Genoese Sculptors (Baroque Style)/ Cenovalı Heykeltraşlar (Barok Üslub
Genoese Sculptors (Baroque Style)
Özand
GÖNÜLAL*[1]
Özet
Durağan
klasiğin yaşandığı Rönesans sürecinden sonra dinamik klasiği ortaya koyan Barok
Üslub, heykel uygulamalarında hareketin görüntüsünden uzaklaşıp yaşayan
hareketin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Barok Üslub eğemenliğinde yapılan
heykellerde yaşayan hareketin ortaya çıkmasını sağlayan iki temel özellik
vardır. Bunlardan ilki Henry Wolflin’in ortaya koyduğu “açık form” anlayışıdır.
İkincisi ise, hem figür biçimlenmesinde hemde diğer unsurların biçimlenmesinde
temel oluşturuan S ve C kıvrımlarıdır.
Cenova’nın
ekonomik zengili 17. Yüzyılda inşa edilen saraylarda kendisini göstermektedir.
1643 yılında inşa edilen “Palazzo Reale” önemli örneklerden biridir. Yapının
içinde ve dışında yer alan heykeltraşlık örnekleri, Cenova okulunun Barok üsluba
ait uygulamaların önemli örneklerini oluşturmaktadır. Santa Maria Della Cello,
San Luca, Chiesa Del Gesu, Palazzo Doria Lambo gibi yapılar. Bu dönemin
heykeltraşlık örneklerinin görüldüğü diğer yapılardır.
Cenova
kentinde çeşitli yapılarda Barok Üslub özelliklerini taşıyan heykellerin oluşturduğu
ortak yaratımın kaynağını İtalyan heykeltraş Lorenzo Bemini oluşturmaktadır.
Bunun yanında Cenova’ya gelip çalışan Fransız heykeltraş Pierre Paul Pupet’in
(1620-1694) 1665-1680 tarihleri arasında gerçekleştirdiği heykel çalışmaları
Cenovalı heykeltraşları etkilemiştir.
Bu
dönemde faaliyet gösteren heykeltraşlar Tommaso
Orsolino (1587 – 1675), Filippo Parodi (1630-1702), Giacomo Antonio Ponsonelli
(1654 – 1735) ve Francesco Maria Schioffino (1688 – 1763)’dur.
Anahtar Kelimeler :
Cenova, Heykeltraş, Barok,İtalya,Liguria
SUMMARY
After
the process of the renaissance which experienced statical classic, Baroque
style which revealed dynamical classic helped sculpture applications in moving
away from the picture of sculpture and in realizing the existence of living
motions. The sculptures that were made according to the baroque style have two
main features that provide the sculptures for the form of living motion. The
first one is “open form” concept which was created by Henry Wolflin . The
second one is S and C curves, which form a basis for forming figure and other
factors.
Economic
wealth of Genoa showed itself by palaces which were contructed in 17th century.
Palazzo Reale which constructed in 1643 is an important example among these
palaces. Sculpture samples which exist inside and outside of that structure,
constitute important examples of Baroque style workings of the Genoa school.
The samples of sculpture of this period can be observed in other structures
such as Santa Maria Della Cello, San Luca, Chiesa Del Gesu, Palazzo Doria
Lambo.
Famous
baroque sculptor Lorenzo Bemini who formed the source of common creation
approach, created sculptures due to Baroque style in various building of Genoa.
Besides, the French sculptor Pierre Paul Pupet who worked in Genoa, influenced
other Genoese sculptors with his works of sculpture that realized between 1665
and 1680.
The
sculptors who worked during this period were Orsolino (1587 – 1675), Filippo Parodi (1630-1702), Giacomo Antonio
Ponsonelli (1654 – 1735) ve Francesco Maria Schioffino (1688 – 1763)
Key words : Genova,
Sculpture, Baroque, Italy, Liguria
Durağan
klasiğin yaşandığı Rönesans sürecinden sonra dinamik klasiği ortaya koyan Barok
Üslub, heykel uygulamalarında hareketin görüntüsünden uzaklaşıp yaşayan
hareketin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Barok Üslub etkisinde yapılan
heykellerde yaşayan hareketin ortaya çıkmasını sağlayan iki temel özellik
vardır. Bunlardan birincisi, Henry Wolflin’in ortaya koyduğu “açık form”
anlayışıdır[2].
