TİYATRODA (NATYA SHASTRA) METRİK DESENLER Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

TİYATRODA (NATYA SHASTRA) METRİK DESENLER                                         Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

(Natyashastra; Yazarlığı efsanevi bilge Bharata'ya atfedilen, ikinci yüzyılda yazılmış gösteri sanatları için kuralcı el kitabı (shastra). Metin, üç ana performans formunun her yönünü detaylandıran otuz yedi bölüme ayrılmıştır: müzik, drama ve dans (hem müziği hem de dramayı birleştiren). Metnin bazı bölümleri estetiğe ve şiire ayrılmış olup, sanatın takdiri için doğru atmosferi yaratmaya ve aktarmaya yardımcı olmaktadır. Metnin diğer bölümleri sahnenin inşası gibi somut, pratik konuları tartışıyor. Metin bu üç gösteri sanatı için hala bir otoritedir ancak dans için özellikle önemlidir.Hint dansında bulunan pozisyonların ve jestlerin çoğu ilk olarak bu metinde kodlanmıştır. Natyashastra, "halk" dansından ziyade "klasik" dans olduğunu iddia eden herhangi bir dans formu için nihai otorite olmaya devam etmektedir.)

Janu-madhya

Tanu-mdhya; Gayatri sınıfının [metre cinsinden] bir çeşididir. [Ayaklarının her birinde] ilk iki ve son iki hece ağırdır . Örnek :santyakta-vibhusa bhrastaiijana-netra hastArpitaganda kiin tvam tanu-madhya güzel bayan (ince belli olan); neden vazgeçtin sen süslerin; neden gözlerin koliriumsuz ve neden yanağını avucunun içine dayaıyorsun?

Makaraka-snr§a

[Aynı sınıftandır] Makaraka-s'irsa; [ayaklarının her birinde] ilk dört hecesi hafif ve son ikisi

Örnek:svayam upayantam bhajasi na kantam bhayakari kim tvam makaraka-slrsa IIKendi isteğiyle sana gelen sevgiliyi selamlamıyorsun berbat biri; neden bu kadar sıkıcısın . B. ve C'de bundan önce; haklı olarak XV. Bölüme ait olan bir beyit gelir. bir Şema . Bu sayacın tanımı da onun örneğidir; ancak bağımsız bir örnek de aşağıdadır. MS'de tanımlanan diğer birçok ölçü ile doğu böyledir.Buna tarafından Sasivadana denir.

Malatça

İkincisi ve pisliği hafif; geri kalanı ağır olan altı heceden oluşan ölçüye [vezne] denir.Arıların yapıştığı Malati çelenkini takan kırgın kadın büyüleyici görünüyor.

Malin

İkincisi hafif [geri kalanı ağır] olmak üzere altı heceden oluşan ölçüye Malinl denir. Parfümlü banyonuz; çelenkler ; [iyi] elbiseniz ve süslerinizle açıkça bir çelenk yapımcısının karısı olarak tanınıyorsunuz.

Uddhata

İkincisi;dördüncüsü ve beşincisi hafif[ve geri kalanı ağır]olan yedi heceden oluşan ayaklara Uddhata denir.Bu ima muhtemelen Piiiicatantra IV'teki Vanara-makara-katha'daki aptal mokarayadırgerçekten de maymunun kalbini nehir kıyısındaki ağaçta bıraktığına inanıyordu. Bu yüzden tercüme ediyorum"donuk kafalı" kelimesi. Mızrak dişlerinin izlerini taşıyan ve dağınık saçlarınla kaplı yüzün; gerçekten amansız bir aşk mücadelesine işaret ediyor.

Bhramara-malika

[İlk ikisi ve son ikisi ağır [ve geri kalanı hafif] olan yedi heceden oluşan J ayaklı ölçüye Bhramara-malika  denir.Örnek ;nana-kusuma-citre prapte sural ihi-mase I esa bhramati inatta kiinte bhramara-mala sevgili dostum; bu ay farklı çiçeklerle rengarenk Caitra ayı; arı salkımları sarhoş bir şekilde [kokularıyla] uçuyor.

Simha-lekhii

Birinci; üçüncü; beşinci; yedinci ve sonuncusu [sekizinci] ağır ve geri kalanı hafif olan sekiz heceden oluşan ölçüye Simha-lekha denir Aşkın kucaklaşmasını türlü şekillerde planladığın; güzel bacaklı; aslan pençelerinin çizikleriyle kazındı zihnime .

Matta-cestita

Sekiz hecenin ayakları olan [ölçü]ikincisi; dördüncüsü; altıncısı ve sekizincisi ağırdır [ve geri kalanı

ışık] Matta-cestita olarak adlandırılır. Sevgili; gözleri huzursuz ve değişken; saçları dağınık; adımları dengesiz; sarhoş gibi davranıyor.

Vidyul-lokhil

Tamamı ağır olan sekiz heceden oluşan ölçüye Vidyul-Ickha denir. Gökyüzü; kükreyen ve su kütleleriyle dolu kara bulutlarla kaplanmış; güneş ışınına rakip olan bir şimşek [farklı] yönlerde koşuyor.

Citta-vilasita

Beşincisi; yedincisi ve sonuncusu ağır; geri kalanı hafif olan sekiz heceden oluşan ölçüye Citta-vilasita denir. Bir şiirin bir kısmını şu şekilde alıntılayan Pataiijali'nin zamanı gibi: senin gülüşün yüzünden ortaya çıkıyor; bütünü gölgede bırakıyor (aydınlatıyor)ay.

