TIYATRO (NATYA SHASTRA) BÖLGELER VE YEREL KULLANIMLAR Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

TIYATRO (NATYA SHASTRA) BÖLGELER VE YEREL KULLANIMLAR       Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

Daha önce bahsettiğim üç oyun salonunun bölümlerini öğrendikten sonra; [sahnenin] Bölgelerini düzeltmek gerekir.

Davulların düzenlenmesi

Yapımcının daha önce anlattığım döşeme odasının iki kapısı arasına davulları yerleştirmesi gerekiyor.

Bölgesel bölünme

Bölge bölümü ; etaplarda dolaşılarak gösterilecektir [Biri belirli bir bölgede olduğunda] [sahnenin] Bölgesi değişecektir [yanıyor. onun dışına çıkmasıyla başka biri ol.

Bölgesel bölümün faydası

Bölgesel bölünme [konvansiyonundan] kişinin [sahnenin kurulduğu yerin] bir ev; bir şehir; bir bahçe; bir tatil yeri; bir nehir; bir inziva yeri; bir orman; bir orman olup olmadığını bilmesi gerekir. toprak; deniz;Üç dünyanın Lany kısmı; (dünyanın veya kıtalarının; farklı dağların herhangi birinin; gökyüzünün (ışıklı ışık); dünyanın [yüzeyinin] veya Yedi büyük bölümünden herhangi biri ölüler diyarı Daitya'ların dinlenme yerleri; şehirleri veya sarayları Bölgeler; sahnelerin düzenlendiği şehir; orman; kıta veya dağ gibi yerlere göre belirlenmelidir. (Olayın gerçekleştiğini aydınlatır.) Antik Hindu tiyatrosunda sahne değiştirmeye yönelik modern bir tasarım mevcut olmadığından; Bölgesel bölünme geleneği; farklı karakterlerin buluştuğu bölgeyi gösteriyordu.

Göreceli konumu belirtme

[Bölgesel] bölüm içerideki; dışarıdaki veya ortadaki konumla ve uzak veya yakın bir yerle ilgili olmalıdır. Bölgesel bölünme geleneğine göre; [sahneye] daha önce girenler [bir evin] içindeymiş gibi kabul edilmeli; daha sonra girenler ise onun dışında kalanlar olarak bilinmelidir. Onları görmek niyetiyle sahneye giren kişi (/.r. daha önce girenler) sağa döndüğünü bildirmelidir.

Doğu sahnede

Dramatik performans sırasında kasnakların ve yorucu odanın iki kapısının baktığı yön daima doğu olarak değerlendirilmelidir.

Çıkış kuralı

Eğer bir kişi herhangi bir iş için bir yerden (yanıyor; evin içinde var) çıkacaksa; Tf'ye girerken kullandığı kapıdan çıkış yapacaksa; dışarı çıktıktan sonra o eve girecektir. çıkışı |gerekirse] adamların [daha sonra girenlerin] geldiği kapıdan. Eğer zorunlu olarak ikincisine uyarsa; ikincisiyle birlikte veya tek başına eve girerse; ikisi için başka bir Bölge belirlenmelidir. Bu diğer Bölge onların yürüme sırasına göre belirtilecektir.

Grup yürüyüşünde rütbe göstergesi

Eşit olanlarla yan yana yürümeli; ast olanlarla çevrelenmiş olarak yürümeli ve el ele tutuşmalıdır.

hizmetçiler [efendinin] önünde yürümeleriyle tanınmalıdır. Büyük; küçük ve orta mesafeyi belirten Aynı yer; çok fazla yürünüyorsa uzak bir ülke olarak kabul edilecektir. Yakın araziler veya orta mesafedeki araziler de aynı şekilde (aynı prensipte) belirtilecektir  .

Tanrıların ve yarı tanrıların hareketi

Olay örgüsünün (oyun) çeşitli ihtiyaçlarına göre tanrılar ve yarı tanrılar; hava aracıyla; okült güçleriyle veya farklı eylemlerle şehirlere; ormanlara; denizlere veya dağlara gökyüzünden hareket edeceklerdir. Ancak bir oyunda kılık değiştirmişken onlar (/. tanrılar ve yarı tanrılar) yerde hareket etmelidirler; böylece insanlar gibi görünebilsinler (insani nedenlerle aydınlatılır).

