TİYATRODA (NATYA SHASTRA) CIRI HAREKETLERİ Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

NATYA SHASTRA CIRI HAREKETLERİ                                                      Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

Tanımlar

Kurallar tarafından belirlenen ve [farklı] uzuvlarla bağlantılı olan Kızlar birbirleriyle ilişki kurdukça (vya-yam'dan gelen vyayacchante; uzanarak) bir vyayama (Sistem) oluştururlar (buna ark denir).

Araba : [Esas olarak] tek ayakla yapılan harekete Carl' denir.

Karana  : Birlikte hareket eden iki ayağa Karana denir.

Khanda : Üç Karananın birleşimine Khanda denir.

Mandala: Üç veya dört Khanda birleşerek Mandala'yı oluşturur.

Carl'ın Kullanım Alanları

Caris'ten dansın yanı sıra [genel olarak] hareketler ve füzelerin fırlatılması devam ediyor; ve [sahne] dövüşü [genel olarak] Carl'larla yapılmalıdır. Histrionik Temsil (nlklya) olarak tanımlanan her şey Arabalara dahildir ve onun hiçbir kısmı aynısı olmadan gerçekleşemez. Bu nedenle dansta; sıradan hareketlerde ve [sahnedeki] kavgalarda kullanılacak Arabaların kurallarını anlatacağım.

Otuz iki Caris

Aşağıdaki on altısı dünyevi (bhaunii) Arabalardır: Samapada; Sthitavarta; ^akatasya; Adhyardhika; Casagati; Vicyava; Edakakridita; Baddha; Urudvrtta; Addita; Utsyandita;Janita; Syandita; Apasyandita ; Sainotsarita-matalli ve Matalli.Anten (afcastfo) Carl'ların sayısı on altıdır.

Bunlar şu şekildedir: Atikranta; Apakranta; Parsvakranta; TJrdhvajanu; Suei; Nupurapadika; Dolapada; Aksipta; Aviddha; UdvrttS; Vidyudbhriinta; Alata; Bhujaugatrasita; Harirtapluta; Dandii ve Bhramaii.

Dünyevi Carl'lar

Samapada - iki ayak birbirine yakın; ayak parmaklarının tırnakları buluşuyor ve aynı yerde duruyor  .

Sthit&varta - bir Agratalasaiicara ayağı; kalan ayağı çaprazlamak için yukarı çekildi ve bu hareket; ikisini ayırdıktan sonra başka bir ayakla iptal edildi.

Sakatasyii -vücudu dik tutulmuş; Agratalasaiicara'nın bir ayağı öne doğru uzatılmış ve göğsü Udvahita'dır.

Adhyardhika - sol ayak arkada (yani topuğunda)sağdaki; ikincisi çekilecek [bir Tala ve yarım kısım].

Casagati - sağ ayak öne doğru çekilir ve sonra geri çekilir ve aynı anda sol ayak geri çekilir ve ardından ileri doğru çekilir.

Vicyava - ayakları Samapada pozisyonundan ayırmak ve ön kısmıyla yere vurmak.

Edakakridita: Tala-saiicara ayaklarıyla yukarı aşağı zıplamak.Ulspandita; Apaspandita ve Spadita ve B.; Ulspandita; Syandita ve Apasyandita olarak. Bütün bu isimlerin temeli olarak syand kökü alınmıştır. Mas. syand ve spand'ı hatalı bir şekilde verin.  .

Baddha – İki bacak çaprazlandığında uylukların yana doğru hareketi.

Urudvrtta - Talasaiicara ayağının topuğu dışarıya doğru yerleştirilmiş; bacaklarından biri hafifçe bükülmüş ve uyluk yukarı dönük.

Addita - bir Agratalasancara ayağının başka bir ayağın ön kısmına veya arkasına sürtünmesi.

Utsyandita - Recaka tarzında iki ayağın yavaş yavaş yana doğru (içeri ve dışarı) hareket etmesi.

Janita - bir Musti eli göğsün üzerinde tutuluyor ve diğer el etrafta hareket ediyor ve ayaklar Talasaiicara olacak.

Syandita — bir ayağı diğerinden beş TiilaS uzağa doğru öne doğru uzanır.

Apasyandita - Syandita Can'ın tersi (yani başka bir ayağın diğerinden beş Talas uzağa doğru uzatılması).

Samotsarita-matalli: Dairesel bir hareketle geriye doğru gitmek ve ayakların Talasaiicara türünden olması.

Mattali - dairesel bir hareketle geri gidiyor ve eller Udvestita ve hareketsiz.

Bunlar Karanalar'da olduğu kadar kişisel dövüşlerde de kullanılan Cariler'dir. Şimdi hava Carl'larını anlatacağım.

