ANTALYA KIRKGÖZ HAN'DA BULUNAN TAŞÇI İŞARETLERİ , Dr.Özand Gönülal
Kırkgöz Han'da Bulunan Taşçı İşaretleri (634-644/1236-1246)
Evdir Han’dan sonra Antalya-Burdur
istikametindeki ikinci menzil Kırkgöz Han’dır. Kırkgöz Han, Antalya-Burdur yolu
üzerinde Döşemealtı ilçesi Bıyıklı köyü sınırları içinde karayolundan yaklaşık
300 m kadar içeride yer almaktadır. Burdur istikametinde Antalya’ya yaklaşık
30km. mesafede meşhur Karain mağarasının 3 km alt tarafında, Antalya şehir
merkezine 33 kmuzaklıktadır..
Fotoğraf 1- Kırkgöz Han ,Kitabe
Taçkapının üst kısmında mermer üzerine
yazılmış altı satırlık bir kitâbe mevcuttur. Kitâbesinde kervansarayın yapılmasını Anadolu Selçuklu
Sultanı Keyhüsrev b. Keykubad’ın(1237-1246) emrettiği açık olarak anlaşılmaktadır.
Fotoğraf 2- Restorasyondan sonra Kırkgöz Han Üstten görünüş (Konya Selçuklu Belediyesi Arşivi)
üzeri beşik tonozla örtülü, girişi basık
kemerli dikdörtgen birer oda bulunmaktadır. Kırkgöz Han ise karma plan tipinin
ilk grubunun ikinci alt gurubu olan “sadece kapladığı genişlik eşdeğer olanlar
içinde yer almaktadır. Hanın planını açık avlulu medreselere benzetmektedir. Kırkgöz Hanı, kapalı bölüm ve avludan oluşan
karma plan tipi içinde kapalı bölüm ile avlusu aynı genişlikte olan hanlar
altında Kuruçeşme Hanı ile birlikte
sadece kapladığı genişlik eşdeğer olanlar grubuna yerleştirmiştir. Kırkgöz Hanı
ve Kargı Hanı ise avlunun bir kenarına avlu ile aynı boyutta olan kapalı
bölümün yerleştirilmesi ile farklı bir plan grubu ortaya koymaktadır.
Şekil 1- Kırkgöz Han, plan (R.M.Riefstahl)
Hanın taç kapısı, yapının güney duvarının
ortasında inşa edilmiştir. Köşelerde yer alan payandalarla aynı hizayı biraz
aşacak şekilde hafifçe dışarıya taşırılmıştır. Kapıdan içeri girilince ters U
şeklinde bir açıklık bulunmaktadır. Portalin merkezinde bulunan kapı açıklığı
basık kemerlidir. Taç kapı aralığının tymphanum kısmında kitâbe paneli bulunur.
Kitabe paneli dikdörtgen çerçevelidir. Kırkgöz Han, 2007
yılında geniş kapsamlı bir restorasyon geçirmiştir. Restorasyon çerçevesinde
kapalı bölümün üzeri betonla kaplanmış, dolayısıyla üst örtüye ait özgün
unsurlar kaybolmuştur.
Fotoğraf 3- Restorasyondan sonra
Kırkgöz Han,
Giriş Kapısı, (Konya Selçuklu Belediyesi Arşivi)
Fotoğraf 4- Restorasyondan önce Kırkgöz Han, Fotoğraf 5- Restorasyondan önce Kırkgöz Han,
Giriş Kapısı, Yan duvarlar
Fotoğraf 6,7,8- Restorasyondan önce Kırkgöz Han, iç görünüş
Kırkgöz
Han’da yer alan taşçı işaretleri; özellikle giriş eyvanı, revaklar ve kapalı
mekân bölümde olmak üzere toplamda 120 den fazladır. Kırkgöz Han’da yer alan bu
işaretler, hanın Anadolu Selçuklu dönemi içerisindeki yerinin önemini artırmaktadır.
Anadolu Selçuklu yapıları içinde taşçı işaretleri en çok hanlarda karşımıza
çıkar. Bunlar içinde de taşçı işaretlerinin yoğun görüldüğü dönem XIII. Yy hanlarıdır.
Anadolu Selçuklu hanlarında görülen taşçı işaretlerinin bazılarının birbirleriyle
benzerlik göstermesi, bu yapılarda aynı ustanın/ işçinin/ sanatçının/ ekibin
çalışmış olabileceği ihtimalini akla getirmektedir. Buradan hareketle yapılacak
olan başka bir araştırmada, Kırkgöz Han’ın taşçı işaretlerinin Anadolu’daki
diğer hanlarda yer alan taşçı işaretleriyle olan benzerliği ele alınabilir ve
bu konuda yeni bilgiler elde edilebilir.
