Edirne Beylerbeyi Camisi, Dr.Özand Gönülal

Edirne Beylerbeyi Camisi

 

Dr.Özand Gönülal

Camiyi ilk yaptıranın kim olduğuyla ilgili farklı bilgiler mevcuttur. Halifetür Rüûsan’a göre Bolulu Şarabdar Abdullah Bey caminin yaptıranıdır. Ancak bu bilgi, yeterli ve tatmin

edici değildir Sicilli Osmani’den elde edilen bilgiye göre o dönemde şarabdar isminin kullanılmadığını, doğrusunun bostancıbaşı olduğunu ifade etmiştir 1428-1429 tarihli bir vakfiyede, caminin, Rumeli Beylerbeyi (Mir-i Mirân) Yusuf Paşa tarafından yaptırıldığı belirtilmektedir Cami ismini, Yusuf Paşa’nın unvanı olan Mir-i Mirân yani Beylerbeyi’nden almaktadır Halk arasında camiyi yaptıran Beylerbeyi Sinan Paşa olarak geçse de yaptıranı Beylerbeyi Sinaneddin Yusuf Paşa olarak tanımlamaktadır.

1509 yılındaki depremden zarar gören 16. yüzyılda tamir görmüştür Daha sonra 1752 yılındaki depremden etkilenen cami 1819 yılında Edirne Valisi Celal Paşa tarafından tekrar tamir ettirilmiştir Cami, 1829, 1910 ve 1953 yıllarında Edirne’de meydana gelen depremlerden de zarar görmüştür 1964-1969 yılları arasında, esaslı bir restorasyon geçirmiştir. Yıkık olan mihrap ve minare peteği yeniden yapılmıştır. Caminin kesme taş olan cepheleri, yine kesme taşla onarılmıştır. Minare ise daha önceki bir dönemde yenilenmiştir

 

1-GENEL MiMARI TANIM

 

Çok işlevli yapılar grubuna giren Edirne Beylerbeyi Camisi'nin kuzeyinde beş bölümlü son cemaat yeri bulunmaktadır. Kuzeyinde yer alan 6 adet paye ve bunları birbirine bağlayan kemerler ile kuzey yönünde, köşelerdeki payeler ile duvar arasına atılan kemerlerle doğu-batı yönünde dışarıya açılmaktadır.

Son cemaat yerini oluşturan beş bölümden, ortada giriş eksenindeki bölüm kubbe ile, diğer bölümler ise aynalı tonoz ile örtülmüştür. ortadaki bölümün güneyinde yer alan kapıdan orta bölüme girilmektedir.

Kubbe ile örtülü orta bölümün doğu ye batısında tabhane odaları yer almaktadır. Kubbe ile örtülü bu mekanlara örta bölümden kemerli açıklıklarla girilmektedir.

orta bölümün güneyinde ise, orta bölümden büyük bir kemerle ayrılmış mihraplı bölüm bulunmaktadır. Mihraplı bölüm kendi içinde birbirinden kemerle ayrılmış iki mekandan oluşmaktadır. Bu mekanlardan kuzeydeki, kubbe ile Örtülmüştür. Güneydeki ise, dilimli yarım kubbe ile örtülmüştür.

Yapı kesme taş ile örtülmüştür. Son cemaat yen orta bölümü örten kubbe dışmdaki, diğer bölümleri örten kubbeler, dışarıdan sekizgen kasnak üzerine oturmaktadır. Diğer kubbelerden daha yüksek olarak yapılmış olan orta bölüm kubbesinin üzerinde aydınlık feneri bulunmaktadır. Kubbelerin kurşunla kaplı olduğu görülmektedir.

 


 


 

2-KUBBELERE GEÇIS ELEMANLARI

Yapı  kubbe ile örtülü beş mekana sahipür.

 

Son Cemaat Yeri Orta Bölüm

 

Yapının kuzeyindeki son cemaat yerinin ortasında yer alan bölüm, kuzey-güney doğrultusunda 4.10m., doğu-batı doğrultusunda 4.30m. dikdörtgen zemin planına sahiptir. Mekan kuzeyde yer alan iki paye ile güneydeki duvar arasına atılmış kemerlerle sınırlandırılmıştır. Bu bölümün zemini, doğu ve batısında yer alan bölümlerin zemininden 0.70m. daha aşağıdadır.

Mekanı örten 4.00m. çapındaki kubbeye geçiş tek aşamada piramitli kuşak ile gerçekleşmektedir. Piramitli kuşak, son cemaat yeri orta bölümü sınırlandıran dört yöndeki kemerlerin üzerine örülen duvar parçaları üzerine oturmaktadır. Zeminden 6.45m. yükseklikteki piramitli kuşağın başlangıç seviyesinde dikdörtgen plan görülmektedir. Kubbe, toplam 24 piramitten oluşan, kuşağın bitiş seviyesindeki daire plan üzerine oturmaktadır.