Madhukari

Son üçü ağır; geri kalanı hafif olan dokuz heceden oluşan ölçüye Madhukari denir. Çiçeklerle dolu ve [hoş]koku coşkusu bakımından zengin çeşitli ağaçlarla kaplı ormanlık alanı gören dişi arı; keyif içinde uçuyor.

Kuvalaya-malii

İlk ve son üçü ağır; geri kalanı hafif olan on heceden oluşan ölçüye denir. Kuvalaya-malii  sevgililer; o zamanlar başınıza takılan ve lapis lazuli; kuvars ve altınla zengin bir şekilde süslenmiş olan bu Kuvalaya çiçeklerinden oluşan iyi yapılmış çelenk; doğal güzelliğini [artık] taşımıyor.

Mayurasarini

On hecenin ayakları [olan ölçü]). Bu ölçüye Pingala ve takipçileri tarafından BhujagaSiiinbhttii  adı verilir.Bu Pan denir ava Pingala ve takipçileri tarafından. Kuvalaya; lotus sınıfından mavi bir su çiçeğidir. Mayurasarim olarak adlandırılır.Ey aşağılık adam; senin erkeklerle birliğin yok; aşkın zevkinden de hiçbir iz yok sende. Hala etkileyici birine benziyorsun. Gerçekten bezelye tavuğu gibi davranıyorsun.

Dodhaka

Birinci; dördüncü; yedinci; onuncu ve sonuncusu ağır; geri kalanı hafif olan on bir heceden oluşan ayaklara Dodhaka denir. Neşeli bayan; ön bacaklarının titrek adımlarıyla ve sanki sarhoşmuş gibi şakacı bir şekilde hareket eden vücuduyla bir buzağı  tavrını taklit eden bu file bakın

Motaka

 İlk ikisi; beşincisi; sekizincisi ve sonuncusu ağır; geri kalanı hafif olan on bir heceden oluşan ölçüye Motaka denir.Bu; bezelye kuşlarının cinsel birleşmelerinin tamamen inzivada gerçekleştiği inancıyla ilgilidir.Dağ vadisinde kükreyen bulutları duyan bu fil; heyecanla [yağmur] bulutları kadar yüksek sesle trompet çalıyor ve titrek adımlarla ağaçlara doğru koşuyor.

Indra-vajra:

Üçüncüsü; altıncısı; yedincisi ve dokuzuncusu hafif; geri kalanı ağır olan on bir heceden oluşan ölçüye Indra-vajra denir.Bakılması zor; memnun edilmesi ve kazanılması zor birisiniz ve karışık olmayan (yanıyor; bir) sert bir hissiniz var; aşk pratiğinde her aşamada uygun değilsiniz (ajioijija); ve kısacası sen İndra'nın yıldırımısın.

Upcndravajra

Birinci; üçüncü; altıncı; yedinci; dokuzuncusu hafif [ve geri kalanı ağır] olan on bir heceden oluşan ölçüye Upendravajra  denir.sevgili kişi; güzelliğiniz; [elbisenizin] özel renkleri; gülümsemesi; zarafeti ve narin duruşu nedeniyle; bu nitelikleriniz [güzel] formun nitelikleriyle eşleşti. Indra'nın yayı mısın? Rathoddhata

Birinci; üçüncü; yedinci; dokuzuncu ve sonuncusu ağır [ve geri kalanı hafif] olan on bir heceden oluşan ölçüye Rathoddhata denir.Ey iyi asker; neden savaş alanını tamamen terk ettin? Ne kendine ne de arkadaşlarına hiçbir iyilik yapmadın; çünkü [savaş alanından] kaçarken; şimdi [yolunun] tozu bir arabanın saçtığı gibi kalkıyor.

Svagata

Birinci; üçüncü; yedinci ve onuncu ve sonuncusu ağır [ve geri kalanı hafif] olan on bir heceden oluşan ayaklara sahip ölçüye Svagata  denir.Bugün iki büyük gözüm amacına ulaştı; hayatım ve aşkım da. Çünkü sen evime geldin; güzel bayan; hoş geldiniz; lütfen oturun.

Salini

Altıncı ve dokuzuncusu hafif; geri kalanı ağır olanlara Salini denir. Yapmadığınız insanlara karşı gösterdiğiniz sabır nedeniyle; kötü davranışlara sahip olan veya size kötü davranan kişilere sert sözler söyleyin. hiçbir erdemi yoktur veya kötüdür. hanımefendi; asil bir tavır sergilediniz; her bakımdan tatlılık dolu bir ev hanımısınız.

Totaka

Üçüncüsü; altıncısı; dokuzuncusu ve sonuncusu olmak üzere on iki heceden oluşan ölçü. Ağır olanlara [ve geri kalanı hafif olanlara] Totaka denir. Neden bu çarpık ve çekilmez davranış alçaklıkla dolu; açık ve sert sözler ilişkileri zedeliyor sevgililer ve [diğer] iyi insanlar? Gerçekten bir kesici gibi davranıyorsun.

Kumudanibha

 İlk dördü olan on iki hecenin ayakları [ile ölçü. sekizinci ve onuncusu hafiftir [ve geri kalanı ağırdır] Kumudanibha T olarak adlandırılır. Güzel gözlü genç kız; Kumuda çiçeği gibi olmak neden sana aşk tanrısının oku çarptı ve neden arkadaşlarının önünde soğuk rüzgârın savurduğu narin bir Nalini gibi solgun görünüyorsun?

