı verilir.

Aralakatakamukha - avuç içleri yukarı doğru olan iki Alapallava (Alapadmaka) eli Padmakosa ellerine dönüştü. Diğer adı Aralakataka'dır.

Aviddhavaktraka— İki el; karşı omuza; dirseğe ve ellere (ard arda) dokunduktan sonra zarif bir (leutila) hareketi yapmalı ve hareket ettirilen avuç içleri arkaya doğru dönmelidir.

Sudmukha—Başparmakları orta parmaklara değen iki Sırf el; uçlarını eğik bir şekilde uzatacaktır.

Recita - avuç içleri yukarı bakacak şekilde hızla hareket eden iki Hamsapaksa eli Bu sıradan Recita'ya benzer.

Ardharecita-Sol el Caturasra'daki gibi; sağ el ise Recita'daki gibi olmalıdır.

UttSnavancita— İki Tripataka eli hafifçe eğik şekilde bükülmüş ve omuzlar ve dirsekler hareket ettirilmiştir.

Pallava: Bilekte birleştirilen iki Pataka eli.

Nitamba - omuzdan [kalçaya kadar] çıkarılan iki Pataka eli.

Kesabandha - iki el saç düğümünden (kwbnmUm) çıktı ve yanlarda tutuldu.

Lata – iki el yanlara doğru eğik olarak uzatılmalıdır.

Karihasta - Lata eli havaya kalktı ve bir yandan diğer yana sallandı ve Tripataka'nın eli kulağın üzerinde tutuldu.

Paksavaiicitaka-ono Tripataka el yeri! belinde ve diğeri kafasında.

Paksapradyotaka-Paksavancitaka' ellerin yer değiştirmesi (/.;. ellerin bele konulması için)

baş ve tersi). Dandapaksa-iki Harnsapaksa eli hareket etti dönüşümlü olarak ve sonra bir asa gibi uzatıldı. Ordhvamandall-iki elin üst bölgeye yakın daire hareketi yapması gerekir {i.;. vücudun üst kısmı). Partivamandall - aynı hareketin bir tarafta yapılması.

Uromandall - bir elinizin yukarı kaldırılmasını ve diğerinin aşağıya sarkmasını ve göğsün yakınında gerçekleşmesini sağlayan daire hareketleri yapın.

Urahparsvardhamandala - Alapallava (Alapadmaka) ve Argla elleri göğsün üzerinde ve yanlarda sırayla hareket ettirilir.

Mustikasvastika - Katakamukha'nın iki eli bileklerden bükülüp hareket etti.

Nalinipadmako'nun elleri Vyavartita ve Parivartita Karana ile sırayla hareket ettirilecek.

Allapallava — hareketlerinde Udvestita Karana'yı bulunduran iki el.

Ulbana – iki el yukarı uzatılıp sallanacak.

Lalita — başın üzerinde hareket ettirilecek iki [Ala]-pallava (Alapadmaka) eli.

Valita - iki Lata eli dirseklerinde çapraz.

Karanaları oluşturmak için Dans Elleri kullanılmalı ve [kelimelerin] anlamını temsil etmek için Pataka gibi eller kullanılmalıdır;[Fakat] bazen zorunluluktan dolayı kullanımları değiştirilir ve verilen isimler drama ve danstaki baskın kullanımlarından kaynaklanmaktadır.Dans Elleri iki çeşittir: tekli ve birleşik. Şimdi Karanalarla ilgili olarak ellerden bahsedeceğim.

Elin dört Karanası

El hareketleri eğitmenleri; tüm bu tür hareketlerin gruplandırıldığı dört sınıfa dikkatle dikkat etmelidir. Dört sınıf şunlardır: A"vestita; Udvestita; Vyavarita ve Parivartita. Avestita: İlk parmakla (işaret parmağı) başlayan parmaklar; [el] hareket ederken yavaş yavaş içe doğru baktığında; Karana [böylece üretilir] Avestita denir.

Udvestita: İlk parmakla (işaret parmaklarıyla) başlayan parmaklar; [el] hareket ederken yavaş yavaş dışarı doğru baktığında; bu şekilde üretilen Karana'ya Udvestita adı verilir.

Vyavartita: Son parmakla (küçük parmak) başlayan parmaklar; [el] etrafında hareket ederken yavaş yavaş içe doğru baktığında; bu şekilde üretilen Karana'ya Vyavartita denir.

Parivartita: Son parmakla başlayan parmaklar (küçük parmak); [el] hareket ederken yavaş yavaş dışarı doğru baktığında; bu şekilde üretilen Karana'ya Parivartita denir.

Drama ve dansta uygulandığında [çeşitli] hareketlerdeki el jestlerini; yüzü; kaşları ve gözleri [uygun ifadeye] sahip olan Karanalar takip etmelidir.

Kolların hareketleri

Drama ve dansla uğraşan kişiler on kol [hareketi] önermişlerdir: Tiryak; Drdhvagata; Adhomukha; Aviddha; Apaviddha; Mandala; Svastika; Aiicita; Kuncita ve Prsthaga. Ey Brahminler; Karanalara ilişkin kuralların kısa açıklamasını şimdi bitirdim ve daha sonra göğüs; karın ve yanların hareketlerinden bahsedeceğim.

 

*Çeviri yapay zeka aracılığıyla İngilizce metinden yapılmıştır. Alana ilişki terminoloji çerçevesinde düzeltmeler ve düzenleme yapılmıştır.

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FOTOĞRAFTA FARKINDALIK SÜRECİ ve DEĞERLENDİRME Dr.Özand Gönülal

Eser Analiz Yöntemleri

BİLECİK ORHAN GAZİ İMARETİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand Gönülal

İznik Yakup Çelebi Camisi (İmareti) Dr. Özand Gönülal

AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal

İznik Nilüfer Hatun İmareti. Dr.Özand Gönülal

ANKARA KARACABEY CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

AMASYA YÖRGÜÇ PAŞA CAMİSİ, 1430,KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Adnan Turani (1925- 2016) Dr.Özand Gönülal