Orta Bölüm

Son cemaat yeri giriş bölümünün güneyindeki kapı ile girilen orta bölüm, kuzey-güney doğrultusunda 6.63m., doğu-batı doğrultusunda 6.86m. boyutlarında kareye yakın dikdörtgen zemin planına sahiptir. Orta bölüm içerisinde, aralarında 0.50m. yükseklik farkı olan iki zemin bulunmaktadır.

Mekanı örten 6.60m. çapındaki kubbeye geçiş tek aşamada, köşelerde yer alan mukarnas dolgular ile gerçekleşmektedir. Benzer uygulamayı, Bursa Yeşil Camisi'nin tabhane odalarında da görmekteyiz.

 

 Yan Bölümler

Orta bölümün doğu ye batısında yer alan yan bölümlere, orta bölümün kuzeydoğu ye kuzey-batı köşelerindeki kemerli açıklıklarla girilmektedir. Dört yönde duvarlarla sınırlanmış bölümler 5.50 x 5.50m. boyutlarında kare plana sahiptir. Bölümleri örten 5.50m. çapındaki kubbeye geçiş, tek aşamada pandantiflerle gerçekleşmektedir. Duvarların kesişim doğrusu üzerinde zeminden 3.68m. yükseklikte başlangıç noktaları bulunan pandantiflerin bitiş seviyeleri 5.50m. yüksekliktedir.

Pandantiflerin başlangıç seviyesine duvarlar aracılığı ile zemin planı aktarılmıştır. Bitiş seviyesinde ise 12 kenarlı çokgen plan oluşmaktadır. Bitiş seviyesinin üzerinde 0.25m. yükseklikte 12 kenarlı bir kuşak dolaşmakta ye kubbe bu kuşağın üzerine oturmaktadır.

 

 

Mihraplı Bölüm

 Orta bölümün güneyinde yer alan ye orta bölümden kemerle ayrılmış olan mihraplı bölüm, doğu-batı doğrultusunda 6.00m., kuzey-güney doğrultusunda 6.00m. boyutlarında plana sahiptir. Mihraplı Mum doğu-batı doğrultusunda atılmış 0.50m. genişliğindeki kemer ile iki mekana ayrılmaktadır. Örtü düzeyinde vurgulanan bu mekanlardan kuzeyde olanı doğu-batı doğrultusunda 6.00m., kuzey-güney doğrultusunda 3.00m. boyutlarında dikdörtgen plana sahiptir. Doğu ye batı yönlerden duvarla, kuzey ye güney yönlerden kemerle sınırlanmış mekan, kubbe ile örtülmüştür. 3.00m. çapındaki kubbeye geçiş tek aşamada, köşe üçgeni kullanılarak gerçekleşmektedir.

Geçiş elemanı başlangıç seviyesindeki, dikdörtgen plan, doğu ve batı yönlerde yerleştirilen yarım çapraz tonozlarla, 3.00 x 3.00m. boyutlarında kare plana dönüşmektedir. Köşe üçgenlerinin bitiş seviyesinde sekizgen plan ortaya çıkmaktadır.

Sekizgen planın köşelerine yerleştirilen daha ufak boyutlu köşe üçgenleriyle 16 kenarlı çokgene dönüştürülerek kubbeye geçiş gerçekleştirilmiştir.

Geçiş elemanı başlangıç seviyesindeki kare planın köselerine yerleştirilen köşe üçgenleri ile bitiş seviyesindeki sekizgenin köşelerine yerleştirilen köse üçgenlerinin farklı boyutta olmasına karşın iki piramitten oluşması nedeniyle benzer özelliktedir.

Mihraplı bölümün güneyindeki mekan, yarım sekizgen zemin planına sahiptir. Bu mekanın üzeri dilimli yarım kubbe ile Yarım kubbe dilimleri alt yapı yönünde üçgen yüzeylerle sonlanmıştır.  Bu uygulamanın benzerini, Bursa Yeşil Cami'nin yan bölümlerini örten dilimli kubbelerde görülmektedir.

 


BİBLİYOGRAFYA:

SEMAVİ EYİCE, "BEYLERBEYİ CAMİİ ve KÜLLİYESİ", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/beylerbeyi-camii-ve-kulliyesi--edirne (28.06.2020).

Abdurrahman Hibrf Efendi, Enfsü'l-müsamirfn tr tarfh·i Edirne, Edirne Selimiye Ktp., nr. 2163, bl. 3, 4 ve 6;

Acar, T. 2013.  Tabhaneli Camilerin Tipolojisi Üzerine Bir Deneme.  SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi,  Sosyal Bilimler Dergisi. 28, 303-326.

Ahmed Bad Efendi, Riyaz-ı Belde- i Edirne, Edirne Selimiye Ktp., nr. 2315;

Arseven, E. C. 1965.  Türk Sanatı Tarihi: Menşeinden Bugüne Kadar Mimarî, Heykel, Resim, Süsleme ve Tezyinî

Aslanapa, O.  2004. Osmanlı Devri Mimarisi. İnkılap Kitabevi, İstanbul, 71-73.