Candra-lekhii

On iki heceden oluşan ve ilk beşi; yedincisi ve onuncusu hafif [ve geri kalanı ağır olan] ve ara kısmı son beş heceden sonra gelen ölçüye Candra-lekha denir.sevgili kişi; nilüfer yaprakları kadar büyük gözlerle tatlı yüzün ve kaşlarının görkemi aşkın meskenidir ve onlar aşk tanrısına bile sevgi getirmeye hazırdırlar; sanki ayın bir evresi gibi parlıyorsun.

Pramitilksara

On iki hecenin ayakları olan [ölçü]Şema ve bunun örneği, üçüncüsü; beşincisi; dokuzuncusu ve sonuncusu ağırdır [ve geri kalanı hafiftir] Pramitakarsa  olarak adlandırılır. Birinin; her zaman gülümseyen; gizlice onun hakkında kötü konuşmaktan kaçınan; asla kararsız veya sert olmayan; ölçülü konuşan; hoş; genç bir karısı varsa; o kişi gerçekten başarılı olur.

Vamiiasthii

İkinci; dördüncü; beşinci; sekizinci; onuncu ve sonuncusu ağır [ve geri kalanı hafif] olan on iki heceden oluşan ölçüye Vamsasthii denir. Benim için sevgili değilsin; çünkü [benim için] saygınlık kazanıyorsun ve sert sözlerin [aynı zamanda] seni [beni] hoşnutsuz kılıyor. Dolayısıyla doğal alışkanlığın bugün mutlaka kavga getireceğini görüyorum.

Harina-pIutS

Dördüncüsü; yedincisi; onuncusu ve sonuncusu ağır; geri kalanı hafif olan on iki heceden oluşan ayaklı ölçüye Harina-pluta 1 denir. Buna Pingala ve Biçme Makineleri tarafından Druta-vilambita adı veriliyor.Sert sözlerinizin kamçısına vurulan; korkuyla yanlarına bakan ve hızlı adımlarla sürekli uzaklaşan güzel bayan (lafzen; güzel bacaklı) hareketleriyle bir geyiğin dörtnala atışını taklit ediyor.

Kamadatta

Yedinci; dokuzuncu; onbirinci ve sonuncusu ağır; geri kalanı hafif olan on iki heceden oluşan [bir ölçüye] Kamadatta 1 denir.güzel hanımefendi 1; tırnak izleriyle bezenmişsiniz; dudaklarınız dişler tarafından ısırılmış ve yürüyüşünüz de titrek ve yavaş. Görünüşe göre geyik gözlü adam; sen kendini aşkın zevkine vermişsin.

 

Aprameya

 Birinci; dördüncü; yedinci ve onuncusu hafif [geri kalanı ağır] olan on iki heceden oluşan ayaklara Aprameya 1 denir.Ölümlüler arasında (bu dünyada) hiçbir yerde sizinle eşit olan ve sizin tarafınızdan ayırt edilen bir kadın görülmez. benzersiz başarılar. Yaratıcı; üç dünyanın en iyi erdemlerini bir araya getirerek seni eşsiz kıldı.

Padmini

İkinci; beşinci; sekizinci ve onbirincisi hafif [geri kalanı ağır] olan on iki heceden oluşan ölçüye PadminI adı verilir.sevgili hanımefendi; bana her zaman bir nilüfer gölü gibi görünüyorsunuz; çünkü vücudunuz nilüfer yüzünün yanında parlayan bir su havuzu ve gözleriniz [orada] huzursuz arılar gibi ve kuğu gibi gülümsüyorsunuz. dişleriniz ve saçlarınız [nilüfer çiçeği] yapraklarıdır ve göğüsleriniz Cakra-vakas [orada yüzen] gibidir.

Patuvrtta

İlk altısı ve onuncusu hafif [geri kalanı ağır] olan ayaklı on iki heceli [vezneye] Patuvrtta 1 denir. Buna Pingala ve takipçileri tarafından Sragvini denir.Bahçe göllerindeki nilüfer tomurcukları; arıların ve guguk kuşlarının şarkıları ve sarhoş kadınların şakacı hareketleriyle Oaitra ayı (bal ayı) akıllı davranışlarını duyuruyor .

PrabhSvati

 İkincisi; dördüncüsü ve dokuzuncusu; on birincisi ve sonuncusu ağır [ve geri kalanı hafif] olan on iki heceden oluşan ölçüye Prabhavati denir.güzel biri; gözleri lotus çiçeği kadar büyük; nasılsınAyın ışınları bulutlarla kaplanmışken ve sen yaklaşan (yeni) yağmurları ve şimşekleri umursamadığında; bu evime ışık saçan bir varlık gibi mi geldin

Praharsini

İlk üçü; sekizincisi; onuncusu ve onikincisi ve sonuncusu ağır [geri kalanı hafif] olan on üç heceden oluşan ayaklara Praharsini  denir.sevgi dolu ve tatlı sözlerinle; esprili sözlerinle; güzel; görkemli; titrek ve yavaş adımlarınla aşıkların zihnini büyülüyorsun. Bu dünyadaki [her şeyin] ötesinde mest olduğun açık.

