TİYATRODA (NATYA SHASTRA) SINIF DANSININ TANIMI* Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

TİYATRODA (NATYA SHASTRA) SINIF DANSININ TANIMI*                          Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

(Natyashastra; Yazarlığı efsanevi bilge Bharata'ya atfedilen, ikinci yüzyılda yazılmış gösteri sanatları için kuralcı el kitabı (shastra). Metin, üç ana performans formunun her yönünü detaylandıran otuz yedi bölüme ayrılmıştır: müzik, drama ve dans (hem müziği hem de dramayı birleştiren). Metnin bazı bölümleri estetiğe ve şiire ayrılmış olup, sanatın takdiri için doğru atmosferi yaratmaya ve aktarmaya yardımcı olmaktadır. Metnin diğer bölümleri sahnenin inşası gibi somut, pratik konuları tartışıyor. Metin bu üç gösteri sanatı için hala bir otoritedir ancak dans için özellikle önemlidir.Hint dansında bulunan pozisyonların ve jestlerin çoğu ilk olarak bu metinde kodlanmıştır. Natyashastra, "halk" dansından ziyade "klasik" dans olduğunu iddia eden herhangi bir dans formu için nihai otorite olmaya devam etmektedir.)

Brahman ilk oyunu yazar ve sahneye koyar.

[Sahneye başkanlık eden tanrılara] tapındıktan sonra Brahman'a şöyle dedim: "Bana çabuk söyle; kudretli olan; hangi oyunun oynanması gerektiğini [Cevap olarak] Tanrı bana şunu söyledi: "Amrtauianthana'yı (Amrtauianthana'yı) çal. Çabaları harekete geçirme yeteneğine sahip olan; Okyanusun Çalkalanması) Tanrılara zevk vermenin ortası. Ben bu .Samavakiira i; görevlerin ('tay somunu) [performansına]; [arzuların (çekme) yerine getirilmesine] ve aynı zamanda servet [kazanılmasına] yardımcı olan bir şekilde oluşturdum.Bu Samavakiira gerçekleştirildiğinde; tanrı> ve iblisler [kendilerine tanıdık gelen] eylemlere ve fikirlere tanık olmaktan mutluluk duyuyorlardı. Şimdi; zamanla Brahman (lafzen lotus doğumlu olan) bana şöyle dedi: "Bugün oyunu yüce ruhlu Şiva'nın (üç gözlü olanın yaktığı) önünde sunacağız." Sonra diğer tanrılarla birlikte meskene ulaştığımızda Siva'dan (boğa bayrağıyla aydınlatılmış olan) Brahman ona saygılarını sundu ve şöyle dedi: Ey tanrıların en iyisi; lütfen benim tarafımdan bestelenen Samavakiira'yı duyma ve görme lütfunu bana bahşet." Bundan keyif alacağım" dedi. cevap olarak tanrıların efendisi. Sonra Brahman benden [gösteri için] hazırlanmamı istedi. "Elemelerden sonra Brahminlerin en iyisi performansla bağlantılı olarak bu tamamlanmıştı. Okyanusun çalkalanmasıyla ilgili efsane Mbh'de yaşanıyor. (I. 17-19.) ve Visnu P. (Samavakara Amrtamanthana olarak anılır) ile Tripuradaha (Tripura'nın Yakılması) adlı bir Dlnia gerçekleştirildi.Birçok tepeden oluşan ve içinde yer alan Himalaya bölgesibirçok Buta; Ganas ve güzel mağaralar ve şelaleler vardı". Sonra tüm [Butalar] ve Ganaslar kendilerine tanıdık gelen eylem ve fikirleri görmekten memnun oldular ve Siva da memnun oldu ve Brahman'a şöyle dedi: "Ey yüce ruhlu olan; bu Şöhret; refah; liyakat ve zekaya vesile olan drama; sizin tarafınızdan çok iyi düşünülmüş. Şimdi akşam bunu yaparken Angaharaların farklı Karanalardan oluşan güzelleştirdiği dansı hatırladım. Bunları bir oyunun ön hazırlıklarında [(lUrmrahya) kullanabilirsiniz.

İki Tür Ön Hazırlık

Vardhamanaka; Asarita*; Gita* ve Mahaglta'nın uygulanmasında fikirleri [dans hareketleri aracılığıyla] doğru bir şekilde tasvir edeceksiniz; ve [az önce] gerçekleştirdiğiniz Ön Hazırlıklar. "saf" (suddha) denir. [Fakat] ana türdeki oyunlardan (]tma - OD.e; karakteristik özelliği nedeniyle Tripuradaha-Tripura adlı bir Asura'yı (iblis) ateşli oklarından biriyle yakarak öldürdüğünde.Bu nedenle ona Tripurantaka veya Tripnrari adı verilir.Bu efsane Varaha P. Sec JK. alt sesinde geçmektedir. Mmgunakirne yerine Auctttodrutitakirne'de okunur.nunor dans figürlerine bağlı olan patera-majör dans figürleri. Kelime 'uzuvların hareketi' anlamına gelir; bu danslar bunlara eklendiğinde "karışık" olarak adlandırılacaklardır

Angaharalar

Siva Brahman'ın bu sözlerine yanıt olarak şöyle dedi: "Ey tanrıların en iyisi; bize Angaharaların kullanımını anlat." Sonra Siva (dünyanın efendisi) Tamju'yu çağırdı ve şöyle dedi*; "Angaharaların kullanımı hakkında Bharata ile konuş." Ve Tandu bana Angaharaların kullanımını anlattı.

Şimdi hem Thera'dan hem de çeşitli Karanalardan ve Karanalardan bahsedeceğim.

Reoakas Otuz iki Angahara şunlardır: — Sthira- hasta; Paryastaka; Sficlviddha; Apauiddha; Xkisptaka; Udgha$ta; Viskambha; Aparajita; Viskambhapasrta; Mattakrlda; Svastikarecita; Parsvasvastika; Vrfcika; Bhramara; Mattaskhalitaka; Madavilasita; Gatimandala; Paricchin hayır; Parivrttarecita; Vai&kharecita; Paravrtta; AlStaka; Parsvaccheda; Vidyudbhranta; Uddhrtaka; A~lldha; Recita; Acchurita; Aksiptarecita; Sambhranta; Upasarpita; Ardhanikutteka.

Angaharaların Kullanımları

Şimdi Karanalara bağlı performanslarından bahsedeceğim. [Ve bunun yanı sıra] "Ey Brahminlerin en iyisi; size Angaharalara özgü el ve ayak hareketlerini anlatacağım.

