Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal
Muradiye adıyla
anılan bölgede, Saray ovasına bakan bir tepe üzerindedir.
Küçük Pazar
semtinde Sarayiçi'ne egemen bir tepeye II.Murat tarafından yaptırılmıştır. Yazıtında
tarih yoktur.Vakfiyesine ve kaynaklara dayanılarak 1426 (1435) yılına tarihlenir. Mimarı
bilinmemektedir.Yan mekanlı (zaviyeli) camilerin en güzel örneklerindendir. Ana
mekan, arka iki kubbeli mekan ve son cemaatyeri, avlusunda da şadırvan vardır. Cami
dış görünüşünün yalınlığına karşın içsüslemesi yönünden XV. yy. Osmanlı Sanatı'nın
en önemli yapıtlarındandır. Mihrap ve duvarları kaplayan çiniler, Türk Çini Sanatının
en güzel örneklerindendir. Mihrapönü kubbeli mekanın duvarları doğal çiçek motifleri
ile işlenmiş altıgen mavi, akçini levhalarla, bunların arası da firuze renkli düz
üçgen levhalarla kaplıdır. Çini mihrapta renkli sır ve sıratlı tekniği başarılı
bir biçimde kullanılmıştır.
1-Genel Mimari Tanım
Yapıya giriş son cemaat yerinin
ortasında bulunan kubbe ile örtülü son cemaat yeri orta bölümün güneyinde yer
alan kapı ile sağlanmaktadır. Kapı, yapının merkezini oluşturan orta bölüme açılmaktadır.
Kubbe ile örtülü orta bölümün doğu ve batısında kemerli orta bölüme bağlanan
yan bölümler bulunmaktadır. Orta bölümün güneyinde, büyük bir kemerle orta
bölümden ayrılmış mihraplı bölüm yer almaktadır. Dışarıya çıkıntılı olarak
yapılmış kubbe ile örtülü mihraplı bölümün zemini ile orta bölümün zemini aynı
seviyededir. Yapıyı oluşturan mekanları örten kubbeler, kasnak üzerine
oturmaktadır ve tümü kurşunla kaplıdır. Mihraplı bölümün kubbesi ile aynı
yükseklikte olan orta bölümün kubbesinde aydınlık feneri bulunmaktadır.
Yapının duvarları kesme taş ile örülmüştür. Pencere ve son cemaat yeri kemerlerinde beyaz renkli taşlar kullanılmıştır.
2-Kubbelere geçiş elemanı
Son cemaat yeti orta bölümün zemini, doğu ye batısındaki bölümlerin zemininden 0.70m. daha aşağıdadır. Kuzeyinde yer alan payeler ile güneyindeki duvar arasına atılan kemerle sınırlandırılmış olan mekan, 5.25m. çapında kubbe ile örtülmüştür. Kubbeye geçiş tek aşamada piramitli kuşak ile gerçekleşmektedir.Zeminden 8.65m. yükseklikte yer alan piramitli kuşağın başlangıç seviyesinde dikdörtgen zemin planının tekrarı görülmektedir. Kemerlerin üzerinde yer alan duvar parçalarıyla dikdörtgen zemin planı, geçiş elemanı başlangıç seviyesine aktarılmıştır.Kubbe, bu plan üzerine oturan piramitli kuşağın, bitiş seviyesinde ortaya çıkan daire plan üzerine kolayca oturmaktadır.Toplam 44 piramitten oluşan piramitli kuşağın köşelerinde bulunan birimleri düz yüzeyli eş kenar dörtgen şeklindedir. Piramitli kuşağın yüzeylerinde bezeme görülmemektedir.
Yan Bölümler
Orta bölümün doğu ve batısında kemerle girilen yan bölüm, kuzey-güney doğrultusunda 9.80m.,doğu-batı doğrultusunda 7.80m. boyutların da dikdörtgen zemin planına sahiptir. Mekanı örten 7.60m. çapındaki kubbeye geçiş, tek aşamada pandantif kullanılarak gerçekleşmektedir. Orta bölüm yönünde kemerle sınırlandırılmış bölümler diğer üç yandan duvarlarla sınırlandırılmıştır. Ancak orta bölüm yönündeki kemer, benzer biçimiyle üç yandaki duvarlarla kör kemer olarak tekrarlanmaktadır.
