TİYATRODA (NATYA SHASTRA) OYUN EVİNİN KUTSANMASI* Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

 

TİYATRODA (NATYA SHASTRA) OYUN EVİNİN KUTSANMASI*                  Yrd.Doç.Dr.Özand Gönülal

(Natyashastra; Yazarlığı efsanevi bilge Bharata'ya atfedilen, ikinci yüzyılda yazılmış gösteri sanatları için kuralcı el kitabı (shastra). Metin, üç ana performans formunun her yönünü detaylandıran otuz yedi bölüme ayrılmıştır: müzik, drama ve dans (hem müziği hem de dramayı birleştiren). Metnin bazı bölümleri estetiğe ve şiire ayrılmış olup, sanatın takdiri için doğru atmosferi yaratmaya ve aktarmaya yardımcı olmaktadır. Metnin diğer bölümleri sahnenin inşası gibi somut, pratik konuları tartışıyor. Metin bu üç gösteri sanatı için hala bir otoritedir ancak dans için özellikle önemlidir.Hint dansında bulunan pozisyonların ve jestlerin çoğu ilk olarak bu metinde kodlanmıştır. Natyashastra, "halk" dansından ziyade "klasik" dans olduğunu iddia eden herhangi bir dans formu için nihai otorite olmaya devam etmektedir.)

 

Yukarıda belirtilen tüm özelliklere sahip inşa edilen uğurlu oyun evinde inekler ve mırıldanan Brahminler (uygun Mantralar) bir hafta boyunca bekletilmelidir. Daha sonra [amaca yönelik] başlayan ve üç gün boyunca oruç tutan yeni kıyafetler giyen dramatik sanatın ustası, yatak odasından (evin aydınlattığı ev) uzakta yaşadı, duyularını kontrol altında tuttu ve [ Böylece] arınacak, uzuvlarına arındırıcı Mantraların mırıldanıldığı suyu serpecek ve oyun salonunu kutsayacaktır. Bu [kutsama], tüm bölgelerin efendisi büyük tanrı Siva'ya, nilüferden çıkan Brahman'a, tanrıların öncüsü Brahaspati'ye, Vişnu'ya, Kartikeya'ya, Sarasvati'ye, Laksmi'ye, Siddhi'ye, Medha, Smrti, Mati, Candra (Ay), Sflrya (Güneş), Rüzgarlar, Her Yönün Koruyucuları, A'vins, Mitra, Agni ve Rudra, Varnas , Kala Kali , Yama, Niyati gibi diğer tanrılar , Yama'nın Asası, Visnu'nun Silahları", Nagaların (Yılanların) Efendisi,

Kuşların efendisi (Garuda), Yıldırım, Şimşek, Denizler, Gandharvalar, Apsarasalar, Bilgeler, Natya-hizmetçiler , MahSgramani (Ganas'ın büyük lideri) , Yaksalar, Guhyakas ve Bhutas'ın orduları.

l varnas— Başka hiçbir eserde varnas adı verilen tanrılara rastlanmayacaktır. Bunlar, özellikle insanların dört varnasına hükmeden tanrılar olarak kabul edilebilir.

Kala — Birkaç efsanevi kahraman vardır (tanrılar, bilgeler ve Asuralar)

Kali— Bu ismin birçok efsanevi kahramanı var,

Vişnu'nun silahları, Bhasa'i Bala'nın I. Perdesinde tanrılar olarak görünür.

natyakumari— Bu tür tanrıçalardan muhtemelen başka hiçbir yerde bahsedilmiyor.

mahagramani — Ganas'ın büyük lideri. mahagramani'yi Ganapati (jnakagra-itanir ganapati)) ile özdeşleştirmesini kabul etmek çok zordur. Aşağıdaki 58'de mahagmieivara terimi geçmektedir.

Bunlara ve diğer ilahi bilgelere (devarsi) saygı duruşunda bulunduktan sonra, avuçlarını kavuşturarak tüm tanrıları kendi konumlarına çağırmalı ve şöyle demelidir: "Ey kutsallar, gece boyunca bizi korumanız altına almalısınız ve siz de bu dramatik performansta bize yardım etmelidir".