Karanalar

Tüm AngahSialar Karanalardan oluşur; bu nedenle ikincilerin isimlerini ve açıklamalarını vereceğim. Dansta el ve ayakların birleşik hareketi Karana'yı örer: İki Karana bir MatrkS oluşturacak ve iki üç veya dört Matrka bir AngahSra oluşturacaktır. Üç Karana bir Kaliipaka'ya benzeyecek. Dört Karana Sandaka ve beş Karana da SamghStaka'ya benzeyecek. Böylece Angaharalar altı kişiden oluşur. yedi; sekiz veya dokuz Karana. Şimdi el ve ayak hareketlerinden bahsedeceğim bunları oluşturan (Karana*). Sayıları yüz sekiz olan Karanalar şunlardır: Talapuspaputa; Vartita; Valitoru; Apaviddha; Samanakiia; Llna; Sva-tikaiwita; Mandalasvastika;Nikuttaka; Ardhanikuttaka; Katk-chinnn; Ardliarecita; Vaksahsvastika; Unmatta;Svastika;Prsthasvastika;Diksvastika;AlSta;Katisama;Aksiptareeita;Viksiptaksipta. rdliasvastika; Aficita; BlmjangatrSsita; Urdhvajanu;Xikuficita; Matalli; Ardhamatalli.Recukanikuttita; Padapaviddhaka; Yalita; Giiuiniu; Lalita; Dandapaksa; Bhujanga trastaredta;Nfl'-ura; Vaisikhareeita; Bl.raniaraka; Catura; Bhujangaacitaka; Dan l.ikarmta;Vr-cikakuttita; KatibhrSuta;Lata'vrs"c'ika; Chinna ; VrsYikarwita;Vrscika;Vyainsita;Parsvanikuttana;Latatatilaka;Kianlaka;Kuiicita; Cakramandala; Uromandala; Aksipta; Talavilfwta Argala; Viksipta; Svrtta; DolnpSda; Vivrtta; VinivrSta. Pur<vakriiutn; Xisumbhita; Vidyudbhrilnta; Atikran ta. Vivaititaka.Talasamsphotita; Garudaplutaka. OanuViioI; Paiivi-tta; PSrsVnjSnu; GrdhraA'allnaka;Samnata; SucI; Ardhnsfici; Surlviddhn. Apakranta. Mayuralalita. Sarpita. Daijdapilda. llarinaplutn; Prenkholita; Nitamba; Skhalita; Karihasta. Pnn-irpit;!; Siinhalai'dita; Simliiikarsita; Udvrtta. Upasrta; Talasinighattila. J.mita; Avahitlhaka.Nivesa Elakakrfcjita. Urudvrtta; Mada>k! li dita.VisnukiSnta;Sambhrftnta;Viskamblia.Udgha.ttita;Vrsi.l;liuku.lii;Lolitaka; Nagapasupita; Pakatasya; Gangavataratvi.];..; Kaianas dansta 'dövüş; kişilik' kullanacak! dövüş; yürüyüş ve genel olarak hareket. Sthanas ve Caris egzersizleri için öngörülen ayak hareketleri bu Karanalar için de geçerli olacaktır.Dans için öngörülen Nrtta-hastas'in uygulanması genellikle Karanas'taima edilmektedir. [Daha önce] bahsedilen Sthanalar;Carllar ve Nrtta-hastalar Matrkalar olarak bilinir ve bunların varyasyonları Karanalar olarak adlandırılır. Ayak hareketlerini tartışırken Carls'ı dövüşü [temsil etmek] için uygun olarak değerlendireceğim. [Dramatik sanatın] ustası bunları kendi tiyatro yeteneğine göre her fırsatta uygulamalıdır. Karana'da genellikle sol el göğsün üzerinde tutulmalı; sağ el ise sağ ayağı takip etmelidir. [Şimdi] dans sırasında el ve ayakların kalça; yanlar; uyluk ve aynı zamanda göğüs; sırt ve göbekle olan hareketlerini dinleyin

Karanas'ın tanımı.

Talapuspaputa— Puspaputa'nın eli sol tarafta tutulur; ayak Agratalasancara'dır; yan ise Sannata'dır (Nata) bir hemistich daha önce okunur Bazı kayıtlarda bu gerçek yer almaz. Her ne kadar bu ] f)8 karanalar; bazen oyunculukta boşlukları doldurmak için eklenen genel dansı oluştursa da; onlar (karanalar) aynı zamanda her türlü kavgada uzuvların hareketini süslemek için de kullanılabilir. Kolaylık olması açısından karanaları oluşturan kısımlar; hantal bir cümleye sokulmadan ayrı ayrı zikredilmiştir. Bu yöntem MG'de A. K. Coomaraswamy tarafından takip edilmiştir. Bu parçaların tanımları indeksten kolayca takip edilebildiğinden notlarda bunlara değinilmemiştir.

Vartita — Vyavrtta (=Vyavartita) ve Pari vartita'nın elleri bilekten bükülür; ardından bu eller uylukların üzerine yerleştirilir.

Valitora— $ukatunda eller Vyavartita ve Parivartita K.'yi yapar ve uyluklar Valita'dır.

Apaviddha - (sağ) el; Sukatunda'nın (sağ) uyluğun üzerine düşme hareketini yapar; sol el göğsün üzerinde tutulur.

Samanakha - her birine 1 fit dokunan iki Saraanakha diğerinde iki el aşağı sarkıyor ve vücut doğal duruşta.

Lina - Anjali pozunda bir arada tutulan iki Pataka eli göğüste; boyun yüksekte ve omuz bükülmüş.

Svastikarecita - Rccita ve Aviddha hareketi yapan iki el; Svastika şeklinde bir arada tutulur; sonra ayrılır ve kalçada tutulur.

Mandalasvastika - iki el; avuç içleri benzer şekilde yukarı bakacak şekilde Svastika hareketinde birleşmek için hareket etti ve vücut Mandala Sthana'da (duruş) hareket etti.

Nikuttaka - ellerin her biri baş ile diğer kol arasında dönüşümlü olarak yukarı ve aşağı hareket ettirilir ve bacaklar da benzer şekilde hareket ettirilir.

Ardhanikuttaka— eller Alapallava 1 hareketiyle omuzlara doğru eğilmiş ve bacaklar yukarı ve aşağı hareket ettirilmiş:

Katiechinna - seri olarak Chinna pozunda kalça; iki Pallava eli dönüşümlü olarak ve tekrar tekrar kafanın üzerinde tutuluyor.

nikuttita=nikuttam. nikuUana'nın tanımını Kohala'dan şu şekilde aktarır: umamanam vinamattam; syad ahgasya nikuttanam.

Ardharecita - Suclmukha  hareketi ile el serbestçe hareket eder; ayaklar dönüşümlü olarak yukarı ve aşağı hareket eder; yan tarafta Sannata (yani Nata) pozu verilir.

Vaksahsvastika - Svastika şeklinde üst üste iki bacak; iki Recita eli benzer şekilde bükülmüş göğüs üzerinde bir araya getirilmiştir (iiihihcita).

Unmatta - ayaklar Aiicita olacak ve eller Recita olacak.

Svastika: Svastika şeklinde bir arada tutulan eller ve ayaklar.

Prsthasvastika - yukarı ve aşağı fırlatıldıktan sonra iki kol bir Svastika olarak bir araya geliyor; iki ayak da Apakranta ve Ardhasuci Carls ile bir Svastika olarak bir araya geliyor.

Diksvastika - tek bir (bağlantılı) hareketle yanlara ve öne doğru dönmek ve eller ve ayaklarla Svastika'yı oluşturmak.

Alata — Alata Carl 'i yaptıktan sonra omuz seviyesinden eli aşağı indirip Urdhvajanu Carl'ı yapıyoruz.

Katisama - Svastika Karana'dan sonra iki elin ayakları ayrılacak; biri göbeğe; diğeri kalçaya yerleştirilecek ve Udvahita pozunda yanlar.

Aksiptarecita - sol el kalbin üzerinde; sağ el Recita ve yukarı ve yanlara doğru fırlatılır ve ardından iki el Apaviddha (Xviddhaka) jestleriyle Recita olur.

Viksiptaksiptaka: Ellerin ve ayakların önce yukarıya doğru fırlatılması; sonra tekrar aşağıya doğru fırlatılması.

Ardhasvastika - Svastika'yı yapmak için iki ayak; sağ el Karihasta hareketini yapıyor ve sol el göğüs üzerinde yatıyor

Ancita— Ardhasvastika'da Karihasta dönüşümlü olarak Vyavartita'da (Vyavrtta) ve Parivartita mov'da olacak ve sonra burnun ucuna doğru eğildi.

