TİYATRODA (NATYA SHASTRA) DHRUVA ŞARKILARI Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

TİYATRODA (NATYA SHASTRA) DHRUVA ŞARKILARI                                      Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

Narada ve diğerleri gibi Brahmanalar tarafından Dhruva olarak seslendirilen türdeki [şarkıları] benden dinleyin. Rk  Panikfi   ve GathfO ile yedi farklı ölçüye sahip olan Yedi [geleneksel] Tür [şarkılar]   ; Dhruvalar olarak adlandırılır. Brahmanalar; bu türlerden yaratılan farklı ölçülerde Dhruva statüsüne ulaşan o [şarkıları] ele alacağım.Beş Dhruva sınıfı her zaman aşağıdaki uzuvlara (ahga) sahiptir: Mukha; Pratimukha; Vaihayasaka; Sthita; Pravrtta; Vajra; Sandhi; Samharana; Prastara; Upavarta; Masaghata; Caturasra; Upapfita; Pravem; Sirsaka; Sampistaka; Antaharana ve Mahajanika.

Sırasıyla ono; two; throo ve dört Vastus'tan oluşan şarkılara 'Dhruva' adı verilir. Parigltika; Madraka ve Catuspada.8. Dhruva bu şekilde adlandırılmıştır çünkü onun içinde Varnas Alamkara; tempo; Jati ve Paul'ler düzenli olarak (dhruvam) birbirleriyle bağlantılıdır.

Dhruvalar ve uzuvları

Farklı koşullara bağlı olarak Dhruvaların beş sınıfa ayrıldığı bilinmektedir. Bunların oluştuğu yedi uzuvdan bahsedeceğim.Pravesikl Dhruva'nın kolları Upaghata; Pravrtta; Vajra ve Sirsaka'dır.

Müzik konusunda eski bir otorite. kıtalarının okunması.Bu terim başka türlü bilinmiyor. Saman ilahiler söylüyor.Acklita' Dhruva'nın uzuvları Prastara; Masaghata; Mahajanika; Praveni ve Upapata'dır.    . Avakrsla Dhruva'nın uzuvları Mukha ve Pratimukha ve Sthita Dhruva'nın uzuvları Vaihayasa ve Antaharana'dır.Benzer şekilde; Khaiija-Natkutfi Dhruva'nın uzuvları Samhara (Samharana) ve Caturasra'dır ve Antara Dhruva'nın uzuvları Sandhi ve Prastara'dır.Şarkılarda yer alan uzuvlar ve Kalaslar; Dhruvalarda [uygun] ölçü türleri aracılığıyla temsil edilmelidir.Bir Dhruva'daki Tho Tala; Tryasra ve Caturasra olduğundan; daha önce söylendiği gibi sırasıyla altı veya sekiz Kalas'tan oluşmalıdır.Daha önce bahsedilen tüm şarkıların uzuvları Vrtta; Vivadha ve Ekaka'dır. [Şarkının Pada ve Varna'yı tamamlayan kısmına] Vidari adı verilir.  Şimdi bunların [bir oyundaki] [farklı] karakterlere   uygulanmasına ilişkin kurallardan bahsedeceğim; Tho Vrtta sınıfı uzuvlar aşağıdakilere uygulanacaktır: üstün karakterler ve tho'Vivadha orta halli olanlar ve Ekaka daha düşük karakterlere.

Tryasra veya Caturasra olabilecek [Tala'nın] uygulamasını (yoga) dikkate alarak kişi Avasaniki Dhruva'yı [uygun] ölçüsünde gerçekleştirmelidir.Avasaniki Dhruva'nın Gayatri ile Atiiakkarl arasında kalan metrelik ayakları olmalıdır.Sakkarl ve Atikrti metreleri arasına düşen Avasaniki Dhruva bunlardan bir buçuk fitten oluşuyor.Avasaniki Dhruva'nın ayağı; Yati kurallarına; ölçüye ve matralardaki ölçüsüne göre kısa ve uzun hecelerden oluşmalıdır.Bu muhtemelen Ari olmayan bir kelimedir.Vidari'nin tanımı muhtemelen yanlış yerleştirilmiştir. 'Onların' yukarıda  6'da bahsedilen uzuvlarla ilgilidir.Üstün ve orta düzey karakterler için Avasaniki Dhruva Caturasra olmalı ve aşağı karakterler için Tryasra olacaktır. Dhruva'nın tüm parçaları (artha-purna-padi) anlamla dolu olduğunda Vrtta onun içinde uygulanmalıdır. Vrtta'nın gücüyle Dhruva; Avasaniki olmalıdır.Çeşitli ölçülerden kaynaklanan dhruvalar beş çeşittir. İçerdikleri Duygulara göre üstün; orta ve aşağıdırlar.

Dhruv'lar üç sınıfa ayrılır: Kauisthikagraha; Sannipatagraha ve Apagraha.İlk Dhruva Pravesiki'dir (giriş); ikincisi Aksepiki'dir (üçüncüsü Prasadiki'yi (sakinleştirici); dördüncüsü Antara'yı (geçiş) ve beşincisi Naiskramikl'dir (çıkış) gösterir. Ölçülerini anlatacağım.Notalardan; Tala'dan ve kelimelerden oluştuğunu söylediğim Gandharva'nın Vastu'su; notaları ve Talas'ı yansıttığında Pada olarak adlandırılacaktır.Hecelerden oluşan her şeye pada denir. [Düzenli olarak] bestelenmesine (nibaddha) ya da o şekilde bestelenmemesine (a-nibaddhd) göre iki çeşittir.Yine iki türlüdür: Hiçbir zaman ölçüsüne uymayan (a-tala) ve bir zaman ölçüsüne uyan (sa-lela).Dhruva'nın amacı için; bir zaman ölçüsüne uymak ve [düzenli olarak] oluşturulmalıdır.Hiçbir zaman ölçüsüne uymayan ve düzenli olarak bestelenmeyen bir Pada; Karanas  ile bağlantılıdır ve her türlü müzik aletinin çalınmasını süsler. Sabit sayıda heceyle donatılmış; duraklama dahil bir ölçüye ve heceleri için bir zaman ölçüsüne ve tempoya (laya) sahip olana düzenli olarak oluşturulmuş Pada denir.Pada'nın Yeni Dilde mevcut olan 'şarkı' anlamı

Hint-Aryan muhtemelen buna geri dönüyor. Karanas burada müzik aletlerinden söz ediyor.

Serbest ölçü ve duraklamaya sahip olan; sabit sayıda hecesi olmayan ve [öngörülen] zaman ölçüsü ve temposu olmayan şeye düzensiz bestelenmiş Pada denir.Düzenli olarak bestelenmeyen heceler Jati şarkılarının dışında olacaktır ve bunların icrası müzik enstrümanlarının Karanaları ile birlikte anlatılmalıdır.Düzensiz bir şekilde bestelenen ve herhangi bir zaman ölçüsüyle donatılmayan padalar; müzik aletleriyle bağlantılıdır ve onları süslemek için tasarlanmıştır.Ancak bir ölçüdeki heceler [kuralına] uygun olarak düzenli olarak bestelenenlere (Padalar) Dhruvalar denir. Daha sonra onların özelliklerinden bahsedeceğim.Sthitapakrsta'da [Dhruva] uygulanacak üç Tryasra sınıfı [metre] Atyukta; Madbya; Praliistha ve Grayatrl'dir.Prasadilu Dhruva'larda uygulanan Yugma sınıfı [metre] Usnik; Anustup; Brhatiaud Pankti'dir. Hız Dhruva'larında kullanıldığı bilinen [metre] sınıfları Anustup; Brhati; Jagati; Druta; Oapala; Udgata ve Dhrti'dir.Şimdi enerjik [karakterler] durumunda Praveslki Dhruvas'ın [metre] sınıfını dinleyin. Bu tür karakterlere uygulanan ölçü sınıfı Pankti; Tristup; Jagati; Atijagati ve Sakkarl'dır.Bütün bu sınıflar için üç tür hece ölçüleri yasaklanmıştır. Çoğunlukla uzun heceli veya kısa heceli olabilirler veya eşit derecede uzun ve kısa hecelere sahip olabilirler.

Apakrsta Dhruva'lar çoğunlukla uzun heceli ölçü cinsinden olmalı ve Druta (hızlı) Dhruva'lar çoğunlukla kısa heceler içeren ölçü cinsinden olmalı ve geri kalan Dhruva'lar kısa ve uzun heceli ölçü cinsinden olmalıdır [neredeyse eşit sayıda].Mukha'da tek sayılı hecelerden oluşan ölçüler uygulanmalı ve bunlar çift sayılı kısa hecelerden oluştuğunda Druta Dhruvas'ta uygulanmalıdır.Az sayıda heceye sahip olan ve küçük ölçü olarak kabul edilen ölçüler; AksepikI Dhruvaların yanı sıra Druta Apakrsta'da da uygulanmalıdır.Uzun hecelerle başlayan ölçüler Sthita'da [Dhruva] kullanılacak ve kısa hecelerle başlayan ölçüler Druta Dhruva yapılacak ve tek ve çift sayılı ölçüler [alternatif ayaklarda] yapılacak.

AksepikI Dhruva.AksepikI Dhruva'larda kısa ve çift sayıda heceden veya tek ve az sayıda heceden oluşan bir ölçü uygulanmalıdır.Varna'larının artması durumunda Samya'yı Tala'larına dahil etmelidirler. Şimdi tüm ölçü sınıflarını; kalıp örnekleriyle; isimlerine; kapsamlarına ve kullanımlarına göre anlatıyorum. Bunları benden dinleyin.

Farklı Dhruva'larda kullanılan ölçüler

HrL—Tüm hecelerin gatha ayaklarının bazı kısımlarında uzun olduğu ölçüye Hrl denir. Eski. Kahgasrt'a. Atyukta—Tüm heceleri uzun olan veznin [iki hecenin tüm ayakları] Atyukta'dır.tanrı Sarva'ya tapıyorum.

Tati—Ortadaki hece kısa olduğunda [üç heceden oluşan ölçü Tati'dir].Üç Dişli Mızrak'ı taşıyan ve dünyayı yaratan Samkara beni korusun.

Dhpti—Üç heceden oluşan ayağının ilk hecesi kısa olduğunda [ölçü Dhrti'dir].Tanrıların efendisi olan Uma'nın efendisi sana (uzun) ömür versin.

Bajanl—-Ayak üçlüsünde iki hece kısa ve bir hece uzun olduğunda ölçü Bajanl'dır.Aşk; kişi içindeyken büyük ölçüde acı çeker (yanar)[sevgilisinden] ayrılık; Bu (Bajanl) Madhya olarak da bilinir. Bunlar

[Dhruvalar] hepsi Vrtta (hece) sınıfındandır. şimdi yapacağım Pratistha'nın [tho Dhruva'sının] özelliklerinden bahsedin ve Supratistha dersleri.

 Pratistha—Ayaklarında dört tane olan sayaç İkinci uzun hece ise Pratistha'dır.

Supratistha—İki tane daha olduğunda (yani 3. ve 4. heceler) kısaysa (Pratistha) Supratistha olur.

 Bhramari—Ayaklarında bulunan sayaç dört hece ilk ikisi kısa ve sonraki ikisi uzun Bhramari. Orman bölgesi çiçek açtığında; [yalnız] fil sıkıntılı hissediyor.

Jaya—Dört heceden oluşan ayaklarında iki çift kısa ve uzun hece (yani kısa ve ardından uzun bir hece) bulunan ölçü Jaya'dır.

Vijayfi—Yukarıda üçüncü hece kısa olduğunda Vijaya'dır.Bulutların ortaya çıkmasıyla tavus kuşları onların şerefine dans ediyor.

Vidyud-bhrnnta—Ayağında tamamı uzun beş hece bulunan ölçü Vidyud-bbranta'dır.Burada kükreyen; yağan bulutlar görünüyor Kış ve dünyayı kapsayan.

