TİYATRODA (NATYA SHASTRA) DİĞER UZUVLARIN HAREKETLERİ* Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

TİYATRODA (NATYA SHASTRA) DİĞER UZUVLARIN HAREKETLERİ*         Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

                       

(Natyashastra; Yazarlığı efsanevi bilge Bharata'ya atfedilen, ikinci yüzyılda yazılmış gösteri sanatları için kuralcı el kitabı (shastra). Metin, üç ana performans formunun her yönünü detaylandıran otuz yedi bölüme ayrılmıştır: müzik, drama ve dans (hem müziği hem de dramayı birleştiren). Metnin bazı bölümleri estetiğe ve şiire ayrılmış olup, sanatın takdiri için doğru atmosferi yaratmaya ve aktarmaya yardımcı olmaktadır. Metnin diğer bölümleri sahnenin inşası gibi somut, pratik konuları tartışıyor. Metin bu üç gösteri sanatı için hala bir otoritedir ancak dans için özellikle önemlidir.Hint dansında bulunan pozisyonların ve jestlerin çoğu ilk olarak bu metinde kodlanmıştır. Natyashastra, "halk" dansından ziyade "klasik" dans olduğunu iddia eden herhangi bir dans formu için nihai otorite olmaya devam etmektedir.)

Göğüs

Memenin beş türü olduğu bilinmektedir: Abhugna (hafifçe bükülmüş), Nirbhugna (bükülmemiş), Prakampita (titriyor), Udvahita (kaldırılmış) ve Sama (doğal),(velet) alçaltılmış, sırt yüksek, omuzlar hafifçe bükülmüş ve bazen gevşek (sert değil).(Kullanımlar) ; acele, çaresizlik, bayılma, üzüntü, korku, hastalık, kırık kalp, soğuk nesnelere dokunma, yağmur ve bazı davranışlardan utanma.Nirbhugna (bükülmemiş) - (göğüs) sert, sırt çökmüş, omuzlar bükülmemiş ve kalkmamış.(Kullanım Alanları): felç halinde, kırgın, şaşkın bakışlı, gerçeğin iddia edilmesi, kendinden kibirli bir şekilde bahsetme ve aşırı gurur.Prakampita (sarsılmış) - göğüs sürekli olarak yukarı [ve aşağı] yükseliyor.(Kullanım Alanları): kahkaha, ağlama, yorgunluk, panik, astım krizi, hıçkırık ve sefalette.

Udvahita (yükseltilmiş) - göğüs yukarı kaldırılmış.(Kullanımları): derin nefes alma (temsil etme), bazı yüksek [nesneleri] görme ve esneme.Sama (doğal)— Caturasra'da bulunan ve Saustlmva ile birlikte olan tüm uzuvlara Sama (doğal) adı verilecek.

Yardımcılar

Göğüs hareketleri beş çeşittir; Nata (bükülmüş), Samunnata (yükseltilmiş), Prasarita (uzatılmış), Virvartita (yuvarlak çevrilmiş) ve Apasrta (uzaklaştırılmış).Nata (bükülmüş) - bel hafifçe bükülmüş, bir taraf hafifçe bükülmüş, bir omuz hafifçe çekilmiş.Unnata (yükseltilmiş)— Diğer taraf [Nata pozisyonunun varsayımına göre] Unnata (yükseltilmiş) olacaktır, [çünkü bununla ilişkili olarak] bel, yan kısım, kol ve omuz kaldırılacaktır.Prasarita (gerilmiş)- kenarların kendi (ilgili) yönlerinde gerilmesi.

Vivartita (yuvarlanmış) — Trika (sakrum) döndürülecek.Prasrta (uzaklaştırılmış) — Vivartita hareketinden [yukarıda açıklanmıştır] orijinal konumuna geri getirilen kenar. Bunlar çeşitli taraf türlerinin tanımıdır.Yanların kullanım alanları

Nata (bükülmüş) - herhangi bir bedene yaklaşırken. Unnata (yükseltilmiş) - geriye doğru giderken. Prasarita (gerilmiş) — sevinç ve benzeri şeylerle. Vivartita (döndü) -dönerek. Apasrta (uzaklaşmış) – geri dönerken.Bunlar kenarların kullanımlarıdır.

