SELÇUKLU DÖNEMİNDE İNŞA EDİLEN ANTALYA ALARA HAN’DA BULUNAN TAŞÇI İŞARETLERİ Dr (Phd.) Özand Gönülal
SELÇUKLU
DÖNEMİNDE İNŞA EDİLEN ANTALYA ALARA HAN’DA BULUNAN TAŞÇI İŞARETLERİ
Dr (Phd.) Özand Gönülal
Selçuklu dönemi ticaret yapıları
arasında önemli bir yere sahip ve yapılan restorasyonlarla günümüze kadar
özelliklerini koruyarak gelmiş olan Alara Han, Alanya’nın batısında
Antalya-Alanya karayolu üzerinden sola
ayrılan yolun dokuzuncu kilometresinde bulunmaktadır.
Akdeniz’e
dökülen Alara çayının kenarında yer almaktadır. Yaklaşık 800 metre mesafede
tepenin üzerinde anıtsal bir görünüme sahip Alara Kalesi yeralmaktadır. Alara
Han Eş Odaklı plana sahiptir,
Ana giriş kapısı üzerinde kitabe yeralmaktadır. Kitâbesine göre 629 (1231-32) yılında Alâeddin Keykubad tarafından yaptırılmıştır.
Kitabe:
1 – el- Minnetü
lillah
2 – Emera bi- ‘ımareti
haza’l- han (er- ribat) il- mübarek es- Sultan]
3 – el- a’zam
Şahinşah’il- mu’azzam Malikü rikab
4 – il’ümem
Seyyidü selatin’il-’Arabi ve’l-’Acem
Sultan
5 – ül- Hak
Kişver- küşa- yı cihan Sultan’ül- berri
6 – ve’l- bahr ve’r- Rum ve’ş- Şam
ve’l- Ermen ve’l- Firenc
7 – ‘Ala’üd- dünya
ve’d- din Keykubad bin Keyhüsrev bin
8 – Kılıç Arslan Burhanü
emir’il- mü’minin fi’t- tarih
sene seb’a (ve) ‘ışrin ve sitte miye
Türkçesi: “Minnet Allah’adır. Bu
mübarek hanın (ribatın) yapılmasını yüce sultan]büyük cihangir, milletlerin
hakimiyetini elinde tutan, gerçek sultan Arap, Acemsultanlarının efendisi,
ülkeler fetheden; karanın ve denizin, Rum’un, Şam’ın, Ermenistan’ın ve Freng’in hükümdarı, din ve dünyanın ulusu, emirulmü’mininin burhanı,Kılıç Arslan oğlu Keykubad, 627 (1230) yılında [emretti]”
Selçuklu döneminde ticari gelişmenin sonucunda Anadolu'da
kervan yolları oluşmuş
ve bu yolların üzerine çok sayıda han inşa edilmiştir. Bu hanlar üç ana kervan yolu üzerinde bulunmaktadır.
1-Doğuyu Batıya bağlayan yollar,
2 -Kuzeyi Güneye bağlayan yollar
3 -Kuzey-doğuyu Istanbul'a bağlayan
yollar
Şekil 1- Alara Hanın Konumu ( Vakıflar Genel Müdürlüğü)
Bizzat
sultan tarafından yaptırıldığı için “sultan hanları”ndan sayılmakla birlikte .
Eş odaklı plan tipinde olması itibariyle onlardan çok farklıdır. Sultan
hanlarının plan şemasında daima açık avlu ve kapalı hol bölümleri bulunduğu
halde bu hanın mekânları dikdörtgen şeklindeki bir plan içinde, kapalı bölüm
ile açık avlu fonksiyonları tek merkez etrafında iç içe olmak üzere
tasarlanmıştır.
Şekil 2-
Alara Plan (C.Binan 1990) Şekil
3- Alara Han Rekonstrüksiyon
Alara hanın
duvarlarında genel olarak kesme taş kullanılmıştır., doğu taraflarında ise
kısmen moloz
taş kullanılmıştır. Yapının beden duvarları klasik Selçuklu dönemi hanlarında olduğu gibi kütlesel ve açıklığı olmayan şekilde tasarlanmıştır Merkezî bölümde dar bir koridor etrafında sıra ile bir eyvan, bir oda düzeni görülür ki buranın hanın asıl konaklama bölümünü oluşturduğunu açıkça belli olmaktadır.