İkincisi ise, hem figür biçimlenmesinde hemde diğer unsurların biçimlenmesinde
temel oluşturuan S ve C kıvrımlarıdır.
Rönesans
klasiğine karşı 16.yy ortalarından itibaren başlayan tepki; 17. Yüzyıl boyunca
devam ederek 18.yüzyıl ortalarına kadar uzanan ve tüm Avrupa’yı etkisi altına
alan, “Barok” olarak adlandırılan bu üsluba ulaşacaktır. Rönesans gibi
İtalya’da doğan bu yeni üslub, 19. Yüzyılda yeni-klasikcilik kuramcıları
tarafından “düzensiz inci” anlamına gelen Barok (Portekizce) sözcüğü ile
adlandırılmıştır.[3] .
İtalya’nın
kuzey batısında, Liguria bölgesinde bir liman kenti olan Cenova (İ.Ö. 218) Romalılar
döneminden itibaren önemli bir merkez olarak tarih içinde yer almıştır. Cenova
aynı zamanda, İtalya’nın Orta Avrupa’ya açılan kapısı durumdadır. İ.Ö. 218
tarihinde kent niteliği kazanan Cenova tarih boyunca çeşitli yönetimlerin egemenliğine
geçmiş ancak coğrafi konumunu sağladığı avantajlar ve liman kenti olmasının
gereği olarak sahip olduğu gemi filoları nedeniyle ticari ve askeri bir merkez
olarak varlığını sürdürmüştür.[4]
15.yüzyılın
ikinci yarısından itibaren tüccarların yeni bir anlayışla başlattıkları
bankacılık sayesinde oluşan ekonomik düzen (CASA) menkul değerler üzerinden
elde edilen zenginliği de beraberinde getirmiştir. Ekonomik olarak gerçekleşen
bu gelişmenin sağladığı zenginlik, sanata karşı ilginin artmasını sağlamıştır.[5] .
Cenova’nın
ekonomik zenginliği 17. Yüzyılda inşa edilen saraylarda kendisini
göstermektedir. 1643 yılında inşa edilen “Palazzo Reale” önemli örneklerden
biridir. Yapının içinde ve dışında yer alan heykeltraşlık örnekleri, Cenova
okulunun Barok üsluba ait uygulamalarının önemli örneklerini oluşturmaktadır.
Santa Maria Della Cello, San Luca, Chiesa Del Gesu, Palazzo Doria Lambo gibi
yapılar, bu dönemin heykeltraşlık örneklerinin görüldüğü diğer yapılardır.
Barok
Üslub Cenova Okulu Heykeltraşları
Cenova
kentinde, çeşitli yapılarda Barok Üslub özelliklerini taşıyan heykellerin
oluşturduğu ortak yaratım yaklaşımının kaynağını, ünlü Barok heykeltraş Lorenzo
Bemini (1598-1680) oluşturmaktadır. Bunun yanında Cenova’ya gelip çalışan Fransız
heykeltraş Pierre Paul Puget’in (1620-1694) 1665-1680 tarihleri arasında
gerçekleştirdiği heykel çalışmaları, Cenovalı heykeltraşları etkilemiştir.
Tommaso Orsolino (1587 – 1675)
Cenova’lı heykeltraşlar arasında yer alan
Orsolino Tommaso’nun bilinen tek eseri, Cenova’daki Chiesa de Gesu kilisesinde
bulunan “İsa’nın Doğuşu” adlı heykel grubudur (Foto.1). 1589 – 1606 yılları
arasında Giuseppe Valerioni (1542-1596),
tarafından tasarlanan kilisenin ikinci şapelinde yer alan heykel grubu,
mermerden yapılmıştır. Kompozisyon, resimsel bir etki yaratacak biçimde
tasarlanmıştır. Kompozisyonun merkezine yerleştirilen çocuk İsa figürü, tüm
bakışları üzerine toplamaktadır. Sağında ve solunda yer alan Meryem ile Yusuf
geleneksel kutsal aile görüntüsünü vermektedir. İsa ve Meryem’in arkasında yer
alan birer melek figürü, elleriyle çatıyı taşımaktadırlar. Arka planda yüksek
kabartma şeklinde yapılmış olan birer erkek figürünün arasında hayvan figürü
yer almaktadır. Daha geride ise alçak kabartma olarak yapılmış melek figürü yer
almaktadır.
