TİYATRODA (NATYA SHASTRA) STİLLER* Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

TİYATRODA (NATYA SHASTRA) STİLLER*                                                             Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

(Natyashastra; Yazarlığı efsanevi bilge Bharata'ya atfedilen, ikinci yüzyılda yazılmış gösteri sanatları için kuralcı el kitabı (shastra). Metin, üç ana performans formunun her yönünü detaylandıran otuz yedi bölüme ayrılmıştır: müzik, drama ve dans (hem müziği hem de dramayı birleştiren). Metnin bazı bölümleri estetiğe ve şiire ayrılmış olup, sanatın takdiri için doğru atmosferi yaratmaya ve aktarmaya yardımcı olmaktadır. Metnin diğer bölümleri sahnenin inşası gibi somut, pratik konuları tartışıyor. Metin bu üç gösteri sanatı için hala bir otoritedir ancak dans için özellikle önemlidir.Hint dansında bulunan pozisyonların ve jestlerin çoğu ilk olarak bu metinde kodlanmıştır. Natyashastra, "halk" dansından ziyade "klasik" dans olduğunu iddia eden herhangi bir dans formu için nihai otorite olmaya devam etmektedir.)

 

Stillerin kökeni

Şimdi ayrıntılı olarak (baştan başlayarak) açıklayacağım.Tarzların (vrtli) yükselişi ve [onlarla ilişkili olarak] kökeni ve dramaların oluşumu Lord Aeyuta (Visnn) azalttıktan sonra evreni tek bir [geniş] okyanusa dönüştürmek ve yaratılışı sıkıştırmak doğaüstü gücüyle [bir tohumun içine] kanepede yatıyordu yılan; iki Asuras Madhu ve Kaitabha güçlerinin gururu tanrıya hemen savaş için meydan okudu .Bu ikisi; meydan okuma jestleri yaptıktan sonra (lafzen. kollarını ovuşturarak) ölümsüz efendi Visnu ile savaştı (lihuta-bhavana; yaktı. varlıkların yaratıcısı) yumrukları ve bacaklarıyla (lafzen.

diz çökmüşler) ve bunu yaparken de ona saldırmışlar (birbirlerine) sert sözlerle ve okyanus gibi sarsılarak hakaret edici konuşma

Sözlü Stilin Kökeni

Bu ikisinin çeşitli [kötü niyetli] sözlerini duymak'i [Visnu] tehdit ediyorlardı; Druhina (Brahman) biraz tedirgindi Aklıma takıldı ve şöyle dedi: "Bu bhamli  ile başlıyor Bu sözler [savaşçılar için] ve öfkeyi artırmaya devam ediyor sahne ? İkisini birden öldürün."Pitamaha'nın (İkalmum) bu sözlerini duyunca; Madhusudana (Visnu) dedi ki; "Evet; bunu bhamll rrtli yaptım ışın çalışması amacıyla. Bu; bh&raU vrtti olacak kelimelerin ağır basacağı konuşmacı. Bu ikisini öldüreceğim Bugün Asuras". Hari (Visnu) mükemmel jestleriyle böyle söylüyor  ve Angaharalar* bu iki Daitya ile şiddetli bir şekilde savaştılar. savaş yönteminde uzman.O sırada Hari Sthanakas 'le birlikte yürüyordu. toprak; yeryüzünde (bhumi) büyük bir bhaiu (yük) yarattı; thebliaratl rrtti (Sözlü Üslup) bunun (bhara) üzerine inşa edilmiştir.

Grand Stylo'nun kökeni

Ve o sırada yayın geri tepmesiyle Sarnga adı son derece parlak; istikrarlı ve çok sattra (kuvvet) ve sfdlvatl vrtti (Büyük Stil) yapıldı  .

Graceeful Stylo'nun kökeni

Tanrı [dövüş sırasında] sportmen bir şekilde hareket ettiğinde çeşitli Angahara'larla birlikte sikliasını (krga?) kaisikl'e bağladı vrtti (Zarif Stil) yapıldı  .

