AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL
Amasya Beyazıd Paşa Camisi Kubbeye Geçiş
Elemanları
Dr.Özand GÖNÜLAL
Amasya Beyazıtpaşa Mahallesi’nde, nehrin doğu kıyısında, Kunç
Köprü’ nün kuzey doğusunda yer alan cami I.
Mehmed devrinde, Amasya Valisi Bayezid Paşa tarafından
1414 yılında yaptırılmıştır. Kitabesinde Yakup Bin
Abdullah - Mimar Doğan, Zeynüddin Bin Zekeriya, taç kapının sağ dış yüzünde
sanatçı kitabesi olarak ‘’el-muallim’’ unvanıyla Ebubekir Bin Muhammed Bin
Müşeymeş el Dımışki’’ ismi okunmaktadır.
Ters T biçimindeki caminin planı bazı ayrıntıları dışında
aynı dönemlerde Bursa’da yapılan Yeşil Cami’nin
planına benzer. Bu plana sahip camilere Zaviyeli camiler denir. Her bölümün
üzeri bir kubbeyle örtülüdür. Cami 2006 yılında Vakıflar Genel Müdürlüğü’nce
onarılmıştır.
Yapının kuzeyinde beş bölümlü sön cemaat yeri bulunmaktadır. Son cemaat
yeri kuzeyde altı paye ve bunlar arasına doğu-batı doğrultusunda kemerlerle
doğu ve batıda ise köşelerde yer alan payeler ile güneydeki duvar arasına
atılmış kuzey-güney doğrultusundaki kemerlerle dışarıya açılmaktadır.
Kubbe ile örtülmüş sön cemaat yeti bölümlerinden ortada mihrap ekseninde olan
son cemaat yeri orta bölümün güneyinde, kemerle ayrılmış eyvan seklinde giriş bölümü
bulunmaktadır. Kubbe ile örtülü bu giriş bölümünün güneyindeki kapı ile orta bölüme
girilmektedir. Kubbe ile örtülü orta bölümün doğu-batısında ikişer tane tabhane
odası bulunmaktadır. Kubbe ile örtülü tabhane odalarına, orta bölümün kuzey-doğu,
kuzeybatı, güney-doğu ye güney-batı köşelerindeki kemerli açıklıklarla geçilmektedir.
Orta bölümün güneyinde, kemerle orta bölümden ayrılmış mihraplı bölümü
bulunmaktadır. Dışarıya çıkıntılı olarak yapılmış olan bölüm kubbe ile örtülmüştür.
Mihraplı bölümün zemini, orta bölümün zemininden 0.60m. daha yüksektir.
Yapının duvarları birinci sıra pencerelerinin üst hizasına kadar düzgün
kesme taş ile örülmüştür. Bu seviyeden ikinci sıra pencerelerinin üst hizasına
kadar çerçeveli teknik ile; örtu seviyesine kadar olan bölüm ise tuğla ile örülmüştür.
Kursunla kaplı olan kubbelerden sadece orta bölümün kubbesi sekizgen
kasnak üzerine oturmaktadır. Orta bölüm kubbesinin, yan bölüm kubbelerinden
daha yüksek yapıldığı görülmektedir. (Gabriel,1934 :
25-31); (Eyice, 1962-1963 : 37); (Ayverdi ,1972 : 4-25)
Amasya Beyazıd
camisi, plan ve kesit (Ayverdi,1972)
KUBBELERE GEÇİS ELEMANLARI
Yapı kubbe ile örtülü 12 mekana sahiptir. (Batur
,1980 : 31-32)
SON CEMAAT YERİ ORTA BÖLÜM
Yapı kuzeyindeki sön cemaat yerinin ortasında ye mihrap ekseninde yer
alan kuzey-güney doğrultusunda 3.80m, doğu-batı doğrultusunda 3.60m. boyutlarında
kareye yakın zemin planına sahiptir. Mekanın kuzeyinde dörtgen plan semasının
kuzey-doğu ve kuzey-batı köşelerinde yer alan payeler ve bu payeler ile
güneydeki duvar arasına atılmış kemerler, mekanı sınırlamaktadır. Kemerlerin
payelerle birleştiği üzengi seviyesinde zemin planı tekrarlanmaktadır. Ancak
kemerlerin üzengi seviyesi geçiş elemanlarının başlangıç seviyesi değildir.
