Turan Erol (1928-) Dr.Özand Gönülal
Turan Erol (1928-)
1928 yılında
doğan Turan Erol , orta öğrenimini Milas’ta tamamlayarak , 1944’te İstanbul
Güzel Sanatlar Akademisi’ne girmiş ve 1951’de mezun olmuştur.Dört yıl Bedri
Rahmi Eyüboğlu atölyesinde çalışan Erol , öğrencilik yıllarında Onlar Grubu’nun
(1948) kurucuları arasında yeralmıştır.Onlar Grubu 1948 yılında Bedri Rahmi
Eyüboğlu atölyesi öğrencilerinden;Leyla Gamsız, Hulusi Sarptürk, Mustafa Esirkuş,
Nedim Günsür, Fahrunise Sönmez, Turan Erol, Orhan Peker, Mehmet Pesen, Fikret
Otyam ve Luy Stangali tarafından kurulmuştur.Amaçları Anadolu’nun kültürel
değerlerinin sahip olduğu biçimlerle Batı resminin anlatım biçimlerini
birleştirerek doğadan ve yaşanan gerçek çevreden seçtikleri konuları yöresel
bir dil ve çağdaş sanatın soyutlama anlayışıyla izlemektir.
Turan Erol,
1952 – 1960 yılları arasında Diyarbakır’da öğretmenlik yapmış , 1960 yılında
Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğüne Şube Müdürü olarak atanmıştır. Ankara’ya
geldikten sonra Dost ve Ulus Dergileri ile Ulus Gazetesi’nde yazılar yazmaya
başlamıştır. 1961’de ise bir yıl için Fransa’ya giden Erol , gravür teknikleri
üzerine çalışmış ve çağdaş akımları inceleme olanağı bulmuştur. Daha sonra Güzel
Sanatlar Şube Müdürlüğünden ayrılarak Gazi Eğitim Entitüsü Resim-İş Bölümünde
öğretim üyeliğine atanmıştır.1973 yılına kadar bu görevde bulunan ressam, daha
sonra DTCF ve H.Ü Güzel Sanatlar Fakültesinde dersler vermiştir.
Turan Erol’un
çalışmaları retrospektif bir çerçeve ile değerlendirildiğinde yoğun bir içerik
çeşitliliği ile karşılaşılmaktadır. Erken dönem resimlerde geometrik bir
stilizasyon egemendir. Bu resimler batı anlayışının klasik tavrını temel olarak
almasına karşın , anadolu kültürünün bir parçası olan köy yaşantısından
kesitler yansıtmaktadır. Sert çizgilere sahip geometrik temelli yaklaşımın
ardından doğaya bağlı olarak çalışmaya başlayan Turan Erol, doğayı işlerken
çağdaş bir anlatım biçimi sergilemiştir.
1956 yılında
yapmış olduğu “ İç Mekan “ adlı resminde Diyarbakır yöresinin ev içinde
gerkleşen gündelik yaşam görüntüsü sergilenmektedir. Konu seçimi açısından
kültürel kaynağın kullanılmasına karşın , resimsel dilin oluşumunda seçilen
biçimsel ve lekesel ilişki çözümü, tamamıyla batı anlayışını segilemektedir.
Kübik bir uslubun egemen olduğu çalışma ressamın önemli resimleri arasında yer
almaktadır.
1957 yılında
yapmış olduğu “Ay Çiçekleri” adlı natürmort , dönemin bir özelliği olarak ,
yani birçok ressamın da etkilenerek denediği Van GOGH’un "ay
çiçekleri" adlı resminin benzeri bir çalışmadır. Ancak bu çalışmada ,
Turan Erol ölü doğayı geometrik temelli bir anlayışla sergilemiştir. 70 li
yıllarda Ankara gecekondularıyla, şehre ilişkin gündelik yaşamdan kesitler sunmuştur.
“Altındağ” adlı resminde ard arda gelişi güzel yerleştirdiği evlerde kullandığı
renkler ve evlerin biçimi , gelişen şehir yaşantısı içerisindeki varoş
gerçeğini açıkça ortaya koymuştur. Aynı dönemde yapmış olduğu “Güz Sonu” adlı
resimde mevsime ilişkin algıları oluşturacak kompozisyon düzenlemesi görmemize
karşın , arka planda yanlızlık duygusu dingin bir doğa atmosferiyle
özdeştirilmiştir. Resim yüzeyi lekesel bir yapıya sahiptir. Gri-beyaz tepelerin
önünde sıralanan tekdüze kavak ağaçları resmin ön planında görülen köylü
figürlerine koşut bir leke hattı oluşturmaktadır. Griye yakın beyaz alanlar
üzerine serpiştirilmiş çarpıcı renkler dinamik bir yapının oluşmasını
sağlamaktadır. Ön planda yer alan figürlerin arkasında büyük gri lekeler, resim
yüzeyinde persfektife dayalı iki farklı boyutun algılanmasını sağlamaktadır.