Blmjangntmsita - KuScita'nın ayakları yukarı doğru kaldırılır; uyluklar eğik bir Xivartatm (Nivrtta) 1 hareketi yapar; kalça ve uyluk da aynı hareketi yapar.

Unlhvajaim - bir Jvuiirita ayağı yukarı doğru kaldırılacak; diz göğüs hizasında kaldırılacak (gerilmiş) ve iki el dansla uyum içinde olacak.

Nikuiieita - ayaklar Vrscika K.'de olduğu gibi hareket ettirilecek; iki el yanlardan bükülecek; sağ el burnun ucunda tutulacak

Matalli - Udvestita ve Apaviddha hareketinde iki ayağı (sol ve sağ) geriye atarak dönme hareketi yapmak ve elleri hareket ettirmek.

Ardhamatalli - ayaklar Skhalita K.'deki pozisyondan uzaklaştırılacak; sol el Recita ve ardından kalçaya konacak.

Recitanikuttita - sağ el; Recita olacak; sol ayak

Udghattita (= Nikuttita) ve sol el Dola hareketi ile.

Vycika karana adına B.G. vridka coram'ı okuyun. Ama NS. bu ismin bir K.'si varken ve bir karana çok sık olarak anotik karana'yı tanımlamak için kullanılırken; bu isimde herhangi bir carana veya carl bilmiyor; yukarıdaki 84; aşağıdaki 103 ve 107'nin metinleri. Tüm bu kolaylıkların içinde biraz ma var. carana yerine karana okuyun.

Tanımı Angaharas Apakranta Can

Valita - eller Apaviddha olacak; ayaklar SucI'de olacak Cari Trika [Bhramari Arabasında] döndü. Ghurnita - sol el Valita'da ve etrafında hareket etti; sağ el Dola hareketi yaptı ve iki ayak Srastikn pozisyonundan birbirinden uzağa çekildi.

Lalita - sol el Karihasta hareketiyle; sağ el ise yine yana döndü (Apavartita); iki ayağı yukarı ve aşağı hareket ettirilecek.

Dandapaksa - Urdhvajanu Cari'yi gözlemleyerek Lata'nın ellerinin dizine yerleştirilmesi.

Bhujahgatrastarecita — ayaklar Bhujahgatrasta Cari'de olacak; iki el Recita olacak ve sol tarafa hareket edecek.

Nupura - Trika zarif bir şekilde döndürülecek; [Bhramari Arabasında] sırasıyla Lata ve Recita hareketlerini gösterecek iki el ve ayaklarla Nupurapada Arabası.

Vaisakharecita - eller ve ayaklar Recita olacak; yani kalça ve boyun ve tüm vücut Vai&kha Sthana'da (duruş).

Bhramaraka— Sskipta Arabasında Svastika ayakları; Udvestita hareketinde eller ve Trika 1 [Bhramari Arabasında] döndü.

Catura - sol el Aiicita (yani Alapallava) hareketi ile; sağ el Catura hareketi ile; sağ ayaklar Kuttita (yani Udghattita) pozuyla. Burada daha sonra birçok kez kullanılan Trika; vertibral kolondaki diğer iki bacak kemiğinin buluştuğu en alt nokta olan trMsthi (sakrum) anlamına gelir. Bu; Ag'in Aficita yorumudur. Thu ig Ag'e yorumu.

Bhujangancita - BhujangatrSsita Arabasındaki ayaklar; sağ el Recita; sol el Lata hareketi ile.

Dandakarecita - eller ve ayaklar bir asa (daiufa) gibi her tarafa serbestçe fırlatılacak ve aynı eller ve ayaklar daha sonra Recita olacak.

Vr&ikakuttita - Vrscika K.'yi ve Nikuttita hareketi ile elleri varsayarsak.

Katibhrantt - SucI Arabası; sağ el Apaviddha (Aviddha) hareketi ve kalçanın hareket ettirilmesi.

Latavrscika - bir ayak Ancita olacak ve geriye doğru dönecek ve sol el Lata hareketinde olacak - avuç içi ve parmaklar bükülmüş ve yukarıya dönük.

Chinna - Chinna pozunda kalçada tutulan Alapadma eli; Vaisakha Sthana'daki (duruş) vücut.

Vyscikarecita - VnScika K'nın Svastika şeklindeki iki elin yavaş yavaş Recita olacağını ve Viprakirna jestini göstereceğini varsayarsak.

Vrscika - iki el bükülüp omuzların üzerinde tutulur ve bir bacak bükülüp arkaya doğru çevrilir

Vyamsita - Alldha Sthana'nın; iki elin Recita olduğunu ve göğüste tutulduğunu ve ardından Viprakirna hareketiyle yukarı ve aşağı hareket ettiğini varsayarak.

Parsvanikuttaka - Svastika bantları bir tarafta tutulacak ve ayaklar Nikuttita olacak.

Lala$atilaka - Vrscika'yı üstlendikten sonra. K. alnına ayak başparmağıyla yapılacak bir işaret (tUaka).

Krantaka-bendiug bir KunciUi bacağının arkasına atılır; At.km.ta Can; ardından iki el aşağı atılır.

Kuncita - ilk önce bir bacak Aiicita olacak ve sol el; avuç içi yukarı bakacak şekilde sol tarafta duracak.

Cakramandala - vücudu bükülmüş ve düz asılı iki kol arasında tutulan iç Apaviddha (Addita) 1 Cari.

Uromandala — Svastika pozisyonundan iki ayak çekilmiş ve Apaviddha (Addita) Cari'de ve Urflmandala hareketinde ellerde kullanılmış.

Aksipta - bu Karana'da eller ve ayaklar hızla sağa sola savrulacak.

Ttlavilasita - ayak parmağı ve tabanı yukarı doğru dönük ve yandan yüksekte tutulmuş ve avuç içi bükülmüş.

Argala: Ayaklar geriye doğru uzanarak iki Talayı yarım aralıkta tutuyordu ve eller de buna uygun olarak hareket ediyordu.

Viksipta - ellerin ve ayakların aynı şekilde geriye veya yana doğru fırlatılması.

Svarta - Kuncita'nın ayakları öne çıktı ve iki eli dansa uygun şekilde hızla hareket etti.

Dolapada: Kuncita'nın ayakları yukarı kaldırılır ve iki el dansa yakışır şekilde bir yandan diğer yana sallanır.

Nivrtta - önce eller ve ayaklar dışarı atılır; Trika döndürülür ve iki el okunur.

Vinivrtta — Suci Cari'yi; Trika'nın döndürülmesini ve ellerin Recita olmasını gözlemleyerek.

Parsvakranta - Pars'vakranta Carl'ı gözlemleyerek; elleri öne doğru uzatarak ve onları dansa uygun bir şekilde hareket ettirerek.

Nivrtta için B.; vivrtta; şeklinde okunur.

NWumbhita - ayak arkaya doğru bükülmüş; göğüs yukarı kaldırılmış ve el alnın ortasında tutulmuş (tUakn).

Vidyndbhranta — ayak geriye doğru döndü ve Mandalaviddha* hareketiyle iki el başa çok yakın bir şekilde gerildi.

Atikranta - Atikranta Cari'yi gözlemlerken; iki demet dansa yakışır bir şekilde öne doğru uzanıyordu.

Vivartitaka - eller ve ayaklar dışarı atılacak; Trika döndürülecek ve eller Recita olacak

Gajakridita - sol el bükülüp [sol] kulağa yaklaştırılır; sağ el Lata hareketi ile ayaklar Dolapada Cari.