Havadan Carls

Atikranta - yukarı fırlatılan; ileri sürülen ve yere düşmesine neden olan bir Kuficita ayağı.

Apakranta - iki uyluğun Valana duruşu; bir Kuncita ayağının kaldırılıp yana doğru atılması.

ParSvakranta; bir ayağı Kuncita; diğeri havaya kaldırılmış. ve yan tarafa yaklaştırıldı.

TJrdhvajanu - Kufieita ayağını kusuyor ve onun diz göğüs hizasına kadar kaldırılır ve kalan diz

hareket ettirilir ve ardından bu ikinci ayak birinci gibi yukarı kaldırılır ve birinci ayak hareketsiz kalır.

Suci - Kuiicita ayağı yukarı kaldırılıp kalan ayağın dizinin üzerine getirilir ve daha sonra ön kısmı üzerine düşmesine izin verilir.

Nupurapadika - bir Afficita ayağı kaldırılıp diğer ayağın arkasına alınır ve ardından hızla yere düşmesine neden olur.

Dolapada - Kuiicita'nın bir ayağı yukarı fırlayıp bir o yana bir bu yana hareket etti ve ardından Afficita ayağı gibi yere düşmesine neden oldu;

Sksipta - Kuiicita'nın bir ayağının fırlatılması ve ardından kalan bacağın gövdesinin üzerinden geçerek hızla bir Ancita ayağının üzerine yerleştirilmesi.

Aviddha — Svjistika pozisyonundan bir Kuiicita ayağı; bir Afficita ayağı gibi hızla esneyip yere düşüyor.

Udvrtta - Aviddha Carl'ın (Kufieita) ayağı [kalan bacağın uyluğunun] etrafından dolanır ve yukarı fırlatılır ve ardından [yere] düşmesi sağlanır.

Vidyudbhranta - bir ayak arkaya doğru döndürülür ve üst kısmına dokunduktan sonra gerilir ve baş bir daire şeklinde hareket ettirilir.

Alata - bir ayağı geriye doğru uzatıldı; sonra içeri sokuldu ve daha sonra topuğuna düşmesine neden oldu.

Bhujangatrasita - Kuiicita'nın bir ayağı yukarı kaldırılır ve bel ile diz döndürülür ve [kalan ayağın] uyluğu da döndürülür.

Harinapluta - Atikranta Arabasındaki ayağın bir sıçramadan sonra yere düşmesine neden olunması ve bir Aficita ayağının gövdesinin Ksipta duruşuna getirilmesi.

Dandapada: Nupura'daki ayak — [padika] Cari'nin gerilmesi ve hızla dönmesi.

Bhramari : Atikranta - Cari'deki ayak yukarı kaldırılacak ve tüm vücut döndürülecek (Trika'nın döndürülmesiyle aydınlanacak) ve ardından ikinci ayak tabanı üzerinde hareket ettirilecek.

Bunlar uzuvların zarif hareketlerinden oluşan hava Cari'leridir. Bunlar ok ve yıldırım (vajra) gibi silahların atılmasında uygulanmalıdır.Ey Brahminler; tüm bu durumlarda iki el; duruma göre ya ayakların önünde gitmeli; aynı anda gitmeli ya da ayakları takip etmelidir.Ayağın hareket ettiği yeri el takip etmelidir; elin hareket ettiği yeri ise tüm vücut takip etmelidir. [Dolayısıyla] bir adım attıktan sonra tüm küçük uzuvları kullanmak gerekir.Bir Cari hareketi sırasında bir ayak yere bastığında; [ilgili] elin etrafında hareket ettirilmesi ve belin üzerine getirilmesi gerekir.Uzuvların zarif hareketlerinden oluşan Caris'i tanımlamayı bitirdim. Şimdi her türlü füzenin fırlatılmasında kullanılacak Sthanas'tan (ayakta duruş) bahsedeceğim.

Sthanalar

Altı Sthana (erkekler için ayakta duran duruş) Vaisnava; Sampada; Vaisakba; Mandaln; A~lidha ve Pratyaltdha'dır.