Geçiş elemanının başlangıç seviyesi yaklaşık olarak kemerlerin tepe noktaları
seviyesinde yer almaktadır. Dolayısıyla geçiş elemanının başlangıç seviyesi
planı, zemin planının kareye yakın şemasını yansıtmaktadır. Kubbeye geçiş iki
aşamalı olarak gerçekleşmektedir. Birinci aşamada yer alan köşe üçgenlerinin
başlangıç noktaları yukarıda da söylendiği gibi kemerlerin tepe noktalarının
bulunduğu seviyededir. İlk aşamayı oluşturan köse üçgenlerinin bitiş
seviyesinde ortaya çıkan plan, sekizgendir.
Amasya
Beyazıd Paşa Camisi, Son Cemaat Yeri Orta Bölüm
Kubbeye
Geçiş Elemanı
Kubbeye geçişte 2. aşamayı oluşturan köşe üçgenlerinin bitiş seviyesinde ortaya
çıkan sekizgen plan, üçüncü aşamayı gerçekleştiren geçiş elemanı piramitli
kuşak için başlangıç seviyesi planıdır. 32 piramitten oluşan kuşak, bitiş
seviyesinde daire plan oluşturmaktadır. Böylece kubbenin dairesel planına geçiş
sağlanmaktadır.
SON CEMAAT YERİ ORTA BÖLÜMÜN DOĞUSUNDAKİ VE
BATISINDAKİ BÖLÜMLER
Sön cemaat yeri orta bölümün doğu ye batısındaki dört bölüm de, kuzeyde
yer alan payeler ye duvar arasına atılan kemerlerle sınırlandırılmıştır. Bölümler
kuzey-güney doğrultusunda 3.80m, doğu-bati doğrultusunda 3.80m. boyutlarında
kare zemin planına sahiptir. Mekanı örten kubbeye geçiş, tek aşamada üçgenli
kuşak ile gerçekleşmektedir. Geçiş elemanının başlangıç seviyesine aktarılması,
kemerler üzerine örülen duvarlarla gerçekleşmektedir. Toplam 32 üçgenden oluşan
kuşağın üçgenlerinden 16 tanesinin taban kenarı kubbe yönünde, 16 tanesinin
taban kenarı ise alt yapı yönünde olacak şekilde yerleştirildiği görülmektedir.
Dolayısıyla üçgenli kuşağın seviyesindeki daire plan üzerine oturan kubbenin
dairesel planına geçiş gerçekleşmektedir.
|
Sön cemaat yeri orta bölümün doğu ye batısındaki
Bölümler
Kubbeye Geçiş Elemanı
GİRİŞ BÖLÜMÜ
Yapının kuzeyinde, sön cemaat yeri orta bölümün güneyinde bulunan giriş bölümü,
kuzey-güney doğrultusunda 2.92m. dogu-batı doğrultusunda 2.94m. boyutlarında
kareye yakın dikdörtgen plana sahiptir.
Mekanın örtüsü tepe noktasında birleşen sekiz köşeli yıldız biçiminde ‘ışınsal
kırma' olarak adlandırılan örtü tipidir. (Batur 1980 :
31) Aslında büyük boy sekiz piramitten oluşan biçime
sahiptir. Bu şekilde yapılmış olan kubbe ile alt yapının dörtgen şemasının
yansıdığı geçiş seviyesi planı arasındaki geçiş, köşelere yerleştirilen ikiz
piramit gruplarıyla gerçekleşmektedir. Ancak burada var olan uygulama örtünün
bicimi nedeniyle, geçiş elemanı ile bitiş seviyesindeki plan arasında bir
bütünlük oluşturmuştur. Böylece geçiş elemanı ve örtüyü birbirinden belirgin
çizgilerle ayırmanın olanaksız olduğu düşünülmektedir.