Göbek

Göbek üç çeşittir: Ksama (ince), Khalva (basık) ve Puma (dolu). Bunlardan ince olan (göbek) Ksama, bükük olan Khalva ve tok olan ise Purna'dır.

Göbeğin kullanım alanları

fama, (ince): kahkahalarda, ağlamada, nefes almada ve esnemede. Khalva (depresif): hastalıkta, kefarette (tapas), yorgunlukta ve açlıkta.Purna (dolu): Nefes almak, şişmanlık, hastalık, çok yemek ve benzeri durumlarda. Bunlar göbeğin kullanım alanlarıdır.

Bel

Dans ve dramada bel beş çeşittir; Chinna (kenara döndü), Nivrtta, (döndü), Recita (hareket etti), Prakampita =Kampita (sarsıldı) ve Udvahita (kaldırıldı). Chinna (kenara döndü) - belin ortasını çevirerek. Nivrtta (yuvarlanmış) - ters pozisyondan öne doğru dönerken. Recita (hareket etti) - her yöne hareket etmek. Prakampita (sarsılmış) - eğik bir şekilde yukarı ve aşağı hareket ederek. Udvahita (yükseltilmiş) - belin iki yanını yavaşça kaldırılır.

Belin kullanım alanlarıChinna (kenara döndü): Egzersiz yaparken [uzuvlarını aceleyle ve etrafına bakarak. Nivrtta (döndü): dönerek. Recita (hareket halinde): [genel türden] hareketlerde. Prakampita (sarsılmış): kamburların ve aşağı tipteki kişilerin yürüyüşünde. Udvahita (yükseltilmiş): şişman [kişilerin] [hareketinde] ve kadınların aşk dolu hareketleri.

Kalça

Uylukların beş koşulu vardır, yani. Kampana (sallanıyor) Valana (dönüyor), Stambhana (hareketsizlik), Udvartana (sıçrama) ve Vivartana (dönüyor). Kampana (sallama) – topukların tekrar tekrar yükseltilip indirilmesi. Valana (dönme) – [giderken] dizleri içe doğru çekmek. Stambhana (hareketsizlik) - hareketin askıya alınması.Udvartana (yukarı fırlamak) – dizini içe doğru çekmek (valita) ve onu hareket ettiriyorum. Vivartana (yuvarlanarak dönmek) - topuğun çekilmesi

Kalçanın kullanım alanları

Kampana (titriyor): aşağı tipteki kişilerin korku dolu hareketlerinde. Valana (dönme): Kadınların rahat hareket etmesi. Stambhana (hareketsizlik): tedirginlik ve umutsuzluk içinde. Udvartana (yukarı fırlamak): [uzuvları] çalıştırırken ve

Sınıf Dansı.

Vivartana (dönmek): Acele gibi sebeplerden dolayı dönmek.

Popüler uygulamada bulunan benzer diğer [uyluk koşullarının] olduğu varsayılabilir. Uyluğun tanımı hakkında bu kadar.

Sap

Sap beş çeşittir; yani Xvartita (dönmüş) Nata (bükülmüş), Ksipta (atılmış), Udvahita (kaldırılmış) ve Parivrtta (geriye dönük). Avartita (döndü) — sol ayak sağa ve sağ ayak (biri) sola dönüyor. Nata (bükülmüş) - diz bükülmüş. Ksipta (dışarı atıldı) - sap atıldı.