Aslanapa, O. 1949. Edirne’de Osmanlı Devri Abideleri. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları. İstanbul, 91 – 92.

Aslanapa, O. 1998. Erken Osmanlı Dönemi Edirne Eserleri. Kültür Sanat Dergisi. Edirne Özel Sayısı (39), 24-31.

Aslanapa, Oktay Edirne'de Osmanlı Devri Abideleri, istanbul 1949, s_ 91-94 (Gurlitt'in hatalı planı tekrarlanmıştır);

ATA Planlama ve Tasarım Dergisi, 2019; 3:2

Atalay Bayık, Edirne, İstanbul 1973, s. 55 (lv. XXlll a'da hamamın bir resmi) ;

Ayverdi, E. H. 1989. Osmanlı Mimarisinde Çelebi ve II. Sultan Murat Devri. 2. baskı, İstanbul Fetih Cemiyeti, İstanbul, 377-381.

Bayrak, M. O. 1994. Türkiye Tarihi Yerler Kılavuzu.  Remzi Kitapevi, İstanbul, 182183. 

Budak, A. 2016. İmaret Kavramı Üzerinden Erken Osmanlı Ters T Planlı Zaviyeleri İle Aşhanelerin Lişkisi: Osmanlı Aşhanelerinin Kökenine Dair Düşünceler. METU JFA, 1, 21-36.

Cantay, G. 2002. Osmanlı Külliyelerinin Kuruluşu. Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara, 37. 

Dündar A. 2010. Edirne Şehri ve Tarihi Eserleri (1918 yılına ait bir haritaya göre) Dini Araştırmalar. Mayıs-Ağustos 2007, 28, 119-140.

Evliya Çelebi, Seyahatname, lll, 446;

Gökbilg in. Edirne ve Paşa Livası, s. 30-31, 253-255; a.mlf .. "Edirne Hakkında Yazılmış Tarihler", Edirne: Edirne'nin 600. Fetih Yıldönümü Armağan Kitabı, Ankara 1965, s. 95 (medrese), 108 (hamam);

C. Gurlitt, "Die Bauten Adrianopels", OA, 1 (1910/ 11), s. 53, rs. 10 (plan eksik ve hatalı dır);

Eyice,Semavi "İlk Osmanlı Devrinin Dini-İçtimai Bir Müessesesi: Zaviyeler ve Zaviyeli Camiler", İFM, XXlll (!963), s. 39.

Eyice, S. 1992. Beylerbeyi Cami ve Külliyesi. TDV İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı, 6. Cilt, İstanbul, 74. Kazancıgil, R. 1999. Edirne Şehir Tarihi Kronolojisi, Edirne Valiliği Yayınları, Edirne, 33-162.

Kuban, D. 2007. Osmanlı Mimarisi, YEM Yayını, İstanbul, 117-119.

Meriç,Rıfkı "Edirne'nin Tarihi ve Mimari Eserleri Hakkında", Güzel Sanatlar Akademisi Türk Sanatı Tarihi Araştırma ve Incelemeleri, 1, İstanbul 1963, s. 499, 508, 514 (raporlar hak.);

Meriç, M. R. 1963. Edirne’nin Tarihi ve Mimari Eserleri Hakkında, Türk Sanat Tarihi Araştırma ve İncelemeleri. Berksoy Matbaası, İstanbul, 439-536. 

Osman,Rifat Edirne Rehnüması, Edirne 1336, s. 29;

Peremeci, O. Nuri Edirne Tarihi, istanbul 1940, s. 68 (cami), 96 (hamam), 114 (medrese);

 

PEHLİVAN ,Gamze Fahriye .EDİRNE BEYLERBEYİ CAMİİ’NİN MİMARİ AÇIDAN İNCELENMESİ, ATA Planlama ve Tasarım Dergisi Yıl: 2019, Cilt:3, Sayı:2(Atatürk Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi )

 

Osman, R. 1999. Edirne Evkaf-I İslamiyye Tarihi - Camiler ve Mescitler. Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara, 101103.

 

Tuğrul, M. ve Kazancıgil, R. 2000. Edirne'de Osmanlı Döneminden 2000 Yılına Kalan Mimari Eserler Albümü, Edirne Valiliği Yayını, İstanbul.

 

 

 


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FOTOĞRAFTA FARKINDALIK SÜRECİ ve DEĞERLENDİRME Dr.Özand Gönülal

Eser Analiz Yöntemleri

BİLECİK ORHAN GAZİ İMARETİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand Gönülal

İznik Yakup Çelebi Camisi (İmareti) Dr. Özand Gönülal

AMASYA BEYAZID PAŞA CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Edirne Muradiye Camisi Dr.Özand Gönülal

İznik Nilüfer Hatun İmareti. Dr.Özand Gönülal

ANKARA KARACABEY CAMİSİ KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

AMASYA YÖRGÜÇ PAŞA CAMİSİ, 1430,KUBBEYE GEÇİŞ ELEMANLARI Dr.Özand GÖNÜLAL

Adnan Turani (1925- 2016) Dr.Özand Gönülal