Amasya Beyazıd Paşa Camisi, Giriş Bölüm
Kubbeye Geçiş Elemanı
ORTA BÖLÜM
Giriş bölümünün güneyinde yer alan kapı ile girilen orta bölüm, kuzey-güney
doğrultusunda 8.69m. doğu-batı doğrultusunda 8.70m. boyutlarında kareye yakın
dikdörtgen zemin planına sahiptir. Mekanın zemini, giriş bölümü zemininden
0.40m. daha yüksek olarak yapılmıştır ve 8.50m. çapında kubbe ile örtülmüştür.
Orta bölüm, doğu, batı ye kuzey yönlerden duvarla sınırlandırılmıştır.
Güneyde ise büyük bir kemerle mihraplı bölüme açılmaktadır. Orta bölüm ile
mihraplı bölümü ayıran kemerle ayni boyuta sahip kör kemerler mekanın diğer üç
yönünde, duvarlar üzerinde görülmektedir.
Kubbeye geçiş iki aşamalı olarak gerçekleştirilmiştir. İlk aşamayı oluşturan
köşe üçgenlerinin başlangıç seviyesindeki plan, kemer ve kör kemerler ile kare
biçime dönüşmektedir. Köşe üçgenlerinin bitiş seviyesinde sekizgen plan ortaya
çıkmaktadır. Dolayısıyla üçüncü aşamada kullanılan piramitli kuşağın başlangıç
seviyesindeki plan, sekizgen olacaktır. Piramitli kuşağı oluşturan 56 piramit başlangıç
seviyesindeki sekizgen planın kenarlarının ortasından gecen dikey eksenlerde
yer alan pencereler ile yedişer piramitten oluşan 8 bölüme ayrılmıştır.
Piramitli kuşağın bitiş seviyesinde ortaya çıkan daire plan ile kubbenin
dairesel planına geçiş
TABHANE ODALARI
Orta bölümün kuzey-batı ye kuzey-doğu köşelerinde yer alan kemerli açıklıklarla
girilen tabhane odaları, kuzey-güney doğrultusunda 6.20m., doğu-batı doğrultusunda
5.70m. boyutlarında dikdörtgen zemin planına sahiptir.
Ancak bu dikdörtgen şema, mekanların kuzeyinde, doğu batı doğrultusunda
atılmış 0.50m. genişliğindeki kemerler ile geçiş elemanı başlangıç seviyesinde
5.70 x 5.70.m. boyutlarında kare plana dönüşmüştür.
Kubbeye geciş tek aşamada üçgenli kuşak ile gerçekleşmektedir. Toplam 28
üçgenden oluşan kuşak, dört yönde mekanı sınırlayan duvarların ortasından geçen
dikey eksenleri üzerinde yer alan mazgal pencereleri ile yedişer üçgenden oluşan
dört bölüme ayrılmıştır. Her bölümde bulunan üçgenlerden 4 tanesinin taban
kenarı kubbe yönünde, 3 tanesi alt yapı yönündedir. Böylece geçiş elemanının
bitiş seviyesindeki plan 16 kenarlı çokgen şemaya dönüşmektedir. Bu şema ile örtünün
dairesel planına geçiş sağlanmaktadır.
Amasya Beyazıd Paşa Camisi, Tabhane Odaları
Amasya Beyazıd Paşa Camisi, Tabhane Odaları
O
|
|
GÜNEYDEKİ TABHANE ODALARI
orta bölümün güney-doğu ye &ley bati köşelerinde yer alan kemerli
açıklıklarla girilen tabhane odaları kuzey-güney doğrultusunda 6.00m., doğu
batı doğrultusunda 5.90m. boyutlarında kareye yakın dikdörtgen plana sahiptir.
Bu mekanlarda kullanılan geçiş elemanları biçim ve uygulama olarak kuzey
tabhane odaları ile benzerlik göstermektedir.
MİHRAPLI BÖLÜM
Orta bölümün güneyinde, orta bölümden kemerle ayrılmış olan mihraplı
bölüm 7.40 x 7.40m. boyutlarında kare zemin planına sahiptir. Mekan doğu, batı
ve güney yönlerinde duvarlarla sınırlandırılmıştır. Duvarlarda mihraplı bölümü,
orta bölümden ayıran kemere benzer boyutlarında kör kemerler bulunmaktadır.
Mekanı örten yaklaşık 7.40m. çapındaki kubbeye geçiş iki aşamada gerçekleşmektedir.