Enerjik Stilin Kökeni

Daha sonra çeşitli kişisel kavgalardan enerji ve heyecan dolu ve çeşitli Caris'leri gerektiren

Enerjik (arabhail vrtti)  yapıldı.Tanrı Brahman'ın ortaya çıktığını gözlemlediği eylemler ne olursa olsun farklı Tarzlardan (rrtti) 'i onun tarafından ilişkilendirildi (Druhina = Brahman) anlamlarına uygun kelimelerle. İki Asuras Madlm ve Kaitabha öldürüldüğünde Hari (Visnri) tarafından Brahman onunla (Narayana== Visnu) konuştu düşmanların subddupr'ıydı (ariwlama).Burada I ahgaih; ahgikaih ve ahgaharaih anlamına gelir.Bu halk etimolojisinin açık bir örneğidir ve gerçekte Bu Stilin kökenini açıklayın. Muhtemelen tho Bharata'dan geliyor kabile;

Nyaya'nın kökeni

Ey Tanrım; çeşitli açık; anlamlı ve zarif Angaharalarla Danavaları öldürdün; dolayısıyla bu dünyadaki her türlü füzenin fırlatılmasında [uygulanabilir] bu kişisel savaş yöntemi; Nyaya  olarak adlandırılacaktır. Angaharalarla yapılan bu kavga bile Nyaya'lardan ve onları (Nyaya'lardan) gözlemlemek [pratikte] olacak Nyaya  olarak adlandırıldı.Sonra yüksek ruhlu Druhina (Brahman) teslim oldu tanrılar çeşitli Haller ve Duygularla dolu bu Stili [çünkü oyun yapımında] kullanın.Stil ('Hit) adı çeşitli Durumların ve Duyguların deposu haline getirildi. Ve ne şekilde yapılırsa yapılsın; tanrının (Visnu) başarılarından; kökenleri dört Veda'dan alınan materyallerden gelen Sözler ve Hareketlerden kaynaklanan benzer Tarzları oluşturmak için bilgeler tarafından kullanıldı . Başlıca özellikleri Kelimeler ve Jestlerdir.İstenilen; iyi doğmuş ve çeşitli Caris'lerle dolu olan bu Üsluplar yine Druhina'nın emriyle oyun (şiir) yapmak amacıyla tarafımdan alınmıştır .Sözlü Stil (bkarati vrtti) Kgveda'dan; Büyük (xjjtflvatl) Yajur-veda'dan; Zarif (Icaisik't) Sama Veda'dan ve geri kalan stil (yani Enerjik veya (arabhat'i) Atharva'dan [Veda]  .Kadınların değil; erkek karakterlerin uygulayacağı ve konuşmalara ön planda yer veren üslupSanskritçe yapılan bu film; aynı adı taşıyan bharatalar (aktörler) tarafından şu şekilde kullanılır:bltarall (Sözlü)  .

Sözlü Stilin dört çeşidi

Övgü (praro-ana); Giriş (amukha); Vithl ve Prahasana gibi dört çeşidi vardır ve bunlar onun tamamlayıcı parçaları (ahga) haline gelmiştir.

Övgü

Ön elemelerdeki övgü (prarocana) başarıya; refaha; iyi şansa; zafere ulaşmak ve tüm günahlardan kurtulmaktır.

Giriş

Oyunun bir aktrisin; Soytarı'nın veya Asistan'ın ilgili bir konu hakkında Yönetmen ile konuştuğu ve ilginç kelimeler kullandıkları veya Vithl'in herhangi bir türünü benimsedikleri veya başka bir şekilde konuştukları kısmına Giriş (amul) adı verilir. -haY Beş çeşidi (yanan elementler) hakkında detaylı olarak konuşacağım.

Girişin beş çeşidi

Tesadüfi Yorum (whjhatyaka); Hikayenin Açılışı (kathoijhaln); Özel Sunum d»'u'jo-gatwyd); Kişisel İş (prarrttaka) ve Aktarım (nvahjUa); Giriş'in (ainuhha) canlı çeşitleridir. ) .Bunlardan Tesadüfi Yorumun (ndijhati/iihi) ve Aktarımın (avalyUa) özelliklerinden benim tarafımdan bahsedilmiştir. Şimdi geri kalanların özelliklerinden ayrıntılı olarak bahsedeceğim.

Hikayenin Açılışı

Bir karakterin; Yönetmen'in bir sözünü veya anlamını alarak [sahneye] girdiği [Giriş'e] Hikayenin Açılışı {hdtlwilijhahi) denir.

Özel Sunum

Yönetmen bu [Girişin] prodüksiyonu üzerine başka bir prodüksiyon empoze ettiğinde ve ardından bir karakter [sahneye] girdiğinde buna Özel Sunum (prayogatisaya) denir.

