BURSA HÜDAVENDİGAR CAMİSİ, Dr.Özand Gönülal
Bursa,Hüdavendigar Camisi
Dr.Özand Gönülal
Şehrin dışında ovaya hakim Çekirge semtinde Çekirge semtinde kaplıcalar bölgesinde yer alan külliye cami, medrese. zaviye ve türbeden ibarettir. Bulunduğu yerden dolayı bu esere bazı kaynaklarda Çekirge imareti ve etrafında şifalı suların çıkması sebebiyle Kaplıca imareti de denilmiştir.Külliye yapıları arasında yeralan Hüdavendigar Camisi 1366-1385 tarihlerinde iki katlı olarak yapılmıştır. Alışılmamış düzeni ve dış mimarisiyle şaşırtıcı bir karakteri olan bu ibadet yeri, Türk sanatında benzeri olmayan bir anlayışla iki katlı olarak yapılmıştır; alt katı cami. üst katı medresedir. Osmanlı dönemi mimarisinde altında medrese, üstünde caminin bulunduğu bir örnek olarak istanbul'da Saraçhanebaşı'nda Dülgerzade Camii akla gelir. Ancak bu eserin ibadet yeriyle medresenin üst üste olmasından başka Hudavendigar Camii ile benzerliği yoktur. Alt katı teşkil eden esas ibadet yeri bir tabhaneli cami. yani Osmanlı Devleti'nin ilk dönemlerinde çok yaygın olan ahi teşkilatıyla ilgili. sonraki tekkelerin esasını teşkil eden bir zaviyeli camidir
1-GENEL MİMARİ T ANIM
Yapının kuzey cephesinde 5'er bölümlü iki katlı revak bulunmaktadır.
Yapıya giriş, alt kattaki son cemaat yerinin orta bölümünde bulunan giriş
kapısı ile sağlanmaktadır.
Yapının merkezini iki kat boyunca yükselen ve kubbe ile örtülü orta bölüm
oluşturmaktadır. Bu bölümün doğu ve batısında, tonozla örtülü ve büyük
kemerlerle orta bölüme açılan eyvan biçiminde yan bölümler bulunmaktadır. Yan
bölümlerin kuzeyinde bir, güneyinde ise ardarda sıralanmış ikişer oda
bulunmaktadır. Bu odalar tonozla örtülmüştür. Orta bölümün güneyinde, büyük bir
kemerle ayrılmış mihraplı bölüm yer alır. Tonozla örtülü mihraplı bölümün
zemini, orta bölümün zemininden daha yüksek yapılmıştır.
Mederese olarak düzenlenmiş olan üst katın kuzeyinde beş bölümlü revak
yer almaktadır. Bu bölümden doğu ve batı köşede bulunanlar aynalı tonoz ile
örtülmüştür. Ortada yer alan üç bölüm ise kubbe ile örtülmüştür. Diğer yandan
yapının merkezini oluşturan ve iki kat boyunca yükselen kubbe ile örtülü orta
bölümün doğu ve batı yanında bulunan koridorun arkasında tonozla örtülmüş
mederese odaları sıralanmaktadır. Yapının duvarları, bir sıra kesme taş ve üç
sıra tuğla hatıldan oluşan almaşık teknik ile örülmüştür.
2-KUBBELERE GEÇİŞ ELEMANLARI
Hüdavendigar Camisi kubbe ile örtülü on mekana sahiptir.
Son Cemaat Yeri Orta Bölüm
Yapının kuzeyinde son cemaat yerinin ortasında ve giriş ekseninde yer
alan bölüm, kuzey-güney doğrultusunda 3.63m., doğu-batı doğrultusunda ise 3.30m.
boyutlannda dikdörtgen zemin planına sahiptir. Kuzeyde yer alan iki paye ve
güneydeki duvar arasına atılmış kemerlerle sınırlanmış mekamn üzerini örten
3.20m. çapındaki kubbeye, tek aşamada pandantiflerle geçilmektedir.
Pandantiflerin başlangıç noktası, kemerlerin kesişme noktaları
üzerindedir. Başlangıç noktalannın bulunduğu seviyede dikdörtgen zemin planı
tekrarlanmaktadır. Bitiş seviyesinde ise oluşan daire plan üzerine kubbe
oturmaktadır.