Jarjara'ya Paja'yı teklif etmek

Tüm tanrılara ve tüm müzik enstrümanlarına (kutapa) tapındıktan sonra, gösteride iyi bir başarı elde etmesi için Jarjara'ya Puja'yı sunmalı [ve ona şu şekilde dua etmelidir]. "Sen İndra'nın tüm iblisleri öldüren silahısın; sen tüm tanrılar tarafından biçimlendirildin ve tüm engelleri yok etme yeteneğine sahipsin; krala zafer, düşmanlarına yenilgi, ineklere ve Brahmanlara refah getir ve dramatik bir ilerlemeye ulaş. Bu şekilde kurallara göre ilerleyip geceyi tiyatro salonunda geçirdikten sonra, o (dramatik sanatın ustası) (çoğul sayıyla) Şiva'yı takip eden Ganas'ın farklı liderlerini belirtir. Bu tür liderlerden birinden orada Nandisvara (Nandin) olarak bahsediliyor. Bunun yanı sıra aşağıda Şiva için Ganeşa (Ganas'ın lideri) tabiri de kullanılmıştır. Bu da ganesvara, gramani veya mahagriimaiii'nin sadece Ganas'ın lideri, liderlerinden biri veya büyük lideri anlamına geldiğini gösterir. Tam gelişmiş Ganapati, NS'nin kurulduğu dönemde yok gibi görünüyor. Bu konudaki şüphemiz, kaydedilen tathu grimadhi devala varyantıyla da desteklenir. Ganapati, Hindu panteonuna geç giren biri gibi görünüyor.  Eski Puranaların hiçbirinde adı geçmiyor. Yalnızca Varaha, Vamana ve Brahma-vaivarta P. çok geç tarihlerde tanrıyı bilir. KalidSsa, Yaksas ve Ouhyakas arasında hiçbir ayrım yapmaz. Puja'ya sabah olur olmaz başlamalı. Sahne ile bağlantılı bu Puja, Ardra (Alpha-Ononis) yıldız işareti altında gerçekleşmelidir. Magba (Regulus) veya Yamya (Mmca) veya Purvaphalguni (Delta-Leonis) veya PurvasSdha (Della-Sagittarii) veya Purvabhadrapada (Alpha-Pegasi) veya Silesa (Hydrae) veya Miila. Sahne aydınlatılmalı ve bununla bağlantılı olarak tanrıların pujası, dramatik sanatın ustası (jacaryn) tarafından, bedenini arındırdıktan, zihnini [bu eylemlere] yoğunlaştırdıktan ve kendini [Puja'ya] başlattıktan sonra gerçekleştirilmelidir.

 

Tanrıların kurulumu

Günün zorlu ve kötülüklerle dolu olduğu düşünülen ve Ky Bhutas'ın başkanlık ettiği son anlarında Acamana yapılmalı ve tanrıların yerleştirilmesi sağlanmalıdır. [Bu tanrılarla birlikte] kırmızı iplik bileklik (pratinara), en iyi kırmızı sandah türü, kırmızı çiçekler ve kırmızı meyveler [alınmalıdır. [Arpa, beyaz hardal, güneşte pişirilmiş pirinç, Nagapuspa tozu ve kabuğu çıkarılmış safran (priyangu) gibi bu ve eşyalarla tanrılar kurulmalıdır.

Tanrıları yerleştirmek için Mandala

Bu törende kişi, belirtilen şekilde uygun bir yere Mandala  çizmelidir. Bu mandala on altı Talas (hasta)  kare olmalı ve dört tarafında da kapılar bulunmalıdır.

SfliiwwM - avuç içinden su yudumlanarak ağzın törensel olarak çalkalanması. Ortasına dikey olarak iki çizgi çizilmeli ve Yatay olarak (yani kenarlara paralel) ve bu çizgilerle yapılan dairelere farklı tanrılar yerleştirilmeli, bunun ortasına (manfala) nilüfer çiçeği olan Brahman konulmalı, sonra ilk önce biri yerleştirilmelidir. Güneydoğu Agni'de Bhutas, Narayana (Visnu), Indra, Skanda (Kartikeya), Surya, As'vins, Candra, SarasvatI, Laksmi, Araddha ve Medha'dan oluşan ordusuyla birlikte eat Siva'ya konanların tümü, Svaha, Visvedevas, Gandharvas, Rudras ve Rsis, güneyde Yama, takipçileriyle birlikte Mitra, Pitrs, Pisaeas, Uragas ve Guhyakas, güneybatıda Raksasas ve tüm Bhutalar, batıda Denizler ve Varuna, güneyde kuzeybatıda Yedi Rüzgar ve diğer kuşlarla Garuda, kuzeyde Knvera, Natya'nın Anneleri, Yaksalar ve yandaşları, kuzeydoğuda Ganas'ın Nandin, Brahmarsis gibi liderleri ve Bhutaların ordusu uygun yerlerinde. Ve [doğudaki] sütun Sanat kumara , güneydeki Daksa, kuzeydeki Gramani (Ganas'ın aydın lideri)  ve batıdaki Skanda sütununa yerleştirilmelidir.