Her
figürde, yaşanan olayın yarattığı mutluluk ifadesi yüzlere yansırken, beden
dili ile desteklenmiştir. Yüz ifadesinin beden dili ile desteklenmesi Barok
Üslubun genel karakteridir ve Tommaso Orsolino tarafından başarıyla
uygulanmıştır. Her figürün sahip olduğu duruş biçimleri ile, figürlerin
üzerindeki kumaş biçimleri, kompozisyonda yoğun bir hareketi ortaya
çıkarmıştır. Ayrıntılarda kumaş dokusunun yanında, ten dokusu da başarıyla
verilmiştir. Kompozisyonu oluşturan unsurlar lirik ve pastoral tavrın bir arada
kullanıldığını açıkça ortaya koymaktadır.
Filippo Parodi (1630-1702)
Filippo Parodi[6]
Barok Üslubun İtalyan heykeltraşıdır. Cenova kentinin ilk ve önemli Barok
heykeltraşıdır.[7]
Heykeltraş bir ailenin üyesi olan Parodi, ustalığını ağaç oymacılıkta
geliştirmiştir. 1670 lerden itibaren bu ustalığını mermere aktarmaya
başlamıştır.
İki
kez Roma’ya giden Parodi, her gidişinde 6 yıl yaşamıştır. 1655 – 1661 tarihleri
arasında Roma’da Lorenzo Bernini (1598-1680) atölyesinde asistan olarak
çalışmış ve bu çalışma süreci, onun heykellerinde ortaya koyduğu üslubun
temellerini oluşturmuştur. Her ne kadar Bernini’in rakibi Allessandro Algardi
(1598 – 1654) ve öğrencisi Ercole Ferrato’nun (1610-1686) üslubundan etkilenmiş
gibi görünsede Parodi, tüm bu heykeltraşların üslubundan hareket ederek ortak
bir karakter sergilemiştir.[8]
Cenova’ya döndükten sonra 1661-1666 tarihleri arasında Cenova’da yaşayan Fransız
Barok heykeltraş Pierre Puget (1620-1694)[9]
ile karşılaşmıştır.
1691
yılında Padova’ya çağrılan Parodi, Padova’da bir atölye kurmuş, atölyesinde
çalışan asistanlarla birlikte St. Antony kilisesindeki Treasury Şapelindeki 6
adet beyaz mermerden aziz heykellerini yapmıştır.
Parodi’nin
eserlerinde yoğun bir hareketlilik egemendir. Bu hareketlilik vücut
biçimlerinin yanında kumaş kıvrımlarından da kaynaklanmaktadır. Ayrıca figürün yanında
kullandığı nesnelerle gerçekleştirilen diagonal biçimleme, kompozisyonel
hareketi de ortaya koymaktadır.
Parodi’nin
çalışmaları dinsel ve mitolojik içerikli olarak tasarlanmıştır. Santa Maria
dello Cello’da yeralan 1660 tarihli beyaz mermerden yapılmış, Saf Meryem (Immculate
Conception) adlı eseri (Foto.2), Schioffino’nun aynı adlı eserine örnek
olmuştur. Kaide üzerine yerleştirilen Meryem figürü, meleklerden oluşan bir
bulut üzerinde durmaktadır. Figürün göğüs üzerinde birleşen elleri ve boynun
hafifce bükülmesi saflığın görüntüsünü yaratmak üzere biçimlenmiştir. Vücudu
kaplayan kumaşın sağdan esen rüzgarın etkisiyle uçuşması, Barok Üslubun hareket
anlayışını ortaya koymaktadır.
Cenova
Palazzo Reale’deki galeri katında yer alan İsa heykeli ise (Foto 3), geleneksel
İsa kompozisyonlarının dışında bir betimlemeye sahiptir. Parodi’nin bu eserinde
İspanyol heykeltraş Gregio Fernandes (1576-1636)
ile benzerliği görmek mümkündür. 1679 tarihli mermerden yapılmış bu eserde İsa,
bir sütunda bağlanmış olarak betimlenmiştir. Vücudunun büyük bir bölümü çıplak olan İsa
figürünün vücut biçimlenmesinden acı çektiği anlaşılmaktadır. Bitkin bir insan
vücudu görüntüsü başarıyla yansıtılmıştır. Bu özelliğiyle Barok Üslubun temel
karakterlerinden biri olan, duygu durumunun beden diline aktarılmasının önemli
örneğini oluşturmaktadır.
