TİYATRODA (NATYA SHASTRA) SALONUNUN TANIMI* Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

BÖLÜM 2

TİYATRODA (NATYA SHASTRA) SALONUNUN TANIMI*                                               Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

(Natyashastra; Yazarlığı efsanevi bilge Bharata'ya atfedilen, ikinci yüzyılda yazılmış gösteri sanatları için kuralcı el kitabı (shastra). Metin, üç ana performans formunun her yönünü detaylandıran otuz yedi bölüme ayrılmıştır: müzik, drama ve dans (hem müziği hem de dramayı birleştiren). Metnin bazı bölümleri estetiğe ve şiire ayrılmış olup, sanatın takdiri için doğru atmosferi yaratmaya ve aktarmaya yardımcı olmaktadır. Metnin diğer bölümleri sahnenin inşası gibi somut, pratik konuları tartışıyor. Metin bu üç gösteri sanatı için hala bir otoritedir ancak dans için özellikle önemlidir.Hint dansında bulunan pozisyonların ve jestlerin çoğu ilk olarak bu metinde kodlanmıştır. Natyashastra, "halk" dansından ziyade "klasik" dans olduğunu iddia eden herhangi bir dans formu için nihai otorite olmaya devam etmektedir.)

 

Bilgeler; Bharata'nın sözlerini duyunca şöyle dediler: "Kutsal olan; sahneyle ilgili tören hakkında bilgi almak istiyoruz. Ve geleceğin adamları tiyatro salonunda Puja'yı nasıl sunacaklar veya bununla ilgili uygulamaları nasıl öğrenecekler?" ya da doğru tanımı? Bir dramanın yapımı tiyatro salonuyla başladığına göre; [öncelikle] bize bunun tanımını vermelisiniz."

Tiyatro salonunun üç türü

Bilgelerin bu sözlerini duyan Bharata şöyle dedi: Bilgeler; bu bağlamda sunulan bir oyun evinin ve Puja to bo'nun tanımını dinleyin. Evlerde ve bahçelerde tanrıların yaratımları [gözlemlenir] ranga burada sahne anlamına gelir.' Aynı zamanda oditoryum ve orada oturan seyirciler anlamına da gelebilir. Yani Kalidasa; Th. Bloch'un bir tiyatro kalıntısı olduğuna dair eski Hindistan'da bir tiyatro binasının varlığına dair başka hiçbir kanıt yoktur. Önceki bölümde oyun evinin tasarımından sonra; bunun nek duvarlarla ve ahşap direklerle inşa edildiğini; muhtemelen Kaidasa'nın bahsettiği sazdan bir çatıyla yapıldığını öğreniyoruz. i ksMalav'ın; tiyatro salonuna benzer bir şeyin olması da onların vasiyetinin sonucuydu. butmen'in [yaratıcı] faaliyeti; [Sastra'lara yerleştirilmiş palyaço] kuralları tarafından dikkatli bir şekilde yönlendirilmelidir. Dolayısıyla bir oyun evi inşa etme yöntemini ve Puja'nın [inşaatının] yerinde sunulma şeklini dinleyin. Bilge Visvakarman'ın (göksel mimar) sanatı (mstra) hakkındaki incelemesinde tasarladığı üç tür oyun evi vardır. Bunlar dikdörtgen (vib-dn); kare (eatwrauru) ve üçgendir (tryasra).