Bharatavarsa'daki erkeklerin hareketi

Tanrılar ve yarı tanrılar kendi istekleri doğrultusunda[Jambudvipa'nın]bölümünden herhangi

birine geçebilirler;ancak insanların Bharata'da tek başına hareket etmeleri emredilmiştir.

Uzak bir yere hareket

Bir kişi iş için uzak bir yere giderse; bu; Yasanın kapatılmasıyla (onun ayrılışıyla) ve Giriş Sahnesinde bu gerçeğin tekrar belirtilmesiyle belirtilmelidir.

Bir Kanunun olayları için izin verilen süre

Bir nesneye ulaşıldığını göstermek için kişinin belirli bir mesafeyi kat etmesi gerekir. Ancak bu konudaki başarısızlığın kolaylığı (lafzen; hedefe ulaşılamaması) (O Perde sona erdirilmelidir. [Bir oyundaki olaylar] bir Ksana; bir Muhnrta; bir Yama ve bir gün için meydana gelir) [oyunun] Germ'i (rijn) uyarınca bir Yasaya uygun hale getirilmelidir.Ancak bir Kanunun sona ermesiyle bir ay veya bir yıl tamamlanmış sayılacaktır; ve birden fazla meydana gelen olaylar yıl sonra konulmamalıdır. bir Kanunda. Bu nedenle; Bharatavarsa (Hindistan) ile bağlantılı bir oyunda; sahnenin erkeklerin hareketleriyle ilgili Bölgeleri [ve müttefik sözleşmeler] dikkate alınacaktır. Şimdi tanrıların ve yarı tanrıların sözlerini dinleyin. Kuvera'nın (zenginlik veren anlamına gelen) takipçileri Yaksalar; Guhyakalar; Himalayalar'ın en iyi dağı KailFuui'de yaşayan Riiksasalar; Bhutas ve Pisacalar bilinmektedir.ikinci dağın sakinleri olarak. Gandharvas; Apsarasas ve Ganas'ın Hemakuta'da yaşadığı biliniyor. Nisadha'da Resa; Vasuki ve Taksaka gibi tüm Niigalar (yılanlar) yaşar. Otuz üç tanrı grubu büyük Meru'da yaşar ve Siddhalar ve Biahmarsisler lapis lazuli ile dolu Mavi [Dağ] üzerinde yaşar. Beyaz Dağ Daityalar ve Danavaların meskenidir; Pit ise Srftgavat'a [dağ] başvurur. Bunlar tanrıların ve yarı tanrıların yaşadığı en iyi dağlardır. Bölgesel bölünmeye referansla bunların Jambudvlpa'ya [bu dağların bulunduğu yere] yerleştirilmesi gerekir.

Tanrıların hareketleri

Onların istismarları; alışkanlıklarına ve güçlerine göre temsil edilmeli (lit. yapılmalı); ancak kıyafetleri ve makyajları insanlarınki gibi olmalıdır. Tanrıların tüm koşulları insani kılınmalıdır. Bu nedenle; göz kırpmaz (geleneksel oldukları gibi) olarak temsil edilmemeleri gerekir. ; vardır]. Çünkü [bir oyundaki] Durumlar ve Duygular Bakışlara bağlıdır. Ve Durumlar [ilk olarak] Bakışlarla gösterilir ve daha sonra jestler ve duruşlarla (uzuvlarla aydınlatılır) temsil edilir. Bu tamamen Bölgesel bölünmeyle ilgili.