Parodi’nin
Cenova’da bulunan dinsel içerikli diğer eseri, San Luco kilisesinde bulunan
1700 yılında mermerden yapılmış olan ikinci Saf Meryem adlı eseridir (Foto 4).
Santa Maria della Cello’da bulunan heykeline benzer kompozisyona sahip bu
heykelde, Meryem figürü bulut üzerine yerleştirilmiştir. Ancak bulut arasında
çok sayıda melek figürü yeralmaktadır. Meryem figürü ise bir eli göğsünde,
diğer eli ise yana açılmış olarak betimlenmiştir. Meryem figürünün vücudunu
kaplayan kumaş, esen rüzgardan etkilenerek kıvrımlanmış ve heykele hareket
kazandırmıştır.
Parodi’nin
mitolojik eserleri arasında, Bernini’nin
etkisi görülen eser Venüs heykelidir (Foto 5). Cenova’da Palazzo Reale’de yer
alan 1680 tarihli mermerden yapılmış olan heykelin biçimlenişinde “S ve C”
kıvrımlarının etkisi görülmektedir. Vücut biçiminde yer alan “S” kıvrımı,
figüre yoğun bir hareket kazandırmaktadır. Bu hareket vücudu saran kumaşın
sahip olduğu kıvrımlarda daha da
artmaktadır. Figürün sahip olduğu biçim, Bernini’nin 1622 tarihli Apollo ve
Daphne heykeli ile 1621 tarihli Perserpina’nın kaçırılışı adlı heykelinde yer
alan kadın figürlerinin biçimlenmesiyle benzerlik taşımaktadır.
1680
tarihli yine Palazzo Reale’de mermerden yapılmış Hyakınthos (Sümbül) heykeli
(Foto 6), Bernini’nin Apollo ve Daphne heykelindeki hikayeye benzer bir konuyu
betimlemektedir. Yunan mitolojisinde Hyakınthos adında bir genç Apollon
tarafından her yıl baharda açan sümbül çiçeğine dönüştürülmüştür. Parodi’nin bu
eseri de dönüşüm sürecini ortaya
koymaktadır. Heykel bu özelliği ile Barok üslubun Heinrich Wölfflin tarafından
belirlenmiş açık form ilkesini yansıtmaktadır. Hyankınthos erkektir. Ancak
Apollon ve Zephyros ona aşık olmuşlardır. Buradan hareketle, Parodi tarafından
feminen bir biçimde tasarlanmıştır. Figürün biçimlenmesinde “S” formu temeli
oluşturmaktadır. Saçlar ve parmaklar sümbül çiçeğine dönüşme aşamasında
betimlenmiştir.
Parodi’nin
mitoloji kaynaklı diğer eseri Clytre’dır (Foto 7). 1680’lere tarihlenen Palazzo
Reale’deki mermerden yapılmış bu eserin de ortak özelliği Apollon’a ait
mitoslardan hareketle yapılmış olmasıdır. Bir kaya üzerine oturan, kadın figürü
olarak betimlenen eserin biçimlenişinde Barok üslubun temel biçimlendirme
unsuru olan “S” kıvrımı etkin olmuştur. Başın hafifce geriye atılması, bir
bacağın diagonal olarak aşağıya doğru uzanması, diğer bacağın ise benzer
diagonal biçimde paralel olarak yerleştirilmesi kompozisyonda hareketin
yoğunlaşmasını sağlamaktadır. Ayrıca saçların uçlarında ve sol elindeki
ayçiçekleri figürün mitolojik özelliğini yansıtmaktadır.
Sonuç
olarak Parodi’nin çalışmalarında Barok üslubun tüm özellikleri yanında, Lorenzo
Bernini’nin etkilerini de görmek mümkündür. Dinsel içerikli çalışmalarında daha
yalın bir üslubun ön plana çıkmasına rağmen, mitoloji kaynaklı eserlerinde daha
yoğun bir hareketin egemen olduğu görülmektedir. Bunun iki nedeni olabilir.
Birincisi dinsel nitelikli eserlerin bulunduğu yerler bir kilise, mitoloji
kaynaklı eserler ise bir saraya yerleştirilmiştir.İkincisi ise, dinsel içerikli
eserlerde İspanyol Barok Üslubu etkileri görülürken, mitoloji kaynaklı
eserlerinde ise İtalya Roma okulu, dolayısıyla Lorenzo Bernini’nin etkileri
görülmektedir.