Talasamsphotita  - bir ayağın ucu hızla kaldırılıp öne doğru uzatılacak; iki el Talasamsphotita  hareketini gösteriyor.

Garudaplutaka - iki ayağın geriye doğru uzatılması ve iki elin (sağ ve sol) sırasıyla Lata ve Recita jestleri yapması ve göğsün yukarı kaldırılması.

Gandasuci - ayaklar Sucl pozisyonunda olacak; yan Unnata olacak; bir el göğüste olacak ve diğeri eğilip çeke dokunacak.

Parivrtta - eller Apavestita hareketiyle kaldırılmış; ayaklar Suci pozisyonunda; Trika döndürülmüş (Bhramari Cari'de).

ParsVajanu - bir ayak Sama pozisyonunda ve diğer uyluk kaldırılmış ve bir Musti eli göğüste.

Grdhravalinakii - bir ayak geriye doğru uzatılmış; bir diz hafifçe bükülmüş ve iki kol uzanmış.

Sannata - atlamadan sonra; iki ayak Svastika şeklinde öne doğru uzatılmalı ve iki el Sannata jestini gösterecek şekilde öne çıkarılmalıdır;

Suci - kaldırılacak ve yere doğru uzatılacak bir Kuficita ayağı ve performansla uyum içinde olacak iki el.

Ardhasuci - Alapadma'nın eli kafanın üzerinde tutulur; sağ ayak Sue'dadır! (karana) konumu.

Suelviddha - Suci Karana'nın bir ayağı diğer ayağın topuğuna konur; iki el sırasıyla beline ve göğsüne konulur.

Apakranta - Valita kalçası yapıldıktan sonra Apakrauta Arabası gerçekleştirilecek; iki el performansla uyum içinde hareket ettirilecek.

Mayuralalita - Vrscika K.'nin iki elinin Recita olduğunu ve Trika'nın [Bhramari Arabasında] döndürüleceğini varsayarak.

Sarpita - iki ayak Aficita pozisyonundan kaldırılacak ve ParivShita hareketi ile baş ve iki el Recita'dır.

Dandapada — Nupura Arabasından sonra Dandapada Arabası gözlemlenmeli ve aviddha (vaktra) eli hızlıca gösterilmelidir.

Harinapluta - Atikriinta Carl'ı gözlemledikten sonra biri atlar ve durur ve ardından saplardan biri bükülür ve yukarı fırlatılır.

Prenkholitaka - Dolapada Arabasını gözlemledikten sonra atlamak ve Trika'nın dönmesine izin vermek (Bhramari Arabasında ve dinlenmeye gelmek.

Nitamba - önce kollar havaya kaldırılacak ve eller kaldırılacak

parmakları yukarıyı gösterir ve Baddha Cari gözlemlenir.

Skhalita - Dolapada Cari'yi gözlemledikten sonra Kecita hareketi ile eller buna uygun olarak döndürülür.

Krihasta - sol el göğsün üzerine yerleştirilecek; diğer elin avuç içi Prodvestitala yapılacak; ayaklar Aucita olacak.

Prasarpitaka - bir el Recira olacak; diğeri Lata hareketi yapacak ve ayaklar Samsarpitatala olacak (=Talasaiicara).

Simhavikrldita - Alata Cari'yi gözlemledikten sonra hızlı hareket etmeli ve eller ayakları takip etmelidir.

Simhakarsita - bir ayağın geriye doğru uzatılması ve ellerin öne doğru bükülmesi ve döndürülmesi ve tekrar bükülmesi.

Udvrtta - eller; ayaklar ve tüm vücut şiddetli bir şekilde hareket ettirilecek (yukarı doğru fırlatılacak) ve ardından Udvrtta Cari gözlemlenecek.

Upasrtaka - Aksipta Cari'yi ve ellerin bu Cari ile uyum içinde olduğunu gözlemlemek.

Talasamghattita — Dolapada Cari'yi gözlemleyin; iki avuç içi birbiriyle çatışacak ve sol el Recita olacaktır.

Janita - bir eli göğüs üzerinde olacak; diğeri gevşek bir şekilde asılı kalacak ve Talagrasamsthita (Janita) CSri'yi gözlemleyecek.

Avahitthaka - Janita K.'nın parmaklarını açarak ellerini kaldırdığını ve ardından yavaşça düşmelerine izin verdiğini gözlemledikten sonra.

Nivesa— iki el Nirblmgna olması gereken göğsün üzerinde olacak ve dansçı Mandala Sthana'yı (duruş) üstlenmelidir. Elakakrldita - Talasancara 1 feet ile zıplamak; vücut bükülüp döndürülerek yere inmek.

Urudvrtta - Avrtta (Vyavartita) yapılan ve daha sonra bükülüp uyluğa yerleştirilen bir el; incikler aiicita ve Udvrttn yaptı.

Madaskhalitaka - iki el aşağı sarkıyor; baş Parivahita hareketini yapıyor; sağ ve sol ayaklar Aviddha Arabasında döndürülüyor. Visnukranta - sanki yürüme noktasındaymış gibi öne doğru uzatılmış ve bükülmüş bir ayak ve Recita olacak eller. Sambhranta - Aviddha yapılan Jhe uyluğuna yerleştirilen Avartita (Vyavartita) hareketiyle bir el. Viskambha — Apaviddha olacak bir el; 1 SucI Cari; Nikuttita yapılacak ayak ve sol el göğüste. Udghatta — Udghattita  hareketlerinde ayaklar ve Talasamghattita 8 hareketinde eller iki tarafa yerleştirilmelidir. Vrsabhakridita - Alata Carl'ı gözlemledikten sonra iki elin Recita yapılması ve ardından bunların Kuiiclta ve Aiicita yapılması gerekir. Lolita - eller iki tarafta Reicta ve Ancita olacak ve baş Lolita olacak. ve Vartita.Nagapasarpita: Ayakları Svastika pozisyonundan geri çekmek ve baş Parivahita; el ise Recita olmak. Sakatasya - bedenin dinlenmesiyle başlar; Talasaiicara ayağıyla ilerler ve göğsü Udvahita yapar.