Tiyatro salonunun üç boyutu

Boyutları değişiklik gösterir; büyük (jycslhi); orta büyüklükte (madkya) ve küçük (avara) olabilirler. Arşın ve Dandalar cinsinden sabit olan bu [üç türün] uzunluğu (lit. ölçümü) yüz sekizdir. altmış dört veya otuz iki. Bunların [sırasıyla] yüz sekiz altmış dört otuz iki arşın uzunluğunda [kenarları] olmalıdır. Büyük oyun salonu tanrılar için; orta büyüklükteki oyun alanı ise krallar için; geri kalan insanlar içinse; En küçük [tiyatro] reçete edilmiştir. Bazıları sırasıyla dikdörtgen; kare ve üçgen türleri büyük; orta büyüklükte ve küçük oyun evleriyle tanımlamak içindir; ancak Ag. buna çok haklı olarak itiraz ediyor. Görüşe göre aşağıdaki dokuz oyun evi tipi olacaktır: (i) büyük dikdörtgen (ii) büyük kare; (iii) büyük üçgen; (iv) dikdörtgen (v) orta kare; (vi) orta üçgen; (vii) ) küçük dikdörtgen; (viii) küçük kare ve (xi) küçük üçgen. Bu bölümdeki (8; 17; 19; 24-28; 33-35; 43-53; 63;68; 69-92) tiyatro binasının inşasına ilişkin pasajların ücretsiz çevirisi için bkz. D. R. Mnnkad; " Hindu Tiyatrosu" Açıklanan ölçüler arşın ve <fo>i<las (4 oubite) cinsinden olduğundan; on sekiz çeşit oyun evi mevcut olacaktır. Bu pasajda adı geçen tanrıların; kralların ve diğer halkların bir oyundaki karakterleri kastettiğini düşünüyor. Ancak bu görüş akla yatkın görünmüyor. Dolayısıyla Liim'in belirttiği; sodları; kralları vs. seyirci olarak gören diğer görüş de kabul edilebilir. Bundan sonra B. aradan geçen üç beyiti okur ve Oh da aynı görüştedir.

Ölçüm tablosu

Şimdi Visvakarman tarafından tespit edilen tüm bu tiyatroların ölçümlerini dinleyin. Bu ölçümlerin birimleri  şunlardır: Ami; Raja; Bala; Liksa; Yiika; Yava; Angula; arşın {hasta) ve Danda. Anus Raja Rajas Bala Balas Liks.fi Liksas Yukii Yiikas Yava Yavas Angula ' Angulns arşın arşın Danda.

Ölümlülerin oyun evi

Ölümlüler için yapılmış [dikdörtgen] bir oyun evinin uzunluğu altmış dört arşın ve genişliği otuz iki arşın olmalıdır.

Çok büyük bir tiyatro salonunun dezavantajı

Hiç kimse yukarıdakilerden daha büyük bir oyun evi inşa etmemelidir; Çünkü [içinde üretilen bir oyun (yani daha büyük bir ev) gerektiği gibi ifade edici olmayacaktır. Çünkü çok büyük bir tiyatro salonunda okunan veya söylenen herhangi bir şey; telaffuz edilen hecelerin belirsiz olması nedeniyle [sahneye yeterince yakın oturmayan seyirciler için] ahengi kaybedecektir. Temsil'in dayandığı [aktörlerin] Burada verilen ölçüm tablosu; Kautilya'nın ArthasTistra'sında verilenle büyük ölçüde örtüşmektedir. Burada orta boy dikdörtgen bir oyun evi kastedilmektedir. Daha sonra ayrıntılı olarak açıklanacaktır. anabhivyakta-varmivhd; amhsawm-dharmatvad şeklinde okunur. Ag'nin bu okumayı kabul etmesine rağmen; Durumların gerçek olduğu düşünülmeyebilir ve Duygular [tüm izleyiciler için] belirgin bir şekilde görülmeyecektir. Bu nedenle oyun evlerinin orta büyüklükte olması arzu edilir; bu nedenle Böylece hem Resitatifler hem de içindeki şarkılar [izleyiciler tarafından] daha kolay duyulabilir. Tanrıların evlerde ve bahçelerde [gözlemlenen] yaratımları; onların [yalnızca] iradelerinin sonucudur; oysa insanlar; yaratımlarında dikkatli bir çaba göstermelidir; dolayısıyla insanlar tanrıların yaratılışına rakip olmaya çalışmamalı.