Fotoğraf 5,6,7 – Alara Han İç Görünüş
Kervansarayın girişinde yer alan kitabenin iki tarafında iki aslan rölyefi yer alıyor. İçeriye girdikten sonra ise özel konaklama odaları ve hayvanların bağlandığı ahır kısmı yer alıyor. Kervansaraydaki odalarda tüccarların hayvan ve eşyalarını denetlemesi amacıyla ahırlara açılan bir de pencere bulunuyor. Bu pencerelerin yanına da aslan başlarını betimleyen masklar yerleştirilmiştir. Toplam 79 adet olduğu ve güç ve şans getirdiği söylenen stilize aslan başları, konsol biçimindeki dikdörtgen formlu kandilliklerin birer yüzeyin kabartma tekniğinde yapılmıştır
Fotoğraf 10- Alara Han Stilize Aslan Figürleri
Taşçı
işaretleri
Alara hanın
iç ve dış duvarlarında çok sayıda taşçı işareti bulunmaktadır. Taşçı
işaretleriyle ilgili genel kanı. Bu işaretlerin taş ustaları tarafından
işledikleri taş sayısının belirlenmesi ve bu sayı karşılığında ücretlerini
aldıkları doğrultusundadır. Ancak benzer tarihlerde yapılan bazı hanlarda bu
işaretlere rastlanmaz yada az sayıda rastlanmaktadır. Henüz cevaplanmamış bir
çok soruyu barındıran taşçı işareti uygulamaları sadece anadoluda değil
dünyanın bir çok yerinde özellikle ortaçağa tarihlenen yapı inşaatlarında
görülmektedir.
Bu işaretler
taşçı ustalarının bireysel işaretleri olabileceği gibi, bağlı oldukları ocağın
yada teşkilata ait işaretler olabileceği konusunda görüşler vardır. Yukarıda
sözedildiği gibi aynı dönemde inşa edilmiş yapılarda taşçı işaretlerinin
görülmemesinin nedeni olarak orada çalışan ustaların aynı ocak yada aynı
teşkilata bağlı ustalar oluştuğu düşüncesini ortaya çıkarmaktadır.
Taşçı
işaretleri bir çok yapı ve kültürde benzerlik göstermektedir. Birbirinden uzak coğrafyalarda ve farklı
tarihlerde birbirine benzer işaretlerin kullanılmasında iki neden
düşünülebilir. Birincisi işaret temelinde var olan çizgi ve bu çizginin daire,
üçgen ve kare gibi temel geometrik şekillerin parçalanması sonucu elde edilmesidir. İkinci si ise bir çok
kültür tarafında farklı değerleri sembolleştiren biçimlerin bulunmasıdır.
Örneğin Süleyman Mührü olarak adlandırılan işarettir.
Şekil 6,7- Taşçı işareti (Alara Han) Fotoğraf 12- Taşçı işareti (Alara Han)
Ancak aynı
amaçla yapıldığı doğrultusunda kesin bilgiye sahip olamdığımız çeşitli
işaretlerin antik dönem ve hatta Mısır kültüründe de görüldüğü söylenmektedir.
Diğer yandan benzer dönemlerde Hint kültüründe de taşçı işaretleri
görülmektedir.
Alara han üzerine çalışma yapan tüm
araştırmacılar taşçı işaretlerine dikkat çekmiştir. Bazı araştırmacılar kendi
gördüğü örnekleri yayınlarına koymuşlar yada diğer yapılardaki taşçı
işaretleriyle ilgili karşılaştırma materyali olarak kullanmışlardır.
Bu çalışma
çerçevesinde çeşitli araştırma yayınlarında yer verilmiş işaretler ile handa
yapılan gözlemle tespit edilen taşçı işaretleri toplanarak bir katalog
yapılmaya çalışılmıştır.
Tablo 1- Alara Han Taşçı İşaretleri
Tablo 3- Alara Han Taşçı İşaretleri
Acun H. Anadolu
Selçuklu Kervansarayları.
[Anatolian Seljuk Caravanserais.] Ankara:, 2007.
Akalın (Eryavuz), Ş. (2002). “Kervansaray”. Türkiye Diyanet Vakfı
İslâm Ansiklopedisi.
İstanbul:Türkiye Diyanet Vakfı Yay., 25, 299-302.