Gangavatarana - ayak parmakları ve tabanı dönük ayak yukarı doğru; eller Tripataka'yı gösteriyor ve parmaklar aşağıyı gösteriyor. koğuşlar ve baş Sannata'dır.Tho Aiigaharas Yüz sekiz Karana'dan söz ettim. Şimdi farklı Angaharaları tanımlayacağım. Sthirahasta - iki arras'ı uzatıyor ve onları yukarı fırlatıyor; Samapada Sthana'yı alıyor; sol "el omuz seviyesinden yukarıya doğru uzanıyor; ardından Pratyalidha Sthanai'yi alıyor ve ardından sırasıyla Nikuttita; Urudvrtta; Aksipta; Svastika; Nitamba; Karihasla ve Katiechinna; Karanas. Paryastaka - Talapuspaputa; Apaviddha ve Vartita Karanas'ı gözlemleyin; ardından Pratyalidha Sthana'yı takip edin; ardından Nikuttaka; Urudvrtta; Aksipta; Uromandala; Nitamba; Karihasta; Katiechinna; Karanas'ı varsayalım. Sucividdha Alapallava(Alapadma) ve Suci (mukha) hareketlerini gösterdikten sonra birbiri ardına Viksipta'yı varsayar. Avartita; Nikuttaka; Urudvrtta; Aksipta; Urnomandala; Karihasta ve Katiechinna Karanas. Apaviddha Apaviddha ve Sucividdha Karanas; ardından elleriyle Udvestita K.'yi gözlemliyor ve Trika'yı çeviriyor; elleriyle Uromandalaka jestlerini gösteriyor ve Kati* chinna Karana'yı üstleniyor. Aksiptaka - sırasıyla Nupura; Vikşipta; Alataka; Aksipta; Uromandala; Nitamba; Karihasta ve Katicchinna Karanas'ı üstleniyor. Udghattita - Udvestita ve Apaviddha (Aviddha) ellerini ve iki ayağını Nikuttita olacak şekilde hareket ettirin ve bunları tekrar Uromandala hareketine dönüştürün ve ardından sırasıyla Nitamba; Karihasta ve Katicchinna Karanas'ı varsayalım. Viskambha — eller sırayla Udvestita yapılır; ayaklar sırasıyla Nikuttita yapılır ve bükülür; ardından Urudvrtta K. ellerin Caturasra 1 ve ayakların Nikuttaka olduğu varsayılır; ardından Bhujangatrasita K. ellerin Udvestita yapılacağı varsayılır; Trika iken Chinna ve Bhramaraka Karana olduğu varsayılır taşınacak; ardından Karihasta ve Katicchinna Karanas üstlenilecek. Aprajita - Dandapada K.'yi; ellerin Viksipta ve Akspita hareketini yaptığını varsayalım; sonra Vyamsita K.'nin sol elin sol ayakla birlikte hareket ettiğini varsayalım; sonra bantların Caturasra olduğunu ve ayakların Nikuttaka hareketini yaptığını varsayalım; Bhujangatrasita K.'yi ve ellerin Udvestita hareketini yaptığını varsayalım; sonra art arda iki Nikuttaka'yı (yani nikutta ve ardhanikuttaka); Sksipta; Uromandala; Karihasta ve Katicchinna Karanas'ı varsayarsak. Viskambhapasrta - Kuttita ve Bhujanga trasita Karanas'ın; Reclta'nın Pataka hareketini göstereceğini varsayarak; ardından sırasıyla Aksiptaka; Uromandala; Lata; Katiccheda Karanas olarak kabul edilecektir. Mattakrida — Nupara K.'yi varsayarsak • Tirka'yı çevirerek; sonra Bhujangatrasita K.'yi sağ ayakla Becita K.'yi varsayar ve ardından sırasıyla Jksiptaka; Chinna; JBahyabhramaraka; Uromandala; Nitamba; Karihasta; Katiccheda Karnas'ı varsayar.Svastikarecita'nın elleri ve ayakları Recita'dır; ardından Vrscika K.'yi varsayın ve el ve ayakların bu hareketini tekrar tekrarlayın ve ardından Nikuttaka K. ve sağ ve sol elle dönüşümlü olarak Lata hareketi ve ardından Katicchinna K.

ParsVasvastika - bir taraftan (Dik-) Svastika'yı ve ardından Ardhanikuttaka'yı varsayarsak; tüm bunlar yanda tekrarlanacak; ardından ^flvrtta (vyaavartita) eli uyluğun üzerine yerleştirilecek; sonra sırasıyla Urudvrtta; ^ksipta; varsayılacaktır. Nitamba; Karihasta ve Katicchinna Karanas. Vrs'cikapasrta - Lata bandını burnunda tutacak olan Vrs'cika K.'nın; aynı eli Udvestita hareketinde hareket ettirdikten sonra; ardından sırasıyla Nitamba; Karihasta ve Katicchinna Karanas'ı varsayalım.

Bhramara - sırasıyla Nupurapada 4ksiptakaKaticchinna; Sucividdha; Nitamba; Karihasta; Uromandala ve Katicchinna Karanas'ı varsayar. Mattaskhalitaka - Matalli K.'yi üstleniyor ve sağ elin etrafında hareket ediyor ve büküp korkunun yanağının yakınına yerleştiriyor; ardından (ard arda) Apaviddha'yı varsayıyor. Talasamsphotita; Karihasta ve Katicchinna Karanas. Madavilasita - Dola elleri ve Svastikapasrta ayaklarıyla hareket eder; Valita'nın yanı sıra Ancita'yı da yapar ve ardından sırasıyla Talasamghattita; Nikuttaka; rudvrtta; Karihasta ve Katicchinna Karanas'ı üstlenir. Gatimandala - Mandala Sthanaka'yı üstlenip elleri Recita ve ayakları Udghattita yaptıktan sonra sırasıyla Matalli'yi üstlenir. Aksiptn; Uromandala ve Katiccheda Karanas. Paricchinna - Paricchinna'yı üstlenen Samapada Sthan'dan sonra {ue. Chinna) K; ardından Aviddha ayağı Bahya Bhrama ka 'i varsayarak ve sol ayağı Sue'yu varsayarak! K. ve ardından (ard arda) Atikranta; Bhujangatrasita; Karihasta ve Katicc'..nna Karanas'ı gözlemledik. Parivrttakarecita - eller gevşek Svastika şeklinde baş üzerinde tutulur ve vücut büküldükten sonra sol el Recita yapılır ve vücut kaldırılır; yine aynı el Recita yapılır; bu ellerden sonra Lata hareketi gösterilir ve sırasıyla Vrfcika varsayılır. ; Recita; Karihasta Bhujangatrasita; A'ksiptaka Karanas daha sonra Svastika ayağına sahiptir ve tüm bunlar tamamen geri döndükten sonra tekrarlanır; ardından (ard arda) Karihasta'yı varsayarlar. Vaisakharecita - vücutla birlikte iki el de Recita yapılacak ve tüm bunlar vücut bükülmüş halde tekrarlanacak; ardından Nupurpada Can ve Bhujangatrasita'yı gözlemleyin; Recita; Mandalasvastika; ardından omuz bükme Urudvrtta; Aksipta Uromandala Karihasta' ve Katicchinna Karanas olacak varsayıldı. Paravrtta - Janita K.'yi varsayarsak ve bir ayağımızı ileri atarız; sonra Alataka K.'yi varsayarız ve Trika'yı döndürürüz; [Bhramri Carl'da] ardından sol el bükülüp yanağa doğru eğiliriz; sonra Katicchinna Karana'yı varsayarız.Alataka - Svastika; vyarasita'yı varsayarsak [Elinde RecitaJ; Alataka; Drdhvajanu; NikuScita bulunmaktadır. Ardhasfici; Viksipta; Udvrtta; Aksipta; Krihasta ve Katicchinna Karanas birbiri ardına. Parlvaccheda - Drdhvajanu; Aksipta; Svastika Karanas; Trika'nın döndürüleceğini varsayarak Nikuttita'nın ellerini göğsünde tutar; ardından Uromandala; Nitamba; Karihasta ve Katicchinna; Karanas'ın varsayılacağını varsayar. Vidyudbhranta - SucI K.'nin önce sol ayağını kullandığını ve Vidyubhranta K.'nin önce sağ ayağını kullandığını; ardından Sfici K.'nin önce sağ ayağını hareket ettirdiğini ve Vidyudbhranta'nın önce sol ayağını hareket ettirdiğini; ardından Chinna K.'yi varsaydığını ve Trika'yı; ardından Lata ve Katicchinna Karanas'ı dönüyoruz. Udvrttaka- Nupurapada Arabasının sağ ve sol ellerin yanlarda asılı olduğunu ve Viksipta K.'yi varsaydıklarını; bu ellerin [yine J Suci K'yi varsaydığını ve Trika'nın [iu Bhramari Arabası] etrafında döndüğünü ve ardından Lata ve Katicchinna'yı varsaydığını varsayalım. Karanalar. Slidha - Vyamsita K'yi varsayarsak; ellerini omuza vurur ve sonra sol ayağıyla Nflpura K'yi (önce hareket eder); ardından Alata ve Aksiptaka Karanas'ı sağ ayağıyla (önce hareket eder) ve ardından elleriyle Uromandala jestleri yaparak Karihasta'yı varsayar. ve Katicchinna Karanas. Recita - Recita elini gösteriyor; onu bir tarafa doğru büküyor ve [aynı] Recita hareketini yapıyor ve ardından tüm vücudu büktükten sonra bu hareketi tekrarlıyor; sırasıyla Nupurapada; Bhujangatrasita; Recita; Uromandala ve Katicchinna Karanas'ı varsayarak.A'echurita - Nupura K.'yi varsayarsak ve Trika'yı döndürürsek; Vyamsita K.'yi varsayarsak ve tekrar Trika'yı dönersek; ardından sırasıyla soldan Alataka K.'yi varsayarız [sidej ve Sucl; Karihasta ve Katicchinna Karanas. Aksiptarecita— Svastika ayakları Recita'da olmalı ve dolayısıyla Svastika elleri olmalı; sonra aynı (yani Recita) hareketle ayrılmalı) ve aynı Recita hareketiyle* yukarı fırlatılmalı; sonra sırasıyla Udvrtta; Aksipta; Uromamjala varsayılmalıdır ; Nitamba; Karihasta ve Katicchinna Karanas. Sambhranta - Viksipta K.'nın 'Siici hareketi ile sol elini fırlattığını; sağ elini göğsün üzerine koyduğunu; Trika'nın [Bhraraari Arabasında] döndürüleceğini ve ardından sırasıyla Nupura; Aksipta; Ardhasvastika; Nitamba; Karihasta; Uromandala ve Katicchinna'yı varsayarsak Karanalar.Apasarpita - Apakranta Arabasını gözlemliyor ve elleri Udvestita tarzında hareket ederken Vyamsita K.'yi varsayarak; ardından sırasıyla Ardhasuci; Viksipta; Katicchinna; Udvrtta'yı varsayarak Aksiptaka; Karihasta ve [yine] Katicchinna Karanas. Ardhanikuttaka - Nupurapadika Arabasını hızlı bir şekilde gözlemlemek; ellerin ayaklarla uyum içinde hareket etmesi ve Trika'nın [Bhramari Arabasında] dönmesi; ardından eller ve ayakların Nikuttita hareketi yapması; ardından Uromandala; Karihasta; Katicchinna ve Ardhanikuttaka Karanas'ın varsayılması.