Uygun bir sitenin seçimi

Uzman [inşaatçı] öncelikle bir arsayı incelemeli ve ardından binanın yerini ölçmek için iyi bir kararlılıkla ilerlemelidir. Bir inşaatçının düz; sağlam; sert1 ve siyah ya da beyaz bir toprak üzerine bir oyun evi inşa etmesi gerekir. Öncelikle temizlenmeli; daha sonra pullukla kazınmalı; daha sonra içindeki kemikler; kazıklar; çanak çömlek parçaları; içinde yetişen çimen ve çalılar temizlenmelidir.

Sitenin ölçümü

Zemin temizlenmeli; ölçülmeli. Yani ölümlüler (insanlar); tanrılar için öngörülen en büyük türde bir oyun evi inşa etmemeli. Bu hemistich'i B ve £'da bir beyit takip eder; bu beyit trans halinde şu şekildedir: The asteiismsi UttaraphalgunI (Beta-Leonis); Uttarasadha (Tau-Stigitlarii); Cttarabhiidrapada (Andromedoe);Uxs^m\" ( Lambda-Orionis) ); Visakha (lota-Ltbra); Revati (Pis-c\um); Hastii (Cotyii); Tisya (Delta-CancriJ ve Anuradha I 'Delta-Scorpii) drama ile bağlantılı olarak uygundur. Tlic asterisin Pusya'nın (Gancri) altına pamuktan; yünden; Muiija otundan veya bir ağacın kabuğundan yapılmış bir parça beyaz ipi [ölçüm için] yaymalıdır.

Dizeyi ele almak

Akıllı insanların bu amaçla kopması mümkün olmayan bir ip hazırlamaları gerekir. İp iki [parçaya] bölündüğünde; [dramatik gösterinin] patronu  kesinlikle ölecektir. Üçe bölündüğünde ülkede siyasi bir karışıklık çıkacak ve dört parçaya bölünürse dramatik sanatın ustası  yok olacak; ip elden kayarsa sonuç başka türlü bir kayıp olacaktır. Bu nedenle ipin her zaman büyük bir özenle alınması ve tutulması arzu edilir. Bunun yanı sıra oyun evinin zemin ölçümü de dikkatli yapılmalıdır. Ve (mutlu) bir Tithi 'in iyi kısmında (mt-knram) meydana gelen uygun bir anda; Brahminler [hediyelerle] tatmin olduktan sonra; hayırlı günün ilan edilmesini sağlamalıdır. Sonra ipin üzerine rahatlatıcı suyu serpip yaymalıdır.

Tiyatro binasının zemin planı

Daha sonra altmışdört arşın [uzunlukta] bir arsa ölçecek ve bunu [uzunlamasına] iki [eşit] parçaya bölecek. Arkasında kalan kısmı da bu yarılardan bir kez daha iki eşit yarıya bölecek. yine eşit olarak ikiye bölünerek tago ve arka taraftaki yorucu oda oluşturulacak

 

 

Temel atma töreni

Araziyi daha önce belirlenen kurallara göre böldükten sonra oyun evinin temelini oraya atmalıdır. Ve bu [temel atma töreni] sırasında deniz kabuğu; Dundubhi; Mrdanga ve Panava gibi tüm müzik enstrümanlarının çalınması gerekiyor.Ve tören yerlerinden; Sramana'nın koyu kırmızı (Jcasaija) cübbeli adamlarının yanı sıra fiziksel zevklere sahip erkekler de dahil olmak üzere kafirler gibi istenmeyen kişiler dışarı çıkarılmalıdır. Geceleri; teklifler on yönde de yapılmalıdır | onları koruyan çeşitli tanrılara Jami bu sunular tatlı kokulardan; çiçeklerden; meyvelerden ve diğer çeşitli sofralardan oluşmalıdır Doğu; batı; güney ve kuzeydeki dört [ana] yönde sunulan yiyecekler sırasıyla beyaz; mavi olmalıdır ; sarı ve kırmızı renk. Önündeki teklifler [mırıldanma.