Dört Yerel Kullanım

Şimdi drama uzmanlarına göre dört olan Yerel Kullanımların (prarrtti) tanımına devam edeceğim: Avanli Daksinatyi^; Pancal! ve Odhra-Magadhi [Şimdi soru geliyor]: Neden [buna] pravrtii (rapor) [Yerel Kullanımlar] deniyor? [Buna cevap olarak] şöyle söyleniyor pmvrtti; dünyanın farklı ülkelerindeki kostümler; diller; görgü kuralları ve mesleklerle ilgili Yerel Kullanımlar hakkında bilgi verdiği için bu adı almıştır. Vrtti ve pmvrtti 'bilgi' anlamına gelir. Bu dünyada birçok ülke var. Dolayısıyla şu sorulur: "Bunların dörtlü bölünmesi nasıl uygun olabilir? Ve tüm bu pravrttilere uyulması [bazı] ortak özelliklere sahiptir." [Cevap olarak] şöyledir: şöyle denildi: "Bunlara uyulmalarının [bazı] ortak özelliklere sahip olduğu doğrudur; ancak insanlar farklı memleketlere; kostümlere; dillere ve görgülere sahip olduğundan; dramatik performansın dört farklı Stile bağlı dört katlı bir sınıflandırmasını önerdim. [farklı] insanların tercihi.[Dolayısıyla] ülkeler Sözlü {bharati); Büyük (sattmtli); Zarif (kai&iki) ve Şiddetli (arabluiti) gibi Tarzlarla ilgili performanslarla bağlantılıdır. [ülkelerde] dört pravrttis (Yerel Kullanımlar) ve ayrıca bunları içeren [tüm] performans ortaya çıkar.

Daksinatya Yerel Kullanımı

Şimdi bu bağlamda (orada) Güneyli [ülkelerin] çeşitli dansları; şarkıları ve enstrümantal müziği; bol miktarda Zarif (kaisiki) Stili ve zekice ve zarif jestleri tercih ettiği [söyleniyor]. Bunlar şunlardır: Mahendra; Malaya; Sahya; Mekala ve Kalapanjara adlı dağlara komşu ülkeler Daksinapatha (Deccan) olarak bilinir.[Fakat] Kosala; Tosal.i; Kalinga 1; Yavana; Khasa ve Dramida; Andhra; Malrrastra 3; Vainna ve Vana gibi ülkeler Kalapa jara; modern Kalirjara (=Kalapi jara) ile aynı görünüyor j pinjara; paltjara'nın bir çeşididir; bkz. Paia-saddamaliannavo; sui voce. Güney Okyanusu ile Vindhya [dağ] arasında yer alan vasikalar her zaman Daksinatysi Yerel Kullanımlarına götürülür.

Avanti Yerel Kullanımı

Avanti; Vidisa; Saurastra; Malava; Sindhu; Sauvira; Arvudeya 1 Dasarna; Tripura ve Mrttikavat her zaman Avanti Yerel Kullanımına girer. Bu [ülkelerin] [insanları] tarafından [bir oyunun] icrası Büyük (s&ttvati)'ye bağlı olmalıdır. ) ve Zarif [kaisilci] Stiller ve [böyle bir prosedür] reklam olmalıdır

yapımcıların tercihi.

Odhra-Magadhi Yerel Kullanımı

Doğu  [ülkeleri örneğin] Anga; Vanga; Kalinga; Vatsa; Odhra (Odra); Magadha; Pundra; Nepal; Amtargira; Bahirgira; Plavamgama; Malada  ; Mallavartaka;* Brahmottara;" Bhargava;  Margava;  Pragjyotisa; Pulinda; Videha ve Tamralipta; Odhra-Magadhi olarak bilinen Yerel Kullanımı benimsiyor

Kullanım uygulanır. Bu pasajda ve onu takip eden pasajlarda bahsedilen coğrafi isimlere çoğunlukla Puranalarda (bazen farklı okumalarla) rastlanır. Aynı konu hakkında bir tartışma için bkz. Dines Chandra Sircar; 'Text of the Puranic Lists of Peoples' Kalinga'dan iki kez söz edilmesi bir açıklama gerektirir. Bu bölgede iki farklı kullanımın mevcut olması muhtemeldir. Malada; Bengal'in modern Maldah Bölgesi'nde yer almaktadır. Mallavartaka modern Mallabhum olabilir (Bengal'deki Bankura. Brahmottara için bkz. Visvabharati Patrika; Cilt IV. s. 250ff. Bhargava'nın kimliği belirsizliğini koruyor;

' Margava'nın kimliği bilinmiyor.