Recakalar

Bu otuz iki Angahara'dan bahsetmiştim; Şimdi dört Recaka'yı1 anlatacağım; lütfen onları dinleyin:

Recakalar arasında ilki ayak (jwla); Padam calatakam için vamam calatakam'ı okuyun; ikincisi bel (kaii); üçüncüsü el (haxki) ve dördüncüsü boyundur. (ijrlva). Recita terimi [bir uzuvla ilgili]; onu ayrı ayrı hareket ettirmek anlamına gelir {yani; herhangi bir Karana veya Cari'de değil) veya bunların hazırlanmasında veya herhangi bir türdeki hareketinde ayrı ayrı. Pada-recaka— Sallanan ayaklarla veya farklı hareket eden ayaklarla bir yandan diğer yana gitmeye onların Recaka'sı denir. Kati-reeaka — Trika'nın kaldırılmasına ve belin döndürülmesine ve geriye çekilmesine Kati-reeaka denir. Hasta-recaka— Elin ayağa kalkmasına; dışarı atılmasına; öne doğru eğilmesine; dönmesine ve geriye çekilmesine Recaka denir. GrivS-recaka — Boynun yukarı kaldırılması; indirilmesi; yanlara doğru bükülmesi ve diğer hareketlerine Recaka denir. Hamkara'nın (Siva) Recakas ve Angaharas ile dans ettiğini gören Parvati de Nazik bir Dans sergiledi (hassas formlarla aydınlatılmış) 1 ve bu dansı Mrdanga; 1 Bheri; Pataha; Bhambhs; Din gibi müzik enstrümanlarının çalınması izledi. /lima; Gomukha; Panava ve Dardura. [Bu vesileyle birlikte] MahesVara (Siva); Daksa'nın saerilice 1'inin farklı Angahara'larla parçalanmasının (aydınlatılmış yıkımının) ardından akşam; uygun zaman ritmi [tola) ve tempoya (layn) uygun olarak dans etti. mrdahga; bheri; pataha. bhambha; dincjima; dardura ve panava farklı boyut ve şekillerde ve kil; ahşap vb. gibi farklı malzemelerden yapılmış ark davulları. Bunlardan bheri; panava ve gomukha'dan (muhtemelen n boynuzu) Bhagavad-glta'da bahsedilmiştir; Daks'ın fedakarlığının parçalanmasının hikayesi Bhagavata ve Varaha P'de iki farklı biçimde ortaya çıkar; N/andin ve Bhadramukha gibi Ganaslar o zamanlar [fW'nin bu performansı sırasında]; Pindibandha 'in (farklı dans formlarından) onlara isimler verdiğini [ve bunları taklit ettiğini] gördü. Farklı tanrılara ve [tanrıçalara] özel olarak bağlanan Pindllerin isimleri şunlardır: Siva— Vrsa; Nandin - PattisI; Candika (Kali)— Simhavahini; Visnu— Tarksya; Svayambhu— (Brahman)— Padma (lotus); Sakra (Tndra) - Airavuti; Manmatha - Jhasa; Kuinara (Kartikeya) - Sikhi (tavus kuşu). Sri (Laksmi)—Ulu (baykuş); Jahnavi (Ganga)—Dhara; Yama—Pasa; Varuna—Nadi;Kuvera (Dharfada) - Yaksi; Bala (riima) - Hala (pulluk); Bhogins(yılanlar) — Sarpa; Ganesvaras (Ganas'ın efendileri)  — Daksayajna- vimardini; Andhaku'nun katili Siva'nın [Pin Ji]'si; üç dişli mızrak formundaki Raudrt olacak. Geri kalan tanrı ve tanrıçaların Pindis'leri de benzer şekilde isimlendirilecek (lafzen işaretlenmiş) kendi sancaklarıyla anılacaktır. Recakas; Angaharas ve Pin lis'i icat ettikten sonra Siva; bunları bilge Tandu Ye iletti ve o da sırayla onları dans ettirdi. şarkılar ve Pimlibandha ile birlikte — kg. bu sözleri şu şekilde açıklamaktadır: Bu alıntılardan anlaşılmaktadır ki Ag. pirulibandha veya ptttfi hakkında kesin bir fikri yoktu. Ancak bu kelime daha sonra dramaturji üzerine yapılan bir çalışmanın aşağıdaki beyitinde geçiyor.Yukarıdaki alıntıdan kelimenin anlamı bir terim gibi görünüyor grup dansıyla ilgili. Fii)u\ibandha hakkında daha fazla bilgi için Ganesvari; GaneSvaralar veya ev sahiplerinin efendileri ile ilişki anlamına gelir; Siva'nın Asura Andliaka'yı öldürmesinin hikayesi Ram; Hraivamsa ve birkaç Purana'da geçiyor. JK'ye bakın. alt ses. Tandu'nun adı doe; mevcut Purana'ların hiçbirinde geçmiyor gibi görünüyor. Bu muni'nin adının Ari olmayan bir kelime olan tamjav/t'den türetilmiş olması mümkündür ve bu kelime aslında dans anlamına gelebilir. enstrümantal müzik; ve dolayısıyla bu dans Tfindava olarak biliniyor(yani Tandu'nun yaratılışı).