Yani dikey ve yatay yönelimlere ilişkin göz yanılgısı oluşturmaktadır.
1993 tarihli,
kış manzarası “ Güvenlik Caddesi” adlı resmi aradan geçen 20 yılın doğa ile
sürdürülen ilişkinin nasıl farklı bir noktaya ulaştığını göstermektedir.
Resimsel dil açısından ulaşılan olgunluk, doğayı işleme biçiminde gerçekçiliğin
belirgin bir şekilde ortaya çıkmasını sağlamıştır.Resme bakıldığında, kış
mevsimini tüm gerçekliğiyle hissetmek mümkündür. Resim yüzeyi dikey ve diegonal
hatlarla parçalanarak kompozisyon unsurları dengeli bir biçimde
yerleştirilmiştir. Bu resminde ortaya koyduğu genel yaklaşım doğaya bağımlılık
özelliğini açıkça sergilemektedir. Turan Erol herzaman kendi hayal dünyasının
ürettiklerini doğa ile ispatlamaya çalışmıştır. Doğadan kopma korkusunun
getirdiği bu yaklaşım, belkide ressamın çocukluk yıllarındaki doğa içerindeki
yaşantısının kalıntısıdır. Resimlerinde gördüğümüz doğaya ilişkin biçimler
gerçekte Turan Erol’un iç dünyasının yansımalarıdır. Bu da ressam için doğanın
bir amaç olmadığını aksine bir araç olduğunu göstermektedir. Turan Erol’un
yaratma süreci doğa karşısında başlamaz. Ressam tuvalin önüne geçerek, hayal
dünyasında oluşturduğu biçimleri doğada arayarak, bir macerayı yaşamaya
başlamaktadır. Turan Erol resimlerindeki doğa ilişkisini şöyle açıklamaktadır :
“ orada gördüğüm hiç bir şey varolanın bire bir aktarılması değildir, hepsi
yeniden kuruluyor, yani benim resimlerimin adresleri yoktur.”
Dolayısıyla ,
Turan Erol’un resimlerinde hareketle şöyle bir genellemeye ulaşmak mümkündür:
“Sanatçı kimliğine ulaşmış bir insanın, yaratıcı süreci içerisinde doğadan
seçmiş olduğu unsurlar, insan varlığının şartlanmışlıklarıyla ilişkili olarak
değil; sanatçının iç dünyasını yansıtan ve oluşturulmak istenen resimsel dilin
birer unsuru olarak ortaya çıkmaktadır.
Sonuç olarak,
Turan Erol 50 yılı aşkın yaratma süreci içerisinde yoğun bir çeşitlilik
sergilemiştir. Bu çeşitlilik geometrik temelden, soyut expresif tavra,
portreden peyzaja kadar doğa gerçekliğine uzanan bir yelpazeye sahiptir. Bu bir
tutarsızlık gibi görülsede, aslında uslubsal kalıplaşmaya bir karşı duruş
olarak değerlendirilmelidir.Turan Erol resimlerinin yanında, hocalığı ve sanat
bilimine ilişkin yazılarıyla Türkiye Cumhuriyeti toplumunun sanat olgusu ile
ilişkisinin güçlenmesinde önemli bir itici güç olarak varlığını sürdürmektedir.
Kaynakça
Numan ARSLAN , "Onlar Grubu", Ezacıbaşı
Ansiklopedisi,C3 , İstanbul 1997, s.1376
Kıymet Giray, "Turan Erol",Ezacıbaşı
Ansiklopedisi,C1 , İstanbul 1997, s.543-544
Sezer Tansuğ, Türk Resminde Yeni Dönem, İstanbul 1993
Kaya Özsezgin, Türk Resmi, Ankara 1998
Ferhat Özgür, Günümüz Türk Ressamları: Turan Erol, Ankara
1998,Yapı Kredi Yayınları
Yorumlar
Yorum Gönder