* (Önemli Not: Kırkgöz Han’a ait taşçı işaretleri Çayırdağ ve Yurdasevenin kaynakçada verilmiş olan yayınlarından derlenmiştir. Ancak teknik çizimler, W. Harry Rylands’ ın kitabında oluşturulan temel teknik çizim bilgisinden yararlanılarak Dr.Özand Gönülal tarafından izilmiştir.
Bakırer, Ö. (2002). Anadolu Selçuklu
mimarisinde Taşçı İşaretleri. Uluslararası Sanat Tarihi Sempozyumu, Prof. Dr.
Gönül Öney'e Armağan. İzmir: Ege Üniversitesi, ss.59-69.
Bilici. Z.K. (2018). Anadolu Selçuklu Çağı
Mirası, C.I., Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı-Selçuklu Belediyesi,
ss. 189-191.
Burgu, Y. S. (2011). Anadolu Selçukluları
Alaeddin Keykubad ve Zamanı. İstanbul: Selenge Yayınları.
Çam, N. (1993). Türk ve İslam Sanatlarında
Altı Kollu Yıldız Motifi (Mühr-ü Süleyman). Prof. Dr. Yılmaz Önge‟ye Armağan.
Konya: Selçuk Üniversitesi Selçuklu Araştırma Merkezi Yayınları, ss. 207-230.
Çayırdağ, M. (1982). Kayseri‟de Selçuklu ve
Beylikler Devri Binalarında Bulunan Taşçı İşaretleri. Türk Etnografya
Dergisi.1. Sayı7, ss.79-108.
Demir, A. (1988). Kırkgöz Han. İlgi. 54. Sayı,
İstanbul, ss. 17-20.
Demirtaş, G. (1979-80). Antalya ve
Çevresindeki Selçuklu Kervansarayları, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal ve İdari
Bilimler Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü, Yayınlanmamış Lisans Tezi.
Duggan, T.M.P. (2008). The Paintwork and Plaster
on Evdir and Kırkgöz Hans by Antalya- and Some Implications Drawn Concerning
the Original Appearance of 13th c. Seljuk State Buildings / Antalya
Yakınlarında Evdir ve Kırkgöz Hanlarında Boyama Bezeme ve Sıva 13. Yüzyıl
Selçuklu Devleti Binalarının Özgün Görünüşleri Üzerine Önermeler. Adalya. 11.
Sayı, Antalya: Suna&İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Merkezi, ss.
319-358.
Eravşar, O. (2017). Yolların
Tanıkları Anadolu Selçuklu Hanları. Eskişehir: Konya Aydınlar Ocağı.
Erdem, M. (2012). Kırkgöz Hanı “Katkısız Bir
Güzellik. Arodergi (A. Rehberler Odası Dergisi). 9. Sayı, ss.10-20.
Erdmann, K.(1961). Das Anatolische
Karavansaray Des 13. Jahhunderts, Cilt: I, Katalog-Abbildungen, Berlin.
Erdmann, K. (1966a). Selçuklu Kervansarayı.
Önasya Mecmuası. (çev. Fügen Tunçdağ).13.Sayı,İstanbul, ss.10-11.
Erdmann, K. (1966b). Selçuklu Kervansarayı.
Önasya Mecmuası. (çev. Fügen Tunçdağ).14. Sayı,İstanbul,ss.10-11.
Erten, S.F. Antalya Vilayeti Tarihi. İstanbul,
1940 Tan Matbaası.
İlter, İ. (1969). Tarihi Türk Hanları, Ankara:
KGM Matbaası.
Karakuş,
F. Anadolu Selçuklu Dönemi Sultan Hanları Üzerine Bir İnceleme. The Turkish
Online Journal of Design Art and Communication,2022 12 (1), 71-109.
Karamağaralı,
H. Anadolu Selçuklu Kervansarayları. Önasya Mecmuası. 61-62. Sayı, İstanbul,1970
ss. 3-4.
Kuyulu, İ. Anadolu Selçuklu Kervansarayları
İle Orta Asya Kervansaraylarının Karşılaştırılmasına Yönelik Bir Deneme. Sanat
Tarihi Dergisi. 8. Sayı, İzmir, 1996a Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi
Yayınları, ss. 51–79.
Özergin, M. K.Selçuklu Kervansarayları. Tarih
Dergisi. Cilt: XV, 20. Sayı, İstanbul, 1965 İstanbul Üniversitesi Edebiyat
Fakültesi Basımevi, ss.141–170.