​Bilgeler konuşur

Uzmanlar tarafından geliştirilen Jestlerin vb. (ahhimya) kullanımı; dansın yapılmasına yol açan şeyin  [bir oyundaki şarkıların ve konuşmaların] anlamını ortaya çıkarmak için kullanılır ve doğası nedir? Dans neden Asgrita şarkılarıyla bağlantılı olarak yapılıyor? Ne anlamı var ne de ruhunu yansıtıyor. [Bu sorulara yanıt olarak] "dansın özel bir ihtiyaçtan kaynaklanmadığı söyleniyor; içine girdi güzellik yarattığı için kullanın. Dans doğal olarak neredeyse tüm insanlar tarafından sevildiğinden; uğurlu olarak övülür. Aynı zamanda evlilik; çocuk doğumu; damadın kabulü; genel şenlik ve refaha ulaşma durumlarında eğlence kaynağı olarak da övülür. Bu nedenle Butu'ların ev sahibi her zaman onu övmüştür.Şarkılarda ve bölümün düzenlenmesinde kullanılan pratiksepaslar danslardan. Şiva (lafzen tanrı) da Tandu'ya şunu söylemekten memnun oldu: Bu dansı şarkıların söylenmesiyle bağlantılı olarak yapın. 265b'de kasman ntflam için tasman nrttam'ı okur. Prakirtitdh adına B.G. pravarlitah'ı okuyun.Pratiteepa — Ag. (I. s.182) bu terimi tamjuh santosaphrvakam için şu şekilde tanımlar. Bu varyant Ag tarafından kaydedilmiştir. (1;181) ve doğru okuma gibi görünüyor. Sınıf Dansı (landava) çoğunlukla tanrılara olan hayranlığa eşlik eder; ancak daha yumuşak biçimi Erotik Duygu ile ilgilidir.

Vardhamanaka

Şimdi Vardhamanaka I'i tartışmaya gelirken Sınıfın performansına ilişkin kuralları açıklayacaktır

Tandu'nun icra ettiği dans (larutava). Performansında Kala ve tempo (luya); Aksara'nın artışından dolayı crddhi'ye (artış) ulaştığı için buna Vardhamanaka denir.

Asarita

Müzik aletlerini (knlaiia) yerleştirdikten sonra [oyunların] yapımcıları Asarita'yı icra ettirmelidir. Daha sonra Upohana davul  ve telli çalgılar eşliğinde icra edildikten sonra; bir kadın dansçı [sadece] davul çalarak [sahneye] girmelidir. Bu [enstrümantal] müziğin çalınması saf Karana  ve Jati de. Ve sonra bir Cari yapılmalı müzik eşliğinde adımlarla. Kadın dansçı elinde çiçeklerle sahneye girdiğinde Vaisakha Sthana'da (duruş) olmalı ve dört Recaka'nın (yani ayak; el; bel ve boyun) tümünü gerçekleştirmelidir. Tavlava bazıları tarafından 'çılgın dans' olarak çevrilmiştir (Haas; Dasariipa; s. 5); ancak sıfat öyle görünüyor ki yanıltıcı olmak. NS'nin mevcut bölümünden; öyle görünüyor ki kelime; kodlanmış 'sınıf dansı' anlamına geliyordu. Ayırt edici olmaktır Daha sonraki çalışmalarda sözü edilen halk oyunlarından kopmuştur. Tuniiava idi yalnızca erkeklerin dansı yok. Alınan kararpaların çizimleri içineski bos kabartmalarından yapılmış ve Baroda baskısında basılmıştır. NS'den. Göstermek bunların da kadınlar tarafından yapıldığını söyledi. Bu karmialar açıkça tamlava'nın unsurlarıydı ; kadınlar tarafından icra edilen litsya tuiffava'nın yalnızca daha yumuşak bir şekliydi. Daha sonra ellerinden tanrılara çiçekler saçarak çamurun etrafından dolaşmalı ve onlara eğildikten sonra farklı jestlerden (abhimiya) yararlanmalıdır. Jestlerle tasvir edilecek bir şarkı olduğunda enstrümantal müzik çalınmamalı; ancak Aftgaharas'ın icrasında davullar kullanılmalıdır. Davul çalınması (enstrümantal müzik)Sınıf Dansı Sama; Rakta; Vibhakta olmalı ve açıkçanet vuruşlar nedeniyle duyuldu (m>knta) ve uygun şekilde yapılmalıdırdansın farklı yönlerini takip etmek. Şarkıyı [danqe'siyle] takip ettikten sonra dansçı çıkış yapmalıdır ve diğerleri de (onun gibi) aynı şekilde [sahneye] girecektir. » Bu diğer kadınlar sırasıyla Pindis 1'i oluşturacaklar ve tüm bunlar oluşana kadar Paryastaka'yı icra edecekler. [Pindis]'i kurduktan sonra bu kadınlar kendi çıkış ve Pindis'in oluşumu sırasında enstrümantal bir müzik çeşitli Oghalar ve Karanalar çalınmalı veParyastaka zamanındaki müziğe benzer olmalı. Daha sonra bu Upohana daha önce olduğu gibi tekrar yapılmalı ve Asarita da yapılmalıdır; bir şarkı da söylenmeli ve bir kadın dansçı daha önce anlatıldığı şekilde sahneye girmeli ve [ikinci Axarita'daki şarkının anlamını uygun bir hareketle] tasvir etmeli ve konuyu {radii)  bir dana'ya çevirmelidir. >. Asarita'yı bitirdikten sonra kadın dansçı çıkış yapmalı; ardından başka bir kadın dansçı sahneye çıkıp benzer bir performans yapmalıdır. Bu nedenle şarkıcılar ve enstrümantal müzik çalan kişiler Asarita'nın kurallarına her adımda uymalıdır. [Bütün bu performanslar sırasında] şarkının ilk ayağı  bir kez; ikinci ayağı iki kez; üçüncüsü üç kez ve dördüncü ayağı dört kez söylenmelidir.  Pindis'in dört çeşidi vardır: Pindi [uygun] Srnkhalika; Latabandha ve Bhedyaka. Pindi veya Pindibandha adı; bir Pindi (topak) olmasından kaynaklanmaktadır; bir kümeye {iinhn.ii) ; Srnkhalika  adı verilmektedir ve [deyim yerindeyse] bir ağ tarafından bir arada tutulan şey; Latabandha ve Bhedyaka'dır. ; bir bireyin (ayrı) dansı olacaktır. Pindibandha ilkinde (en kısa Asartfa'da); tempo geçişinde Hmkliala'da; ortadaki Latabandha'da ve en uzununda (yani Asarita'da) Bhedyaka uygulanacaktır. Vastn burada padavastu anlamına geliyor. Bunlar (işritalar; ihtiyaç duydukları zamanın kalalarına göre ayırt edilirdi. göre; en kısa asarita on yedi kala alır; orta asarita otuz üç kala ve en uzun asarita altmış canlı kah'i'dir. bunların her birinin şarkı gruplarını farklı dansçıların dansları takip etmelidir. Buradan pirtitlbandlia'nın gruplandırmayla ilgili olduğu oldukça açıktır.dansçılardan oluşan bir grup. Bunlardan gulma genel bir kolektif danstır; mikhala eşlerin birbirlerinin ellerini tuttukları danstır;lata iki kişinin kollarını birbirine dolamasıdır ve bhedyaka her birinin ayrı ayrı yaptığı danstır gruptan.Aşağıdaki bölüm bu görüşe pek katılmamaktadır. (Pindis'in) kökeni iki yönlüdür: Yantra ve Bhadrasana. J Bunlar yapımcılar tarafından öğrenilmeli ve doğru şekilde uygulanmalıdır.