Akozan, Feridun: “Türk han ve kervansarayları”. çinde: Türk
Sanatı Tarihi Arastırma ve ncelemeleri I.İstanbul: 1963. 133-167ss.DGSA
Altun, A. (1989). “Alara Hanı”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm
Ansiklopedisi.
İstanbul: Türkiye DiyanetVakfı Yay., 2, 341.
Altun, A., “Alara
Hanı”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C. II, İstanbul, 1989,
s. 341.
Antalya Valiliği. 2004. Antalya Kültür Envanteri (Merkez) 2003.
Antalya: Antalya Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü.
Anonim, Antalya
Kültür Envanteri, Antalya,
2002.
Atıl, E., ed. Turkish Art. Washington, DC: Smithsonian Institution/New
York:
Aytaç, İ. “Selçuklu Kervansarayları”. Türkler. 7, 854-864, 2002
Berkol, Feramuz: “Türk vakıf ve kervansarayları ve bugünün
turizm hizmetinde kullanılmaları”.Vakıflar Dergisi, n10, 1973, 345-366ss.
Bese, H.K.: “Tarihte kervan yolculugu ve Türk kervansarayları”.
TTOK Belleteni, sayı: 86, 1949, 7-9ss.
Binan, D.U. “Ortaçağ Anadolu Türk Mimarisinde Taşçı İşaretleri ve
Koruma Sorunları.” In TAC Vakfı‘nın 25 Yılı Anı Kitabı
Türkiye’de Risk Altındaki Doğal ve Kültürel Miras, edited by H. Sezgin,
119-36. Istanbul: TAÇ
Vakfı. 2001.
Binan, D.U., and C. Binan. “Ağzıkara Han Örneğinde Anadolu Selçuklu
Dönemi Taşçı İşaretlerinin Belgelenmesi Üzerine Sistematik Bir Yaklaşım.” Adalya
12:319-45. 2009
Bostan, İ., “Alanya”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C. II, İstanbul,
1989, s.339-341.
Brooks,F. W. MASONS MARKS,
ST YOR SHIR 0 L HISTOR S TV,1961
Çayırdağ, M. “Kayseri’de Selçuklu ve Beylikler Devri Binalarında
Bulunan Taşçı İşaretleri.” Türk Etnografya Dergisi 17:79-108. 1982.
Demirtas, Gülten: “Antalya ve çevresindeki Selçuklu kervansarayları”.
(Lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal ve dari Bilimler Fakültesi Sanat
Tarihi Bölümü), 1980. 58y. 1 harita, 6 plan, 1 yerlesme planı, 4 kesit, 6
sekil, 47 foto.
Demir, N., “Alanya Kültürünün Dünü, Bugünü ve Geleceği”, Alanya
Tarih ve Kültür Seminerleri III,
Alanya, 2004, s.30-33.
Diez, Ernst Die Kunst Der Islamische Völker, Berlin 1915
Diez,Ernst Churasanische
Baudenkmaler, Band I,
1918, Berlin, s. 85.
Durukan, A. “Alaeddin Keykubat Döneminde Antalya.” In Antalya
2. Selçuklu Eserleri Semineri 26-27 Aralık 1987, edited by M. Seyirci, 26-51. Antalya: 1988.
Eldem, Halil Edhem: Anadolu Selçukluları devrinde mimari ve
tezyini sanatlar. Ankara: 1947. 279-297ss. (Halil Edhem Hatıra Kitabından ayrı
baskı).
Eldem, Halil Edhem: Die Seldschukischen hane in
Anatolien”.[Osmanischer Lloyd, Februar 1918 /Yıllık Arastırmalar Dergisi, I,
sf.93’den / Türk Tarih Kurumu Kütüphanesi yer no: A-6513].
Eldem, Halil Edhem: “Anadolu’da Selçuki hanları”. Türk Yurdu,
14.c., 107 (6), sayı, 4, 1334, 183-188ss.
Erdmann,Kurt Das
Anatolische Karavansaray Des 13. Jahrhunderts, Berlin
1961, Band i , S. 184.
Erdmann, Kurt: Das Anatolische Karavansaray des 13.
Jahrhunderts. Berlin, 1961. (Text und Tafel I,II). I. cilt: 358 foto; II. Cilt:
217s. ; III. Cilt: 1976.
Erdmann, Kurt: “Bericht über der stand der Arbeiten über das
Anatolische Karavansaray des 13.jahrhunderts”. Atti del secondo congresso
Internazionale di arte Turca. Venezia (26-29 Eylül 1963), 1965, Napoli,
73/81ss.