Paiicala-Madhyaina yerel Kullanımı

PancJa; Surasena; Kasmira; Hastinapura; Vfilhika; Si'kala; Madra ve Uslnara gibi Himalayalara veya Ganj'ın kuzey kıyısına bitişik ülkeler Paficala-madhyma Yerel Kullanımını benimserler. Bu Kullanımda Büyük (sattvatj) ve Şiddetli (ardbhati) Tarzların [baskın olduğu] bilinmektedir. Uygulaması

bunlar şarkının azlığı; aşırı hareket ve olağanüstü yürüyüşler ve adımlar anlamına gelir.

 

Yerel Kullanımları gözlemlemeye iki yönlü giriş

Yerel Kullanımları [gözlemlemek] için sahneye çıkmak iki şekilde olacaktır; sağdan girerek ve soldan girerek.Avanti ve Daksiniitya Yerel Kullanımında [sahnede] gidiş sağdan olacaktır ve Piiiieali ve Odhra-Magadhi'de soldan olacaktır. Avanti ve Daksinatya Local'in rahatlığında Kullanımlarda girişte kullanılacak kapı Kuzey kapısı olmalı; Paficali ve Odhra-Magadhi Yerel Kullanımlarında ise Güney kapısı kullanılmalıdır. Ancak özel toplantı; yer; durum ve anlamın ifadesi göz önüne alındığında bu kurallar birleştirilebilir (tek bir hale getirilebilir). Uzmanların; oyunlara farklı ülkeler için daha önce öngörülen Yerel Kullanımlara başvurması gerekmektedir. Müzikal oyunlarda (ganakadi) bu kurallara uyulmalıdır. basitleştirilmiş. Kişi bunları üretmeli (yani bu eylemleri uygulamalı) Yerel Kullanımların çokluğunun göz ardı edilmesi. Bazı mss'lerin Salyaka okunması. Salvaka'nın bir çeşidi olabilir. Puranalar'da ialval} iakalavasinah gibi bir ifadeyle karşılaşıldığı için Salvas veya Salvukas; antik Sakala bölgesinde ikamet eden bir kabilenin adı olabilir.

İki genel oyun türü

Dramatik pratiğin kurallarına uygun bir oyunun üretimi iki türdendir: hassas (sukwniaru) ve şiddetli

Şiddet içeren türler

Temsil etmek; kesmek; delmek ve meydan okumak için şiddetli (arihlha) jestler ve hareketler (aivjaliaiv) gerektiren oyun! yapay nesneler ve makyajın yanı sıra büyü ve okült güçlerin kullanımını da içerir ve daha çok erkek ve daha az kadın içerir [ilmimitleri arasındave [üretiminde çoğunlukla uygulanır. Büyük ve Şiddetli Tarzlar şiddetli tiptedir. [Uzman] yapımcılara göre; imanın dışında oynuyor. Samavakara; Vyayog;i ve Iliamrgu [sınıflarının] şiddetli tipte olduğu biliniyor.Bu tür oyunların prodüksiyonu; görkemli ve kibirli; kahramanlığa; enerjiye ve güce sahip tanrılar/Danavalar ve Rakaasalar tarafından yapılmalıdır.

Hassas tip

Nataka; Prnkarana; Vltlii ve Anka hassas türden oyunlardır ve [yapımları için] yalnızca insanların [taklit edilmesine] dayanırlar.

İki Uygulama

Şimdi daha önce bahsedilen iki Uygulamayı (dlurnni) tanımlayacağım (karakteristiklerini ilişkilendireceğim).

Gerçekçi Uygulama

Bir oyun [karakterlerindeki] doğal davranışa dayanıyorsa ve basitse ve yapay değilse ve [olay örgüsünde] insanların meslekleri ve faaliyetleri varsa ve [basit bir oyun ve] uzuvların oyunsal bir gelişimi yoksa ve insanlara ve insanlara bağlıysa farklı türdeki kadınlara gerçekçi (l-iMhtmuj) denir.