dundiMi - bir tür davul.

mrdanga - bir tür toprak davul.

pmia-M - küçük bir davul veya tabor.

pasamla.— Bu kelimenin çok ilginç bir tarihi vardır. Orijinal olarak panada'dan türetilmiştir ("topluluk" veya "topluluk" diye inliyor) Pkt'si tpassada veya passa<]a veya pasatja idi. İkinci sesli harfin kendiliğinden nazalizasyonuyla oluşan pasad.a biçimi; 'kafir' anlamında. Burada Asokan Pkt. kelime sadece bir 'topluluk' anlamına geliyordu; 'sapkın bir topluluk' değil. Kafirlere yönelik hoşnutsuzluğun en erken göstergelerinden biri dördüncü kitap olan Cell'de bulunabilir. Ft iramina diye okunur ama G. iramana; kelime Jain rahipleri anlamına gelir. Muwtya-vasana - kusmy' veya koyu kırmızı renkli cübbe giyen erkekler; örneğin eklebasi yeminini kabul eden Budist rahipler; kötü bir alamet olarak görülüyordu; çünkü bunlar verimsizliği ve dünyevi başarı eksikliğini sembolize ediyordu vb. Mantralar [onunun tamamında] yapılmalıdır. onlara başkanlık eden tanrılara farklı yönler.[Yerleştirme sırasında] temel yağ ve Piiyasa Brahminlere; Madluiparka krala ve pekmezli pirinç ('jmla) [dramatik sanatın] ustalarına sunulmalıdır. Temel; mutlu bir Tithi'nin yıldız işareti altındaki uğurlu kısmında atılmalıdır.

Oyun evinin sütunları yükseltiliyor

Döşendikten sonra duvarlar inşa edilmeli ve bunlar tamamlandıktan sonra oyun evi içindeki sütunlar; iyi bir yıldız işareti altında [uğurlu] bir Tithi ve Karana şeklinde yükseltilmelidir. Bu [sütunların yükseltilmesi]; Rohini veya [amaç açısından hayırlı kabul edilen] yıldız işareti altında yapılmalıdır. (Drama sanatının üstadı); üç [gün ve] gece oruç tuttuktan sonra; seher vaktinde hayırlı bir anda sütunları kaldıracaktır. pHwsa-r şekerli sütte kavrulur. Bir tür pirinç lapası. madhuparka - 'bal karışımı'; saygılı bir teklif olarak yasaklandı.Vedik zamanlarda onurlu bir kişiye yapılır ve bu gelenek hâlâ evlilik gibi törenlerde varlığını sürdürmektedir. İçeriği beştir: eurd (dadhij ghee (sarph); su (jala); homy (handra) ve beyaz şeker (situ).Başlangıçta Brahman sütunu ile ilgili tören tamamen beyaz; yağ ve hardal tohumu ile saflaştırılmış eşyalarla yapılmalı ve bu törende Payasa [Brahminlere] dağıtılmalıdır. Ksatriya sütunu söz konusu olduğunda tören; tamamı kırmızı renkte olması gereken kumaş; çelenk ve merhemle yapılmalı ve tören sırasında iki doğan kastına pekmezle karıştırılmış pirinç verilmelidir. Vaisya sütunu oyun salonunun kuzeybatı yönünde yükseltilmeli ve [yükseltme töreninde] tamamen sarı eşyalar kullanılmalı ve Brahminlere yağ ile pirinç verilmeli. Ve kuzeydoğu yönünde yükseltilecek olan Hudra sütunu durumunda; sunuda kullanılan eşyaların tümü mavi renkte olmalı ve iki kez doğanlar kastı Krsara ile beslenmelidir; Her şeyden önce; Brahman sütunu durumunda; beyaz çelenkler ve merhemin yanı sıra kulak süsünden altın da ayağına atılmalı; bakır; gümüş ve demir ise sırasıyla Ksatriya'nın ayaklarına atılmalıdır. Vaisya ve i%dra sütunları. Bundan başka diğer sütunların ayaklarına da altın atılmalıdır. Sütunların yerleştirilmesinden önce [yeşil] yapraklardan [etraflarındaki mango ağaçlarından] oluşan çelenkler sergilenmeli ve 'İyi olsun' (misti) ve 'Bu uğurlu bir gün olsun' {[mnijaha ). Rrahminleri mücevherler; inekler ve kumaşlardan oluşan önemli (analjin) bir hediye ile memnun ettikten sonra; tek bir ms gücünde okuma öncesinde sütunlar yükseltilmelidir. bir beyit şöyle: Bu ekleme; sütunların ahşap olarak değerlendirilmesi gerektiği geleneğini kaydediyor gibi görünüyor.

