Edirne Gazi Mihal Camisi Dr.ÖZAND GÖNÜLAL

 

ÖZAND GÖNÜLAL,

Edirne, Gazi Mihal Cami

 

Edirne'nin batısına uzanan Talat Paşa Caddesi'nin bitiminde, Mihalbey köprüsünün karşıtarafında güney-batıda yeralır. Kuzey cephede taçkapının üzerindeki dikdörtgen bir taş levhada, üçsatır halindeki Arapça kitâbeye gore yapının II. Murad döneminde 825 (1422) yılında Emîrü’l-kebîrMihal b. Azîz tarafından yaptırılmıştır. Kitâbede adı geçen Aziz (Bey) oğlu Mihal’in Köse Mihal oğulları soyundan olduğu kuvvetle tahminedilmektedir. Eser tamamen kesmetaşla inşa edilmiştir. Duvarlarda nadiren mermer kaplamalara da rastlanmaktadır. Derin bir niş (üstükemerli duvarhücresi) biçimindeki kuzeydeki taşkapıdan; kuzey, güney aksında ilk olarak üzeri kubbeli orta sofa (hol) ile onun güneyindeki üzeri beşik tonozla (silindirik) örtülü esas ibadet mekânına ulaşılmaktadır.




1-Genel Mimari Tanım

 Çok mekanlı   camilerden olan Edirne Gazi Mihal Camisi'nin kuzeyinde beş bölümlü son cemaat yeri bulunmaktadır. Son cemaat yeri, doğu ve batı yönlerinde kemerlerle dışarıya açılmaktadır. Beş bölümün ortasında yer alan son cemaat yeri orta bölüm, boyutları açısından diğer dört bölümden ayrılırken, örtü elemanı olarak kubbenin kullanılmasıyla farklılık göstermektedir. Son cemaat yeri orta bölümün doğu ve batısındaki diğer bölümler aynalı tonoz ile örtülmüştür. Son cemaat yeri orta bölümün güneyinde yer alan kapı ile yapının orta bölümüne girilmektedir. Kubbe ile örtülmüş orta bölümün doğu ve batısında tabhane odaları yer almaktadır. Orta bölümün kuzey-doğu ye kuzey-batı köşelerindeki kemerli açıklıklarla girilen tabhane odaları kubbe ile örtülmüştür. Orta bölümün güneyinde, büyiik bir kemerle orta bölümden ayrılmış olan mihraplı bölüm bulunmaktadır. Beşik tonozla örtülmüş olan mihraplı bölüm, dışarıya çıkıntılı olarak yapılmıştır. Yapının duvarları kesme taş ile örülmüştür. Kurşunla kaplı olan kubbeler sekizgen kasnak üzerine oturmaktadır.

 2-Kubbelere Geçiş Elemanları

 Yapı kubbe ile örtülü dört mekana sahiptir.

 Son Cemaat Yeri Orta Bölüm

 Yapının kuzeyindeki son cemaat yerinin ortasında yer alan bolüm, kuzeyinde yer alan iki paye ye güneyinde yer alan duvar arasına atılmış kemerlerle mekanın zemini iki yanında bulunan bölümlerin zemininden 0.60m. daha aşağıdadır.

 

Son cemaat yeri orta bölüm, kuzey-güney doğrultusunda 4.70m. doğu-batı doğrultusunda 5.20m. boyutlarında dikdörtgen zemin planına sahiptir. Mekanı örten 4.70m. çapındaki kubbeye geçiş iki aşamada, köşe üçgeni ve piramitli kuşağın bir arada kullanılmasıyla gerçekleşmektedir.

 

            

 

Birinci aşamada yer alan köşe üçgeninin başlangıç seviyesinde dikdörtgen plan görülmektedir. Köşe üçgenlerinin başlangıç noktaları kemerlerin kesişme noktaları üzerinde, başlangıç seviyesindeki dikdörtgen planın köşelerinde yer almaktadır. Köşe üçgenlerinin bitiş seviyesinde sekizgen plan görülmektedir. Köşe üçgenlerin kullanılmasıyla geciş elemanı başlangıç seviyesindeki dikdörtgen plan bitiş seviyesinde sekizgene dönüşmektedir. Bu sekizgen plan ayni zamanda, ikinci aşamayı oluşturan piramitli kuşağın başlangıç seviyesi planını oluşturmaktadır. Kubbeye geçiş 32 piramitten oluşan kuşağın bitiş seviyesinde elde edilen daire ile gerçekleşmektedir. Birinci aşamada yer alan köşe üçgenlerinin yüzeyi sekiz sıra mukarnasla bezenmiştir. Köşe üçgenlerinin ve piramitli kuşağın sıvalarının dökülmüş olan bölgelerinde malzeme olarak tuğlanın kullanıldığı görülmektedir.

 

Orta Bölüm

 

Son cemaat yeri orta bölümün güneyinde yer alan kapı ile girilen orta bölüm, kuzey-güney doğrultusunda 8.18m., doğu-batı doğrultusunda 7.70m. boyutlarında dikdörtgen zemin planına sahiptir. 7.70m. çapındaki kubbeye geçiş iki aşamada, köşe üçgeni ve piramitli kuşağın bir arada kullanılmasıyla gerçekleşmektedir.