Giacomo Antonio Ponsonelli (1654 –
1735)
İtalyan
heykeltraş. Önce, heykeltraş ve doktor olan babası Giovanni Ponsonelli ile,
daha sonra Filippo Parodi ile çalışmıştır. 1680 yılında Filippo Parodi’nin kızı
ile evlenmiştir. Parodi ölene kadar Venedik (1678-1687), Cenova ve Padova’daki
(1685-1697) çalışmalarında Ponsonelli’nin önemli katkıları olmuştur. [10]
Ponsonelli’nin
çalışmalarında Roma’da sergilenen Barok üslubun etkileri açıkca görülmektedir.
Bu durum Ponsonelli’nin Filippo Parodi ile Roma’yı ziyaret ettiğini ortaya
koymaktadır. Ponsonelli’nin dekoratif işlerinde Bernini’nin mimari üslubunun
etkileri görülmektedir.
Ponsonelli’nin
iki büstü vardır. Birincisi Kardinal Stefano Durazzo’nun (1677 - ) diğeri ise
Marc Antonio Grillo’nundur (1683). Her iki büstün tasarımında Bernini’nin
büstlerinde sergilediği üslubsal yaklaşımın etkileri bulunmaktadır. Bu üslubun
temelinde ise psikolojik yaklaşımlar yatmaktadır.
Ponsonelli
tarafından yapılan Kardinal Stefano Durazzo’nun büstü (Foto 8), volütlü bir
kaide üzerine yerleştirilmiştir. Roma okulu portre geleneğini yansıtan eserin,
kişisel kimliği yansıtma konusunda, başarılı bir çalışma olduğu görülmektedir.
Eser, Barok üslubun portre geleneğinde yer alan psikolojik özelliklerin
yansıtılması uygulamasını sergilemektedir. Figürün üzerinde yer alan giysinin
sahip olduğu kıvrımlar bir yandan kumaş dokusunun etkisini ortaya koyarken
diğer yandan Barok Üslubun S ve C kıvrımlarını sergilemektedir. Bu özellikleri
yoğun bir hareketi de ortaya koymaktadır.
Ponsonelli’nin
diğer çalışması, Cenova’da Albergo dei Poveri’de yer alan Don Marcantonio
Grillo’nun büstüdür (Foto 9). Gerçek boyutlarda mermerden yapılan eser, kumaş
kıvrımlarının biçimlendirilmesinden kaynaklanan yoğun bir hareket etkisi
sergilemektedir. Figürün başının konumu ve gözlerinin bakış yönü Barok üslubun
açık form özelliğini yansıtacak şekilde biçimlenmiştir.
Francesco Maria Schioffino (1688 –
1763)
Heykeltraş
Schioffino[11],
heykeltraş İtalyan bir ailenin üyesiydi. Abisi Bernardo Schioffino’un hem öğrencisi
hemde asistanı olarak çalışmıştır. 1721 yılında Roma’ya giderek orada Camillo
Rusconi (1658-1728)’nin atölyesine girmiştir. 1724 yılına kadar Camillo
Rusconi’nin yanında çalışan Schioffino, burada kaldığı süre içerisinde Rusconi,
Bernini ve diğer heykeltraşların işlerini izleyerek, hem teknik olarak hemde
kültürel bakımdan kendini geliştirmiştir. Cenova’ya geri döndükten sonra
gerçekleştirdiği çalışmalarda, Rusconi’nin etkisi açıkca görülmektedir.
Schioffino’nun
Cenova’da gerçekleştirdiği en önemli eseri, Palazzo Doria Lamba’da 1762 yılına
tarihlenen Saf Meryem (Immaculate Conception) (Foto 10) adlı heykelidir.
Mermerden yapılmış eser bir kaide üzerine yerleştirilmiştir. Cepheden
betimlenmiş olan figürün biçimlenmesinde Barok Üslubun temel biçimlendirme
unsuru olan S ve C kıvrımların etkisi ile belirgin bir hareket etkisi
sergilenmektedir. Ellerini göğsünün üzerinde birleştiren figürün boynundaki
hafif bükülme, temizliğin ve masumiyetin bir göstergesi olarak
değerlendirilebilir. Sol bacak hafifce kırılmış olmasına karşın, sağ bacak
strüktürel açıdan taşıyıcı olması nedeniyle ana aksı oluşturacak şekilde
tasarlanmıştır. Bütün vücudu kaplayan giysi kumaş dokusunu verecek biçimde
yumuşak bir etki ile betimlenmiştir. Kumaş kıvrımlarının sahip olduğu
özellikler, figürün hareketliliğini daha da arttırmaktadır. Figürün ayaklarının
dibinde yer alan melek figürleri, betimlenen kadın figürünün saflığını
vurgulamasının yanında, dinsel niteliğini de ortaya koymaktadır.