Pandantiflerin yüzeyinde bitkisel motiflerden oluşan kalemişi bezeme
görülmektedir.
Son Cemaat Yeri Orta Bölümünün Doğusundaki ve Batısındaki Bölümler
Beş bölümden oluşan son cemaat yerinin orta bölümü dışındaki dört bölüm
birbirine benzer özelliklere sahiptir. Kuzeyde yer alan payeler ile güneydeki
duvar arasına atılan kemerlerle sınırlandırılmış bölümler kuzey-güney
doğrultusunda 3.66m., doğu-batı doğrultusunda 4.08m. boyutlannda dikdörtgen
zemin planına sahiptir. Mekanlan örten 3.60m. çapındaki kubbelere tek aşamada
pandantiflerle geçilmektedir.
Zeminden 3.98m. yükseklikteki pandantiflerin başlangıç noktası,
kemerlerin kesişim noktalan üzerinde bulunmaktadır. Geçiş elemanı başlangıç
seviyesinde görülen dikdörtgen plan, 5.28m. yükseklikteki geçiş eleman bitiş
seviyesinde daireyedönüşerek kubbeye oturmaktadır. Pandantiflerin yüzeyinde
kalemişi bitkisel motiflerden oluşan bezeme bulunmaktadır.
Orta Bölüm
Yapı içinde kubbe ile örtülü tek bölüm olan orta bölüm, kuzey-güney
doğrultusunda 12.60m., doğu-batı doğrultusunda ise 10.60m. boyutlannda dikdörtgen
zemin planına sahiptir.Mekan örten 10.60m. çapındaki kubbeye tek aşamada
pandantifle geçilmektedir. Pandantiflerin başlangıç seviyesinde, mekanın kuzey
ve güneyinde doğu-batı doğrultusunda atılmış 1.00m. genişliğindeki kemerler ile
10.60m. x 10.60m. boyutlannda kare plan oluşmaktadır. Pandantiflerin bitiş
seviyesindeki 16 kenarlı çokgen plan üzerine kubbe oturmaktadır. Pandantiflerin
üzerinde bitkisel motfilerden oluşan kalemişi bezeme görülmektedir.
Üst Kat Revağı Orta Bölüm
Yapının ikinci kat seviyesinde ve son cemaat yeri revağının üzerinde yer
alan üst kat revağının ortasındaki bölüm, kuzey-güney doğrultusunda 3.64m.,
doğu-batı doğrultusunda 4.13m. boyutlannda dikdörtgen zemin planına sahiptir.
Kuzeyinde yer alan payeler ve güneyindeki duvar arasına atılmış kemerler
ile sınırlandınlrruş mekanın üzerini örten 3.50m. çapındaki kubbeye, tek
aşamada
tromplarla geçilmektedir.
Tromplann başlangıç seviyesi, üst kat zemininden 6.12m. yüksekliktedir.
Dikdörtgen zemin planı, kemerlerin üzerindeki duvar parçalarıyla başlangıç
seviyesine aktanlmıştır. Başlangıç seviyesindeki dikdörtgen planın , köşelerine
yerleştirilen
tromp lar arasında kör pencereler bulunmaktadır. Kubbe bitiş seviyesinde
tromp kemerlerinin üzerine oturmaktadır.
Tromplann içi 5 sıra halinde yerleştirilen piramitlerle bezenmiştir.
Benzer uygulamayı Bursa Orhan Camisi' nin mihraplı bölümünde de görmek
mümkündür.
Üst Kat Revağı Orta Bölümünün Doğusundaki ve Batısındaki Bölümler
Orta bölümün iki yanında yer alan bölümler, kuzey-güney doğrultusunda
3.66m., doğu-batı doğrultusunda 4.14m. boyutlannda dikdörtgen zemin planına
sahiptir. Kuzeydeki payeler ile güneydeki duvarlar arasına atılmış kemerlerle
sınırlandırılmış mekanlar 3.50m. çapındaki kubbeler ile örtülmüştür.