 Bhubala-tanvi—İkinci ve üçüncü kısa beş heceden oluşan ölçü Blultalatanvi'dir.Yurt dışına çıkan bir kişinin eşi; gökyüzünün bulutlarla kaplandığını görünce gözyaşı döküyor.

Kamala-mukhi—Ayağında beş heceden oluşan ve sonuncusu uzun olan ölçü Kamala-mukhi'dir.

Rüzgârın sürüklediği yağmur bulutları; yılanlar gibi gökyüzünde hareket ediyor.

Guru—Ayağında birinci; üçüncü ve son uzun beş heceden oluşan ölçü Guru'dur. Bulutların rengi nedeniyle ışığını kaybeden bu ay her zaman soluktur.

Sikha-Beş heceden oluşan vezinde dördüncü ve sonuncusu uzun olan s harfi Sikha'dır.Kükreyen bulutlar adeta gökyüzünü dört bir yandan kuşatıyor.

Gana-pankti—Ayaklarında ilk iki kısası beş hece olan ölçü Gana-pankti'dir.Bulutların ve   şimşeklerin gölgelediği gökyüzü; sel sularıyla adeta gözyaşı döküyor.Bunlar Supratistha olarak bilinen Dhruva sınıflarıdır. Şimdi Gayatrl sınıfından bahsedeceğim.

Tanu-madhya—-Ayağında ilk ikisi ve son ikisi uzun olan altı heceden oluşan ölçü Gayatrl'dır.Ateşin yakıcı sıcaklığı altında uyuyan bu dağların efendisi; başına yıldırım çarpmasıyla adeta yeryüzüne batar.

Malini—Ayağında ilk; dördüncü ve son heceleri uzun olan altı heceden oluşan ölçü Gayatrl'dır.

TR. Rüzgârın harap ettiği; yıldırımların çarptığı bu büyük dağda dişi fil ağlıyor.  

Makaraka-sirsa—Ayağında altı heceden oluşan ve uzun sonunda iki hece bulunan ölçü Makaraka-£irsa'dır.Muhtemelen erkek arkadaşını özlediği içindir.Tutkuyu coşturan bu kışta rüzgar esiyor

zevk bahçesinde esiyor.

Vimala—-Ayağında dördüncü ve sonuncusu uzun olan altı heceden oluşan ölçü Vimala'dır.

Kızgınlık dönemindeki fil; nilüferlerle dolu; arıların yerleştiği göle girer.

Vithi—Ayağında ilk üçü ve sonuncusu uzun olan altı heceden oluşan ölçü Vithi'dir.Güzel sonbaharda bulutlar uğulduyor; tavus kuşları dans ediyor ve arılar uğultu yapıyor.

 Gira—Ayağında ilk üç ve beşinci kısa altı heceden oluşan ölçü Gira'dır.Ormandaki bulutların ve trompetlerin uğultusunu duyan [erkek] fil; çünkü bir rakibi yakalıyor.

 Jala—Ayağında ilk dördü ve sonuncusu uzun olan altı heceden oluşan ölçü Jala'dır.Dişi flamingo; ağacın donduğunu ve tüm yapraklarının kesildiğini görünce ağlıyor.

Eamya—Ayağında altı hece bulunan; dördüncü hecesi kısa; geri kalan heceleri uzun olan ölçü; Eamya'dır.Kükreyen ve dünyayı kaplayan müthiş kara bulutlar alarm veriyor.

Kanta—Ayağında birinci; dördüncü; beşinci ve altıncı uzunlukta altı hece bulunan ölçü Kanta'dır.Ey sevgili varlık; cesur bir cesaret durumunda mısın?Kızgın; sarhoş ama iyi niyetli biriyle tanışmak ister misin?

Pankti—Ayağında ilk üç hecesi ve altıncı uzun hecesi bulunan altı heceli ölçü Pankti'dir.Bu kuğu gelini tutkuyla bu ormanda sevgilisiyle buluşmayı bekliyor.

Nalini—Ayağında altı hece; iki kısa hece ve ardından bir uzun hece bulunan ölçü Nalini'dir.Çiçeklenme döneminde rüzgarla hafifçe sarsılan genç ağaçlar adeta gülümsüyor.

Nilatoya——Altı heceden oluşan ayağında ikinci hecesi kısa ve geri kalan dördü uzun olan ölçü; Nilatoya'dır.Bu dayanılmaz rüzgar; bulut kümelerini dağıtıyor; ağaçları dans ettirecek kadar esiyor.

Bunlar Gayatri sınıfının normal hece ölçüleridir. Şimdi Usnik sınıfından olanlardan bahsedeceğim.

Drutagati-Capala—Ayağında sonuncusu uzun olan 7 heceden oluşan ölçü Drutagati-Capala'dır. Bu senin yüzün En güzel mücevherler gibi olan güzel gözler bende tutku uyandırıyor.

Vimala—Ayağında üçüncü; beşinci ve sonuncusu yedi heceden oluşan ölçü Vimala'dır.Bu bahar esintisi; bir sevgili gibi hoş esiyor ve tutkuları coşturuyor.

Kamini—Ayaklarında uzun hecelerle dönüşümlü kısa hecelerin yer aldığı yedi heceli ölçü Kamini'dir.

Baharın uzaktan geldiğini gören güney arısı; ağaçları sallamak için esiyor (onuruna).Bhramaramala- İlk ikisi ve son ikisi uzun olan yedi heceden oluşan ölçü Bhramaramala'dır.Bu sonbahar mevsiminde; içinde hareket eden kuğular ve kaia çiçeklerinden oluşan kumaşıyla mis kokulu suya bakmak çok güzel.

Bhogavati—Ayaklarında birinci; dördüncü ve sonuncusu yedi heceden oluşan ölçü Bhogavati'dir.

Cakravaki  sevgilisiyle birlikte tutkuyla hareket ediyor

Madhukarika—Ayağında ilk ikisi ve sonuncusu yedi heceden oluşan ölçü Madhukarika'dır.Güzel süslemeleriyle bu priyaka sarmaşık; tutku uyandıran bir mevsimde çiçek açtı.

Subhadra—Ayağında ikinci; dördüncü; sondan bir önceki ve sonuncusu yedi heceden oluşan ölçü Subhadra'dır.Uit. adı cakra olan birinin gelini.Kızgın fil; dondan kavrulan ve içinde çamur suyu bulunmayan ormana dişi olmadan çıkıyor.

Kusumavati—Ayağında son ikisi uzun ve geri kalanı kısa olan yedi heceden oluşan ölçüKusumavati'dir.

Fil; dişi arkadaşıyla birlikte; suyla ıslanmış dağ korularında dolaşıyor.

Mudita—Ayağında ikinci; üçüncü ve son iki uzun yedi heceden oluşan ölçüye Mudita denir. Gökyüzüne; vinç zincirleriyle bağlanmış ve korkunç bir şekilde kükreyen büyük bir bulut örtüsü sabitlendi.

Prakasita—Ayaklarında dördüncü; altıncı ve sonuncusu yedi heceden oluşan metroya Prakasita denir.

Aşkı coşturmak için çiçek kokularını taşıyan; su parçacıklarıyla dolu hoş bir rüzgâr esiyor.

Dipta—Yedi heceden oluşan ayağında ilk beşincisi kısa ve geri kalanı uzun olan bir ölçü; Dlpta'dır.

Kışın çiçek kokularını taşıyan rüzgar; içimde heyecan verici bir aşk estiriyor ve dehşet yaratıyor.

Vilambita—Ayaklarında bulunan ölçü (   3r    4) l Bunlar ayrılmış bir aşığın sözleridir. Yedi heceden ikincisi; dördüncüsü ve son ikisi uzun olan Vilambita'dır.

Kuşların dağıldığı; çakrkvakaların gittiği; kuruyan ve neredeyse susuz kalan nehirler parlamıyor.

Cancalagati—Ayağında birinci; beşinci ve sonuncu heceden oluşan yedi heceli ölçü Cancalagati'dir. Bulut lekelerinden arınmış; beyaz bulutların arasından çıkan dolunay; gökyüzünün avlusunda parlıyor.

Bunlar Pr&sadiki Dhruvas'ta uygulanacak ölçülerdir. Şimdi Anustubh sınıfındakilerden bahsedeceğim.

Vimalajala—Ayağında üçüncü ve sonuncusu uzun olan sekiz heceden oluşan ölçü Vimalajala'dır.

Beyaz nilüferlerin gülümsediği ve arıların mırıldandığı geniş; temiz sularda bir kuş dolaşıyor.

Lalitagati—Ayağında beşinci ve sonuncusu uzun olan sekiz heceden oluşan ölçü Lalitagati'dir.

Bu kuğu gelini; çiçek kokularıyla bezenmiş ve bu nedenle tutku uyandıran keyif beldesinin parkında dolaşmaktadır.

Mahi—Ayağında altıncı ve sekizinci uzunlukta sekiz hece bulunan ölçü Mahi'dir.Çiçeklerle bezenmiş gölde dişi kuğu; erkek arkadaşıyla birlikte geziniyor.

Madhukara—Ayağında ilk altısı kısa; geri kalanı uzun olan sekiz heceden oluşan ölçü Madhukara'dır.

Sonbaharda birçok ormanın üzerinden geçen ve nilüferler nedeniyle hoş kokulu olan rüzgar; kumuda çiçeklerini uyandırmak için esiyor.

Nalini—Ayaklarında beşinci ve son uzun hecelerden oluşan sekiz hece olan ölçü Nalinl'dir. Nilüfer gölünde yaşayan dişi leylek; en sevdiği kişinin sahildeki meskenine doğru hareket ediyor.

Nehrin.

Nadi-İçinde bulunan sayaç. İlk ve sonuncusu sekiz heceden oluşan ayak; Nadl'dır. Dişi Kuğuların çok olduğu ve leylek seslerinin yankılandığı ormanda arılar dolaşmaktadır.

arılar [bal emerek] sarhoş olurlar.Bunlar Anustubh sınıfının Praveiiki Dhruv'larıdır ve şimdi en iyi ve orta sınıf kadınların durumunda uygulanacak olan Apakrsta olanları dinleyin.

Buciranta - Birinci; dördüncü ve son ikisi uzun olan dokuz heceden oluşan ölçüsü BucirSnta'dır.

Gökyüzündeki ayın Eahu tarafından tutulmak suretiyle güzelliğini kaybettiğini öğrenen yıldızlar; adeta büyük bir keder içinde ağlıyorlar ve ra'ları şeklinde gözyaşı döküyorlar.

Pramita—Ayağında çoğunlukla üçüncü; beşinci ve son üç uzun hece bulunan ölçü Pramita'dır Bulutların arasına atılan ve sabah güneşinin ışınları yüzünden güzelliğini gizleyen ışıksız ay; gökyüzünün genişliğinde hareket ederken parlamıyor.

Gatavisoka—Ayağında altıncı ve son uzun on bir heceden oluşan ölçü Gatavisoka'dır.Bedeni bulutların gölgesiyle örtülü; güneş ışınlarının güzelliğini yitirdiği; sabahın gelmesiyle renksizleşen ay; artık onunla karanlığı kovalamıyor. ] gülümsemek.

Visloka-jati—On iki heceden oluşan ayağında ilk iki; dördüncü; sekizinci ve onuncu ve sonuncusu uzun olan ölçü Visloka-jati'dir.

Lalita—Ayağında birinci; dördüncü; sekizinci; onuncu ve sonuncu heceden oluşan on iki heceli ölçü Lalita'dır.; Huzursuz kafasıyla; heyecandan ayakları zincire vurulmuş büyük fil. diğer filleri takip etmek için zayıflamış ve mutlu rüzgarla sarsılan güzel ormana bakıyor.

Vilambita—Ayağında üçüncü; beşinci; dokuzuncu; onbirinci ve gecikme    bir uzunluğunda on üç heceden oluşan ölçü Vilambita'dır. Akşam karanlığın etkisiyle kararan ormanların arasından doğan ay; ışığını kısalttığı ve kararttığı için iyi parlamıyor.Bunlar Pravesiki Sthita sınıfının Dhruvas'ındaki ölçü sınıflarıdır. Şimdi Aksepiki Apakrsta sınıfına ait olanları anlatacağım.Apakrsta'da [Dhruvas.] uygulanacak olan Supratistha sınıfının metreleri.Hecelerin düzenlenmesi ve Yatis ve Panis

Apakrsta'dır.