Sonuç
Barok
üslub çerçevesinde Cenova kentinde çalışan Tommaso Orsolino (1587 – 1675),
Filippo Parodi (1630-1702) Giacomo Antonio Ponsonelli (1654-1735) ve Francesco
Maria Schioffino (1688- 1763) gerçekleştirdikleri eserlerde İtalyan Baroğunun
belirgin örneklerini ortaya koymuşlardır. Cenovalı bu heykeltraşların üslubları
üzerinde Roma okulunun yoğun etkisi görülmektedir. Tüm heykeltraşların
eserlerinde ortaya çıkan en temel özellik harekettir. Figür ve kumaş
kıvrımlarının biçimlenmesinde ortaya çıkan “S” ve “C” kıvrımları, hareketi
oluşturan en önemli unsurlardır. Ayrıca duygusal boyutun yüz ve vücut
biçimlemelerinde belirgin olarak sergilenmesi diğer önemli özelliktir.
Sonuç
olarak Cenovalı sanatçıların, İtalya Barok üslubun etkisi altında eserlerini
ortaya koydukları görülmektedir. Ancak eserlerin ayrıntılarında karşımıza çıkan
pastoral özellikler, başkent anlayışından uzaklaşan taşra anlayışı olarak
değerlendirilebilir.
Kaynakça
Boucher, Bruce
,Thames & Hudson. ed. Italian Baroque Sculpture,1997
Felloni, Giuseppe - Guida Laura, Genoa
and the history finance: A series of firsts, Genova, 2004
Soprani,
Raffaello. Vite de' pittori,
scultori, ed architetti genovesi, 1769,Genova
Toman,
Rolf. Baroque (Architecture, Sculpture,
Painting),2004
U.Tükel,
“Pierre Puget” Eczacıbaşı Sanat
Ansiklopedisi, C.3, 1997 ,İstanbul, s.1526
Wittkower,Rudolf.
History
of Art, Art and Architecture Italy, 1600-1750. 1980.
Wölfflin,Heinrich. Sanat Tarihinin Temel Kavramları, İstanbul, 1990
Yetkin, Suut Kemal. Barok Sanat, İstanbul, 1977
İnternet
Kaynakları
Eser Fotoğraf Kaynakları
http://www.wga.hu
Foto
1. Tommaso Orsolino, İsa’nın doğuşu,Chiesa del Gesù,
Cenova
Foto 2. Filippo
Parodi, Saf Meryem, 1660, Santa Maria della Cella, Cenova
Foto 3. Filippo Parodi, İsa, 1679, Galleria
di Palazzo Reale, Cenova
Foto
4. Filippo Parodi, Saf Meryem, 1700, San Luca, Cenova
Foto
5. Filippo Parodi, Venüs, 1680, Galleria di Palazzo Reale, Cenova
Foto
6. Filippo Parodi, Hyakınthos (Sümbül), 1680,Galleria di Palazzo Reale, Cenova
Foto 7. Filippo Parodi, Clytre (Ayçiçeği),1680,
Galleria di Palazzo Reale, Genoa
Foto
8. Giacomo Antonio Ponsonelli, Kardinal Stefano Durazzo,Palazzo Tursi, Cenova
Foto
9. Giacomo Antonio Ponsonelli, Don Marcantonio Grillo, 1683 Albergo dei Poveri,
Cenova
Foto
10. Francesco Maria Schioffino, Saf
Meryem,1762, Palazzo Doria Lamba, Cenova
*Yrd.Doç.Dr.,Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi,
Temel Eğitim Bölümü, 07058, Kampüs-Antalya, ozandgonulal@akdeniz.edu.tr
[3]
S.K.Yetkin, Barok Sanat,
İstanbul, 1977, s.7
[7]
R.Wiltkower, Joseph
Conners, Jennifer Montegu, Art and Architecture in Italy, 1600 – 1750, 1999
Part 3, p.63
Yorumlar
Yorum Gönder