beyaz - Brahminlerle ilişkilendirilen saflığın ve öğrenmenin sembolü.

kırmızı - Ksatriya'larla ilişkilendirilen enerji ve gücün sembolü.

sarı - Vaisyas'la ilişkilendirilen zenginliğin (altın) sembolü.

mavi - Madras'la ilişkilendirilen Ari olmayan kökenin sembolü.

[öyle ki] ne hareket ederler; ne sarsılırlar; ne de dönerler Sütunların kuruması ile ilgili olarak ortaya çıkabilecek kötü sonuçlar şunlardır: 'Bir sütun [sabitlendikten sonra] hareket ettiğinde kuraklık gelir; döndüğünde ölüm korkusu olur; sarsıldığında ise ölüm korkusu meydana gelir. bir düşman devleti ortaya çıkar. Dolayısıyla bu olasılıklardan uzak bir sütun yükseltilmelidir. Kutsal Brahman sütunu olması durumunda; ücret (dahina) olarak bir inek verilmeli ve geri kalan [pilkrs] inşaatçıları için bir ziyafet verilmeli- Ve [bu ziyafette] Mantr ile saflaştırılmış yiyecek maddesi verilmelidir. dramatik sanatın bilge ustası (vHtijafarim). Daha sonra KrsarS ve tuzla beslenmelidir. Tüm bu kurallar uygulamaya konulduktan ve tüm müzik enstrümanları çalındıktan sonra; sütunlar üzerlerine uygun bir Mantra mırıldanılarak kaldırılmalıdır (bu şu şekildedir): 'Tıpkı Mem Dağı'nın hareketsiz olması ve Himalaya çok güçlüdür; o yüzden kıpırdama ve krala zafer getir.' Bu nedenle uzmanlar sütunları; kapıları; duvarları ve yorucu odayı kurallara göre inşa etmelidir.

Mattavaraniler

Sahnenin (fiwjn-iilka) her iki yanında Mattavarani  inşa edilmeli ve bu dört sütunla donatılmalı ve uzunluğu sahneye eşit olmalıdır. amlitam (B. acalilan)— Ag. yol acalitam yalanı bunu valayuhjyadinuparivarttanam yasya karaiiiyam olarak doğru yorumluyor. Bu tür bir ödeme muhtemelen metalik para biriminin olmadığı zamanlardan kalma bir kalıntıdır.  krsaru süt; susam (tila) ve pirinçten yapılır. Tin kelimesini NIA ile karşılaştırın. khicaili veya kkuw]i ( pirinç ve bezelye birkaç baharatla birlikte haşlanır. matta-vurani - sözcüğü herhangi bir Skt dilinde geçmiyor gibi görünüyor. sözlük. Ancak 'büyük bir binanın tepesindeki taret veya küçük oda; veranda; köşk' anlamına gelen mattavumm kelimesi de var. Ksirasvamiu'nun AmaraWa'ya yazdığı yorumda matta-varana hite şu şekilde açıklanmaktadır; matttdamiopmrayah syht pragriw ve kaidesi bir buçuk arşın yüksekliğinde* olmalıdır. Ve oditoryumun kaidesi {rahijanvtnialaY; iki kişinin [Mattavaranis'in]kine eşit yükseklikte olmalıdır. Onları (iki Mattavarani'yi) çelenkler inşa ederken; tütsü; tatlı koku; farklı renklerde kumaşlar ve [Bliutas'a] uygun teklifler [onlara] sunulmalıdır. Sütunların iyi durumda olmasını sağlamak için altlarına bir parça demir konulmalı ve Brahminlere Kivara da dahil olmak üzere yiyecek verilmeli. Mattavaraniler tüm bu kurallara  uyulduktan sonra inşa edilmelidir.