Apakrsta'da farklı Kalas'ta (?) Sthayi Varnas; Sthita Laya; [uygun sayıda] hece bulunmalıdır.

ve Sama Pani ve Sama Yati. Apakrsta Dhruvas'ın Kalas ve Antara Kalas'ındaki heceler Vrtta ölçü kurallarına uygun olmalıdır.Apakrsta Dhruva her zaman kısa bir Vastu ve Pada'dan oluşmalı ve Pravesiki Dhruva'dan [Vastu kısaltılmalıdır]; çünkü Karanfmga'yı kapsıyor.Bunlar Apakrsta Dhruvalar için Vrtta sınıfının metreleri olarak bilinmelidir. Şimdi Druta Dhruvas'ın motiflerinden bahsedeceğim.

Başlangıçta Totaka olmalı ve geri kalanı kısa hecelerde olmalıdır veya geri kalanı alternatif konumlarda Bhort hecelerine sahip olabilir.Bu Dhruva; farklı türde Jagati ve Atidhrti sınıflarının ölçülerine sahip olacaktır.

Vikranta—Ayağında ilk dokuzu ve sonuncusu on iki heceden oluşan ölçü Vikranta'dır.Burada bir eksiklik var. Apakrsta Dhruva Daha önce tanımlanmamıştı. Bu muhtemelen bir metrenin adıdır.

 Çift ve tek sayıların gösterdiği yerlere vurun. Dumana benzeyen; kükreyen bu bulut; ışığıyla adeta dünyayı delip geçiyor ve korkunç bir fil gibi hızla yağıyor tüm dünyayı kaplayacak kadar su kütlesi.

Vidyun-mfilS— İlk sekizi ve son uzunu on üç heceden oluşan ölçü Vidyun-m&la'dır.

Bhutala-tanvl Skhalita-gati—Ayağında ilk beşi; sekizincisi; dokuzuncusu ve son uzunu on dört heceden oluşan ölçü Bhutala-tanvi Skhalita-gati'dir.Bulutlardan arınmış ve parlak ışınlara sahip güzel hilal; çekici gövdesiyle yukarıda parlıyor ve Şiva (Çetelerin taşıyıcısı yaktı) tarafından spor amacıyla adeta aydınlatılmış bir şekilde fırlatıldı ve böylece. MulS yıldız işaretinin altındaki Jaistha; daha büyük (?) bir gövdeyle yükselir ve gökyüzünde yaşar.Yıldızların arasında bulutlardan arınmış; parlak ışınları olan; gümüşe benzeyen ay; ışığının güzelliğini yayarak gökyüzünde sportif bir şekilde hareket ediyor.

Vibhrama—Ayaklarında ondört rakam bulunan ölçü aleti dokuzuncu; on ikinci; on üçüncü ve son uzun hece Vibhrama'dır.güzel hanımefendi; açmış kumuda çiçeklerinin dostu olan; her daim parıldayan; gümüş dağın yakınında bulunan ve kalbinizin neşesi olan ay; daha yoğun karanlığın kaybolduğu; parlak yıldızların ortaya çıktığı gökyüzünde yükseliyor. ; Bhutala-tanvi -Ayağında birinci; dördüncü; beşinci; altıncı; dokuzuncu; onuncu ve son uzun heceden oluşan ölçü; Bhutala-tanvi'dir Ağaç tepelerini sürekli hışırtıyla sallayan kuvvetli rüzgar. Dağın eteğinde dolaşıp kırmızı ve kahverengi tozları havaya kaldırarak çok öfkeli biri gibi koşuyor. Sukum5ra-Ayağında birinci; dördüncü; yedinci; onuncu ve sonuncusu olan on altı heceden oluşan ölçü Sukumara'dır.

Skhalita-vibhrama—Ayaklarında üçüncü; dördüncü; yedinci; sekizinci; dokuzuncu; on ikinci; on üçüncü ve son uzun heceden oluşan on altı hece bulunan ölçü Skhalita-vibhrama'dır.

Eucira-mukhi—Ayağında beşinci; sekizinci; on birinci; on ikinci ve son uzun heceden oluşan on yedi hece olan ölçü Eucira-mukhi'dir.

Druta-capala—Ayağında beşinci; sekizinci; on üçüncü ve son uzun heceden oluşan on sekiz heceli ölçü Druta-capala'dır. Rüzgarın nilüferleri çevirdiği; yapraklarının hoş bir koku verdiği ve hareket eden dalgaların kumuda çiçeklerini kırdığı gölün suyu; bir çağrı gönderiyor. heyecanlanan kuşların çığlıkları yüzündendi.

Kanaka-lata—Ayağında on üçüncü; on dördüncü ve son uzun on dokuz heceden oluşan ölçü Kanaka-lata'dır.güzel olan; gümüş renkli; parlak gezegenlerle çevrili ve dağınık bulutlardan arınmış; ışın kümesiyle karanlığı dağıtan güzel ay; sonbahar gökyüzünde Balarama (yanan pulluk taşıyıcısı) gibi hareket ediyor.

Mukha-capala—Ayağında [on dokuz heceden oluşan] beşinci; on ikinci ve son hecelerin uzunluğu olan ölçü Mukhacapala'dır.Yüzünü hızla değiştiren ve tutkusuyla onu güzelleştiren genç cennetsel genç kızın (=ışık) hareket ettiği gökyüzüne bakın.

Bu sekiz; Dhruvalar için ana ölçü sınıflarıdır. Bunlardan tek sayıda hecenin (ayaklarda) çift ve ölçüleri ve bu iki türün karışık ölçüleri ortaya çıkmıştır.Bunlar Drutfi tipindeki Dhruvalar için ölçü sınıflarıdır ve tanrılar ile kralların karşılaştırılmasıyla ilgilidir.

Ksiptaka—Ayağında [on yedi heceden oluşan] üçüncü; beşinci; sekizinci; onbirinci; on yedinci uzunluktaki ölçü Ksiptaka'dır. Bu metre sınıfları Dvipada Tryasra'dır. Bundan sonra Dvipada Caturasra olanlardan bahsedeceğim.

Mala—Ayağında tamamı uzun on altı heceden oluşan ölçü Mala'dır.

Yeryüzünü kaplayan; gürültüyle kükreyen; dördüncü şimşekleri çakan; sular yağdıran bulutlar yükselmiş durumda.

Prabhavati—(Ölçüm tanımı ve örneği bozuk.)Etrafı dişi arkadaşlarıyla çevrili olan fil; bulutların uğultusunu duyunca heyecanlanarak ormana doğru koşuyor ve ağaçları parçalıyor.

Guguk kuşlarının cıvıltılarıyla çılgına dönen orman; kış başında esen rüzgârla sarsılarak adeta dans ediyor.Bunlar Vilambita Dhruvalar için Caturasra ölçü sınıflarıdır.   şimdi Druta Dhruvalar için ölçü sınıflarından bahsedeceğim.

Manojna-gamana (Bu ölçünün tanımı bozuk).Sonbaharda dişi kuğu; güzel kokulu nilüfer gölünün suyunda yıkanıyor ve önünde sevgilisiyle oynuyor.

Lalita-gati—İki ayağında yirmi üç hece; beş sa-s ve ardından bir ja; son hece uzun ve geri kalanı kısa olan ölçüye Lalita-gati denir.

Rati—Ayaklarında altıncı; onuncu; on üçüncü; on altıncı ve son uzun olan ölçü Eati'dir.Ey dostum; bulutlarla gelip giden şu hoş kokulu rüzgâr.aşk tanrısı tarafından huzursuz edilir; tutku yaratır; uykuyu öldürür ve[bu nedenle] kadınlara faydalıdır.Arıların uğultusu; az önce güzel bir şekilde nilüfer yüzünü açan nilüfer gölünün; parıldadığını ilan ediyor.nilüfer severlerle çevrili.Bunlar Druba Dhruvas için öngörülen Catursra ölçü sınıflarıdır. Şimdi Uddhata Dhruvalar için ölçülerden bahsedeceğim.

Kanaka-latAksipta —Dokuz heceden oluşan ayağında ilk ikisi uzun; son üçü uzun olan ölçü Kanakalat&ksipta'dır.Ey dostum; gökyüzünde kükreyen ve dünyayı yeni bir su sağanağıyla ıslatan korkunç derecede büyük bir bulut görüyorum.

Surucirit-citra—Ayağında ilk iki ve son üçü uzun olan on bir heceden oluşan ölçü Surucira-citra'dır.

Sasi-rekhS—Ayağında beşinci ve sonuncusu dokuz heceden oluşan ölçü Sasi-rekha'dır.Kuvvetli rüzgarın sürüklediği bulut kümesi; dağ filleri gibi hareket ediyor ve çalkantılı denizde Jike'ı kükrüyor.

Salabha-vicalita—Ayağında dokuz heceden oluşan; altıncısı ve sonuncusu (ikisi) uzun olan ölçü Salabha-vicalita'dır.Gerdanlığında ay ışınlarının; baş süsünde yıldızların; diğer uzuvlarının süsünde de gezegenlerin bulunduğu gece;genç bir bayan gibi güzel görünüyor (yanıyor; parlıyor).

Manigana-nikara-krta—Ayağında ilk sekizi kısa olan dokuz heceden oluşan ölçü Manigananikarakrta'dır.Yıldızların çiçeği [süsleri] ve gezegenlerin yüzünde tilaka işaretleri olduğu gece; aya gidiyor.

SimhAkrantSL—Ayağında ilk dördü ve sonuncusu uzun olmak üzere dokuz hece bulunan ölçü Simh&kranta'dır.Bol miktarda su ve şimşek parıltısıyla bu bulut; yer yüzeyini ve göğün kubbesini sarsarak hareket ediyor.Bunlar; PravesikI (giren) Dhruvfiler için uygun olan Brhati sınıfının ölçüleridir. Bundan sonra Paiikti sınıfının ölçülerinden bahsedeceğim.

Sura-dayitfi—Ayağında birinci; dördüncü ve son uzun heceden oluşan on heceli ölçü; Sura-dayita'dır.

Kunda çiçekleri ve ay kadar beyaz olan genç kuğu çifti hareket ediyor.Tilaka burada alaka-tilaka anlamına geliyor (dekorasyon noktalarıyüzünde). Burada gece; nilüfer gölünün berrak suyu olan bir dbhismkfa olarak tasarlandı ve turnalar onları takip ediyor.

Kusuma-samuditS.—Ayağında ilk üçü ve sonuncusu on heceden oluşan ölçü Kusuma-samuditS veya Kumudinl'dir.Ey güzel hanım; artık güzel kokulu çiçeklerle dolu; insanı sıskalaştıran baharın neşeli akşamı geldi.sevgiliden ayrılır.

Vrtta (?)—Ayağında birinci; dördüncü; altıncı; yedinci ve sonuncusu olan on heceden oluşan ölçü Vrtta'dır.Burada fil; gökte yükselen gök gürültüsünü duyunca öfkeden yanıyor ve ormanda [huzursuzca] hareket ediyor.

Krtoddhata—Ton ayağında ilk üç; altıncı; dokuzuncu ve son heceleri içeren ölçü Krtoddhata'dır.

Kenarları şimşek çakmasıyla aydınlanan yağmur bulutlarıyla kaplı gökyüzü; fırtınanın kırbaçladığı; [soğukta] Bhivering yapan fil sürüsünü çıldırtıyor.

Puspa-samrddha—Ayağında ilk dördü; beşincisi; altıncısı ve sonuncusu uzun olmak üzere on heceden oluşan ölçü Puspa-samrddha'dır.Fil; ara sıra şimşek çakmasıyla aydınlanan ve karşısında sıra sıra turnaların uçtuğu bulut kütlelerini görünce öfkelendi ve büyük bir borazan sesiyle huş ormanının ortasında koşmaya başladı.