Matta-mayura

Altısı; yedincisi ve on üç heceden oluşan ayaklı [ölçü. onuncu ve on birincisi hafiftir [ve geri kalanı ağırdır] Matta-mayura  olarak adlandırılır.Bu bulutlar gürleyen bir ses ve aşağıdakileri içeren parlak işaretlerle [özelleştirilir] Rüzgarın hareket ettirdiği; beyaz turnalarla süslenmiş şimşek ve gökkuşağı; tavus kuşlarını çıldırtan yağmur mevsiminin gelişini anlatıyor.

Vasanta-tilaka

On dört heceli ayaklı [ölçü]bunlardan ilk ikisi; dördüncüsü; sekizincisi ve onbirincisi ve on üçüncü ve sonuncusu ağırdır [ve geri kalanı hafiftir] denir.Saç örgüsünü çok renkli saçlarla süsleyen bu iyi giyimli kadın ilkbahar çiçekleri ve geri kalanı çeşitli çiçek çelenkleriyle 1 gövdesi ve çeşitli süslemelerle dolu kulakları; gerçekten de baharın [tanrıçasının] alnındaki süslemeye (tilaka) benziyor.

Asambadha

İlk beşi ve son üçü ağır; gerisi hafif olan on üç heceli [ayaklı] ölçüye Asambadha denir. Dünyayı tanıyan; bilgili; güçlü; soylu ve karakterli; gururlu bir kişi yeterli onuru bulamadığı bir ülkeyi terk etmeli ve hızla başka bir ülkeye gitmelidir; çünkü bu dünya çeşit çeşit zenginliklerle doludur ve [böyle bir kişiye] hiçbir engel teşkil etmez;

Sarabha

İlk dördü; onuncusu; on birincisi on üçüncüsü ve sonuncusu ağır; geri kalanı hafif olan on dört heceden oluşan ölçüye Sarabha denir.' Srak ve malya burada muhtemelen iki farklı çelenk türünü belirtmek için kullanılıyor.Bu sevgili hanımefendi; çalılarla kaplı ve yüksek tepelerin serpiştirildiği ormana zarif bir şekilde titreyerek gidiyor. Ah; ne kadar aptalım; öfkeden dolayı açıkça genç bir filin zarif rolünü oynadığını anlayamadım.

Nandimukhi

İlk altısı; onuncusu ve onüçüncüsü hafif [geri kalanı ağır] olan on beş heceden oluşan ayaklara Nandimukhi denir. Yüzünü daha önce hiç görmemiştim; gözleri öfkeden kızarmış; kaşları çatıktı; hanımefendi; daha ne diyeyim? Sen kalbimde yaşayan ve Nandimukhi gibi olan tatlı dilli kişi misin?

Gaja-vilasita

Birinci; dördüncü; altıncı ve sonuncusu ağır; geri kalanı hafif olan on altı heceden oluşan ölçüye Gaja-vilasita denir. Buna Pingala ve Bayan takipçileri tarafından Rsabha-gaja-vilasita adı veriliyor.Kandala kabuğu ile Indragopa ile süslenmiş ve yüksek ve net davul sesiyle açılan Pal; Kadamba T; Nipa  ve Kutaja çiçekleriyle parfümlenmiş yeryüzünün yüzeyini görünce- gök gürültüsü gibi (bulutların yanan sesleri) bu [adam] bir boğa filinin sportif hareketlerini taklit ediyor

Pravaralalita

İkinci; üçüncü; dördüncü; beşinci; altıncı; on ikinci; on üçüncü; on beşinci ve sonuncusu ağır [ve geri kalanı hafif] olan on altı heceden oluşan ayaklara Pravaralalita denir. ; Vücudu tırnaklarla; dudaklarla çizilmiş; takozları dişlerle ısırılmış; kafası çiçeklerle kaplı; saçlarının uçları darmadağınık; yürüyüşü yavaş ve gözleri huzursuz. Ah; çok zarif bir aşk istismarı; övgüye değer bir şekilde gerçekleşti.

Siharini

İkincisi; üçüncüsü; dördüncüsü; beşincisi ve altıncısı; onikincisi olmak üzere on yedi heceden oluşan ayaklı [ölçü]T Kadamba ve nijki genellikle eş anlamlı kabul edilir. Bu iki isimle iki farklı ağacın olması ve daha sonraki yazarların çok küçük olabilecek farkı göz ardı etmeleri mümkündür. Burada Muhtasar Oxford Sözlüğü'nün nipa'yı "bir tür E. Hint palmiyesi" olarak tanımladığı belirtilebilir.

Sikharigl

Kalçanız bir nehrin kıyısındaki kum yığını gibidir; yüzünüz ve gözleriniz arılarla birlikte bir nilüfer çiçeği gibidir; vücudunuzun dokunuşu sert değil yumuşaktır; iki yükseltilmiş göğsünle [iki] zirveli bir tepeye benziyorsun sevgili varlık.

Vrsabka-ce$tita

İlk beşi; on birincisi; on üçüncüsü; on dördüncüsü ve on altıncısı hafif [ve geri kalanı ağır] olan on yedi heceden oluşan ölçüye Vrsabha-eestita denir. Bulutların gürleyen gürültüsünü duyan boğa; aşırı tekerlek izlerinden çıldırmış; boynuzlarıyla yere vuruyor ve karşılık olarak böğürüyor. Ve sonra; kendi sınıfından genç dişilerle çevrelenmiş olarak; korkusuzca bir ağıldan diğerine gider ve merada çeşitli sportif faaliyetlerde bulunur.