İlk aşamayı oluşturan köşe üçgenlerinin başlangıç seviyesinde kare plan görülmektedir.
Bitiş seviyesinde ise sekizgen plan şeması ortaya koyan köşe üçgenlerinin yüzeyi
dört sıra halinde piramitlerle Başlangıç
noktasından itibaren ilk sırada 1, ikinci sırada 3, üçüncü sırada 5 ve dördüncü
sırada 7 piramit bulunmaktadır.
|
Birinci aşamayı gerçekleştiren geçiş elemanı seviyesindeki sekizgen plan,
ikinci aşamadaki geçiş elemanının başlangıç seviyesindeki planı
oluşturmaktadır. İkinci aşamayı gerçekleştiren piramitli kuşak toplam 56
piramitten oluşmaktadır. Sekizgen şemanın her kenarının ortasından geçen dikey
eksen üzerinde yer alan pencerelerle 7'şer piramitin bulunduğu 8 bölüme
ayrılmaktadır. Piramitli kuşağın seviyesinde daire plan ortaya çıkmaktadır. Bu
plan ile kubbenin dairesel planına geçiş sağlanmaktadır.
SEÇİLMİŞ KAYNAKÇA
Afife
Batur, Osmanlı Camilerinde Örtü ve Geçiş Ögeleri: Sorunlar, Biçimler Cilt 1,
Doçentlik Çalışması, İstanbul. 1980
Afife
Batur ,Osmanlı Camilerinde Örtü ve Geçiş Ögeleri: Sorunlar, Biçimler Cilt 2,
Doçentlik Çalışması, İstanbul. . 1980
Albert
Gabriel, Monuments Turcs d'Anatolie Tome Deuxième Amasya-TokatSivas, Paris
1934.II, 25-31.
Amasya Târihi,
I, 109-112.
Aptullah
Kuran, The Mosque in Early Ottoman Architecture,
Chicago 1968, s. 82-85.
Ayverdi, Osmanlı
Mi‘mârîsi II, s. 4-25.
Demiriz
Yıldız, Osmanlı Mimarisinde Süsleme I, (Erken Devir, 1300-1453), Kültür
Bakanlığı Yayınları, İstanbul 1979.
Devrim
Hakkı, ‘’Amasya’’,Meydan Larousse, I, İstanbul 1969
Ekrem
Hakki Ayverdi, 1972. Osmanli Mi'marisinde Çelebi ve II. Sultan Murad Devri
806-855 (1403-1451). Baha Matbaasi: Istanbul.
Erken
Sabih, Türkiye'de Vakıf Abideler ve Eski Eserler I, Vakıflar Genel Müdürlüğü
Yayınları,Ankara 1983
Evliya
Çelebi, Seyahatnâme, II, 186.
Ferrah
Tunç Amasya Osmanlı Camilerinde Bulunan Taş Bezemeler, Yayınlanmamış Yüksek
Lisans, Erzurum 2013
Gönül
Öney, Beylikler Devri Sanatı XIV.-XV. yy. (1300-1453), Türk Tarih Kurumu
Yayınları, Ankara 1989, s.16.
Hüseyin
Menç, Amasya, Amasya Valiliği Kültür Yayınları, Samsun 1997.
İsmail
Hakkı Uzunçarşılı, Kitabeler, Türk Tarih Kurumu Yayınları, İstanbul 1927
L. A. Mayer, Islamic Architects and Their Works, Genève 1956, s.
37, 126, 132, 135.
Sefa
Kılıçoğlu, ‘’Amasya’’, Meydan Larousse, I, İstanbul 1992.
Semavi Eyice, “İlk
Osmanlı Devrinin Dinî-İçtimaî Bir Müessesesi: Zâviyeler ve Zâviyeli
Câmiler”, İFM, XXIII/1-2 (1963), s. 37.
Semavi
Eyice, ‘’Bayezid Paşa Camii’’, DİA,1992, V, s.243.
Şahin
İlhan, Emecen Feridun, "Amasya", DİA, III, İstanbul 1991.
Türkiye’de
Vakıf Abideler ve Eski Eserler, Ankara 1972, I, 209-213.
Yorumlar
Yorum Gönder