Riefstahl M.R. Turkish Architecture In
Southwestern Anatolia. Cambridge , 1931: Harvard University Press.
Redford, S. The Inscription of the Kırkgöz
Hanı and the Problem of Textual Transmission in Seljuk
Anatolia. Adalya. 12. Sayı, Antalya,2009:
Suna&İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri A. Merkezi, ss. 347-360.
Rylands, H. Mason’s
Marks, . F.S.A. Read 8th January, 1891.
Saral, R.Z.. Antalya-Burdur‟da Yer alan
Anadolu Selçuklu Kervansaraylarında Mekân Olgusunun Gelişimi Ve Koruma
Ölçeğinde Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi: Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Isparta. 2012
Süer, T. The Kırkgöz Han In Antalya. Ortadoğu Teknik
Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi Restorasyon Bölümü, Yayınlanmamış Yüksek
Lisans Tezi. Ankara 1975
Şaman
Doğan, N. (1995). Karma Tipte Hanların Bir Çeşitlemesi Üzerine Görüşler. 9.
Milletlerarası Türk Sanatları Kongresi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, ss.
299-308.
Taşkıran, Z.F. (1986). Antalya Çevresinde Yer
alan Evdir Han ve Kırkgöz Han. Antalya 1. Selçuklu Eserleri Semineri,. Antalya:
Antalya Valiliği Yayınları, ss. 21-29.
Turan, O. Selçuk Kervansarayları. Belleten.Cilt:
10, Sayı: 39, Ankara, 1946 T. T. Kurumu
Basımevi, ss. 471–496.
Tükel Yavuz, A. Anadolu'da Eşodaklı Selçuklu
Hanları. O. D. T. Ü. M. F. Dergisi. 2. Sayı,Ankara 1976 ss. 187-204.
Tükel Yavuz, AAnadolu Selçuklu
Kervansaraylarında Mekân-İşlev İlişkisi İçinde Savunma ve Arınma. IX. Vakıf
Haftası Kitabı. Ankara . 1992: Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları, ss. 253-284.
Tükel Yavuz, A.Anadolu Selçuklu Dönemi
Kervansaraylarının Tipolojisi. IV. Milli Selçuklu Kültür ve Medeniyet
Sempozyumu Bildirileri, (25-26 Nisan 1994). Konya, . 1995. ss. 183-198.
Ulusoy Binan, D. Ortaçağ Anadolu Türk
Mimarisinde Taşçı İşaretlerinin Tanımlama, Belgeleme ve Değerlendirilmesi.
Geçmişten Geleceğe Su Yapılarında Taş (19-20 Aralık 2008). Antalya,2008:
Mimarlar Odası Yayınları, ss. 143-152.
Ulusoy Binan D.-C. Binan. Ağzıkara Han
Örneğinde Anadolu Selçuklu Dönemi Taşçı İşaretlerinin Belgelenmesi Üzerine
Sistematik Bir Yaklaşım. Adalya,. 12. Sayı, , Antalya, 2009: Suna&İnan
Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Merkezi, ss. 319-345.
Ünal, R. H. İncir Han. Anadolu Selçuklu Dönemi
Kervansarayları. (ed. H. Acun). Ankara, 2007: Kültür Bakanlığı Yayınları,
ss.305-319.
Üreğen, N. Kırkgöz Han Fotoğraf, Çizim ve
Restorasyon Projeleri.VGM Arşivi. Kırkgöz Han Dosyası. Ankara ,2006
Yavaş, A. Anadolu Selçuklu Mimarisinde Tuvalet
Mekânlarına Dair Bazı Notlar. TUBAR, (2009). XXV. Sayı, ss. 215-241.
Yetkin, S. K. Selçuklu Kervansaraylarının
Özellikleri. Milletlerarası I. Türk Sanatları Kongresi, 19–24 Ekim 1959.
Ankara, 1962 :TTK Yayınları, ss. 408–410.
Yinanç, M. Türkiye Tarihi-Selçuklular Devri,
I-II, Ankara, 2014: TTK Basımevi.
Yıldırım, S.PalazII. Gıyaseddin Keyhüsrev
Dönemi Mimari Eserleri, Ankara, 2017.Gazi Üniversitesi: Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
Yıldırım,Semra
P. Kırkgöz Han Üzerine Bir Değerlendirme,
Tarihi Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri (15-16 Ekim 2009), Denizli,2009 ss.
1-10.
Yurdasever, H. Anadolu Selçuklu Hanlarından
Kırkgöz Han‟ın Değerlendirilmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi ABD, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
Isparta. 2011
Yorumlar
Yorum Gönder