Kişisel mesele

Yönetmenin elindeki bir iş hakkında konuştuğu ve bundan ipucu alarak (onun yardımıyla aydınlatılan) bir karakterin sahneye girdiği [Giriş] buna Kişisel İş (pravrttaka) denir.Bu türlerden birini ele alan ve ona ustaca çifte anlam veren bilge [oyun yazarı]; farklı karakterleri özgürce bir araya getirerek Giriş'i oluşturmalıdır1 .Akıllılar bu nedenle Giriş'i farklı temellerle bilmelidirler 1 . Vithl 2 ve th'nin özellikleri

e Prahasana" daha önce bahsedilmişti.Bunlar; bilginin sekiz farklı yönüdür (lit-anlamları).bahsettiğim Sözlü Stil. Şimdi kuralları açıklayacağım Özellikleriyle Grand Style (saltcali).

Büyük Stil

Yelken cai kalitesiyle donatılmış Stil; Nyaya'lar; metreler ve sevinç coşkusuna ve alttan alta sahiptir. Keder Durumunun  akımına Büyük (mttrati)  adı verilir.Büyük Stil'in temsilden oluştuğu bilinmektedir. Kelimeler ve jestlerle ve konuşma ve eylemlerdeki güçle ruhun yükselişini gösteriyor.

Kahramanlık {vlra); gibi Duyguları içerecektir. Muhteşem (adbhuta) ve Öfkeli (raiidra) ve küçük bir ölçüde (alpa) Acıklı (htruna) ve Erotik (irhgara) ve içindeki karakterler çoğunlukla görkemli ve birbirlerine meydan okuyan olmalı  .

Büyük Stilin dört çeşidi

Challenge gibi dört çeşidi olduğu bilinmektedir.{utlhapaka); Eylem Değişikliği (parivartaJta); Sert Söylem (sandapaka) ve İttifakın İhlali (samghuta)  .

Meydan okumak

"Ben" dedikten sonra çatışma çıkarmak amacıyla ayağa kalkmak[savaş için şimdi] kalkıyorum bana kendi hünerini göster" Mücadele (ntthapaka) olarak adlandırıldı.

Eylem Değişikliği

Yükselmeye sebep olan şeyi bıraktıktan sonra insanın bir ihtiyaçtan dolayı başka şeylere yönelmesine denir Eylem Değişikliği {parivartaka)  .

Sert Söylem

Suistimal veya hakaret içeren çeşitli kelimeler bunlar bir meydan okumadan kaynaklansın ya da kaynaklanmasın; Sert olarak adlandırılır Söylem {sanilapaka)  .

İttifakın İhlali

Dost uğruna ittifakın durdurulması; 1paradan veya bir kazadan ya da [kişinin] kendi hatasından kaynaklanan ihlallere İhlal denir İttifak (aamghatay.Bunlar Büyük Üslup'un sekiz anlamıdır. bahsetmiştim. Bundan sonra özelliklerini anlatacağım.Zarif Stil (kaiiih vilti)  .

Zarif Stil

 Bu Üsluba Zarif (kauiH) denir.giyilen büyüleyici kostümler nedeniyle özellikle ilgi çekici

[dramatispersonae] çoğunlukla kadınlar tarafından ve bunların birçoğu dans ve şarkı söyleme türleri yer alıyor ve temalar işleniyor aşk ve ark uygulamaları onunla bağlantılıdır (lafzen; ondan kaynaklanmaktadır)keyif .

Zarif Stilin dört çeşidi

Zarif Tarzın dört çeşidi olduğu söyleniyor Haz (narman); Hazzın Başlangıcı (narma') gibi

phnrja) Hazzın Ortaya Çıkışı narma-sphnta) ve Gizli Zevk (narma-garbha) .

Pleasantry'nin üç kiud'u

Sözlerle Dolu Olan Hoşluk (Narma) Şaka amaçlı yapılanlar üç çeşittir: Sevgiye dayalı olan; temiz olan. kahkaha ve Kahramanlık  dışında Duygulara sahip olmak.  Pleasantry (narman); aşağıdakilerle ilgili olarak bilinir: kıskançlık ve öfke eylemleri; azarlayıcı sözler; kendini kınama ve başkalarının aldatılması.