Hridharii

İlk dördü; onuncusu; onbirincisi; onüçüncüsü; on yedi heceden oluşan ayaklı [ölçü]Buna Pingala ve takipçileri tarafından Harim denir.on dördüncüsü ve sonuncusu ağırdır [ve geri kalanına hafif] denir

Ey sevgili kişi; tarafından saçların; pudraların; yanağına sürülen hoş kokulu macunun; tlio [saç parfümü] tütsülerin; saçına takılan çiçekler (yanan kafa); çeşitli kıyafetlerin ve uzuvlara takılan altınla birleşen birçok mücevher; gerçekten parlıyorsun güzellik tanrıçası olan nilüfer çiçeğine çok benzer.

Vamsa-patra-patita

Birinci; dördüncü; onuncu ve sonuncusu ağır; geri kalanı hafif olan on yedi heceden oluşan ölçüye Vamsa-patra-patita denir. Ey güzel hanımefendi; etrafı gençlerle çevrili olan bu fil; tepenin zirvesine yakın bir yerde; çiçeklerle dolu ağaçlar ve çalılardan oluşan sık ormanda oynuyor; bulutların uğultusunu duymaktan keyif alıyor ve ayrıca rüzgar gibi; bambu yaprakları [yere] düşecek;

Vilambita-gati

On yedi heceden oluşan [ayaklı ölçü]; bunların ikincisi; altıncısı; sekizincisi; onikincisi; ondördüncüsü;

Buna denir Mandiikriinta; Pingala ve takipçileri tarafından onbeşinci ve sonuncusu ağırdır [ve geri kalanına hafif] denir. sevgili biri; gözlerin yuvarlanıyor;büyük kolye yerinden çıkıyor; kuşak gevşek kalıyor ve yavaş adımlarınız bocalıyor; Bu adamın sana olan sevgisi ve saygısından dolayı büyük bir gururla bu yavaş yürüyüşünü gerçekten seviyorum.

Citra-lekha

İlk beşi; on birincisi; on ikincisi; on dördüncüsü; on beşincisi; on yedincisi ve sonuncusu ağır [ve geri kalanı hafif] olan on sekiz heceden oluşan ayaklara Citra-lekha  denir.Ey sevgili kişi; birçok şeyle çok parlıyorsun'Uzuvlarınıza takılan mücevherli süsler; tutku uyandıran kokularla zengin çeşitli hoş kozmetikler; banyodan sonra temizlenen ve çiçeklerle süslenmiş saçlar ve kıyafetlerinizin çeşitli renkleri. Daha fazla ne söyleyeyim? Kısaca boyalı bir resim gibi görünüyorsunuz.Buna Pingala ve takipçileri tarafından Kusumita-lata-vellitS- adı veriliyor.

Sarditla-vikrldita

İlk üçü; altıncısı; sekizincisi; on ikincisi; on üçüncüsü; on dördüncüsü; on altıncısı; on yedincisi ve sonuncusu ağır [ve geri kalanı hafif] olan on dokuz heceden oluşan ölçü [veznin] Sflrdulavikridita 1 olarak adlandırıldı.Düşmanlar püskürtüldü sonra [ bazıları Sataghni ve Tomara gibi çeşitli silahlarla öldürüldü ve [bazılarının] karınları; kolları; ayakları ve yüzleri delindi ve [bazıları] tüm silahlarını kaybetti. Savaşta; kaplan sporlarıyla kıyaslanabilen ve sabır; enerji ve yiğitlik gibi erdemlerle karakterize edilen; düşmanı öldüren başarılarınız muhteşemdir.

Suvadana

İlk dördü; altıncısı; yedincisi; ondördüncüsü; onbeşincisi; onaltıncısı ve sonuncusu ağır; geri kalanı hafif olan; yirmi heceden oluşan ayaklı ölçüye (veznine) Süvadana denir. Gözlerin nilüfer yaprakları gibi; yay gibi kaşlarla güzel ve uçları şakacı bir şekilde tembel; yanakları ve dudakları ortası dolgun; dişleri eşit; tek sıra halinde; sık ve parlak; kulakları omuzlara kadar sarkık; çenesi kıvrık ve burnu güzel hanımefendi; Bu fani dünyada sen gerçekten de yüzü [dikkatle] şekillendirilmiş tek güzel yüzlü kadınsın.

Sragdhara

İlk dördü; altıncısı; yedincisi; on dördüncüsü; on beşincisi; on yedincisi; on sekizincisi; yirminci ve sonuncusu ağır [ve geri kalanı hafif] olan yirmi bir heceden oluşan metroya Srcigdhra denir. Ey kral (erkekler arasında en iyisi); Cuta; Asoka; Aravinda; Kuravaka; Pilaka; Karnikara; Sirisa; Punnaga; Parijata; Vakula; Kuvalaya; Kimsuka ve Atimukta gibi çok sayıda ve çeşitli tatlı kokulu ilkbahar çiçekleri nedeniyle; Bu dünya bugün; [birçok] çiçek çelengi takan bir kadına benziyor.Birinci; dördüncü; altıncı; onuncu; onikinci; onaltıncı; onsekizinci ve sonuncusu ağır olan yirmi iki heceden oluşan ölçü [ve geri kalanı liglitpis'e Madraka  denir.güzel hanım (ay yüzlü yanan); bugün flüt ve davulların tatlı sesleri eşliğinde dans ediyorsunuz; bir elleriniz havada; diğeri bükülü Madraka T dansı yapıyor; ayaklarınız aceleyle huzursuz oluyor- Ve sen Çok sayıda ve çeşitli Karana'ları takip ederek mutlu; zekice ve zarif hareketler yapıyorlar; bu dans ayrı bir Duygu (rami) ile doludur.