Vaisnava - ayaklar iki Tolas ve bir buçuk aralıklı; bir ayak doğal duruşta ve diğeri ayak parmakları yana bakacak şekilde eğik yerleştirilmiş ve gövde bükülmüş (ahcita) ve uzuvlar Sausthava ile birlikte. Visnu bu Sthana'nın baş tanrısıdır.(Kullanımlar): Bu Sthana'dan üstün ve orta tipteki kişiler; çeşitli görevlerle bağlantılı olarak sıradan (doğal) konuşmalarını sürdürmelidir. Disk fırlatırken; yay tutarken; uzuvları sabırlı ve görkemli bir şekilde hareket ettirirken ve öfkeyle de bunu varsaymak gerekir. Tersine çevrildiğinde aşk öfkesinde kullanılmalıdır.Ve aynı şekilde azarlamanın ve sevginin; sıkıntının idaresinde de;endişe; kıskançlık; zulüm; güvence ve hatırlama;Erotik; Muhteşem; İğrenç ve

Kahramanlık Duyguları belirgin bir şekilde tanıtılıyor.

Samapada - ayaklar doğal duruşta ve bir Tala'yı ayrı tuttu ve vücudu doğal Sausthava'da tuttu. Brahman onun baş tanrısıdır.(Kullanım Alanları) : Brahmanların dualarını kabul ederken1 ve kuşları taklit ederken varsayılmalıdır. Evlilik törenindeki damat; gökteki kişiler; savaş arabası ve hava aracı (vimana); belirli mezheplere mensup kişiler (liiigastlia) ve yemin eden kişiler de bunu üstlenecektir.

Vaisakha - iki ayak üç Talas ve bir buçuk aralıklı ve uyluklar hareketsiz; [bunun yanı sıra] iki ayak yana doğru bakacak şekilde eğik olarak yerleştirilmelidir. Kartikeya (Skanda) onun başkanlık tanrısıdır.

(Kullanım Alanları): Bu Sthana ata binerken ve egzersiz yaparken; [herhangi bir yerden] çıkarken; büyük kuşları taklit ederken; eğilme alıştırmalarında kabul edilmelidir. rükûda ve [ayakların] Re'ikalarında.

Mandala: Indra ile ilgilidir (yani onun baş tanrısı Indra'dır). Ayaklar dört Talas aralıklı olup eğik olarak yerleştirilmiştir ve yanlara dönmüştür; bel ve diz doğal pozisyonda.Yay ve yıldırım gibi silahların kullanımında; fillere binmede ve büyük kuşları taklit etmede Mandala Sthana varsayılmalıdır.

Slldha: Mandala Sthana'daki sağ ayak; [diğer ayaktan] beş Talus aralıklarla çekilerek Alidha Sthana'yı oluşturacaktır. Rudra onun başkanlık tanrısıdır.(Kullanımlar): Bu Sthana; Kahramanlık ve Öfkeli Duygularla ilgili tüm eylemlerde; güreşçilerin düellolarında ve düşmanların temsilinde; [onlara] bir saldırıda ve füzelerin fırlatılmasında varsayılmalıdır.

Pratyalidha: Alidha Sthana'da sağ ayak bükülüp sol ayak öne doğru uzatıldığında Pratyalidha Sthana üretilecektir.(Kullanım alanları): Alidha Sthana yayından atılmaya hazır hale getirilen füzeler [aslında] Pratyalidha Sthana'dan atılacak. Oyuncu bu Sthana'dan çeşitli silahlar kullanmalıdır

Silah kullanan dört Nyayas iu

Silah kullanmanın (füze fırlatma) dört Nyaya'sı (yolu) vardır; yani. Bharata; Sattvata; Varsaganya ve Kaislka. Bhiirata'da [Nyaya silah] bele; ayaktaki Sattvatta'ya; göğüsteki Varsaganya'ya ve kafadaki Kaislka'ya vurmalı (yanıyor).Çeşitli Arabalardan çıkan bu Nyayalarda; oyuncular silah kullanırken [sahnede] dolaşmalıdırlar.Nyaya'lara (yol)  denir çünkü [sahnedeki] kavgalar Angahara'larla Nyiiya'larla ilgili ve onlardan kaynaklanan nlyante'dir (devam eder).

Bharata: Sol tırnağıyla kalkanı öne çıkararak ve kılıcı (yanan silah) alarak oyuncu sahnede dolaşmalıdır. Elini tamamen öne doğru uzatmalı ve sonra geri çekmeli; sırtındaki kalkanı bir yandan diğer yana hareket ettirmeli ve swovd'u (yanan silah) başının etrafında sallamalı ve ayrıca yanağa yakın bir yerde [bilek civarında] döndürülmelidir. . Ve yine kılıcı ve kalkanı tutan eller başın etrafında zarif bir şekilde sallanmalıdır.

Sattvata: Şimdi Sattvata Nyaya'da dolaşmaktan bahsedeceğim. Burada kılıcın ve kalkanın aynı gösterişi (/.«. Bharata'da olduğu gibi) iyidir; ancak bu (silahın gelişi) kişinin arkasında gerçekleşmelidir.