Hoşluğun Başlangıcı

Hazzın Başlangıcı (narmasphurja)sözlerin ve kıyafetlerin ilk buluşması olarak bilinir heyecan verici aşk [kanıtlarda var] ama sonu korkuyla biten  .

Hoşluğun Ortaya Çıkışı

Hoşluğun Ortaya Çıkışı (narma-sphola)Farklı faktörlerin küçük bir kısmının katkıda bulunduğu Duyarlılığın nedeni Devletler (bhava) ve bir bütün olarak herhangi bir Devlet tarafından değil  .açık Zevk Kahraman herhangi bir zorunluluktan dolayı kılık değiştirdiğinde zekası; [iyi] görünüşü ve gibi nitelikleri sayesinde sevgiye Gizli Zevk {uarma-garbha)1 denir.Bunlar Lütuf kelimesinin sekiz farklı anlamıdır. Hakkında konuşacağım tarz. Bundan sonra Enerji'yi anlatacağım.kibirli Duygu ile ilgilenen getic Stil (ainhhat't). 

Enerjik Stil

Çoğunlukla cesur bir tarzın niteliklerini içeren Üslup kişi (uivhhalo) çok fazla kelime konuşması ; aldatma; övünme ve yalan; Enerjik (ambhati) olarak bilinmelidir.Düşmenin temsilinin olduğu stil aşağı ; atlama; karşıya geçme; sihir ve sihirbazlık eylemleri veçeşitli dövüş türlerine Knergetik (firahhuti) denir .

Enerjik Stilin dört çeşidi

Bu. Sıkıştırma  gibi çeşitleri vardır; Kargaşa ; Çeşitli Duygularla Bağlantı Kurmak (rax1ultha ve Çatışma 

Sıkıştırma

Sıkıştırma  işçilikle donatılmıştır. Kelimenin gerçek anlamıyla gemi (HI pa) ve şunları içerir: model çalışmalarının (pnsla) çizimlerinin ve elbiselerinin sunumu ve bazı yoğunlaştırılmış maddelerle ilgilidir.

Kargaşa

Kargaşanın (avapata) aşağıdakilerle ilgili olduğu bilinmektedir: Korku ve sevinç; panik; telaş; birçok çeşit olayın meydana gelmesi konuşma; hızlı giriş ve var olma  .

Temayı Yükseltmek

ile bağlantılı olduğu gösterilen senet' panik veya panik yok ve tüm Duyguların bir kombinasyonunu içerir Temanın Yükseltilmesi (rastutthapnna) denir.

Anlaşmazlık01. Çatışmanın (samjilteta) heyecan içerdiği bilinmektedir. birçok kavga; kişisel kavga; aldatma; bölünme ve [karşılıklı] Silahların vurulması .

Bunlar bilgelerin dikkate alması gereken tarzlardır dramayla bağlantısı. Şimdi onların uygulamalarını dinleyin. Turn'un size anlatacağı farklı Duygular.

Duygulara Göre Stiller

Erotik ve Komik Duygularda Üslup Zarif ve Kahramanca; Öfkeli ve Öfkeli olmalıMuhteşem Duygular Büyük olmalı. Ve Korkunç'ta;İğrenç ve Öfkeli Duygular'ı kullanmalıEnerjik Stil; Sözlü Stil ise Acıklı ve Muhteşem Duygular Histrionik Temsil hakkında doğru bir şekilde konuştum. Sözcüklere; Jestlere; Mizaçlara ve Üsluplara bağlı olarak hareket edilir. Şimdi kostümlerde ve kullanılan makyajlardan bahsedeceğim. oyun prodüksiyonu.

*Çeviri yapay zeka aracılığıyla İngilizce metinden yapılmıştır. Alana ilişki terminoloji çerçevesinde düzeltmeler ve düzenleme yapılmıştır.

 

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FOTOĞRAFTA FARKINDALIK SÜRECİ ve DEĞERLENDİRME Dr.Özand Gönülal

Eser Analiz Yöntemleri

BİLECİK ORHAN GAZİ İMARETİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand Gönülal

İznik Yakup Çelebi Camisi (İmareti) Dr. Özand Gönülal

AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal

İznik Nilüfer Hatun İmareti. Dr.Özand Gönülal

ANKARA KARACABEY CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

AMASYA YÖRGÜÇ PAŞA CAMİSİ, 1430,KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Adnan Turani (1925- 2016) Dr.Özand Gönülal