Asyalalita

Beşincisi yirmi üç heceden oluşan [ölçü]yedincisi; on birincisi; on üçüncüsü; on yedincisi; on dokuzuncusu ve sonuncusu ağırdır [ve geri kalanı hafiftir] Asvalalita olarak adlandırılır. Pek çok at; fil; savaş arabası ve çakmaktan oluşan bu tamamen toplanmış orduyu; yüzlerce ok; dart; cirit; sopanın bulduğu kılıçlarla yayılan çok çeşitli saldırıları ve piyadelerin gürültüden dolayı dehşete kapılıp korktuklarını gördükten sonra bile Atılan füzeler ve dehşete kapılan yönler sayesinde; savaşın ön saflarında; değeri [insanlar tarafından] çok arzu edilen bir atın sportif hareketlerini uyguladınız.

 

 

Meglia-mala

İlk altısı; sekizincisi; onbirincisi; on dördüncüsü on yedincisi; yirminci ve yirmi üçüncüsü hafif [ve geri kalanı ağır] olan yirmi dört heceden oluşan ölçüye Meğa-miila denir. Yağmur mevsiminin gökyüzünü kaplayan; derin ve delici sesleri olan; kuşakları turna kuşları olan; rahminde duman ve koliyumla karşılaştırılabilecek koyu mavi renkte su taşıyan; belini gökkuşağıyla kuşatan bulut yığını. kemer gibi; zırh plakaları ışık parıltısıyla aydınlatıldığında gerçekten çok güzel görünüyor.

Kraunea-padi

Birinci; dördüncü; beşinci; altıncı; dokuzuncu; onuncu ve sonuncusu ağır; geri kalanı hafif olan yirmi beş heceden oluşan ölçüye Karunca-padi denir. Yayından fırlattığı oklarla hızla Soma suyunu döken; Camasa'yı fırlatan; Kalasa'yı kıran; Yupa'yı deviren; Casala'yı yerinden çıkaran Let Siva (şeytanların düşmanını yaktı); ateşi söndür; yakıtı yok et; [kurbanlık] hayvanları korkut; Caru'yu dök ve Daksa'nın büyük fedakarlığında tanrıları ve Fit-I'leri kaçırt; tüm düşmanlarını her zaman aynı şekilde yok et (kurban).

Bhujanga-vijrmbhita

İlk sekizi; on dokuzuncusu; yirmi birincisi; yirmi dördüncüsü ve sonuncusu ağır [ve geri kalanı hafif] olan yirmi altı heceden oluşan ölçüye Bhujanga-vijrmbhita denir. Tanrıların sıçandaki fil yürüyüşüyle yarattığı güzel Tilottam'ları 'sonradan' görmek. tavaf etmeye geldi. onu destekledim ve tüm gözleri ona diktim ve başlarını ve ağızlarını hareketsiz tuttum. Ve sonra tanrıların efendisi (Siva); göğüsleri; yüzü ve kalçası nedeniyle güzel olan onu görünce sessizce içini çekti ve içinde yılanların esnediği en iyi mücevherlerle süslenmiş altın bilezikleri sırtına kaldırdı. .

Düzensiz ve yarı çift metreler

Bunlar; Brahminlerin en iyileri; [daha önce] bahsettiğim ev§n ölçüleridir. Novv düzensiz ve yarı çift metreleri dinleyin.Ayakları farklı; metrik tiplere ait olan ve birbirine benzemeyen metrelere düzensiz (v'mmn) denir.İki [alternatif] ayağın benzer olduğu; ancak iki [bitişik] ayağın benzer olmadığı metrelere yarı çift (ar) denir.Ve tüm ayakların birbirine benzemediği metreye düzensiz denir. Yarı metrenin çift ve tek ayakları birbirinden farklı olmalıdır ve bu tür ayak gruplarından ilki diğerlerinden daha kısa veya daha uzun olabilir veya bunlardan biri daha uzun; diğeri diğerlerinden daha kısa olabilir.

Metrelerce bile

 Eşit ölçü; ayaklardan birinin tanımlanmasıyla tanımlanırken; eşit olmayan ölçü; tüm ayakların tanımlanmasını gerektirir. Ve iki ayağın tanımından yarı-çift metre bilinmektedir. Bu; ayakların [farklı yarı-çift metrelerde] bölünmesidir.Çift ölçüleri ayak bölümlerine göre tanımladım. Şimdi düzgün olmayan ölçülerin özelliklerini üçlü terimlerle tanımlayacağım; patates).Eğer [Anustup'ta] ilk ayak sa; sa; ga; ga'yı içeriyorsa ve ikinci sa; ra; la; ga'yı içeriyorsa ve kalan çift ve tek ayaklar  olacaksa buna Pathya denir.Tanrılara ve arkadaşlara saygı duyarsınız; evlilik ilişkilerini ve akrabalarınızı tanırsınız; sevgi dolu hediyeler vermek için ve sen hoş birisin; sevgili kişi; sen benim için değerlisin.