Erdmann, Kurt:
“Karavansaraybauten neuerer zeit in Anatolien”. Der Islam Zetschrift für
Gecchichte und kultur das slamischen Orients. Bond 39. Berlin 1964. 39.c.,
2.1964, 71-78ss.
Erdmann, Kurt: “Selçuklu kervansarayı”. Çev.: Dr. Fügen Tunçdag.
Önasya, 2.c., 13-14.sayı, 9-10,1966, 10-11/21.s.
Erdmann, K.: “Das Seldshukische Karavansaray”. Institut
fürAuslandsbeziehungen, Stuttgart, Zeitschrift für Kulturaustausch, Vols. 2-3,
1962, 163-170ss.
Erdoğdu, İ. H. Alara Han (Lisans
tezi). Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi,Sanat Tarihi
Bölümü. Lisans tezi, Denizli ,2018
Godard, A.: “Origine de la Madrasa, de la Mosquee et du
Caravansarail a quatre iwans”. ArsIslamica, XV/XVI, 1951, 1-9ss.
Gabriel,Albert Monuments Turc d'A~~atolie, Paris,
1 9 3- 11 934.
Gabriel,Albert Voyage
Archaeologique Dans La Tur quie Orientale, Paris, 1940
Goodwin, Godfrey: A history of Ottoman Architecture. London:
1970.
Glyn, Daniel: The Seljuks in Asia Minor. London: 1955.
Güran, Dr. Ceyhan: Türk hanlarının gelisimi ve istanbul hanları
mimarisi. (Doktora tezi). istanbul:Vakıflar Genel Müdürlügü, 1976. vııı+267s.
64 resim.
Gönüllü, A. R., “Alanya’da Türk Damgaları”, Alanya
Tarih ve Kültür Seminerleri III,
Alanya, 2004, s.620-621.
İlter, İsmet: Tarihi Türk hanları. Ankara: Karayolları Genel
Müdürlügü, 1969.
Kerimüddin Mahmûd-i Aksarayî, Müsameret’ül Ahbar, trans. M. Öztürk, Ankara 2000.
Karamagaralı, Doç. Dr. Haluk: “Anadolu Selçuklu
kervansarayları”. Önasya, 6.c., 61-62. sayı, 9-10.1970, 4-5ss.
Kayaoğlu, İ. “Anadolu Selçukluları Devrinde Ticari Hayat”.
Ankara Üniversitesi İlahiyatFakültesi Dergisi. 24, 359-373. Ankara ,1981
Korkmaz, N. “Anadolu Selçuklu Kervansarayları”. Türkiye Mühendislik Haberleri (TMH). 40-41,2009
Konyalı,İ. Hakkı Alanya Tarihi, İstanbul 1946,
Köymen, Mehmet Altay: “Selçuklu devri Türk tarihi arastırmaları”.
Belleten, c17, 65-68.
Kuban,Doğan Anadolu Türk Mimarisi'nin Kaynak ve Sorunları, İstanbul Teknik
Müller, M. K.: Das karawanserail im Vorderen Orient. Berlin:
1920.
Ozergin, "Anadolu Selçuklu
Kervansarayları", İstanbul Edebiyat Fakültesi Tarih
Dergisi, sayı. 20, s. 141
– 170 İstanbul Üniversitesi,
İstanbul 1965,
Özergin, M. Kemal: Anadolu Selçukluları çagında Anadolu yolları.
(Basılmamıs doktora tezi, stanbulÜniversitesi Edebiyat Fakültesi), 1959.
Özergin, M. Kemal: “Anadolu’da Selçuklu kervansarayları”. .Ü.
Edebiyat Fakültesi Tarih SemineriDergisi, XV. C, 20.sayı, 1965, 141-170ss.
Özergin M.K., Anadolu’da
Selçuklu Kervansarayları [Seljuk
Caravanserais in Anatolia], in “İ. Ü. EdebiyatFakültesi Tarih Dergisi”
[İstanbul University Faculty of Letters, Journal of History], 1965, 20, 2, s.141-167.
Özdogan, Kazım: “Selçuk kervansarayları”. Yeni Erciyes, 1.c.,
8-12. sayı, s.141-170
Parla, C., I.
Alaeddin Keykubad Dönemi Yapılarında Biçim ve Estetik, Doktora Tezi,Hacettepe Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Ankara,
1997.