Vipula-bhuja-Ayağında beşinci; sekizinci ve dokuzuncu ve son uzun heceden oluşan on hece olan ölçü Vipula-bhuja'dır.İkor akışından dolayı huzursuz olan fil; gök gürültüsünü duyunca tedirgin olmuş ve öfkeyle ormana doğru koşuyor.ormana gidiyor ve şiddetle gururlu adımlarla yoluna devam ediyor.

Bunlar kısaca [Pafikti sınıfının] ölçüleridir. Şimdi Tristubh sınıfından olanlardan bahsedeceğim.

Capala-—Ayağında ilk ikisi ve sonuncusu uzun olmak üzere on bir heceden oluşan ölçü Capala'dır. Burada gökyüzünde dağlara benzeyen; ses çıkaran korkunç bulutlar belirdi.davullara benzeyen ve mavi ve siyah renkli [büyük] kuşlara benzeyen.

Rucira-mukhi  -Ayağında on bir heceden oluşan ölçü; two ortadakiler (beşinci ve altıncı) ve son uzun olanı Rucira-mukhi'dir.Yıldızların dostu; kumuda çiçeklerinin sevgilisi olan ay; gökyüzünde görünmeden önce ışınların yolunu sallayarak (?) doğu dağına doğru yükseliyor.

Drutapada-gati—Ayağında beşinci; sekizinci ve son uzun heceden oluşan on bir heceli ölçü Drutapada-gati'dir.İşte; göklerin yolunu kat edecek olan; binlerce ışınla süslenmiş ay; gökte görünür.

bulutların acısını bir kenara bırak.Burada ay bir dansçıya benzetilmiştir.

Aticapalu - Ayağında on bir heceden oluşan; ortadaki ikisi Gfth ve altıncı olan ve sonuncusu uzun olan ölçü Aticapla'dır.Sonbaharın başlarında Hera; birçok çiçek açtığında; rüzgar onların kokusuyla hoş kokulu; ağaçları dans ettiriyor ve keyif bahçesinin nilüfer çiçekleri arasında geziniyor.

Viimila—Ayağında üçüncü; beşinci; altıncı; yedinci ve sonuncusu uzun olan on bir heceden oluşan ölçü Vimala'dır.Nilüfer bitkileriyle dolu ve çiçeklerle dolu gölün berrak suyunda sirke içindeki fil dolaşıyor; su kuşlarının eğlendiği gölde arılar da çiçeklerin etrafında vızıldıyor.

ltucira—Ayağında dördüncü; beşinci; sondan bir önceki ve son uzun olmak üzere on bir heceden oluşan ölçü Eucirfi'dir.Bulutların gölgesini hareket ettiren; kumuda çiçeklerini sallayan; su kütlelerini dağıtan rüzgar; öfkeli biri gibi hızla esiyor.

Laghu-gati Ati-capala—Ayaklarında sonuncusu uzun olan üç heceden oluşan ölçü Laghu-gati Aticapala'dır.Doğu dağının tacı olan ve Brahmanların ve Munilerin hayran olduğu bu eşsiz parlaklığa sahip güneş;Ayağında beşinci ve son iki uzun hecesi on üç hece olan ölçü Madakalita'dır. Bu; gümüş dağa benzeyen; kristal kütlesi kadar parlak ve yükselen aydır.gökyüzünün kubbesi yeni sonbaharı süsledi.Bunlar Tristubh metreleridir. Şimdi Jagati sınıfındakileri dinleyin. Kamala-locana-Ayağında bulunan metro Dokuzuncu ve son uzun olmak üzere on üç hece Kamalalocana'dır. İşte dünyanın lambası güneş gökyüzünde yükseliyor. Sayısız ışınla kaplıdır ve Brahminler ve Muniler onun sıcaklığına hayrandır.

Apara-vaktra—İçinde bulunan ölçü aleti ayaklar [on bir heceden oluşan] yedinci; dokuzuncu ve son uzun; Apara-vaktra'dır. Dağın yamacına yakın bir yerde hareket eden bu büyük bulut; gök gürültüsüyle dünyayı sarsıyor ve akıllıca yapılmış bir müzikle palyaço hızla yaklaşıyor.Bunlar hızlı {druta) çeşidinin Giriş Dhruva'larında kullanılacak ölçülerdir. Şimdi Vardhamana metrelerinden bahsedeceğim.Buradan bazı ayetlerin eksik olduğu anlaşılıyor.Görünüşe göre bu ölçü yanlış yerleştirilmiş. Bu ölçülerin ikinci; üçüncü ve dördüncü hecelerinde aynı ismin normal çağrışımına göre sırasıyla bir; iki ve üç hece daha fazla var.-Tüm bunların Pratistha ölçüsüyle başlayan tanımları daha önce düzenli olarak ayaklarının tanımıyla birlikte verilmişti.Pratistha.

Sonbaharın başlarında gök gürültüsünü duyan büyük fil sinirlendi.

Supratistha

Rüzgârın şimşeklerle dövdüğü yıldızsız gökyüzü durmadan ağlıyor.

Gayatri.

Armatürlerin kaplandığı; güneşin karartıldığı bu gök; çan sesleriyle sarsıldıktan sonra adeta ağlıyor.

gök gürültüsü.

Usnik.

Etrafı dişi arkadaşlarıyla çevrili kuğu; çiçekli ağaçların mis kokulu rüzgârla sallandığı mescitte dolaşıyor.

Bunlar Tryasra türünün Vardhamana ölçüleridir. Şimdi CaturaBra türünden olanları anlatacağım.

Onları dinle.

Anustubh.

İşte; bulutların perdesi aralandıktan sonra; gecenin aydınlatıcısı; yıldızların dostu ay; gökyüzünde doğar.sayısız ışınla süslenmiştir.

Brhati.

Mis kokulu ormanda dolaşmaya alışık olan kuş çifti; tanrıların ve Siddhaların şarkılarını söylediği Sümeru'nun bahçesinde uçuyor.

Pankti.

güzel olan; el'in ihorunun parfümlediği orman rüzgarı ephants; ağaçların tepelerini sarsmak ve bahçedeki ağaçları dans ettirmek için esiyor.

Tristubh.

Burada gökyüzünde berrak ışınların ayı yükseliyor. Kumuda çiçeklerini süsler; bulut perdesini aralar ve doğu dağına tırmanır.

Jagatl.

Vücudu erimiş altın kadar parlak olan ve Cerahminler ve Münis'in övdüğü bu güneş; hızla gök kubbeye çıkmakta ve çok yakında orada dolaşacaktır.Bunlar Caturasra-vivardhita sınıfının ölçüleridir. Mora temelinde offmetrelerin altında konuşacağım.Supratistha metrelerin son ayağı iki buçuk ganadan oluşacak; dört ayağı ise yalnızca altı ganadan oluşacak. Benzer şekilde Apakrsta'nın [Dhruv'lar] son ayağı iki buçuk ganadan oluşmalı ve [şarkının tamamı] on ganadan oluşmalıdır.

Adclita [Dhruva] durumunda son ayak üç buçuk ganadan oluşacak; şarkının tamamı ise on dört ganadan oluşacak.Tryasra sınıfının Dvipada'larının son ayağı altı buçuk ganadan oluşmalı; şarkının tamamı ise on bir ganadan oluşmalıdır.Caturasra'nın [son] ayağı olan Dvipadas sekiz buçuk ganadan oluşmalı; şarkının tamamı ise on beş ganadan oluşmalıdır.Caturasras'ın ilk ayaklarında biri uzun; biri kısa olan ganalar ikiden az; dokuzdan fazla olmamalıdır.Tryrasra'da bu tür ganalar beşten az ve dokuzdan fazla olmamalıdır ve Caturasra'da bu tür ganalar yediden az ve ondan fazla olmamalıdır.

Ganalar ağır hecelerden oluşuyorsa Caturasra'da beşten fazla; hepsi kısaysa dokuzdan fazla kayıp olmamalıdır. Veya hepsi uzunsa yediden az; kısaysa on üçten fazla olamaz Bunlar tüm Dhruvalar için toplam hece sayısının hesaplarıdır. Şimdi Dvipada'nın farklı kısımlarından ve bunların içermesi gereken ganaların sayısından bahsedeceğim.Tryasra Dhruvas'ta; ilk ayak yedi ve son ayak ise uzun bir heceden ve ardından kısa bir heceden oluşan yirmi bir ganadan oluşacaktır.Caturasra Dhruvas'ta ilk ayak on altıdan oluşacak ve son ayak uzun bir heceden ve onu takip eden kısa bir heceden oluşacak yirmi ganadan oluşacaktır. Sirsakaların ayaklarına hakimiyeti yoktur. Başta; ortada ve sonda iki uzun hece ve onu takip eden kısa bir heceden oluşmalıdır.Tryasra Dhruvas'ta Sannipata'nın[uzunluk] beş ganadan oluşmalıdır ve Caturasra Dhruva'daSannipata sekiz ganadan oluşmalıdır.İki pada Dhruvaların Sannipata'sıdır. Bunlar Druta ve Sirsaka; bunların dışında iki tane daha var. Tryasra'daki Ganaslar beşten az ve dokuzdan fazla değildir ve Tryasra'da sekizden az ve on sekizden fazla değildir.

Ganas; eğer uzun heceden oluşuyorsa; Oaturasra Dhruva'da beşten az; hepsi kısa ise dokuzdan fazla olmamalıdır. Veya sekizden az; on üçten fazla olmamak üzere oluşabilirler.Bunlar Dhruvas'taki ihracatla bilinen ganalardır. Şimdi Druta Dhruvas'ta gana ve matraların dağılımından bahsedeceğim.

  89. Drutfi Dhruva'ların Sannipata'sı altı buçuk ganadan oluşacaktır ve bunlar uzun ve kısa hecelerden oluşan yirmi iki matradan oluşur.Sirsakalarda bunlar padalarına ilişkin kurallar olmalıdır ve bunlar farklı ölçülerden oluşur.Bunlarda uzun hecelerle veya kısa hecelerle başlayan veya tamamı kısa hecelerden oluşan ganalar olmalıdır ve bunlar değerli metropolden (?) farklı olacaktır.Sirsaka'ların bir buçuk sevon ganadan oluşan padaları olacak ve matralarını çift veya tek sayıda heceden oluşan padsis'e dahil edecekler.Filrsaka'da her ayakta yirmibirden fazla ve yirmialtıdan fazla hece olmamalıdır.Dört ayakta fırın ve tek sayılı hecelerin karıştırılması; kurala göre Sirsaka'da kısa hecelerin toplanması gerekir.Başlangıçta üç kısa gana; sonunda üç tane ve ortada iki uzun gana varsa; o zaman Capala'ya Sirsaka adı verilecektir.İlk yarıda her zaman dört kısa ve dört karışık gana9 bulunmalı; geri kalanı kısa hecelerden oluşmalıdır.Dhruva'ların Prasadiki; Antara ve Aksepiki Dhruva'lar tarafından yapılacak duraklamaları (virama) bir; iki; üç; dört; altı veya sekiz Kalas süresine sahip olmalıdır. Tryasra'daki Duraklama Dhruva üç Kalas'tan oluşacak ve Oaturasra'da dört Kalas'tan oluşacak.Bu; Praveslkl ve Naiskrilmilu Dhruvas'taki kuraldır.Antara DhruvS'deki Duraklama iki Kalas süresindedir ve Antara'daki mola bir pada'nın sonundadır. Sthita'da ve Prasadiki Dhruvas'ta duraklama pada'nın yarısının sonunda olacak ve Kalas yukarıda anlatıldığı gibi yarım Kala artırılacak ve onlarkısa ve uzun hecelerden oluşacaktır.Sthita Dhruva çoğunlukla uzun hecelere sahip olmalı ve Druta Dhruva çoğunlukla kısa hecelere sahip olmalı ve Prasadiki ve Antara Dhruvas kısa ve uzun hecelerin bir karışımı [eşit ölçüde] olmalıdır.Bu nedenle Vrtta sınıfından kaynaklanan Dhruva'lardan metrelerce yapılmalıdır. Şimdi çeşitli Slrsakaların tanımından bahsedeceğim.