Clmndaka

Vardhamana'da yapımcı bu nedenle [dansları] kullanmalıdır. Şarkıların ve Chandakaların icrasına ilişkin kurallardan tekrar bahsedeceğim. Şimdi danstan ve enstrümantal müzikten bahsedeceğim

Vastu 'den oluşan şarkılara eşlik etmesi gereken müzik ve onların (Angas) gibi. Bu şarkının ve müziğin icrası sırasında sahneye bir kadın dansçı çıkmalıdır. ; o zaman davullar çalınacak ve tüm telli çalgılar Ksepa ve Piatikscpa ile çalınacak. Her şeyden önce; şarkının tüm sözleri (vastu) jestlerle temsil edilmeli ve daha sonra aynı şey bir dansla gösterilmelidir. Yukarıda dans; jestlerin kullanımı ve enstrümantal müzikle ilgili verilen talimatlar Asarita'daki şarkıların konusu için de aynı şekilde uygulanacaktır. Vastu'dan oluşan şarkılar için kural budur. Şimdi Vastu tarafından yapılan şarkıların tanımını dinleyin. Angas: Kelimelere (şarkılara) uygulanan dans; jest kullanımı ve enstrümantal müzikle ilgili kurallar; Angalarından oluşan Chandakalar için de aynı şekilde geçerlidir.Mukha ve Upohana sırasında enstrümantal müzik; ağır ve hafif Aksaralar ile ayrı tutularak çalınmalıdır. Üç asartlanın ayırt edici özellikleri yukarıdaki 289 numaralı notta verilmiştir. Bir şarkının bazı kısımları tekrarlandığında; ilk söylenen kısımlar jestlerle belirtilmelidir.ve geri kalanı danqe'ye çevrilecek. Bir şarkının bazı bölümleri tekrarlandığında; bunu üç Pani kuralına ve üç çeşit tempoya uyan enstrümantal müzik takip etmelidir. Böyle bir durumda enstrümantal müzik [uygun] tempoyu takip etmelidir. Tattva; Anugata ve Ogha Karana ile ilgilidir. Bunlardan Tattva yavaş tempoda; Anugata orta tempoda ve Ogha hızlı tempoda uygulanmalıdır. Enstrümantal müziğin kuralı budur. Chandaka olması durumunda şarkının [farklı] kısımları tekrarlanacaktır. Dansı; jestleri ve şarkıyı [birleştirmede] her zaman kural budur. Tek kıta (nibaddha) halinde bestelenen şarkıların başlangıcı (davul çalmanın gralia'sı) sonunda yer almalı; ancak [büyük bir şarkının] bölümlerinin tekrarında böyle bir başlangıç baştan yapılmalıdır.

Nazik Dans

Asarita şarkılarını icra etme prosedürü bu olmalıdır. Şimdi tanrılara tapınmayla ilgili olanların hepsini Nazik Dans'isukmara olarak düşünün. Erotik Duygularla Nazik Dans; bir erkekle bir kadın arasında aşık olduklarında geçen bir diyalogla ilgilidir.

Dans etmek için uygun durumlar

Şimdi; ey Brahminler; oyunlardaki dansın şarkılar sırasında tanıtılması gereken durumları dinleyin. Uzmanlar; [bir oyundaki] bir şarkının ana sözleri ve onun [süs eklentisi] Varna sona erdiğinde veya herhangi bir karakter [bir oyunda] iyi bir talih elde ettiğinde dansı uygulamalıdır. Ve evli bir çift arasında aşkla bağlantılı bir olayın yaşandığı bir oyunda dans da yapılmalıdır; çünkü bu (dans) bir neşe kaynağı olacaktır. Dans ayrıca; sevgilinin yakında olduğu ve [uygun] bir mevsimin veya benzerinin görüldüğü bir oyunun herhangi bir sahnesinde de yer almalıdır.

Dans etmenin yasak olduğu durumlar

Ancak dans; öfkelenen (kharrfita); aldatılan (vipralabdha) veya kavga nedeniyle (sevgilisinden) ayrılan (kalahantarifa) genç bir kadının kısmına uygulanmamalıdır. giderken veya sevgili yakında olmadığında veya yurt dışına gittiğinde. Bunun dışında; bir Peygamberin sözlerinden mevsimlerden birinin veya benzerinin ortaya çıktığını anlayıp; bundan dolayı heyecan veya endişe hissedildiğinde; herhangi bir dans uygulanmamalıdır. Ancak oyunun herhangi bir bölümünde kadın kahraman yavaş yavaş sakinleştirilirse sonuna kadar dans uygulanmalıdır. Oyunun herhangi bir kısmı herhangi bir tanrıya duyulan hayranlıkla ilgiliyse; kişi orada Siva'nın yarattığı enerjik Angaharalarla dans etmelidir. Ve kadın ve erkek arasındaki ilişkilerden bahseden herhangi bir aşk şarkısını; Parvati'nin (tanrıça) yarattığı narin Angaharalarla yapılan bir dans takip etmelidir.

Davul çalmak

Şimdi dört ayaklı Narkutaka;  Khanjaka" ve Parigltaka'yı takip etmesi gereken davul çalma kurallarından bahsedeceğim. Davul çalmak; Khafija'nın veya Narkuta'nın Dhruva'sının bir ayağının olduğu bir zamanda SannipSta Graha ile başlamalıdır. Çift sayıda ayak ve eşit sayıda heceden oluşan bir DhruvS sırasında davul; ilk ayağı söylendikten sonra Graha ile işaret parmağıyla çalınmalıdır. yukarıda anlatıldığı gibi davul çalınması] bu şarkı [onu tasvir etmek için] uygun hareketlerle tekrarlanmalı; tekrar söylenmeli ve son ayak davulunun sonunda çalınmalıdır.

Davul çalınmadığında

Şarkının veya Vargas'ın bittiği veya yeniden başladığı bir zamanda davul çalınmamalıdır. Trantris veya Karanas tarafından yapılabilecek Antara-marga sırasında; Sınıf Dansını Suci Cari'nin yanı sıra davullar da takip etmelidir. Mahesvara'nın (Siva) yarattığı bu dansı iyi icra eden kişi; [öldüğünde] tüm günahlardan arınmış olarak bu tanrının meskenine gidecektir. Bunlar; Danee Sınıfına ilişkin; uygulanmasından kaynaklanan kurallardır. Söyle bana daha ne yapacağım Şimdi Natyaveda'nın kuralları hakkında konuşun. Sınıf Dansının Özelliklerini ele alan Bharata'nın Natyasastra'sının IV. Bölümü burada bitiyor.

*Çeviri yapay zeka aracılığıyla İngilizce metinden yapılmıştır. Alana ilişki terminoloji çerçevesinde düzeltmeler ve düzenleme yapılmıştır.

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FOTOĞRAFTA FARKINDALIK SÜRECİ ve DEĞERLENDİRME Dr.Özand Gönülal

Eser Analiz Yöntemleri

BİLECİK ORHAN GAZİ İMARETİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand Gönülal

İznik Yakup Çelebi Camisi (İmareti) Dr. Özand Gönülal

AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal

İznik Nilüfer Hatun İmareti. Dr.Özand Gönülal

ANKARA KARACABEY CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

AMASYA YÖRGÜÇ PAŞA CAMİSİ, 1430,KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Adnan Turani (1925- 2016) Dr.Özand Gönülal