Sahne

Daha sonra matlavhranalt sahnesi (ravijapjtlta) oluşturulmalıdır (bkz. Oka'nın baskısı; s. 50). Ancak bu net değil. Subandhu'nun Vasavadatta'sında bahsedilen Jdattavaranayor varmjilaka muhtemelen bu kelimeyle bağlantılıdır. Sivarama Tripathl açıklıyor.Bu woid'ler şu şekildedir: Bu da mattavii-rtiiia veya matlavamiiayor varantlaka hakkında net bir fikir vermez. Ancak mattavaram kelimesi geçici olarak 'yan oda' anlamında alınmış olabilir. Ag. Seerasto'nun bu konuda net bir fikri yok. Bunun üzerine o şöyle diyor: mattavuran'ın kaidesi sahneninkinden bir buçuk arşın daha yüksektir. Oditoryumun kaidesi de mattavarani ile aynı yükseklikte olacaktır. Ancak yorucu odanın kaidesinin yüksekliği hakkında hiçbir şey söylenmedi. Raitgitvataraim (sahneye inmek) gibi terimlerin kullanımından; yorucu odanın kaidesinin de sahneden daha yüksek olduğu anlaşılıyor. Ancak Weber; aşamanın daha yüksek olduğunu düşünüyordu. oyun evinin iki farklı bölümü olarak alma taraftarıdırlar. Kurallara göre sahne altı parça tahtadan oluşmalıdır. Yorucu mora (uepdlhya) iki kapıyla donatılmalıdır . Doldurmada (sahne için işaretlenen zemin) kara toprak büyük bir özenle kullanılmalıdır. Bu toprak; iki beyaz yük hayvanının boyunduruğuna bağlanacak bir saban kullanılarak taş kırıntılarından; çakıllardan ve otlardan her türlü fiziksel kusurDAN arındırılacaktır.Ve yeryüzünün; uzuvları kusurlu olmayan kişiler tarafından yeni sepetlerde taşınması gerekir. Bu nedenle sahnenin kaidesi dikkatli bir şekilde inşa edilmelidir . Kaplumbağa veya balığın sırtı gibi [dışbükey] olmamalıdır. Bir aşama  için aynanın yüzeyi kadar düz olan zemin övgüye değerdir. Bunun altına (nihyniimi) usta inşaatçılar tarafından mücevherler ve değerli taşlar döşenmelidir. Doğuya elmas; güneye lapis hmdi; batıya kuvars; kuzeye mercan; merkeze de altın konulacak.

Sahnede dekoratif çalışmalar

Sahnenin kaidesi bu şekilde inşa edildikten sonra; birçok sanatsal ve IX. ile dikkatlice düşünülmüş bir [plana] dayanan ahşap işçiliğine başlanmalıdır. Bu noktada Hindu Tiyatrosu ile Chinw lueatre arasında bir benzerlik vardır. Eğer rangaiina ve rmgafrha alınırsa; oyun evinin iki farklı kısmı anlamına gelir.