Syeni—Birinci; üçüncü; beşinci; yedinci; sekizinci ve sonuncusu olmak üzere yirmi bir heceden oluşan ayağındaki metro Syeni'dir.Ey güzelim; bir araba gibi hızla hareket eden; denizi sarsarak; dağların kralını vurarak/ağaçların arasında eşsiz bir dehşet yaratan; güneşin keskin ışınlarını yumuşatmak için tozları kaldıran bu hoş rüzgâr; heyecanla ilerlemeye devam ediyor. erkeklerdeki tutku.

Kraunca—Ayağında ilk beşi; sekizincisi; dokuzuncusu ve son uzunu olmak üzere yirmi iki heceden oluşan ölçü; Brahminler ve Munis tarafından okunan Rraufica'dır. Ey güzel insan; bu temiz gövdeli ay aydınlatıcı oldu ve sonrasında dünyanın neşesi kara bulutlardan oluşan en karanlık perdeyi savuruyor ve onu takip eden yıldızlar ve gezegenlerle gökyüzünde dolaşıyor; sarayları büyük beyaz çarşaflarla kaplıyor ve uzak ve yakın dünyaları sevindiriyor.

Puspa-samrddha - Ayaklarında ilk altısı; dokuzuncusu; onuncusu ve sonuncusu uzun olmak üzere yirmi üç heceden oluşan ölçü; Brahminler ve Munisler tarafından okunan Puspa-samrddha'dır. Adil olan; orman rüzgarı dağın eteğindeki ağaçlar arasında şiddetli ve büyük bir gürültüyle esiyor ve bulutları uzaklaştırıyor;çiçeklerden bir gölgelik kaldırıyor; nilüfer yaprakları saçıyor ve göllerin suyunda mırıltı sesi çıkarıyor.

Sambhranta—Ayaklarında beşinci; altıncı; yedinci; onuncu ve sonuncu uzun yirmi dört hece bulunan ölçü Sambhranta'dır.Sonbaharın başlarında gezegenlerin sevgilisi ve kardeşi olan Ay yükselir gökyüzüne. Dünyayı aydınlatır ve bir kumuda çiçeği kütlesi kadar beyazdır ve kristal mücevherlerinki gibi hoş bir beyaz parlaklığa sahiptir ve onu yıldızlar ve diğer ışıklar takip eder ve binlerce ışınını saçarak dostu olduğu kumuda çiçeklerini uyandırıyor.

Mattakiifla-Vidyun-mala—İlk sekizi ve sonuncusu uzun olmak üzere yirmi üç heceden oluşan ölçü Mattakrida-Vidyun-mala'dır.Bu yağmur bulutu bir kollyrium kütlesi gibi gök gürültüsü; Murajlar ve tiz Patahalar gibi sesler çıkarıyor; birçok şimşek çakmasıyla aydınlanıyor; ardından diğer bulutlar geliyor ve çeşitli renklerde bir yığın güzel çiçek taşıyor. tatahka gibi renklere sahip; hareketli bir dağ gibi hareket ediyor.Eohini; Candra'nın yirmi yedisi arasında en sevileniydi Daksa'nın kızları olan eşler; ftfar oldular;

Skhalita—Ayağında birincisi; dördüncüsü; yedincisi; onuncusu; onbirincisi ve sonuncusu olmak üzere yirmi dört heceden oluşan ölçü Skhalita'dır.Rüzgârın dalgalar ve dalgalar oluşturduğu; suyu kristal taşlar kadar parlak olan deniz; rüzgar nedeniyle oldukça gürültülü hale geldi.dalgalar birbirini takip ediyor; hızlı esen rüzgardan kuşları ürkütüyor; balıkların tedirginliği nedeniyle daha çok dalgalanıyor; çalkalanan bulutların sesi var; yüksek dağlarla çevrili olduğu için aniden öfkeli görünüyor.

Capala—Ayağında beşinci; sekiz; on birinci; on ikinci ve son uzun olmak üzere yirmi beş hece bulunan ölçü Capala'dır.Ey güzel hanımefendi; vücudu yüksek derecede ısıtılmış altın kadar parlak olan güneş; göklerin karanlık perdesini kaldırdıktan sonra; lotus çiçek yığınlarını uyandırmak ve sayısız ışınlarıyla dünyaya neşe vermek için yükseliyor ve Yatis ve Munis onun övgüsünü söylüyor ve Munis ve diğer binlerce ibadetçi onun ışınlarını [kurban sunuşlarıyla] artırıyor.

Vegavati—Ayağında beşinci; on ikinci; on üçüncü ve sonuncusu yirmi altı hece olan ölçü Vegavati'dir.

Burada kumuda çiçekleri kadar beyaz ışınlarla dünyanın ışığı (ay) beliriyor; tüm yıldızlar ve gezegenlerle birlikte gökyüzünün kubbesine yükseliyor. Ve gövdesi gümüş bir dağa benzer ve ışınlarının bir örtüsünü dünyanın her tarafına uzun bir şekilde yayar ve Balaranja'nın (saban taşıyıcısı) yüzü kadar beyaz görünür ve genç kadınların dostudur ve sarhoşluğa neden olur herkese.Bu sekiz Slrsaka'ların ölçüleridir. Şimdi Natkutaların sözlerini dinleyin.Sekiz temel ölçüdür

Natkutalar için. Şimdi onların tanımlarını ve örneklerini dinleyin.Onlar Eathoddhata; Budbuda(ka); Udgata; Vamsa-patraka Pramitaksara; Ketumati; Hamsasya ve Totaka.

Eathoddhata—Ayaklarında birincisi; üçüncüsü; yedincisi ve sonuncusu uzun olan on bir heceden oluşan ölçü Eathoddhata'dır.nilüferin iç kısmı; ayakları çiçek polenleriyle güzel bir şekilde boyanmıştır ve şimdi sevgi dolu bir uğultu ile [eşini] bulmak için gölün üzerinde uçmaktadır. Budbuda—-Ayağında üçüncüsü; onuncusu; onbirincisi ve sonuncusu uzun olan on üç heceden oluşan ölçü Budbuda'dır.

Udgata—Ayağında üçüncü; beşinci; dokuzuncu; onikinci; ondördüncü ve son uzun olmak üzere on altı heceden oluşan ölçü Udgata'dır.Sonbahar yaklaşırken; açmış nilüferlerin ve şakırdayan kazların (kalahamsa) meskeni olan bu göl; büyük fil sürülerinin kirlettiği deniz gibi oluyor ve artık yumuşak bir şekilde; denizlerin uğultusuyla uyumlu; sürekli sesler çıkarıyor. arılar [çiçeklerinin üzerinde "uçuyorlar."

 Vaijisfl-pato-pafa'te - On yedi heceden oluşan ayağındaki Tbe metre wbicb bas; birinci; dördüncü; altıncı; onuncu ve son uzun; Vamsa-patra-patita'dır. Kulağa her zaman tatlı gelen sesiyle Cuta (mango); Tilaka; Kuruvaka ve Asoka ağaçlarının çiçek açtığı ve uğultulu arıların ilgisini çektiği ilkbahar ormanında dolaşan bu guguk kuşu; genç kızlarda sarhoşluk yaratıyor.

Pramit&ksara—Ayağında üçüncüsü; beşincisi; dokuzuncusu ve sonuncusu uzun olan on iki heceden oluşan metro Pramitaksara'dır.Genç eşiyle uzun süre dolaşan ve ağzından dsavn (bal) içen genç kuğu; şimdi sonbaharda; çiçek kokulu güzel kokulu nilüfer gölünde yüzüyor; arı uzun süre dolaştıktan sonra Lotus gölündeki zaman şimdi uçuyorBaharın süslediği tatlı kokulu Cuta ormanı; dişi yoldaşının ağzından asava (bal) tatma isteği duyar.

Ketumati—İlk ayağında on dört matra ve geri kalan ayakların her birinde on altı matra bulunan motre; Ketumati'dir.Genç fil; [ormandaki] çardağı parçaladıktan sonra nilüferlerin uçtuğu göle gittiğinde; genç arı dişi arkadaşlarıyla birlikte [başka yerde] dolaşmak üzere nilüferleri bıraktı.

Dhvajinl—İlk (üç) ayağında on heceden oluşan; beşinci ve son uzun ayağında ve on hecenin son ayağında dördüncü ve altıncı hece uzunluğunda olan ölçü Dhvajinl'dir.Çiçeklerin cazibesine kapılan dişi arı; nilüferler arasında oyun oynuyor; hızla bal içtikten sonra huzursuzlanıyor.

 Hamsiya—Ayağında ikinci; dördüncü; altıncı; onuncu ve sonuncusu olmak üzere on iki heceden oluşan Tho ölçüsü Hamsftsya'dır.Dalgaları ve nilüfer çiçekleriyle dolu güzel gölün üzerinde esen hoş kokulu rüzgar; kuşların yanı sıra arıları da cezbediyor.

Hamsftsya—Ayağında üçüncü; dördüncü; altıncı; yedinci; onuncu ve son uzun on iki heceden oluşan ölçü Hanis'sya'dır.  Dhruvas'ın Natkuta sınıfına aittir.Kuğuların ve diğer kuşların geldiği lotus-lalie'nin üzerinde sürekli çiçek balı aramak için dolaşan bir arı sürüsü şimdi hareket ediyornilüfer yapraklarının arasında.

Totaka—Ayağında üçüncü; altıncı; ondokuzuncu ve sonuncusu on iki heceden oluşan metro Totaka'dır.Gecenin sonunda korkunç bir ötüş sergileyen teVriblo baykuşunun arkasında kovalayan kargalar var ve [şimdi] aceleyle kendi ağacının oyuklarını arıyor.Kısaca bunlar Natkuta'nın [Dhruvas] metreleridir. Şimdi Khanjaka [Dhruvas] için sayaçlardan bahsedeceğim. Pramoda; Khanjaka ve Matta-cestita; Khanjaka'nın (Dhruvalar) üç metresidir.Pramoda: Ayakları yirmi iki feet olan; birincisi; dördüncüsü; altıncısı; onuncusu; altıncısı ve sonuncusu uzun olan ölçü Pramoda'dır.

Bhavini—Ayağında birinci; üçüncü; beşinci; yedinci ve sonuncusu dokuz heceden oluşan ölçü Bhavini'dir;Güzel bir çamura bulanmış çiçeklerin arasından çıkan arı; [onları temizlemek için] kanatlarını sallayarak hızla koşuyor.

Matta-cestita—Ayağında birinci; üçüncü; beşinci ve yedinci kısa sekiz heceden oluşan ölçü; i

Matta-cestita.Guguk kuşu; diğer kuşların kendisini süslemeye geldiği; ağaçların çiçeklerle kaplı olduğu ve arıların şakıdığı ormana gelir.Bunlar Natkuta'nın birincil (lafzen orijinal) sınıflarıdır ve bunlardan; ayaklarında çift veya tek [hece sayısı] veya eşit olmayan [hece sayısı] olan diğerleri ortaya çıkar. Dhruva'ların altmış dört temel sınıfı vardır; bunlardan bazıları eşit sayıda [ayaklarındaki] hecelerden oluşur ve bundan farklıları eşit olmayan [hece sayısından] oluşur.Çift veya tek sayıda heceye sahip olan veya çift ve tek veya eşit olmayan [ayaklarındaki hece sayısı] olan üç tür Dhruva; çeşitli ölçülerde olabilir.Dhruv'un metrik ayaklarında çift [hece sayısı] olanların sayısı iki yüz seksen beş; kısmen çift olanların sayısı yüz olup; bunun ve sonraki dört beyitin anlamı tam olarak açık değildir. on ve benzeri; düzensiz [ayaklarındaki hece sayısı] olan Dhruv'ların sayısıdır. Fit cinsinden eşit olmayan uzunlukta veya eşit sayıda fitten oluşan Dhruvalar genellikle yapılır ve bu ölçülere isimler kişinin isteğine göre verilebilir.