(Kartikeya). Bu kurala göre tüm tanrılar kendi [uygun]form ve renk ilgili konumlara yerleştirilmelidir. hasta-taia veya tola, yani başparmağın uçları ile parmak ucu arasındaki aralık orta parmak zıt yönlere doğru gerildi. imkansız olacak k. ma V,1ala'ya yerleşin. sekiz arşın genişliğindeki sahne. Şankuka ve diğerleri gibi eski müfessirler, pasajın arşın anlamında alınmasının ne kadar saçma olacağına dikkat çekmişlerdir.

Puja'yı sunan tanrılar olsun

Uygun yerlere düzenli törenlerle yerleştirildikten sonra, uygun bir şekilde ibadet edilmelidir. Tanrılara [genel olarak] beyaz çelenkler ve merhemler verilmeli, Gandharvas, Agni ve Surya'ya ise kırmızı renkli çelenkler ve merhemler verilmelidir. Bunlara usulüne uygun bir şekilde davranıldıktan sonra, kurallara uygun olarak uygun adaklarla ibadet edilmelidir. [Farklı tanrı ve tanrıçalara uygun sunular şu şekildedir] Brahman Madlmparka, Sarasvatl Payasa, Siva, Visnu ve Indra gibi tanrıların tatlıları. Sade yağla pişirilmiş Agni pirinci, pekmezle pişirilmiş Candra ve Surya pirinci, Visvedevas, Gandharvas ve adaçayı balı ve Payasa, Yama ve Mitra kekleri ve tatlıları, Pitrs, Pigacas ve Uragas sade yağı ve sütü, etle pişirilmiş Bhutas pirinci, farklı şaraplar tür ve gramajları koyu sütle kaplıdır.

Mattavarani'nin kutsanması

Mattavarani ile bağlantılı olarak Puja'ya ilişkin kurallar da benzer olacaktır. [Farklı tanrılara ve yarı tanrılara yapılacak adaklar şu şekildedir] : Raksasa'nın yarı pişmiş eti, Danava'nın şarabı ve eti, geri kalan tanrıların keki ve Utkarika ve haşlanmış pirinç, deniz ve nehir tanrılarının balıkları ve kekleri, Varuna ghee ve Payasa, : Bilgelerin çeşitli kökleri ve meyveleri, rüzgar tanrısı ve kuşlar farklı yenilebilir şeyler (lafzen bhaksija ve hhojyu),Bu farklı gıda maddeleri sunulmalı onlara ve yapma sırasında söylenecek Mantralarafarklı tanrılara adak aşağıdaki gibi olacaktır:

(Brahman için Mantra), tanrıların tanrısı, en yüce olan, nilüferden doğan, (dünyaların) büyükbabası, Mantra tarafından kutsanan bu adağımı kabul eder. tanrıların tanrısı, büyük 'tanrı, Garros 1'in efendisi ve Tripura'nın katili, bunu kabul edin benim IS Narayana'm, Padmanabha, tanrıların en iyisi, sınırsız hareketlerle, bu Purandara'yı, tanrıların efendisi, gök gürültüsünü kabul edin yüzlerce başarının yaratıcısı olan dinleyici, göksel ordunun lideri, kutsanmış olan. Şiva'nın sevgili oğlu, altı ağızlıbiri, bunu kabul edin tanrıların tanrıçası, çok kutsanmış olan, Hari'nin sevgili karısı, bu Laksmi'yi, Siddhi'yi, Mati'yi ve Medha'yı kabul edin, siz tüm dünyalar tarafından onurlandırılanlar, Bu Mfiruta'yı kabul edin, siz kudreti bilenler tüm yaratıklar arasında ve tüm dünyanın yaşamı, bunu kabul et ey yüce Kaksasalar, yüce ruhlular, Tüm gezegenlerin efendisi, iki doğanların kralı, dünyanın gözdesi Soma, bunu kabul et günün yaratıcısı, ısı kütlesi, gezegenlerin en iyisi, bunu kabul et Ganas'ın büyük efendisi. Aralarında NandlsVarn'ın da en önde olduğu kişilerden biriyim, bunu kabul ediyorum, tüm Pitr'lerin önünde eğiliyorum. Sunaklardan hoşlanan tüm Bhutaların önünde her zaman eğilirim. Ey KSmapila, bu adak sunulan kişinin önünde daima eğilirim. Aralarında Nfirada, Tumburti ve ViSvavasu'nun en önde geldiği Gaudharvas, bunu en iyi adak olarak kabul eder. Ey Yarnn ve Mitra, tüm dünyaların hayran olduğu tanrılar, bunu kabul edin, alt bölgedeki rüzgar yutan tüm Pannagaların önünde eğiliyorum, size tapındıktan sonra dramatik üretimde bana başarı verin. Varuna, sen, tüm suların efendisisin ve kuğuyu bineğin olarak görüyorsun, ben hepinize taptıktan sonra, denizler ve nehirlerle birlikte hoşnut olun. 60a'dan sonra bir hemistich'i nura olmadan koyar VinatS'ın oğlu, yüksek ruhlu, efendi, tüm kuşların kralı, bunu kabul et [tüm] zenginliğin sorumlusu, Yaksas'ın kralı, dünyanın koruyucusu, zenginliklerin efendisi, siz Guhyakalar ve Yaksalar ile birlikte bunu kabul edin benim vb. (Natya'nın anneleri için) Brahml ve diğerleri gibi Nstya anneleri, teklifimi kabul etmekten mutlu ve hoşnut olursunuz. (Diğerleri için) Rudra'nın silahları, tekliflerimi kabul ediyorsunuz. Visnu'nun silahları, siz de Visnu'ya olan bağlılığınızdan dolayı [benim tarafımdan verilen şeyleri] kabul ediyorsunuz. .

Jarjara'nın kutsanması

Tüm tanrılara gereken sırayla ibadet ettikten ve Jarjara fin'e Puja'yı aşağıdaki şekilde sunduktan sonra, kişi engelleri kaldırmalıdır. [Jarjara'nın] tepesine beyaz bir kumaş parçası, Raudra bağlantı noktasına mavi kumaş, Visnu bağlantı noktasına sarı kumaş, Skanda bağlantı noktasına kırmızı kumaş ve en alt bağlantı noktasına alacalı kumaş [bir parça tutturulmalıdır] 1 . Ve ona (Carjara'ya) uygun bir şekilde çelenkler, tütsüler ve merhemler sunulacak. Tütsü, çelenk ve merhemlerle yapılan tüm bu ayinleri gözlemledikten sonra kişi Jarjara'yı şu şekilde kutsamalıdır:Mantra'yı takip ediyorum: Engelleri ortadan kaldırmak için çok yaratıldın Mrong ve Brahman gibi tanrılar tarafından adament kadar sert. Brahman ve diğer tanrılar üst kısmınızı korusun, Hara (Siva) ikinci kısmı, Janardana (Vis.nu) üçüncü kısmı, KumSra (KSrtikeya) dördüncü kısmı ve büyük Pannagalar beşinci kısmı korusun Bütün tanrılar korusun sen ve mübarek ol. Sen, düşmanların katili, yıldız işaretlerinin en iyisi olan Abhijit'in (Vega) altında doğdun. Krala zafer ve refah getirin!" Homa veya kurban ateşine yağ dökmek Jarjara'ya bu şekilde tapınıldıktan ve ona tüm adaklar sunulduktan sonra, kişi uygun Mantralarla Homa yapmalı ve kurban ateşine (ghee) dökmelidir. Homa'yı bitirdikten sonra [kurban yerinde] ateş yakıldığında hem kralın hem de kadın dansçıların parlaklığını artıracak temizlik işini (?) yapmalıdır." -Daha sonra, yolculuk kralı ve dansçıları müzik aletleriyle birlikte aydınlattı, onlara tekrar Mantra tarafından kutsanmış su serpilmeli ve onlara şöyle söylenmelidir: "Siz soylu ailelerde doğdunuz ve birçok nitelikle süslendiniz, sahip olduğunuz her şeye izin verin. Doğuştan kazanılanlar sonsuza dek senin olsun." Bilge adam, kralın mutluluğu için bu sözleri söyledikten sonra dramatik oyunun başarısı için takdis duasını etmelidir.