Pasajın yorumlanması; fil; kaplan; yılan figürleri gibi dekoratif desenler bizi gereksiz zorluklara götürecektir. Oraya pek çok ahşap heykel de dikilmelidir ve bu ahşap iş; Niryuha'nın çeşitli şekillerde yerleştirilmiş mekanize kafesli pencerelerini; iyi koltuk sıralarını (Moroni); çok sayıda güvercinlik ve zeminin farklı yerlerine yükseltilmiş sütunları içermelidir. Ahşap işleri bittikten sonra inşaatçıların duvarları bitirmeye başlaması gerekiyor. Hiçbir sütun; destek penceresi; köşe veya kapı bir kapıya bakmamalı Oyun evi bir dağ mağarası gibi yapılmalı; iki katlı (iki farklı seviyede) ve küçük pencereli olmalı; Rüzgardan arındırılmış ve iyi akustik kaliteye sahip olmalı . Çünkü [böyle bir tiyatro salonunda] rüzgarın müdahalesinden arındırılmış; oyuncuların ve şarkıcıların sesinin niryaka olduğu açık bir şekilde mimari bir terimdir; ancak mevcut herhangi bir eserde açık bir şekilde açıklanmış gibi görünmemektedir. Açıklama bize herhangi bir ışık vermemektedir. Ahşap işçiliğinin farklı kısımlarına ilişkin daha ayrıntılı bir açıklama bulunmadığından bunlar hakkında net bir fikir sahibi olmak mümkün değildir. Bu nedenle; böyle bir açıklama bazı özgün çalışmalarda mevcut olana kadar pasaj hakkındaki bilgimiz eksik kalır. nagadanta 'bir parantez' anlamına gelir. Kelime Vatsyayana'nın Kamasutra'sında geçer. Tiyatronun sütunları ahşaptı; çatısı büyük olasılıkla sazdandı ve dört tarafı piramit şeklindeydi. Muhtemelen bu; ona bir dağ mağarası görünümü vermek içindi. Burada bahsedilen iki kat; oditoryumun sahneyi selamladığı farklı yükseklikteki katlara gönderme yapıyor gibi görünüyor. Eski yorumcuların bir kısmına göre iki katlı bir tiyatro binası belirtilirken; bir kısmı da buna karşı çıkıyordu. Ayrıca müzik enstrümanlarının sesi de net bir şekilde duyulacaktır. Duvarların inşaatı bitmek üzere sıvanmalı ve dikkatlice beyazlatılmalıdır. Bunlar [alçı ve kireç ile sıvanıp; tamamen temiz ve güzel bir şekilde sade hale getirildikten sonra; üzerlerine boya yapılmalıdır. Bu resimde sarmaşıklar; erkekler; kadınlar ve onların aşk dolu maceraları tasvir edilmelidir. Böylece mimar dikdörtgen (n'W") tipinde bir oyun evi inşa etmelidir.

Kare oyun evinin tanımı

Şimdi kare tipinin özelliklerinden bahsedeceğim. Uğurlu bir anda uzunluğu ve genişliği otuz iki arşın olan bir arazi ölçülmeli ve üzerine dramatik sanat uzmanları tarafından bir tiyatro binası dikilmelidir. Daha önce bahsedilen kurallar; tanımlar ve teselli törenleri [dikdörtgen tipte bir oyun evi olması durumunda] kare tipinde de geçerli olacaktır. Mükemmel kare şeklinde yapılmalı ve ip tutularak gerekli parçalara  bölünmeli ve dış duvarları çok kalın bir şekilde birbirine yerleştirilmiş sağlam tuğlalardan yapılmalıdır. Ve içinde sahnede ve uygun yönlerde [mimar] on tane yükseltmeli

Atmabhogajam kelimenin tam anlamıyla 'kendinin zevkine düşkünlük veya benliğin sevincinden dolayı' anlamına gelir. Bu açıklamayı Ajanta mağarasındaki  dekoratif resimlerle karşılaştırın. Bu bölümün kesin doğası bu pasajda açık değildir. bu noktada ikna edici görünmemektedir. çatıyı destekleyebilen sütunlar. Sütunların dışında seyircilerin konaklaması için tuğla ve ahşaptan merdiven şeklinde oturma yerleri yapılmalıdır.