Dhruvas'ın Beş Yönü

Bunlar çeşitli ölçülerden doğan [Dhruvaların] sınıflarıdır. Şimdi onların beş sebepten dolayı [farklı] yönlerinden bahsedeceğim.Bu beş neden şunlardır: Sınıf (Jati)> Durum (sthana); Çeşitlilik (prakara); Ölçü (pramana) ve İsim (hatha). Bir Dhruva'nın ölçüsündeki hecelerin sayısı onun Sınıfını [Jati'yi] oluşturur.Bu sayıların tek ya da çift olması onun çeşitliliğini (prakara) doğuracaktır.Dhruvas'ta gözlemlenen altı veya sekiz Kalas'ın Tala'sı onların Ölçüsünü (pramana) mı oluşturacak? ve nasıl İsimler insanlara klan (gotra) ailelerine (kula) ve geleneklere (acara) göre uygulanıyorsa; aynı şekilde Dhruvalara da bir Duruma (sthana) bağlı olarak uygulanırlar.

Dhruvas için beş olay

İle bağlantılı durumlar. Dhruva'lar beştir; yani. giriş (pravesa); oyalanma (aksepd); ayrılış (niskrama); sakinleştirme (prasadana) ve geçiş (antara)}Kişilerin [sahneye] girişinde söylenen çeşitli Duygu temalarına Pravesiki DhruvS denir.Elçilerin İşleri'nin sonundaki [dramatik] bir performansta karakterlerin çıkışında dışarı çıktıklarını belirtmek için şarkılar söylendiğinde; onlar Naisk&miki Dhruvas'tır.Uzmanlar; kuralları hiçe sayarak orta veya yavaş tempolu bir Dhruva'yı hızlı tempoda söylediklerinde buna Antarfi Dhruva denir.Dikkatleri [aniden] dağıldıktan sonra; farklı bir Duygu'nun tadını çıkaran izleyicileri (ışıklı oditoryum) sakinleştiren şarkıya Prasad] ki Dhruva denir çünkü onların duygularını sakinleştirir (prasadayati).Antara Dhruvaları; [ana] karakterlerin kasvetli; dalgın; kızgın; uykuda; sarhoş olduklarında veya başkalarının arkadaşlığından keyif aldıklarında; ağır yük altındayken veya baygınken veya baygınken söylenen şarkılardır. Zehirlenme veya hata nedeniyle bayılma veya elbise ve süs eşyalarının düzeltilmesi veya onarılması;[oyunculuktaki] herhangi bir hatasını örtmek için.Şimdi tüm Dhruva'ların dikkatle söylenmesi gereken Duygular ve Durumlarla birlikte Durumlar (sthana) hakkında konuşacağım.Durumlar iki çeşittir; yani başkalarıyla ilgili ve kişinin kendisiyle ilgili. Şimdi benden oyalanma (aksepa) ile bağlantılı olan o [Olay]ı dinleyin.Biri yakalandığında; engellendiğinde; düştüğünde; hastalık saldırısına uğradığında ya da orinaswoon'da öldüğünde; orada Acıklı Duygu'daki Apakrsta Dhruva söylenmelidir.Kişinin sabırsızlık; ikiyüzlülük; endişe; yakınma; yorgunluk; depresyon ve çaresizlik [durumunda] olduğu durumlarda; yavaş tempoda bir Dhruva söylenmelidir.Bu Eyaletlerde ve acıklı raporlarda Dhruva; hızlı bir hareketle donatılmış hızlı bir tempoyla söylenmelidir.Herhangi birinin öldürüldüğünü veya yaralandığını kendi gözleri önünde görmenin üzüntüsünün olduğu yerde; Dhruvalar yavaş bir tempoda ve Acıklı Duygu içinde olmalıdır.

Herhangi bir musibet; hoşgörüsüzlük; doğaüstü bir şey görme; ümitsizliğe kapılma; dikkatsizlik ve öfke içinde olma; ruhunu gösterme ve Öfkeli; Kahramanca; Korkunç ve benzeri herhangi bir şeyi doğrudan bildirme.Duygular; heyecan ve aceleyle Dhruva'nın hızlı bir tempoda söylenmelidir.

Herhangi birini yatıştırırken; ricada bulunurken veya anarken veya abartılı bir konuşmada veya [aşıklarla] ilk kez buluşurken; sevinç içinde; yalvarırken veya sevişmeyle bağlantılı olarak tuhaf bir şey görürken Dhruva Prasadiki sınıfından olmalıdır ve orta tempoda. Fiziksel olarak öfkeyle ve [herhangi birine karşı] bir füzeyi hedef alırken Antara Dhruva sürekli hale getirilmelidir.Ağlayan veya şarkı söyleyen kişiler içeri girdiğinde; "ve onların gelişinde acele olduğunda veya herhangi bir şey duyurduklarında veya herhangi bir felaket veya sürpriz meydana geldiğinde hiçbir Dhruva söylenmemelidir."zaman].Bu nedenle Dhruva'lar; [ilgili] temalar; yerler; zamanlar ve mevsimler; [oyundaki] karakterler ve Devletlerin göstergeleri ile ilgili kural dikkate alınarak uygulanmalıdır. Dhruva'lar altı çeşittir; v'z. Sirsaka; Uddhata; Anubandha; Vilambita; ArWita ve Apakrsta.Sirsa (baş) konumundaki bir Dhruva'ya Sirsaka denir.Bir Dhruva'ya Uddhata denir çünkü uddhata (yükseltilmiş) bir tarzda söylenir.Oyun benzeri (?) bir tarzda başlayan ve buna yönelik bir tempoyu benimseyen bir Dhruva'ya Anubandha denir.Vilambita Dhruva; dramatik geleneklere göre her zaman yavaş hareket eden veya çok hızlı olmayan bir şeydir. Erotik Duygu ile bağlantılı olarak bir Dhruva ortaya çıktığında ve olağanüstü bir kaliteye sahip olduğunda; o hoştur ve Addita olarak adlandırılır.Diğer Devletlerde (?) söylenmesi (aydınlatılması; düzenlenmesi) nedeniyle [başladığı wiijjl dışında] nedenlerle Apakrsta olarak adlandırılan bir Dhruva.Hareket tutuklandığında (?/ veya geciktiğinde) Heyecanlı Pravesiki Dhruva; erkek karakterler durumunda uygulanmalıdır.Dişilerde Pasadiki Dhruva Arlclita [sınıfından] olacaktır ve yavaş tempoda olduğunda Apakrstfi olacak ve Druta olmayan Vi Iambi ta olacaktır.

39  . Bir şarkıya tempo; enstrümantal müzik; duraklamalar; kelimeler; harfler ve heceler eşlik ettiğinden bu altısına onun giriş unsurları denir. Slrsaka ve Arklita krallara ve tanrılara aittir. Arklita ilahi; kraliyet ve Vaiysa kökenli kadınlara uygulanacaktır.Orta düzey karakterlerin girişinde Dhruva; Druta-Vilambita [sınıfından] olmalı ve daha düşük karakterlerin olması durumunda Natkuta ve Khanjaka [sınıflarından] olmalıdır;Khanjaka ve Natkuta bu olaya neşe katacak. Neden böyle? Çünkü bu ikisi Komik ve Erotik Duygulara aittir.Düşük karakterlerin olması ve herhangi birinin ölmesi durumunda; [uygun] tempoda Anubandha olmalıdır. Ksatriya ve Vaisya sınıflarındaki kadınların durumunda uygun tempoda Apakrlsta Dhrava olmalıdır.Pravesiki Dhruva'da dört Sannipatalı Tala bulunmalıdır. Geriye kalanların iki Sannipata'sı olacak ve Sirsaka'ların altı pada'sı olacak.Yavaş tempolu Arlclita; kalitesiz karakterler söz konusu olduğunda söylenmemelidir. Tüm Devletlerle ilgili hareketlerinde Natkuta Dhruva söylenmelidir.Bunların (düşük karakterler) yalnızca üç Durumu vardır; yani. Komik; Acıklı ve Korkunç. Bu gerçeği göz önünde bulundurarak onlara Dhrava uygulanmalıdır.

Bilge kişi; bir oyundaki temayı (vastu); performansı (prayoga); karakterleri (prakrti); Duyguları; Durumları/mevsimleri; yaşı; yerelliği; zamanı ve zihinsel durumu (avastha\) dikkate aldıktan sonra Dhruva'yı uygulamalıdır.Hırsızlık (vastu) bir bölgeden kaynaklanır ve bir şehir veya ormanla ilgili olabilir. Performans (prayoga) ilahi ve insanlarla ilgilidir. Bir oyundaki karakterler üç çeşittir; yani. üstün; aşağı ve orta halli. Duygular ve Durumlar daha önce anlatılmıştı. Mevsim (riu); zamanın akışı nedeniyle oluşur.Bebeklik; gençlik ve yaşlılık üç çağdır. Yerellik; Bölge ve çeşitli türdeki diğer bölümlerle ilgilidir. Zaman; gece ve gündüze; aylara ve mevsimlere göre belirlenir. [Zihinsel] durum sevinç ve üzüntüyle ilgilidir.Bunlar her zaman farklı durumlardaki özelliklerdir. Akıllı olanın; Duyguları ve Halleri göz önünde bulundurarak bütün bunları [oyunda] uygulaması gerekir. Konuşmayla ifade edilemeyen şeyler bir şarkıyla sunulmalıdır; çünkü kelimelerin anlamına güç ve olgunluk ancak şarkılarla gelir(vakyartha).

Dhruvas'ın İçeriği

Üstün; aşağı veya orta sınıftan erkek ve kadınlar söz konusu olduğunda; Dhruva'lar kalite açısından kendileriyle karşılaştırılabilir [nesnelerle] ilgili olmalıdır.Tanrılar ve krallar söz konusu olduğunda karşılaştırılabilir nesneler şunlardır: ay;ateş; güneş ve rüzgar" ve Daityas ve Raksasas durumunda bunlar bulutlar; dağlar ve denizlerdir.Siddhalar; Gandharvalar ve Yaksalar söz konusu olduğunda karşılaştırılabilir nesneler gezegenler; yıldızlar ve boğalardır ve kemer sıkma (tapas) uygulamalarıyla uğraşan tüm bu kişiler için karşılaştırılabilir nesneler güneştirateş ve rüzgar.Tüm Brahminler ve kemer sıkma politikalarıyla uğraşan diğer kişiler için karşılaştırılabilir nesne ateştir ve eşleri için karşılaştırılabilir nesne aynı olacaktır. Şimşek meteor ve güneş ışınları göksel varlıklarla karşılaştırılabilecek nesnelerdir ve tanrılarla karşılaştırılabilecek nesneler krallar için de geçerlidir.