Geleneksel Uygulama

Bir oyun; olağanüstü türden konuşmayı; etkinliği; varlıkları ve durumları içeriyorsa; uzuvların şakacı bir şekilde gelişmesiyle hareket etmeyi gerektiriyorsa; dans özellikleri taşıyorsa ve couventiona gerektiriyorsa! ifade ve duygusal olarak kazanılan papaz (lafzen) karakterlere bağlı olduğundan geleneksel [iiaijadkarm'i) olarak bilinir.İnsanlar tarafından (aralarında) kullanılan herhangi bir şey; bir oyunda (burada aydınlatılmış) onbaşı ve konuşma ile donatılmış olarak görünüyorsa (yanıyor; ayak basıyor) ; uygulama [a]öyledir | geleneksel (naJtijadhannl) olarak adlandırılır . Yakınlarda söylenen sözleri duymamanın ya da hiç söylenmemiş olanı duymanın [kişilerin farz edildiği bir oyundaki uygulamasına da] geleneksel denir. Tepe; taşıt; hava aracı; kalkan gibi nesneler;zırh; silah veya pankart aff sahneye [insan] biçiminde çıkarılıyor (lafzen kullanılıyor); bu; geleneksel Uygulamanın bir [örneği] olarak biliniyor. Bir kişi; bir rolde yer aldıktan sonra; her iki durumda da uzman olması veya her iki role de uygun tek oyuncu olması nedeniyle [aynı oyunda] farklı bir rol üstlenirse; bu durum; bir rol örneği olarak bilinir. geleneksel Uygulama. Bir kişi; belirli bir karakterle evlilik ilişkisinin Sastralar tarafından yasaklandığı bir kadın rolünde görevlendirildikten (lafzen) sonra padant'ta görünmesi sağlanırsa  G. bhadram okur. mitrtimai sabhibhasam (B. murtimat sabhilasam).Bunun bir örneği Bhrama'pa'nın kişileştirilmesidir.Miyapu§paka Böyle bir bağlantıya izin verilen başka bir kadının rolü; geleneksel bir uygulama örneği haline gelir. Yukarıdaki durumda durum tersine çevrilirse sonuç aynı olacaktır. Bu; [basit yürüyüş yerine bir oyunda] kişinin dans etmesi veya uzuvların zarif hareketleriyle ve benzer adımlarla yapılan hareket geleneksel Uygulama olarak bilinir. Özü (ruh) olarak sevinç ve üzüntü eylemlerine sahip olan [sıradan] insan doğası; [özel] jestlerle (bunlarla birleştirilmiş) temsil edilirse; geleneksel Uygulamanın [bir örneği] haline gelir. Pek çok kuralı içeren (lafzen bağlıdır) Bölgesel bölüm aynı zamanda geleneksel Alıştırma'nın bir örneğidir. Bir oyun her zaman geleneksel [uzuvların] hareketi ile üretilmelidir; çünkü Jestler [kullanımı] olmadan oyunculara] hiçbir zevk gelmiyor (izleyicilere). Tüm haller tüm [kişiler] için doğaldır ve tüm jestler [bunlarla bağlantılı olarak kullanılır] zorunluluktan (arhnlah) kaynaklanır; [bu nedenle] uzuvların [bir oyun üretirken] dekoratif hareketleri; geleneksel Uygulamanın [bir örneği] olarak kabul edilmiştir. Bölgesel Bölünme; [iki] Uygulama ve [dört] Yerel Kullanım hakkında bu kadar çok şey. Dramatik prodüksiyonda uzmanlar

bunları bilmeli ve doğru şekilde uygulamaya koymalıyız. Burada Histrionik Temsil'i Sakha ve Angahara aracılığıyla anlattım; ünlü ve ünsüz seslerden oluşan kelimelere dayanarak böyle bir Temsilden daha sonra bahsedeceğim.

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FOTOĞRAFTA FARKINDALIK SÜRECİ ve DEĞERLENDİRME Dr.Özand Gönülal

Eser Analiz Yöntemleri

BİLECİK ORHAN GAZİ İMARETİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand Gönülal

İznik Yakup Çelebi Camisi (İmareti) Dr. Özand Gönülal

AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal

İznik Nilüfer Hatun İmareti. Dr.Özand Gönülal

ANKARA KARACABEY CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

AMASYA YÖRGÜÇ PAŞA CAMİSİ, 1430,KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Adnan Turani (1925- 2016) Dr.Özand Gönülal