Varsaganya. Varsaganya Nyaya'da yürümek Sattvata'dakine benzer olacaktır ve kılıç (silah) ve kalkan da benzer şekilde gösterişli olmalıdır; ancak bunlar başın etrafından dolaşmalıdır.

Kaisika : Bharata'da [Nyaya] gerçekleşecek olan kılıcın (yanan silah) göğsün veya omzun yakınında sallanması KaWika durumunda geçerli olacaktır. Ancak [ikincisinde] kılıcın (yanan silah) ancak başın üzerine doğru savrulduktan sonra vurulması sağlanmalıdır.Uzuvların bu zarif hareketleriyle yay; yıldırım ve kılıç gibi silahlar; kullanıldıkları anda geliştirilmelidir.Sahne dövüşünde delme; kesme; kan akışı ve fiili darbe olmamalıdır. Silah kullanımı (füzelerin fırlatılması) taklit yoluyla yapılmalı veya [herhangi bir uzvun] kesilmesi; kurallara göre yalnızca jest ve duruşların kullanılmasıyla temsil edilmelidir.Egzersiz; Angaharas'ta; Bausthava ile süslenmiş ve [uygun] tempolu müzik ve Tala eşliğinde yapılmalıdır.

Sausthava

[Angnhnr.is'te] egzersizleri yapanlar Saustlmva'ya dikkat etmelidir; çünkü onsuz uzuvlar (Saustlmva) dramada veya dansta hiçbir güzellik yaratmaz (yankı parlamaz). Uzuvların Sausthava'sı hareketsiz; bükülmemiş; rahat; çok dik ve çok fazla bükülmemiş olarak sunulmalıdır. Bel ve kulakların yanı sıra dirsek; omuz ve baş doğal pozisyonlarında (mma) olduğunda ve göğüs kaldırıldığında Saustlmva (vücudun) olacaktır.

Caturasra

Calurasara : İki elin belde ve göbekte birlikte hareket ettiği Vaisnava Stbana göğsün yukarı kaldırılmasına uzuvların Caturasra'sı denir.

Yay ile ilgili dört eylem

Yay ile ilgili dört eylem vardır; yani. hazırlanmak (parimarjana); ok almak (adam); nişan almak (mndhana) ve ateş etmek (»Wi - iina). Hazırlık (pai-imarymn) [yayı] bükmek; almak (ijralutna) [oku] çıkarmak; nişan almak (sandhana) oku yaya koymak ve atış yapmaktır (molcmnd). ) [okun] serbest bırakılmasıdır.

Egzersiz yöntemi

Kişi [Angaharas ve Caris'te] hem yerde hem de havada [yukarıda] egzersiz yapmalı ve önceden vücuduna [susam] yağı veya biraz yulaf ezmesi ile masaj yaptırmalıdır. Zemin egzersiz için uygun yerdir (yanıyor anne). Bu nedenle yere başvurmalı ve üzerinde uzanarak egzersiz yapmalıdır.

Egzersiz yapan kişilerin sağlığı ve beslenmesi

Vücudun gücü için kişi [uygun] enfiye çekmeli ve kendini arındırmalıdır [lit. Karın hükmüne uyun]; güzel yemek; [et-] suyu ve içecek alın. Çünkü canlılık kişinin beslenmesine; egzersiz de canlılığa bağlıdır. Bu nedenle beslenmesine dikkat edilmelidir. Beden temizlenmediğinde; çok yorgun; aç; susuz kaldığında; çok içtiğinde; çok yediğinde egzersiz yapmamalıdır. Akıllı [öğretmen]; zarif bir vücuda ve kare göğüse sahip olan ve [fazla] giysiyle örtülmeyen öğrencisine egzersiz eğitimi vermelidir.Bunlar; [uzuvların] çalıştırılmasıyla bağlantılı olarak Cans'a ilişkin kurallardır. Bundan sonra farklı Yetkilerden bahsedeceğim.Bharata'nın Niityasastra'sının Caris Kuralını ele alan XI. Bölümü burada bitiyor.

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FOTOĞRAFTA FARKINDALIK SÜRECİ ve DEĞERLENDİRME Dr.Özand Gönülal

Eser Analiz Yöntemleri

BİLECİK ORHAN GAZİ İMARETİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand Gönülal

İznik Yakup Çelebi Camisi (İmareti) Dr. Özand Gönülal

AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal

İznik Nilüfer Hatun İmareti. Dr.Özand Gönülal

ANKARA KARACABEY CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

AMASYA YÖRGÜÇ PAŞA CAMİSİ, 1430,KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Adnan Turani (1925- 2016) Dr.Özand Gönülal