Kubbelere iki aşamada köşe üçgeni ve piramitli kuşak bir arada
kullanılarak geçilmektedir. Birinci aşamayı oluşturan köşe üçgenlerinin
başlangıç noktaları zeminden 3.82m. yüksekliktedir. Bu seviyede, dikdörtgen
zemin planı aynen tekrarlanmaktadır. Zeminden 5.44m. yükseklikteki bitiş
seviyesinde sekizgen plan oluşmaktadır. Bu sekizgen plan aynı zamanda ikinci
aşamayı oluşturan piramitli kuşağın başlangıç seviyesi planıdır.
Köşe üçgenlerinin yüzeyi piramitlerle işlenmiştir. Üç sıra halinde yerleştirilmiş
piramitler başlangıç noktasından itibaren ilk sırada 2, ikinci sırada 5, üçüncü
sırada ise 7 tane olarak dizilmişlerdir.
Köşe üçgeni ile piramitli kuşak arasında 0.15m. yükseklikte bir silme
dolaşmaktadır. Başlangıç seviyesi zeminden 5.60m. yükseklikte olan piramitli
kuşak 48 piramitten oluşmaktadır. Bu piramitlerin kubbe ve alt yapı yönündeki
yüzeyleri tekrar piramit haline dönüştürülmüştür. Piramitli kuşağın zeminden
6.60m. yükseklikteki bitiş seviyesinde oluşan daire plan üzerine kubbe oturmaktadır.
Bu bölümlerde görülen kubbeye geçiş uygulaması Amasya Beyazıd Paşa
Camisi, (1419) mihraplı bölüm, Ankara Karacabey Camisi, (1427) son cemaat yeri
orta bölüm ve Bursa Muradiye Camisi, (1425) orta bölümde görülen geçiş
uygulamaları ile benzerlik taşımaktadır.
Kaynakçalar
Aslanapa, Oktay, Türk Sanatı,
Remzi Kitapevi, İstanbul, 1997
Ayverdi, E.H, Osmanlı Mimarisinin
İlk Devri, İstanbul, 1989
Batur, Afife "Osmanlı Camilerinde Almaşık Duvar
üzerine" Anadolu Sanatı
Araştırmaları 2:
135-227, 1970
Batur, Afife Osmanlı Camilerinde Kemer. İstanbul. 1974
Batur, Afife Osmanlı
Camilerinde Eğrisel Örtüler ve Geçiş Elemanları (Basılmamış Doçentlik Tezi) 1980
Çetintaş,Sedad Türk Mimari Anıtları, Osmanlı Devri,
Dursa'da ilk Eserler, istanbul, 1946
Demiriz, Yıldız
1979 Osmanlı Mimarisinde Süsleme 1.Erken Devir (1300-1453). İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınlan
Eyice, Semavi, Türkiye Diyanet
Vakfı İslam Ansiklopedisi, cilt 18, 1998
Eyice, Semavi."HUDÂVENDİGÂR KÜLLİYESİ", TDV İslâm
Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/hudavendigar-kulliyesi
Gabriel,A. Bursa'da
Murad I Camii ve Osmanlı Mimarisinin Menjeı Meselesi, II; Vakıflar Dergisi,
Ankara 1942.
Gabriel,A. Unc Capiulc Turque, Bursa, Paris
1958.
HASOL, Doğan 1988
Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü. Istanbul- Yapı-Endüstri Merkezi yayınlan
Kuran, Abtullah 1964a Ilk Devir Osmanlı Mimarisinde
Camii, Ankara. I964b "Edirne'de
Öner,Merve Akdağ İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü Mezunu, Şehrine Ses Ver
Kurucu
http://www.sehrinesesver.com/sehir/toplumu-ve-dogayi-ilmek-ilmek-dokumus-bir-kent-bursa/
Sözen, Metin 1975 Türk Mimarisinin Gelişimi ve Mimar
Sinan Istanbul
Sözen, Metin ve U.TANYELI,
1992 Sanat Kavramlan ve Terimleri Sozlüğü, İstanbul
Tabbaa, Yasser 1985
"The NIuqamas Dome:Its Origin and Meaning", Muqamas, 3:61-75
Turgut, Memduh iznik ve Bursa Tarihi, Bursa 1935.
Yorumlar
Yorum Gönder