 Filler; aslanlar ve boğalar göksel varlıklarla kıyaslanamaz ve filler; yılanlar ve aslanlar krallarla kıyaslanmalıdır.Yaksalar; Raksasalar ve Bhutalar gibi yaramaz varlıklar bafalo; ruru geyiği; aslanlar ve diğer etobur hayvanlarla karşılaştırılabilir.Azgın bir fil ve bir kuğu; çeşitli Duygular açısından üstün karakterlerle karşılaştırılır.Turnalar  (sarasa); tavus kuşları kraunca; kızıl kazlar ve kumuda çiçekli göller orta halli karakterlerle karşılaştırılacak kadar kalitelidir;Guguklu arı kargası; balıkkartalı baykuş  ve turna; pegion ve kadamba aşağı karakterlerle kıyaslanabilir.Şimdi üstün; aşağı ve orta karakterli eşlerin eşleriyle karşılaştırılabilecek nesneleri dinleyin.Gece toprağı; ay ışığı; nilüfer-göl dişi fili ve nehir; kralların eşleriyle karşılaştırılabilecek niteliklere sahiptir.Göl balıkkartalı; sarmaşık dişi turna tavuğu ve dişi geyik her zaman orta halli karakterlerin eşleriyle ve aynı zamanda fahişelerle karşılaştırılmalıdır.Dişi türden bir tavuk; arı kargası; guguk kuşu ve baykuştan; Dhruva'larda aşağı karakterli eşlerle bağlantılı olarak bahsedilecektir.Gitme ve diğer herhangi bir hareketle ilgili karşılaştırma Pravesiki ve Naiskramiki Dhruva tarafından [belirtilmelidir]. Zamana ve duruma uygun Dhruvalar Öğleden önce olup bitenleri belirtmek için Pravesiki Dhruva söylenmelidir. Ve Naiskramiki Dhruva [genel olarak] gündüz ve gece boyunca meydana gelen her şeye hizmet edebilir.Nazik Dhruvalar öğleden önceyi belirtmek için söylenir ve heyecanlı (dipta) Dhruvalar öğle vaktini belirtmek için söylenir; acıklı Dhruvalar ise öğleden sonra ve akşam söylenmelidir.Gitmeyle ilgili herhangi bir rapor Pravesiki Dhruva tarafından ifade edilecek ve sabit olan herhangi bir şeyle ilgili olanlar Aksepiki Dhruva'ya başvurulacaktır. Aksepiki Dhruva'ların tümü hem hızlı hem de yavaş tempoda söylenmelidir. Bu Dhruvalar öfke ve hoşgörüsüzlükle bağlantılı olarak ortaya çıktıklarında ve Acıklı; Harika ve Korkunç Duygular içinde olduklarında böyle olacaklardır.Bir ölü bedenle veya bir tanrıyla bağlantılı olarak yeryüzünde var olan tüm nesnelerden; uygun bir karşılaştırmayla [Dhruva] şarkısında bahsedilmelidir.

Hareketleri belirtmek için Dhruvalar

Kıyaslanan cisimlerin; sabit olması halinde sabit olması; hareket etmesi halinde ise hareketli olanla kıyaslanması; sevinç ve üzüntü hallerinin; kıyas konusu olan cisimlerin niteliklerine bağlı olması gerekir.Savaş arabaları; atlar; filler; geyikler; kuşlar; tahtırevanlar ve hava arabaları söz konusu olduğunda; uzmanlar onların hareketi ve ilerlemesi açısından Dhruvas yapmalıdır.Araç olarak savaş arabaları; oklar; atlar; filler; göksel arabalar; salıncaklar ve kuşlar söz konusu olduğunda uzman; Dhruva'yı hızlı bir şekilde söylenebilecek kelime ve hecelerle oluşturmalıdır. Boğalar; filler; aslanlar ve ayılar söz konusu olduğunda Dhruva; kuvvetle söylenebilecek ağır hecelerden oluşmalıdır.Kargalar; maymunlar; kuğular ve tavus kuşları söz konusu olduğunda; Dhruvalar hızlı hareket eden hafif hecelerden ve yavaş hareket eden ağır hecelerden oluşmalıdır. Bu durumda; Devletleri [bağlantılarında] tanıdıktan sonra hızlı [Dhruvas] uygulanmalıdır.

Dhruvas için ölçüm cihazları

Bir şarkının sözleri ölçüsüz olamaz. Bu nedenle Dhruva şarkısını düşündükten sonra onu uygun bir ölçüye koymalıyız.  Bu nedenle bir aracın hareketini ifade eden bir Dhruva; şarkının farklı bölümlerinin enstrümantal müzikle uyumlu olabilmesi için [uygun] hecelerden oluşmalıdır.Bir aracın hareketiyle bağlantılı olarak bir Dhruva'nın ayağı için öngörülen ölçü enstrümantal müzikte de mevcut olmalı ve aynı zamanda [bir şarkının] tüm uzuvlarının hareketiyle de uyumlu olmalıdır; Önce şarkı; ardından anlık zihinsel müzik ve ardından dansa başlanmalıdır. ng ve enstrümantal müziğe [danslı] performans (prqyoga) denir.Kişinin kalbindeki Devlet; tüm uzuvlarında histrionik temsil yoluyla ve Nivrtyarikura  [sınıfından] Suca ile tasvir edilmelidir;Sevinç verme niteliğinden doğan Prasadiki Dhruva; gökyüzünde bir adam varken ve gökyüzüyle konuşurken uygulanmalıdır. Bu durumda konuşmayla bağlantılı Dhruva; adının anlamına [tamamen] uygun olmalıdır; memnuniyet veya kıskançlık ve öfkeyle bağlantılı Dhruva; Erotik Duyguya ulaştığında; [adının] anlamına uygun olmalıdır. Ve hoşa giden durumlar olduğunda; [farklı] Duygularla bağlantılı Dhruvalar; [isimlerinin] anlamına uyacak şekilde Prasadiki yapılmalıdır.

Dhruvas'ın Dili

 Dhruvas uygulamasındaki dil Suraseul olmalıdır.   Bazen Natkuta'nın [sınıfının] [Dhruva'ları] bilgeler tarafından yapıldığında Magadhi  olabilir.Sanskritçe şarkılar  'göksel varlıklar için yetkililer tarafından reçete edilmiştir; ve insanlar söz konusu olduğunda yarı Sanskritçe   [şarkılar] kullanılmalıdır. Karşılaştırma nesnesi haline getirilen tanrılar; oyunun akışı sırasında oyuna girerse nasıl davranacaklarını  dinleyin.Bu ünlü Sauraseni'dir. Her ne kadar S. daha önce bahsedilen yedi ana lehçe listesine dahil edilmiş olsa da  anlatılan Sauraseni olabilir.  Bu muhtemelen Skt.'nin çok erken gelişimine işaret etmektedir dram. Bu konuda daha fazla tartışma için Giriş'e bakınız.   Bu terim muhtemelen MahaVastu'nun metrik bölümlerine benzer bir dili belirtir;Onların Sattvika Durumu olan ve yaptıklarının bir anlatımını oluşturan şey; fcho'nun yetkili kurallarına göre bir şarkı aracılığıyla ifade edilmelidir.

Metre Dhruvtl

 Şarkıların göksel varlıklar için [uygun] ölçü (boyut) ölçüsünde olması istenir. Bu onların övgüsüyle ya da kahramanlıklarının anlatılmasıyla ilgili olmalıdır. Dhruvas'ın ayaklarında karşılaştırma nitelikleriyle ilgili olan şeyler anlatılmalıdır.[Bu bağlamda] Mala; Vaktra; Putavrtta Visloka; Culika; Udgata ve Aparavaktra gibi ölçüler üreticiler tarafından kullanılmalıdır.Yapılarını (metin kuralları) daha önce anlatmıştım.   Tanrılar söz konusu olduğunda; bunlar (yani Dhruvalar) zaferi veya kutsamayı ifade eden kelimeleri içermelidir ve onlar için (yani tanrılar); Re; Gatha ve Panika onların biçimi olarak anlaşılacaktır. Bunları duymak hoş olduğundan akort edilmelidir (şarkılardauygulanmalıdır).Gandhara; Sadja; Madhyama; Pancama ve Dhaivata'yı içeren Jatiler bu şarkıların [uygun] formu olarak kabul edilmelidir. Dört duruma uygun formları Prasadiki; Sthita; NaiskramikI ve Pravesikl gibi olmalıdır.

Hiçbir engelin olmadığı tanrıların çeşitli eylemlerinde; Anustubh ölçüsünde sıklıkla Sanskritçe kullanılmalıdır.Mala; Vaktra ve Aparavaktra gibi ölçüler Praveiiki Dhruva'ya uygundur ve Puta ve Culika; NaiskramikI Dhruvas'a yöneliktir.Udgata (metre) Prasadiki Dhruva'da ve Anustubh Vilambita Dhruva'da geçerlidir. Bu durumlar; ölçülerde uzman olan biri tarafından ifade edilmelidir. Anustubh ölçüsünde; yavaş tempolu; küfürden düşmeyi; kaygıyı anlatan; ağır hecelerle; acıklı ifade notalarıyla ve uzun uzamış Varnaslarla dolu şarkı; Sthita Sthana.İnsanların heyecanlanması ve [farklı yerlerde] dolaşmaları için göksel varlıklar Anustubh ölçüsündeki şarkılara başvurmalıdır.Ölümlüler arasında doğan göksel varlıkların anılarını anlatırken göksel halleri ifade eden uygun şarkılara başvurulmalıdır.

Ve bu varlıkların üzüntüsüyle ilgili uygun şarkılar; üzüntü ve endişeyi ortadan kaldırmayı amaçladığında; sıkıntılı koşullardan kaynaklanan bir değişikliği ele almalıdır.

Durumlara uygun Dhruvalar

Şimdi Dhruva'ların yönetiminin kendi durumlarına göre gerçekleşmesi için genel olarak ne yapılması gerektiğini dinleyin.Müzik aletleri sıraya konulduktan ve üç Saman söylendikten sonra Bahirgita'da yer alan Asravana uygulanmalıdır.'Bahirgita'yı gerçekleştirdikten sonra kişi Purvaranga'yı  yapmalı ve PQrvaranga'yı gerçekleştirdikten sonra kişi Eangadvara'yı gerçekleştirmelidir.Karakterlerin girişiyle bağlantılı olarak; hareketi belirten Dhruva ve ayrıca Pa söylenmelidir.

Rivarta.

 Şarkı söylerken veya başka bir ihtiyaç nedeniyle sahneye çıkan kişi altı Parivarta yapmalıdır.Bu durumda Dhruva; tanrıların durumunda olduğu gibi yapılmalı ve oradaki Pataların sayısı yirmi bir olmalıdır. Dramadaki uygulamasında Dhruva; Tryasra veya Caturasra tipinde olmalıdır. Trytan durumunda PaJa-pato mil üç Kala'dan oluşurken; Caturasra'da Pada-pata dört Kala'dan oluşacaktır.

Dhruva; üstün karakterlerin olması durumunda Caturasra ve orta karakterlerin olması durumunda Tryasra tipi olacak ve düşük karakterlerin olması durumunda Khanja ve Natkuta sınıfından olacaktır. Ayakların hareketiyle ilgili ezgilerin kuralı bu olacaktır.Acele; felaket ve öfke halinde bir Kala veya yarım Kala'dan oluşacaktır. Ve ayakların hareketi üç; iki; bir veya dört Kaladan oluşacaktır. O zaman dansın şarkıyla değil; enstrümantal müzikle uyumu olması gerekir. Dhruva'da dansta bir veya iki Kalas'a ara verilmemelidir.Yani şarkıyla değil enstrümanla bir uyum olmalı Yukarıda belirtilen hallerde; yavaş veya hızlı tempoya göre ayakların ayarını bilmeli; enstrümantal müzikle uyum sağlamalıdır. Aşırı sevinç; üzüntü ve öfke nedeniyle perde aralandıktan sonra giriş; bölünmelerle (?) eş zamanlı yapılmalıdır.