Düzensiz Pathya

 [Anustup ölçüsü] ilk ayağı ma; ra; ga; ga; ikinci ayağı ya; sa; la; ga; üçüncü ayağı ra; bha; la; ga ve dördüncü ayağı ja; sa; la; ga'dan oluşur [tamamen düzensiz (sarva-vimma) denir.sevgili varlık; senin hiçbir [iyi] davranışın yok; arkadaşın yok ve akrabalarına karşı hiçbir iyi davranışın yok ve her durumdasın yol çok kaba; yani hoş değilsin.

Ters Pathya

Bunlar birinci ve üçüncü ayağın özellikleridir. Bunlar ters çevrilmiş olduğundan yani bu tanımın ikinci ve dördüncüsü olduğundan; ölçüye ters Pathya adı verilecektir.Krtena ramanasya kim sakhi rosena te' pyarthain I viparita na patbyasi tvam jade kena mobita Sevdiğinize gösterilen bu öfkenin ne faydası var? [Öyle görünüyor ki] sen aptalsın ve birisi tarafından kandırıldın ve üzüldün; [bu yüzden] hoş değilsin.[Heinistictis'te] dördüncüsü; beşincisi ve altıncısı kısa olan; ayakları sekiz heceden oluşan ölçüye Anustup Capalii denir. bu kızın en sevdiği kişi değil. [Özel olarak] duyulacak bu [bilgi] kadın arkadaş tarafından yüksek sesle duyuruldu. Bu kararsız kadına gerçekten de Narada'nın (kavga tanrısı) bir imgesi deniyor.

Vipuls

[Ayakları sekiz heceli bir ölçünün ikinci ve dördüncü ayağında kısa olan yedinci hece varsa 125'tir Bundan önceki bir pasaj kaybolmuş gibi görünüyor. sevgili varlık; zayıfsın [vücut olarak belinin ortası Vajra gibi ince; göğüslerin altın sürahiler gibi; kalçaların büyük ve yüzün dolunay gibi. Yağmurlar geldiğinde dünyayı sular altında bırakan; kıyıdaki ağaçları yok eden ve yüksek bir su birikintisinden aşağı akan Ganj gibisin.Pathya'nın ayakları bu nedenle çeşitli tiplerdedir; içinde kalan [AnustupJ türleri çift <ind tek ayaklar oluşturulabilir diğer üçlülerle (irikay.Bu vezinde ağır heceyle biten veya hafif hecelerden oluşan {ör. na) hiçbir zaman gerçekleşmeyecek (yanıyor; arzu ediliyor)ilk heceden sonra; dördüncü heceden sonra ise kısa bir hece gelmelidir (lafzen belirtilmiştir). Pathya'nın ayaklarında sonunda üç kalın hece vardır; buna [Anustup] Vaktra denir.güzel bayan; dudakların dişler tarafından ısırılıyor; uyanık kaldığın için gözler uyuşuk; yüzün yorgunluktan sonra daha çekici hale geldi Lore'un keyfine göre.Bunlar Anustup sınıfının tamamen düzensiz ölçüleridir. Üçlüler ve hecelerin [düzenlenmesi] konusunda otoriteler birbirinden farklıdır.

Vanavasika

 Ayakları; üçlü ve üçlü olarak dört bölüme ayrılan Gatha'nın parçaları olan on altı Matra'dan oluşan ölçüye Vanavasika denir. güzel bayan; yürüyüşünüz dengesiz; uzuvlarınız tedirgin ve ateşli tutku nedeniyle titreyen hareketleriniz büyüleyici. Aşkın tadını çıkarırken nereye gidiyorsun? Sen Vanavasi'nin sapık kadını mısın?

Ketumatlı

Birinci ve üçüncü ayakları ve ikinci ve dördüncü ayakları dan oluşan ölçüye KetumatI denir. Dudaklar zonkluyor; nilüfer yapraklarına benzeyen gözler titriyor; yanaklar kırmızı. Söylesene; yüzün neden öfkeden güzelliğinden mahrum kaldı; Ketumati (alev) gibi oldu?

Apaarvaktra

Aparavaktra adı verilen ölçü biriminde birinci ve üçüncü ayaklar na; na; ra; la; ga'dan ve ikinci ve dördüncü ayaklar ise na; ja; ja; ra'dan oluşur. Ey güzel hanımefendi (aydınlatılmış ay yüzlü) neden gözlerin dolu gözyaşları ve neden ayın küresi gizlenmiş gibi görünüyorsun bulutlar adına ve neden bugün yüzün birine benziyor başkasının yüzü?

Kuspit ve Gra

Puspitagra ölçüsünde birinci ve üçüncü ayaklar na; na; ra; ya'dan oluşur ve ikinci ve dördüncü ayaklar na; ja; ja; ra; ga'dan oluşur. Ey güzel hanımefendi; şu çiçek açan ormanın tepesine bakın rüzgarın güzel ağaç dallarını salladığı; Mutlu guguk kuşları tatlı sesleriyle şarkı söylüyor ve arılar yaylanıyor her tarafta uğultu.

Udgata

Udgata ölçüsünde ilk ayak sa; ja; sa; la'dan; ikincisi na; sa; ja; ga'dan; üçüncüsü bha; na; ja; la; ga'dan ve dördüncüsü sa; ja; sa'dan oluşur. nilüfer benzeri göbeğinizin boşluğundan yükselen tüyler; çiçeklerden çıkan bir arı sürüsüyle karşılaştırılabilir ve onlar Cupid'in çiçeklerinin güzelliği aşıldı.