Birbirini takip eden koltuk sıraları öncekilerden bir arşın daha yüksekte olmalı ve en alttaki koltuk sırası yerden bir arşın daha yüksekte olmalıdır. Ve tüm bu koltuklar sahneye bakmalıdır.

Oyun salonunun iç kısmında; çatıyı destekleyebilecek altı güçlü sütun daha uygun konumlarda ve '[uygun] törenlerle (yani daha önce bahsedilenlerle) yükseltilmelidir. Ve bunlara ek olarak; yanlarında sekiz sütun daha yükseltilmeli. Daha sonra bir kaide yükseltmeyi değiştirerek; oyun evinin çatısını desteklemek için sekiz arşınlık [kare; daha fazla] sütun yükseltilmeli. Bunlar [sütunlar] çatıya uygun I'a-teuer'lerle sabitlenmeli ve 'ağaçlı kadın'  figürinleriyle süslenmelidir. bakım-yorucu odayı tamamen inşa edin. Kişilerin yüzleri [seyircilere] dönük olarak girebileceği; sahneye açılan bir kapısı olmalıdır. Ayrıca oditoryuma bakan ikinci bir kapı bulunmalıdır. [Kare oyun evinin] sahnesi sekiz arşın uzunluğunda ve genişliğinde olmalı; düz yüzeyli yükseltilmiş bir kaide ile donatılmalı ve Mattaviirani'si daha önce belirtilen ölçüye göre yapılmalıdır (yani; dikdörtgenin kolaylığına göre). Türleri On sütun ve daha sonra bahsedilen diğer sütunların konumu metinden net değildir.Şerhte bu noktada ne yazıldığını anlamak da aynı derecede zordur.Her iki taraf da kastedilmiştir. Daha önce anlatılan (17; 32-35) dikdörtgen bir ortam (rikrsia-madhya) oyun evinin kolaylığında olduğu gibi iki mattavaratfi bulunmalıdır. oyun evi). Mattavaram" kaidesinin [yukarıda bahsedilen] . yanında dört sütunla yapılmalıdır.ya bu kaideden daha yüksekte olmalı ya da ona eşit yükseklikte olmalıdır. Dikdörtgen  tipinde bir tiyatro salonunda sahneden daha yüksek olması gerekirken; kare tipinde bir tiyatro salonunda sahne yüksekliğine eşit bir yüksekliğe sahip olması gerekir. Bunlar kare tipte bir oyun evinin inşa edilmesine ilişkin kurallardır.

Üçgen bir oyun evinin açıklaması

Şimdi üçgen  tipi oyun evinin özelliklerinden bahsedeceğim. İnşaatçılar tarafından üç köşeli bir oyun evi yapılmalı ve içindeki sahne da üçgen yapılmalıdır. Tiyatronun bir köşesine kapı yapılmalı; sahne arkasına ikinci bir kapı yapılmalıdır. Kare tipteki bir oyun evi için geçerli olan duvarlar ve sütunlar  ile ilgili kurallar; üçgen tip* için geçerli olacaktır. Bunlar; bilgili kişiler tarafından farklı türdeki oyun evlerinin inşa edilmesi gereken kurallardır. Daha sonra Yon Tin'e anlatacağım.' bu bağlamda ben de öyleyim.

*Çeviri yapay zeka aracılığıyla İngilizce metinden yapılmıştır. Alana ilişki terminoloji çerçevesinde düzeltmeler ve düzenleme yapılmıştır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FOTOĞRAFTA FARKINDALIK SÜRECİ ve DEĞERLENDİRME Dr.Özand Gönülal

Eser Analiz Yöntemleri

BİLECİK ORHAN GAZİ İMARETİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand Gönülal

İznik Yakup Çelebi Camisi (İmareti) Dr. Özand Gönülal

AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal

İznik Nilüfer Hatun İmareti. Dr.Özand Gönülal

ANKARA KARACABEY CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

AMASYA YÖRGÜÇ PAŞA CAMİSİ, 1430,KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Adnan Turani (1925- 2016) Dr.Özand Gönülal