Graha Kuralı

Bunlar bir oyundaki Parivarta  ile ilgili kurallardır. Şimdi Grahas  'yi aletlerle bağlantılı olarak anlatacağım.Şarkı Parivarta 'ına herhangi bir enstrüman [müziği] olmadan başlamalı ve dördüncü Parivarta 'de enstrümanın Graha'sı bulunmalıdır.Dhruva şarkılarında bazen Sannipata Graha; bazen Tarjani Graha; bazen de Akasa Graha olmalı. Dhruva'daki Graha; Kala; tala ve tempo (Iqya) tarafından düzenlendiğinden; enstrümanlar aracılığıyla hareketlerde ve yürüyüşlerde gözlemlenmelidir.Bu terim muhtemelen tekrarlandığında 'bir şarkının tek bir icrası' anlamına geliyor.Dhruva'ların Uddhata sınıflarının Sirsaka'sında Graha; Pradesini tarafından olmalıdır ve Vilambita Addita Dhruva'da; Sannipata ve üçüncü [parmak] tarafından olmalıdır;Natkuta; Acldita ve Prasadiki Dhruvas'ta Graha Sannipata'da olacak ve Druta (hızlı) Dhruvas'ta Graha yukarıdan olacak  ve Naiskramiki ve Anubandha Dhruvas'ta Graha enstrümanlarla birlikte olacak. Şarkılarda ise uzmanlar tarafından herhangi bir tekrar yapılmamalıdır.Natkuta Dhruvas'ın Sannipata; Samya; Tala ve Akaia gibi dört Graha'sı olmalıdır.Acele; heyecan ve sevinçle [herhangi bir karakterin] girişinde; şarkıyla birlikte Graha olmalı ve böyle bir Graha'ya Udghatya denir.Takıların; kıyafetlerin düşmesi veya herhangi bir bozukluğun olması; hafıza kaybı; yorgunluk ve [genel] kusurların örtülmesi durumunda Antara'nın [Dhruva] Udghatya Graha'sı olmalıdır. Şarkıların uygulanması.Yapımcılar bu şekilde dans ve drama için gerekli olan Dhruva'ları uygun yerlerine uygulamalıdır.Nasıl ki iyi inşa edilmiş bir ev renksiz güzelleşmezse; şarkı olmadan drama da neşe [verme kapasitesine] ulaşamaz. Şarkılarla ilgili kuraldan Purvaranga'nın (Girişler) [formaliteleri] ile bağlantılı olarak bahsedilmiştir ve burada tanrılara ibadetten de bahsedilmiştir.Bu nedenle; hem iki Grama'daki hem de Örtüşen [not] notlar; çeşitli Durumları ifade eden oyunlara (şiirsel kompozisyonlar) uygulanmalıdır.Dizinin Açılış 'inde Madhyama Grama; İlerlemede Sadja; Gelişimde Örtüşen; Duraklamada Pancama(mi) ve sonuç bölümünde Kaisika(ki) şarkıları bulunmalıdır. Bu şarkılar kavşaklara ve ölçülere bağlı olarak uygun kalitede olmalıdır.

Duygular ve Durumlar.

Bağlama bağlı olarak ve duruma uygun Duyguları ifade etmek için yapılan Dhruvalar; yıldızların gökyüzünü aydınlatması gibi dramayı süsler.Magadhi ilk Giti'dir; ardından Ardhamagadhi [ikincisi]; üçüncüsü Sambhavita ve geri kalan Prthula'dır (yani dördüncüsü). Magadhi; padalarının [farklı tempoda] tekrarlanmasıyla bilinir ve Citra'da [Vrtti] bulunur.Benzeri; iki kez tekrara başvuran Ardamagadhi'dir.Çoğunlukla ağır hecelere dayanan Sambhavita; Vartika'da (Vrtti) ve li'den oluşan Prthula'da uygulanır.Enstrümantal müzikte kalın heceler uygulanmalıdır

Daksina Vrtti'de.

 Bu dört Gitis şarkıcıların şarkılarında kullanılmak üzere her yerdedir. Uygun hecelerden oluşan bunlar Dhruvas'ta da uygulanır.Tam notaları içeren Varnas; çalgılarla süslenmiştir; üç ses kaydıyla ilgilidir; üç Yatis ve üç Matra'ya sahiptir; neşe verir; uyumlu (sama) ve narindir; Alamkaraları içerir; kolaylıkla icra edilir ve tatlılığı olana şarkı denir. Her şeyden önce şarkılara önem verilmelidir. Çünkü şarkılara dramanın dinlenme yeri (aydınlatılmış yatak) adı verilmiştir. Şarkının ve müzik enstrümanlarının çalınmasının iyi icra edilmesi nedeniyle dramanın icrası herhangi bir risk taşımamaktadır.

oyun yapımında şarkıların vazgeçilmez olduğunu gösteriyor. '

Şarkıcı ve enstrüman çalanların nitelikleri

Böylece Dhruva'ların özelliklerinden gerektiği gibi bahsettim. Şimdi şarkıcıların ve müzik enstrümanı çalanların [gerekli] niteliklerinden bahsedeceğim. İlim vasıflardan doğar; akıl ise kusurdan dolayı geri döner. Bu nedenle kısaca niteliklerini ve kusurlarını iyi bilmek gerekir. Şarkıcı genç yaşta olmalı; sevgi dolu bir yapıya sahip olmalı ve boğazı tatlı sesli olmalıdır. Tempoyu; Tala'yı; Kalas'ın bölünmesini; bunların ölçüsünü ve uygulamasını iyice bilmelidir. Güzel bir fiziğe; parlaklığa; cesarete ve tatlılığa sahip; aynı zamanda yumuşak; tatlı ve büyüleyici bir tınıya sahip bir sese sahip; uyumlu ve uğurlu; bir duraklamayı doğru bir şekilde gözlemleyebilen bir kadın; asla gergin değildir ve uzmandır. Tala ve tempolarıyla birlikte şarkılar söyleyen; Karanalarını müzik enstrümanlarına göre düzenleyebilen; genç; kadın şarkıcı [mükemmellikle] olarak tanınır.

Vina oynatıcısının özellikleri

İki Vina çalgıcısı; Pani/'tempo ve Yati  'nin (bir şarkının farklı bölümlerine) uygun şekilde tahsis edilmesi konusunda gerektiği gibi bilgi sahibi olmalı; tatlı sesler üretme konusunda çevik ellere sahip olmalı ve [iyi] şarkıcıların niteliklerine sahip olmalıdır. Dikkatli olmalı; diğer enstrümanlar eşliğinde iyi şarkı söyleyebilmeli ve Karanas 'ı net bir şekilde üretebilmeli; çalışkan olmalı; hoş bir sese sahip olmalı; çok deneyime sahip olmalı ve Citra vb. Vrttis enstrümanlarını çalma konusunda uzman olmalıdır.

Flüt çalan birinin özellikleri

Flütçü güçlü ve dikkatli olmalı; şarkıları ve temposunu iyi bilmeli; diğer enstrümanlar eşliğinde iyi şarkı söyleyebilmeli; hacimli; tatlı ve hoş bir nota üretebilmeli ve sahip olmalıdır. güçlü bir nefes.

(Dansçı tarafından üretilen Karanalar.Flüt müziği bu nedenle istikrarlı; sürekli olmalı; Varna ve Alamkara'yı ifade etmeli; tatlı; hoş olmalı ve [bir performansın] hatalarını kapatabilmelidir. Erkek ve kadın şarkısı ve okunuşu arasındaki fark Genellikle şarkılar doğal olarak kadınlara uygundur ve ezberlemeler de aynı şekilde erkeklere uygundur. Çünkü kadınların sesi doğal olarak tatlıdır ve erkeklerin sesi de [doğal olarak] güçlüdür.Kadınların kıraatindeki kalite ve erkek şarkılarındaki tatlılık; onların tesadüfi nitelikleri (lafzen süsleme) olarak değerlendirilmelidir [ve onların doğasının bir parçası değildir]. Eğer [şarkılarda] erkekler önderlik ediyorsa ve şarkılar iyi özelliklere sahipse ama tatlılığı yoksa; o zaman bunlar [icraya] hiçbir güzellik katmaz.Dolayısıyla kadınların şarkıları doğal olarak başarılıdır; erkeklerin ezberleri de öyle. Bunlar birbirleri tarafından [ayrım gözetmeksizin) yapılmaya çalışılmadığında; yapılması kolaylaşır. D&navas; Asuras; Rfiksasas; Yaksas ve Urngas (N&gas) . erkek ve kadın olarak birçok eylemi ve konuşması vardır.[Böyle durumlarda] kadınların erkek rollerini [çok] dikkatli oynamaları gerekmektedir. Çünkü kadınlar doğal olarak zarif hareketler yapabilirler. Erkekler Sausthava'yı düzenli egzersiz ve pratikle kazanırlar ve kadınların uzuv hareketleri doğal olarak hoştur.Bu; iyi şarkı söylemenin bir zamanlar iyi bir şey olması gerektiğini gösteriyor kadınların tekeli. Yani Maitreya Mrcch'te. (Hasta) onaylamıyor Carudatta'nın Revila'nın şarkı söylemesine övgüsü (mama dava duvehimjjeva hassam jaadi) itthiae sakkaam pathantie; manussena a kaalim gaantena). Garudatta da Revila'ya övgülerini şöyle sürdürüyor:'Eğer gözden uzakta olsaydı (yani bir paravanın arkasında olsaydı); onu bir kadın sanabilirdim (anlarhito yadi bhaved vaniteti mane);Danava'ların ve Asura'ların vb. hareketleri çoğunlukla enerjik.Sausthava'nın anlamı Genel olarak 'hareketindeki bedenin güzelliği ve zarafeti' anlamına gelir.Bu gerçeği göz önünde bulundurarak; (böylece) erkekler kadınlara şarkılar; müzik aletleri ve ezberleme eğitimi vermek farklı karakterlerle ilgilidir. Kadınların şarkılarında ve müzik aletlerinin çalınmasında nota kaybı olabilir. Ancak erkekler söz konusu olduğunda bu kulağa hoş gelmeyecektir.Bir öğretmenin nitelikleri. Bir öğretmenin sahip olması gereken altı nitelik hafıza; zeka; muhakeme gücü (mati; olumlu ve olumsuz akıl yürütme {uhapoha) ve öğrencileri eğitme yeteneğidir.

Bir öğrencinin nitelikleri

Bir müridin sahip olması gereken altı nitelik zeka; hafıza; hizmet etme istekliliği (slagha/bağlılık [çalışma]; taklit ruhu [samgharsa) ve coşkudur.

Sesin nitelikleri

Sesin altı niteliği; yüksek; yoğun; yumuşak; tatlı; dikkatli olması ve üç ses kaydıyla belirgin bir şekilde ilişkili olmasıdır. Uzaktan duyulana yüksek sesle (sravaka) denir. Tatlı fakat dağınık olmayan yüksek sese kompakt (gana) adı verilir.Ses yüksek olduğundan sertleşmez; pürüzsüzdür (snigdha). Ses kayıtlarının en üst noktasında herhangi bir uyumsuzluk oluşmuyorsa bu sese tatlı (madhura) adı verilir.Aşırılığa veya eksikliğe düşmeyen sese dikkatli (avadhanavan) denir. Başa; boğaza [ve göğse] vuran ses; üç yere göre tatlılaşır; üç ses kayıtlarına daima tatlılık verir.açıkça ses kayıtlarıyla (tristhanasobhl) ilgilidir.

Bir şarkıcının hataları

Bir şarkıcının beş hatası; sesinin    (lafzen o) Kapila; dengesiz; Sandasta (ısırılmış); Kfikl (karga benzeri) ve Tumbaki (burun) olabilmesidir. Ses doğal olmadığında ve bir gurultu olduğunda sese Kapila denir. Olan birinin sesi Boğazdaki balgamlara Kapila da denir. Seste düzensiz fazlalık veya ses yüksekliğinin olmaması durumuna kararsızlık denir. Yalın sese de bu isim verilmektedir. Dişlerin [gereksiz yere] kullanılmasıyla üretilen sese; iyi ustalar tarafından Sandasta (ısırılan) denir. Telaffuzu sırasında gereken ses kaydına tam olarak değmeyen ve sert olan sese denir. KakI (karga benzeri). Burunla bağlantılı sese Tumbaki denir.Bunlar sesin vasıfları ve kusurlarıyla ilgili benim tarafımdan aktarılan temel gerçeklerdir. Şimdi kapsanan (avanaddha) enstrümanlar hakkında konuşacağım. Bu; şimdi tanımladığım Gandharva'dır. Bu daha önce Narada tarafından tanımlanmıştı. Bunun gerçekleşmesine neden olacak bir adam (lafzen; Manu'nun oğlu) bu dünyadaki en büyük onuru alacaktır.

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FOTOĞRAFTA FARKINDALIK SÜRECİ ve DEĞERLENDİRME Dr.Özand Gönülal

Eser Analiz Yöntemleri

BİLECİK ORHAN GAZİ İMARETİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand Gönülal

İznik Yakup Çelebi Camisi (İmareti) Dr. Özand Gönülal

AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal

İznik Nilüfer Hatun İmareti. Dr.Özand Gönülal

ANKARA KARACABEY CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

AMASYA YÖRGÜÇ PAŞA CAMİSİ, 1430,KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Adnan Turani (1925- 2016) Dr.Özand Gönülal