 

Kübik alt yapı üç yönden duvarlar, güneyde ise mihraplı bölüme açılan kemerle sınırlandırılmıştır. Güneyde yer alan kemerin benzeri, üç yöndeki duvarlarda kör kemerler olarak karşımıza çıkmaktadır. İlk aşamayı oluşturan köşe üçgenleri, bu kemerler arasındadır. Köşe üçgenlerinin başlangıç noktası, kemerlerin kesiştiği noktadan 0.20m. yüksekliktedir.

Orta bölümün güneyinde, yer alan 0.60m. genişliğindeki kemer ile dikdörtgen zemin plan, geçiş elemanı başlangıç seviyesinde 7.70 x 7.70m. boyutlarında kare plana dönüşmektedir. Köşe üçgenlerinin bitiş seviyesinde sekizgen plan ortaya çıkmaktadır. Bu sekizgen plan, ikinci aşamadaki piramitli kuşağın başlangıç seviyesi planını oluşturmaktadır. Kubbeye geçiş piramitli kuşağın bitiş seviyesinde ortaya çıkan daire plan ile gerçekleşmektedir. Birinci aşamayı oluşturan köşe üçgenlerinin yüzeyleri sekiz sıra mukarnas ile bezenmiştir.

 

Orta Bölümün Doğusundaki Tabhane Odası

 

Orta bölümün kuzey-doğu kösesinde yer alan kemerli açıklıkla girilen tabhane odası, kuzey-güney doğrultusunda 7.60m, doğu-batı doğrultusunda 6.40m. boyutlarında dikdörtgen zemin planına sahiptir. 6.40m. çapındaki kubbeye geçiş iki aşamada köşe üçgeni ye piramitli kuşağın bir arada kullanılmasıyla gerçekleşmektedir.Mekan dört yönde duvarlarla sınırlanmaktadır. Ancak duvarların üzerinde kör kemerler yer almaktadır. Birinci aşamayı oluşturan köşe üçgenlerinin başlangıç noktaları kemerlerin kesişim noktaları üzerinde yer almaktadır.

 

        










 

Dikdörtgen zemin planı, mekanın kuzey ve güneyinde yer alan doğu-batı doğrultusunda atılmış 0.60m. genişliğinde kemerler nedeniyle geçiş elemanı başlangıç seviyesinde, 6.40 x 6.40m. boyutlarında kare plana dönüşmektedir. Geçiş elemanı başlangıç seviyesindeki kare planın köşelerine oturan köşe üçgenlerinin bitiş seviyesinde sekizgen plan ortaya çıkmaktadır. Bu sekizgen plan aynı zamanda ikinci aşamayı oluşturan piramitli kuşağın başlangıç seviyesi planını oluşturmaktadır. Kubbe, piramitli kuşağın bitiş seviyesinde ortaya çıkan daire plan üzerine kolayca oturmaktadır. Köşe üçgeni ve piramitli kuşağın üzerinde herhangi bir bezeme görülmemektedir.

 

Orta Bölümün Batısındaki Tabhane Odası

 

Orta bölümün kuzey batı köşesinde yer alan ve kemerli açıklıkla girilen tabhane odası, boyutları ve geçiş uygulaması ile doğu tabhane odası ile benzer özelliklere sahiptir.

 

BİBLİYOGRAFYA

Ayverdi, Osmanlı Mi‘mârîsi II, s. 386-393.

C. Gurlitt, “DieBautenAdrianopels”, OA, I (1910-11), s. 51-52, rs. 7.

Evliya Çelebi, Seyahatnâme, III, 446.

F.Th. Dijkema,TheOttomanHistoricalMonumentalInscriptions in Edirne,Leiden 1977,s.17-18.

Gökbilgin, Edirne ve Paşa Livâsı, s. 57, 244, not 203.

Osman Nuri Peremeci, Edirne Tarihi, İstanbul 1939, s. 66.

Oktay Aslanapa, Edirne’de Osmanlı Devri Âbideleri, İstanbul 1949, s. 98.

Oral Onur, Edirne Türk Tarihi Vesikalarından Kitabeler, İstanbul 1972, s. 90-92.

Semavi Eyice, "GAZİ MİHAL BEY CAMİİ", TDV İslâmAnsiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/gazi-mihal-bey-camii (16.08.2020).

Semavi Eyice, “İlk Osmanlı Devrinin Dinî-İçtimaî Bir Müessesesi: Zâviyeler ve Zâviyeli Câmiler”, İFM, XXI/1-4 (1963), s. 38.

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FOTOĞRAFTA FARKINDALIK SÜRECİ ve DEĞERLENDİRME Dr.Özand Gönülal

Eser Analiz Yöntemleri

BİLECİK ORHAN GAZİ İMARETİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand Gönülal

İznik Yakup Çelebi Camisi (İmareti) Dr. Özand Gönülal

AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal

İznik Nilüfer Hatun İmareti. Dr.Özand Gönülal

ANKARA KARACABEY CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

AMASYA YÖRGÜÇ PAŞA CAMİSİ, 1430,KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Adnan Turani (1925- 2016) Dr.Özand Gönülal