Zeminden 6.00m. yükseklikte bulunan
pandantiflerin başlangıç noktası, dört yöndeki kemerlerin ve kör kemerlerin
kesişme noktaları üzerinde bulunmaktadır
Mekanın dikdörtgen zemin planı,
kuzey ve güney yönündeki 1.00m. genişliğindeki kör kemerler ile başlangıç
seviyesinde 7.80 x 7.80m. kare plana dönüşmektedir. Kubbe, zeminden 8.30m. yükseklikteki
geçiş elemanının seviyesinde oluşan daire plan üzerine oturmaktadır.
Pandantiflerin üzerinde bezeme görülmemektedir.
BİBLİYOGRAFYA
Abdülhamit Tüfekçioğlu, Erken Dönem Osmanlı Mimarîsinde Yazı, Ankara 2001, s. 224-230.
AhmedBâdî Efendi, Riyâz-ı Belde-i Edirne (nşr. RatipKazancıgil), İstanbul 2000, I, 47-48, 91.
Celal Esad Arseven, Türk
Sanatı Tarihi, İstanbul, ts. (Maarif Basımevi), II, 447.
E. Gasparini, Le
pitturemuralidella Muradiye di Edirne, Padova 1985.
E.Ayverdi, Osmanlı
Mi‘mârîsi II, s. 405-415.
Emin Nedret İşli – M. Sabri Koz),
İstanbul 1998, s. 623-628.
F. Th. Dijkema, TheOttomanHistoricalMonumentalInscriptions
in Edirne, Leiden 1977, s. 23-24.
Gökbilgin, Edirne ve Paşa
Livâsı, s. 203-210.
Gönül Öney, Türk Çini
Sanatı, İstanbul 1976, s. 76-78.
M. Baha Tanman, “Edirne’de Erken
Dönem Osmanlı Camileri ve Özellikle Üç Şerefeli Cami Hakkında”, Edirne:
Serhattaki Payitaht, s. 334-337.
NESRİN ÇİÇEK AKÇIL, CEBE
ÖZER, "MURÂDİYE KÜLLİYESİ", TDV İslâmAnsiklopedisi,
https://islamansiklopedisi.org.tr/muradiye-kulliyesi--edirne (18.08.2020).
Oktay Aslanapa, Edirne’de
Osmanlı Devri Âbideleri, İstanbul 1949, s. 83-90.
Oktay Aslanapa ,Osmanlı Devri
Mimarisi, İstanbul 1986, s. 51-54.
Oktay Aslanapa ,“Edirne’de Türk
Mimarisinin Gelişmesi”, Edirne’nin 600. Fethi Yıldönümü Armağan Kitabı,
Ankara 1993, s. 224-225.
Oktay Aslanapa ,Türk Sanatı,
İstanbul 1997, s. 234-237.
Oral Onur, Edirne Türk Tarihi
Vesikalarından Kitabeler, İstanbul 1972, s. 106-108.
Oral Onur, Edirne
Mevlevihanesi, İstanbul 1999, s. 1-4, 10, 102-127.
Osman Nuri Peremeci, Edirne
Tarihi, İstanbul 1940, s. 59-109.
Semavi Eyice, “İlk Osmanlı
Devrinin Dinî-İçtimaî Bir Müessesesi: Zâviyeler ve Zâviyeli Câmiler”, İFM,
XXIII (1963), s. 39.
Süheyl Ünver, Edirne
Muradiye Camii, İstanbul 1952.
Süheyl Ünver, “Edirne
Mevlevihanesi Tarihine Giriş”, Edirne: Serhattaki Payitaht (haz.
Yıldız Demiriz, Osmanlı
Mimarisi’nde Süsleme I: Erken Devir 1300-1453, İstanbul 1979, s. 486-506.
Yıldız Demiriz, “Edirne
Camilerinde Kalem İşleri”, Edirne: Serhattaki Payitaht, s. 374-377.
https://www.arkeolojikhaber.com/galeri-edirne-muradiye-camii-restorasyonu-24/sayfa-15/
Yorumlar
Yorum Gönder