Kavanozu Kırmak

Daha sonra Homa'yı kurallara göre yağ ve uygun Mantra ile gerçekleştirdikten sonra dramatik sanatın ustası kavanozu dikkatlice kırmalıdır. Kavanozun kırılmaması durumunda kral (yani efendi) düşmanlardan korkacaktır, ancak kırıldığında düşmanları yok edilmeyle karşılaşacaktır.

 

Sahnenin aydınlatması

Kavanoz kırıldıktan sonra dramatik sanatın ustası oditoryumu (rabgo) yanan bir lambayla aydınlatmalıdır. Gürültülü bir şekilde, yani kükreyerek, parmak şıklatarak, zıplayarak ve koşarak, oditoryumu [elindeki] yanan lambayla kapatmalı, Sonra [sahnede] bir kavga çıkarılmalıdır.

Sahneyi kutsamanın iyi sonuçları

Sahne uygun şekilde kutlanırsa, krala (ustaya yaktı) ve hem şehrin hem de ülkenin genç ve yaşlı insanlarına iyi şanslar getirecek. Ancak oditoryum uygun bir şekilde kutlanmadığında, tanrılar tarafından kayıtsız bir şekilde tutulacak ve dramatik gösteri sona erecek ve aynı şekilde bu [sahnenin kutsanması] kurallarını kasten ihlal eden krala da kötülük getirecektir. ] ve pratikler [dramatik sanat], yakında kayıplara maruz kalacak ve daha düşük düzeyde bir hayvan olarak yeniden doğacaktır. Sahnenin tanrılarına ibadet sunmak, [Vedik] bir kurban kadar övgüye değerdir. İlk önce sahneye başkanlık eden tanrılara ibadet edilmeden hiçbir dramatik performans yapılmamalıdır. İbadet edilince, onlar (bu ilahlar-) sana ibadeti getirirler, şereflendirirler, sana şeref getirirler. Bu nedenle kişi tüm çabalarıyla Puja'yı sahnenin tanrılarına sunmalıdır.

Sahnenin kutsanmamasının ardından gelen kötülükler

Şiddetli rüzgarın körüklediği ateş, hiçbir şeyi bu kadar çabuk yakmaz, çünkü kusurlu ayinler çabuk yanar [dramatik sanatın ustası]. Bu yüzden sahneye, arınmış, disiplinli, sanatın kurallarında uzman, uygulamaya başlamış ve gönül rahatlığına sahip dramatik sanatın ustası tarafından tapınılmalıdır. Telaşlı bir zihinle adağını yanlış yere koyan kişi, uygun Mantralar olmadan kurban ateşine yağ döken biri gibi kefarete maruz kalır. Bu, sahnenin tanrılarına tapınmak için öngörülen prosedürdür. Bir tiyatro oyunu düzenlerken bunu [oyunların] yapımcıları takip etmelidir.yeni inşa edilmiş bir tiyatro salonunda gösteri. Burada Bharata'nın Natyalastra'sının III. Bölümü sona eriyor, Pujii'nin sahnedeki tanrılara ikramları.

*Çeviri yapay zeka aracılığıyla İngilizce metinden yapılmıştır. Alana ilişki terminoloji çerçevesinde düzeltmeler ve düzenleme yapılmıştır.

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FOTOĞRAFTA FARKINDALIK SÜRECİ ve DEĞERLENDİRME Dr.Özand Gönülal

Eser Analiz Yöntemleri

BİLECİK ORHAN GAZİ İMARETİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand Gönülal

İznik Yakup Çelebi Camisi (İmareti) Dr. Özand Gönülal

AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal

İznik Nilüfer Hatun İmareti. Dr.Özand Gönülal

ANKARA KARACABEY CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

AMASYA YÖRGÜÇ PAŞA CAMİSİ, 1430,KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Adnan Turani (1925- 2016) Dr.Özand Gönülal