Rice,Tamara Talbot The Seljuks in Asia Minor, London, 1956,
Riefstahl, R.: “New types of Seljuc Hans in Anatolia”.
Parnassus, n1/3, 1929, 21-29ss.
Riefstahl, Rudolf M.: Cenubi Garbi Anadolu’da Türk mimarisi.
Çev.: Cezmi Berktin. stanbul: 1941
Rice, Tamara Talbot: The Seljucks. New York: 1961.
Sapolyo, Enver Behnan: “Türk kervansarayları”. Önasya, 2.c., 24.
sayı, 08.1967, 12-13ss.
Sönmez, Z. Başlangıcından 16. Yüzyıla Kadar Anadolu
Türk-İslam Mimarisinde Sanatçılar Ankara, 1995 Türk Tarih Kurumu.
Saral, R. Z., Antalya – Burdur’da Yeralan Anadolu Selçuklu
Kervansaraylarında
Mekan Olgusunun Gelişimi ve Koruma Ölçeğinde Değerlendirilmesi,
Yüksek LisansTezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta, 2012.
Styzgowski, Joseph Die Baukunst Der Armenien und Europe, Band
I, Wien, ss. 650 – 651
Tanyeli, U., “Anadolu Selçuklu Mimarlığı Ve Sanatı”, Eczacıbaşı
Sanat Ansiklopedisi, C.
I, İstanbul, 1997,
s.88-93.
Turan,Osman "Selcuklu Kervansaraylan," p.111,
relates two incidents with reference to Aksarayl.
Turan, O. Selçuk Kervansarayları Erişim adresi: https://www.tarihtarih. (2019).
Thomson, J. And R. Fedden: Crusader castles. London: 1957.
[Kaynak: ODTÜ4. 78.s.]
Turan O., Selçuklular
Zamanında Türkiye [Turkey
in the Seljuk Era], Istanbul 1971, p. 101.
Türkiye’de vakıf abideler ve eski eserler II
(Balıkesir-Bilecik-Bingöl-Bolu-Burdur). Ankara: VakıflarGenel Müdürlügü, 1977.
422s.
Yavuz Tükel,
A., “Alara Han’ın
Tanıtılması Ve Değerlendirilmesi”, Belleten, XXXIII/132,
1969.
Yavuz Tükel, A., “Anadolu’da Eşodaklı Selçuklu Hanları”, Orta
Doğu TeknikÜniversitesi
Mimarlık Fakültesi Dergisi, Sayı 2, 1976.
Yavuz,Ayşıl Tükel "Anadolu Selcuklu Kervansaraylannda
Mekan-Işlev ilişkisi Iinde Savunma ve Bannma," JX Vakzf Haftası Kitabı (Ankara,
1992), pp. 253-84.
Yavuz, Aysıl Tükel "II Restauro d'Alara Han,"
Ph.D. diss., Scuola di Perfezionamento per lo Studio ed il Restauro del Monumento,
Rome, 1967.
Yavuz, Aysıl Tükel "Anadolu Selcuklu Dönemi Hanlan ve Posta-Menzil-Derbent
Teskilatlan," Profesör Dogan Kuban'a Armagan, (Istanbul: Eren
Yaynevi, 1966), pp. 2 5 -3 8.
Yavuz A.T., Anatolian
Seljuk Caravanserais and their Use as State Houses, in “10th International
Congressof Turkish Art, September 17-23, Geneva”, 1995, pp. 757-765.
Yavuz Tükel, Aysıl: “Anadolu’da es odaklı Selçuklu hanları”.
ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, 2/2, 1976, 187-205ss.
Yetkin,Suut Kemal "Selçuklu Kervansaraylarınn
Özellikleri", Milletler
Arası. Türk San'atları Kongresi. Kongreye Sunulan Raporlar, T. T. K. B., Ankara 1959
Yetkin, Suut Kemal: “Les caracteristuques des caravanserails
Seldjoucides”. Firstinternational
congress of Turkish arts. Communications presented to the congress. Ankara:
1961.
371-374ss.
Yetkin, Suut Kemal: “Selçuklu kervansaraylarının özellikleri”.
çinde: Milletlerarası Birinci Türk Sanatları Kongresi, Ankara (19-24 Ekim
1959), Kongreye sunulan tebligler. Ankara: 1962. 408-410ss.
Yorumlar
Yorum Gönder