Lalits

Lalita ölçüsünün ilk ayağı sa; ja; sa'dan oluşur. la na; sa; ja; ga'nın ikinci ayağı; na; na; sa; sa'nın üçüncü ayağı ve sa; ja; sa; ja; ga'nın dördüncü ayağı. Hanımefendi; güzel kıyafetlerinizi; narin ellerinizi aceleyle ama zarafetle hareket ettiriyorsunuz ve çiçek açan nilüfer benzeri bir yüzünüz var; aşk sporlarının yorgunluğundan sonra büyüleyici görünüyorsunuz.Bunlar dramalarda ve şiirlerde kullanılacak çift ve düzensiz türlerin hece ölçüleridir. Burada topluca anılan daha birçok hece ölçüsü vardır. Kullanılmayacaklar çünkü süslemezler.Aşağıda yasaklanan hece ölçüleri şarkılarda kullanılabilir. Bunları ele alırken çeşitlerini anlatacağım.

Dhruva'lar.

Bu benim tarafımdan kısaca ele alınan çeşitli hece ölçülerinin tanımıdır. Şimdi Aryaların tanımını vereceğim.Matras'ların duraklamaları ve bölünmeleri ile bunların özellikleri olarak belirtilen Ganas'a bağlı çeşitlerinden bahsedeceğim.Bu ölçülerde duraklama [ayakların] bölünmesini belirtir; Gana dört Matra'dan oluşur; ikinci ve dördüncü (sonuncu) ayaklar çift ayaklardır ve birinci ve üçüncü (geri kalanı yanar) tek ayaklardır.dört Matra'dan oluşan tek Ganas'ta ja olmamalıdır ve çift Ganas'ın [şairin] seçimine göre herhangi bir türü olabilir.Her Arya'daki sekizinci Gana; yarım Gana olarak bilinmelidir Altıncı Gana iki alternatif türden olabilir ve sekizincisi tek [heceden] oluşacaktır. İkinci yarıdaki altıncı Gana sadece bir Matr3'ten oluşacak  .Alternatiflerden birinde altıncı Gana ja olacak; ortada; diğerinde dört kısa heceden oluşacak; {o^jKjyj) ve bunlar duraklamayla (yati) ilgili olacak Duraklama; beşinci Gana'dan sonraki ikinci la tamamlandığında meydana gelebilir veya [altıncı Gana'nın] ilk hecesinden veya beşinci Gana'nın [tamamlanmasından] sonra oluşabilir.

Pathya-Irya ve Vipula-5ryi

Duruşu üç Gana'dan (ışıklı ayaklar üç Gana'dan oluşur) sonra oluşan Arya ölçüsüne Pathya denir. Vipula Arya bundan farklıdır; çünkü [hemistikleri içinde] hiçbir türden duraklama (yaii) gözlemlememektedir.

Pathya Arya

Güzel ve nilüfer çiçeği gibi yumuşak gözleri; bol uzun; siyah ve (kıvrık) saçları; geniş ve yumuşak kalçası; ince kolları ve karnı olan bir kadın kime hoş gelmez?

Vipula Arya

Kızın kalçası; yüzü; göğüsleri ve gözleri geniş; dudakları; avuç içi ve ayakları kırmızı; burnu; yanakları; alnı ve kulakları çıkıksa uğurludur.

Çapala Srya

Capala'da (Arya) ikinci ve dördüncü Kocasına meydan okuyan; sert konuşan; elbisesinde erotik işaretler bulunan; pek etli olmayan ve ete düşkün olan kadın; her konuda tutarsızdır.

Mukha-capala ve Jaghana-capala Arya

Capala'nın tanımı A~rya'nın ilk hemistich'i için geçerli olduğunda buna Mukha-capala denir. Ve aynı şey ikinci hemistich için geçerli olduğunda [yalnızca] buna Jaghana-capala denir.

Mukha-capala 5rya

Hanımım konuşkan ama yine de davranışları (genel olarak) kötü değil; çünkü o benim ev işlerinde uzman ve benim sefaletimde kendini mutsuz hissediyor.

Jaghana-capala 5rya

en iyi geyiğin gözleri ve ay ya da ayna gibi yüzü olan güzel hanımefendi; aşkın en iyi ödülünü oluşturan ve kabaran tutkunuzla büyüleyici olan kalçalarınızda ; sen inançsızsın (lafzen tutarsız)

*Çeviri yapay zeka aracılığıyla İngilizce metinden yapılmıştır. Alana ilişki terminoloji çerçevesinde düzeltmeler ve düzenleme yapılmıştır.

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FOTOĞRAFTA FARKINDALIK SÜRECİ ve DEĞERLENDİRME Dr.Özand Gönülal

Eser Analiz Yöntemleri

BİLECİK ORHAN GAZİ İMARETİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand Gönülal

İznik Yakup Çelebi Camisi (İmareti) Dr. Özand Gönülal

AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal

İznik Nilüfer Hatun İmareti. Dr.Özand Gönülal

ANKARA KARACABEY CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

AMASYA YÖRGÜÇ PAŞA CAMİSİ, 1430,KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Adnan Turani (1925- 2016) Dr.Özand Gönülal