Udvahita (yükseltilmiş) - [bir sapın] yukarı kaldırılması. Parivrtta (geriye döndü) - [bir sapın] geriye dönmesi.

sapın kullanım alanları

Avartita (döndü): Jester'ın yürüyüşünde. Nata (bükülmüş): Sthana (ayakta) ve Asaiia (oturma) duruşlarını üstlenirken, Ksipta (dışarı atılmış) ". [uzuvların] egzersizinde ve

Udvahita (yükseltilmiş): hızlı (avidtlha) yürüme gibi hareketlerde. Parivrtta (geri döndü): Sınıf Dansı ve benzerlerinde. Bunlar sapın hareketleridir.

Ayaklar ve kullanımları

Ayaklar beş çeşittir; Udghattita, Sama, Agratalasancara, Ancita ve Kuiicita. Udghattita - ayakların ön kısmında durmak ve ardından topuklarla yere dokunmak. (Kullanım): Pratikte bu, Udghattita Karana'yı takip etmektir ve bu, yüksek veya orta hızda bir veya daha fazla uygulanmalıdır.

Sama (doğal) — [ayaklar] doğal olarak düz bir zemine yerleştirilir. Doğal bir duruşu temsil etmekle ilgilidir. (Kullanım): Çeşitli Kansas ile bağlantılı olarak vücudun doğal pozisyonunu temsil edecek şekilde sabit tutulmalı, ancak ayakların Becaka hareketinde hareket ettirilmelidir. Agratalasaucara - topuklar yukarı kalkmış, ayak başparmağı öne doğru uzatılmış ve diğer ayak parmakları büküldü. (Kullanım Alanları): Zorlama, kırma, ayakta durma duruşu (stli&naha), tekme atma, yere vurma, yürüme, [bir şeyi] atma, çeşitli Recaka hareketleri ve ön kısım üzerinde yürümede [kullanılır]. topuktaki bir yaraya. Anclta - topuklar yerde, ayakların ön kısmı kaldırılmış ve tüm ayak parmakları açılmış. (Kullanımlar) ; Bir hareketin temsil edilmesinde uygulanmalıdır.ayağın ön kısmında yara, her yöne dönen, ayak [bir şeyin] çarpması ve çeşitli Bhramarl hareketleri. KuScita: Topuklar yukarı kalkmış, ayak parmakları aşağıya doğru bükülmüş ve ayakların ortası fazla bükülmüş. (Kullanım Alanları): Aristokratik (iidatta) gidişlerde kullanılacaktır,

Carl'lar

[Arabaları] uygulayan kişiler, ayakların, bacakların ve uylukların hareketlerini aynı anda gerçekleştirmelidir. (Çünkü) ayakların hareketi, bacak ve uylukların bütün hareketlerini kapsar. Uyluklar ayakların hareket ettiği yolu takip eder, ve bu iki [uzuv] birlikte ayakların Carl'ını oluşturur.

Bunlar [çeşitli] uzuvların tanımları ve kullanımlarıdır. Şimdi [farklı] Caris Sistemini anlatacağım. Bharata'nın Natya&stra'sının diğer Uzuvların Hareketlerini konu alan X. Bölümü burada bitiyor

Bundan sonra Sari ayağını tanımlayan üç ek hemistik şu şekilde okunur: Topuğu kaldırılmış, başparmağa dayanan sağ ayak ve doğal pozisyonda sol ayak Sue'yu oluşturur! ayak. Dansta ve Napura çalınırken kullanılır.

 

*Çeviri yapay zeka aracılığıyla İngilizce metinden yapılmıştır. Alana ilişki terminoloji çerçevesinde düzeltmeler ve düzenleme yapılmıştır.

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FOTOĞRAFTA FARKINDALIK SÜRECİ ve DEĞERLENDİRME Dr.Özand Gönülal

Eser Analiz Yöntemleri

BİLECİK ORHAN GAZİ İMARETİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand Gönülal

İznik Yakup Çelebi Camisi (İmareti) Dr. Özand Gönülal

AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal

İznik Nilüfer Hatun İmareti. Dr.Özand Gönülal

ANKARA KARACABEY CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

AMASYA YÖRGÜÇ PAŞA CAMİSİ, 1430,KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Adnan Turani (1925- 2016) Dr.Özand Gönülal